Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-02, 10:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag förstår fortfarande inte vitsen med NATO. Vill man undvika krig så ska man stå utanför alla militära allianser.

För att Ryssland anfaller bara de länder som står utanför NATO. Ryssland har aldrig anfallit ett NATO-land men många icke-NATO-länder. Men det är ju också kopplat till om man har kärnvapen. Hade inte Ukraina gett bort sina kärnvapen så hade ju inte Ryssland anfallit. Men det finns en annan tråd om Sveriges NATO-medlemskap.
Citera
2022-05-02, 10:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Har Ryssland hotat Schweitz? Hur ofta kränks deras luftrum? Har dom IT attacker riktade mot sig? Plus att Schweitz är i princip omringat av natoländer och saknar kust. Tror du NATO skulle tillåta en invasion genom deras luftrum? Dålig jämförelse…

När har Sverige varit hotat av Ryssland de senaste 200 åren? Det är ju bara massa snack från deras håll. Skulle Finland gå med skulle vi vara i princip helt omringade av NATO också och det skulle gå hur bra som helst.
Citera
2022-05-02, 10:16
Medlem
Massmedias avatar
Meddelas nu i AB att Finland fattar beslut om medlemskap 12/5, nästa torsdag.
Citera
2022-05-02, 10:17
Medlem
Söker fortfarande klarhet i vad Antony Blinken menar med "starkt stöd" under ansökningstiden om sverige beslutar sig för att söka medlemskap?
Någon som hört något mer i den frågan?
Citera
2022-05-02, 10:18
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ni har redan haft ett val, det hölls 9 September 2018 om du missa det. Nästa val hålls 11 September 2022.
Vid det laget så kommedr Sverige redan att vara med i NATO. Det är en sak som du inte kommer att få rösta om och det är så det ska vara. Svenska allmänheten är alldeles för dum för att tillåtas att få en röst om det. Det ser vi ju bevis på här i denna tråd.

Ha ha,, Du skulle passa som en svensk diktator komplimang till dig.
Du får gärna kalla mig dum, men som en rädd hare springa upp i Natos trygga famn är tydligen smart.
Citera
2022-05-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Den som tror att NATO erbjuder säkerhet till oss genom sin artikel 5, bör ärligt fundera på följande:

"Tror du att NATO skulle utlösa artikel 5 och hjälpa Turkiet, i händelse av att Turkiet hamnade i en militärkonflikt med sin ärkefiende Israel"?

Svår fråga ändå... det skulle betyda att Israel angrep Turkiet i ett anfallskrig, annars gäller ju inte musketörsparagrafen.

Jag tror nog Israel skulle få problem i alla fall, tror inte du?

Det är ett scenario som kan spräcka Nato, helt klart. Frankrike och UK på turkens sida och USA på Israel.

Knepigt. Precis som konflikten Grekland Turkiet.

Men frågan är hur relevant resonemanget är vad gäller Ryssland och Sverige?? Ser du samma dilemman där?
Citera
2022-05-02, 10:26
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det går ju alldeles utmärkt för Schweiz att stå utanför NATO så ditt argument håller inte.

Hade Schweiz och Österrike haft samma geografiska lägen som Sverige&Finland samt blivit utsatta för kränkningar i årtionden så är det en självklarhet att de likaså hade ansökt om Nato efter Rysslands aggressiva beteende 2022.
Citera
2022-05-02, 10:26
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade inlägg.
/Mod.
Citera
2022-05-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja för det funkar ju absolut inte för Schweiz?

När blev Sverige Schweiz?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Svår fråga ändå... det skulle betyda att Israel angrep Turkiet i ett anfallskrig, annars gäller ju inte musketörsparagrafen.

Jag tror nog Israel skulle få problem i alla fall, tror inte du?

Det är ett scenario som kan spräcka Nato, helt klart. Frankrike och UK på turkens sida och USA på Israel.

Knepigt. Precis som konflikten Grekland Turkiet.

Men frågan är hur relevant resonemanget är vad gäller Ryssland och Sverige?? Ser du samma dilemman där?

Inte alls, om Turkiet skulle anfalla Israel och Israel skulle svara på anfallet så kan artikel 5 utlösas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det verkar som att båda länderna är på väg att ansluta tillsammans.

NATO medlemskap är i mina ögon en knepig fråga. Jag hade gärna sett att Sverige var med, men har väldigt svårt att uppskatta riskerna under ansökningstiden. Ryssland hävdar att de varit tydliga i hur de kommer att agera vid en ansökan, men denna tydlighet har i alla fall inte nått oss medborgare. Och det finns uppenbara risker med att stå utanför. Som nog är minst lika stora åtminstone över tid.

Får vi säkerhetsgarantier under ansökningsperioden tycker jag att vi borde gå med. Helst ska vi innefattas av artikel 5 från dagen ansökan lämnas in. Borde inte vara orimligt då vi ändå är garanterade ett medlemskap efter inlämnad ansökan.

Det är lite märkligt att Ryssland inte har förmågan att inse att det är de själva som tvingar in länder i NATO.

Håller med, dock lutar jag mer åt att vi ska gå med i NATO och då samtidigt som Finland även om vi inte får artikel 5 gäller under ansökningstiden. Den torde gå snabbt och vad jag förstår har både Sverige och Finland krattat inför ansökningsperioden hos NATO länder och Jens Stoltenberg tror jag skulle skynda på vilket han säger.

Jag tror det är för stor risk att stå utanför om nu Finland går med inte bra att Sverige står ensamma då.
Ensam är inte stark i detta läge.
Citera
2022-05-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Mkt sannolikt. 90%

Förutom pressen från kriget i Ukraina, finns nog historiska skäl till samförstånd och lojalitet.
Finnarna har slagits mot ryssen osv. Nu får vi fan örfila oss själva och skaffa en ryggrad och joina NATO.

Sverige kan inte stå utanför NATO om Finland går med.
Vi kan inte sandwichas mellan två NATO-länder och vara ensamt neutrala, medan Norge, Finland och Danmark samarbetar för fullt.

Precis, samt att jag tror Finland skulle inte samarbeta lika intensivt med Sverige längre om dom gick med i NATO och vi står kvar på läktaren och tittar på och undrar vad som hände..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in