Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-06, 20:09
  #4729
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag tycker att det är helt korkat sagt. Så kan man inte resonera i en demokrati, det är politikens uppgift att informera väljarna på så sätt att de kan ta beslut i ett val. Du kan inte förminska väljarna och säga att deras åsikter inte duger, det är direkt odemokratiskt.

Fast på samma gång kan man ju heller inte låta alla medborgare ta del av underrättelseinformation heller.
Citera
2022-05-06, 20:14
  #4730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Fullständigt nonsens. Putin anföll Ukraina därför att han lider av storhetsvansinne och drömmer om att bygga ett Ryskt storimperium. Putin invaderade Krim redan 2014 och då fanns det ingen Nato-ansökan på bordet ifrån Ukrainas sida. Det är Putins agerande i Ukraina som fått Ukraina att söka sig mot EU och Nato. Putins agerande leder till det rakt motsatta mot vad han säger sig vilja. Ju mer Putin pressar sina grannar, ju mer kommer de vilja tillhöra EU och Nato.



Det är inte nonsens nånstans, varför tror du Svenska regeringen vill ha/måste ha en garanti från Nato att skydda oss under tiden ansökan behandlas, om Ryssland inte bryr sig om att Sverige och Finland tänker söka Nato medlemskap, det är helt obegripligt eftersom att det är det enda debatten i TV, tidningar och radio handlar om, har du inte fattat det? Det är sanslöst !!!
Citera
2022-05-06, 20:20
  #4731
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vet inte vad/vem du citerar. Jag skrev inte löper någon risk.

Försäkringsbolaget betalar om det blir en försäkringsskada. De kommer inte hem till mig med trupper och bekämpar påstådda angrepp.

Spela inte dum..
Citera
2022-05-06, 21:11
  #4732
Avstängd
Skevsosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Så här håller alla rysstroll och högerextrema på. De skriver som bråkiga Benny i mellanstadiet. Troligtvis har de ingen utbildning och har gått "livets hårda skola", det är därför de inte kan uttrycka sig som folk.

Ja, till din poäng, Sverige har representativ demokrati. I dagsläget vad gäller NATO-frågan fungerar den väldigt väl, för en kvalificerad majoritet av partierna kommer stödja en NATO-ansökan och en överväldigande majoritet av svenska folket vill ha en.

Så fungerar demokrati när den är som bäst!

Du som är NATO-troll tramsar men nåväl. Det här är ju lika verklighetsfrånvänt som att svenska folket vänt sig till sina herrar politikerna och bett dem få sitt land utsatt för massinvandring. Har du sett några svenskar som bett sin härliga politikerkår ta Sverige in i NATO, snabbt som fan och utan folkomröstning?
Citera
2022-05-06, 21:13
  #4733
Medlem
75% av österrikarna är emot NATO-medlemskap. Och bara 14% är för att neutrala Österrike ska gå med i NATO. Det visar resultatet av en undersökning gjord av Institutet för demoskopi och dataanalys.

Undersökningen visade också att majoriteten av österrikarna är skeptiska till Ukrainas anslutning till Europeiska unionen – denna idé stöds av 38% av de tillfrågade, och 46% är emot.
Citera
2022-05-06, 21:15
  #4734
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Spela inte dum..

Nej, jag spelar inte dum. Jämförelsen är däremot så urbota dum eftersom NATO inte är en försäkring och försäkringsbolaget inte har några likheter med NATO.

Om man ska göra någon liknelse så är det snarare med börsen. De som var mot ett NATO-medlemskap (exempelvis S och SD) är mer att likna vid personer som säljer hela sitt aktieinnehav när börsen har störtdykt.

Jag har ingenting att säga om M, C och L. De har sedan länge varit tydliga med att de vill föra in Sverige i NATO. De har lagt ut kursen klart och utan omsvep. Ett logiskt steg hade varit att samköra frågan om NATO samtidigt som de baltiska länderna 2004. Att i synnerhet inte Finland gjorde det är obegripligt.

Jag tror helt klart att S och SD nu valt att vända 180 grader för att de är rädda att tappa röster i valet. Tror dock att det tappet blivit litet för S. De har så infernaliskt enkelspåriga och partitrogna väljare. Dock kan jag tänka mig att några på vänsterkanten med en skepsis gentemot såväl NATO som USA kommer att välja V till hösten.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-05-06 kl. 21:31.
Citera
2022-05-06, 21:17
  #4735
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Gör dig inte dummare än du redan är.

Det går att köra landstignigsbåt från ryskt territorium till exempelvis Gotland utan att passera annat land. Motsvarande kan inte göras till nämnda länder.

Sverige gränsar INTE till Ryssland hur mycket du än försöker trixa och nämnda länder har fattat sina beslut på helt andra grunder än du försöker fabulera ihop.
Citera
2022-05-06, 22:10
  #4736
Medlem
Hoppas de pushar igenom nato medlemskap så fort som möjligt, det får inte bli en fråga inför valet.
Citera
2022-05-06, 22:14
  #4737
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Du som är NATO-troll tramsar men nåväl. Det här är ju lika verklighetsfrånvänt som att svenska folket vänt sig till sina herrar politikerna och bett dem få sitt land utsatt för massinvandring. Har du sett några svenskar som bett sin härliga politikerkår ta Sverige in i NATO, snabbt som fan och utan folkomröstning?

Du har en marginell tolkning när du skriver "utsatt för massinvandring". DU må tolka verkligheten så. Alla vi andra ser ett Sverige som är unikt starkt och rikt nu 2022, jämfört med var vi var 1993. Nästan alla har fått det oerhört mycket bättre, och har kompisar och kollegor som kommer från alla möjliga länder.

Så just DU får ha den åsikt du vill ha, i vårt demokratiska land. I övrigt gäller folkviljan, man röstar vart 4:e år och vi har representativ demokrati.
Citera
2022-05-06, 23:03
  #4738
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Han hade väl tagit Sverige och Finland för länge sedan i sådana fall? Det största hotet till krig är att vi just går med i NATO. VAKNA!


Haha vakna? Ja jag är vaken och jag ser att Putin anfaller Ukraina. Hade baltländerna inte varit med i NATO hade dom stått på tur.

Hade Ukraina varit med i NATO hade Putte aldrig anfallet. Det största hotet till krig är Putin och inget annat. VAKNA!
Citera
2022-05-06, 23:12
  #4739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Du har en marginell tolkning när du skriver "utsatt för massinvandring". DU må tolka verkligheten så. Alla vi andra ser ett Sverige som är unikt starkt och rikt nu 2022, jämfört med var vi var 1993. Nästan alla har fått det oerhört mycket bättre, och har kompisar och kollegor som kommer från alla möjliga länder.

Så just DU får ha den åsikt du vill ha, i vårt demokratiska land. I övrigt gäller folkviljan, man röstar vart 4:e år och vi har representativ demokrati.
Här har vi ett typ exempel på sosse troll. Reggad feb 2022 och 889 inlägg? Troligtvist fler som skriver på samma konto för att försöka få Svensk massinvandrings katastrof se bra ut. Har du koll på vad de kallar Sverige i andra länder? Vi är nu unikt vörldskända för vår extremt misslyckade invandrings projekt.
Citera
2022-05-06, 23:33
  #4740
Medlem
Snapcounts avatar
De Corona-spridande Tjineserna vill inte att Fin/Sve skall komma till NATO :

Kina höjer tonen om Nato-utvidgning

Finland och Sverige ser ut att närma sig ett Natomedlemskap. Men Kina ställer sig inte positivt till försvarsalliansens utvidgning, sade landets FN-ambassadör Zhang Jun vid FN:s säkerhetsrådsmöte om Ukraina.

Han kritiserade vad han kallade Natos "vilja att provocera fram blockkonfrontationer", och sade att Natos agerande skapar spänningar i Europa och även i andra delar av världen.


https://www.hbl.fi/artikel/kina-hoje...to-utvidgning/

De kräken kan riktigt dra åt h-vete..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback