Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Pekka
Alla tiders rekord för Natostöd hos Finlands folk: 76 procent säger ja i Yles enkät

https://svenska.yle.fi/a/7-10016286

Du menar alltså undersökningen gjord på 1300 personer?

1270 finländare har svarat på enkäten, beställd av Yle och gjord av Taloustutkimus över nätet den 4–6.5.
Citera
2022-05-09, 17:52
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Är detta det försvar du tänkt dig från NATO?Citat från Aftonbladet;
” Alla Natoländer måste vara överens om att aktivera försvarsgarantin. Varje land bestämmer därefter själv vilka åtgärder det anser vara nödvändiga. Att skicka väpnade styrkor är ingen skyldighet.
– Det är primärt varje stats nationella ansvar att stå för det egna försvaret. Efter några veckor kommer troligen några allierade, som har störst förmåga och som man övat med, att skicka stöd. Ytterligare något senare, när Nato fattat beslut, kan dess ledningsorganisation träda in och ta över operationen och leda den mer långsiktigt

Efter några veckor kommer troligen några allierade,det känns inte som ett bra försvar mot Ryssen enligt mig!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34Ggy9/sverige-och-nato-experten-om-artikel-5
Då har ni alltså 2 veckor på er att skriva er dödsruna, det var väl snällt.
Citera
2022-05-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Då har ni alltså 2 veckor på er att skriva er dödsruna, det var väl snällt.

Om Ryssen kommer så hinner det hända ganska mycket på 2 veckor.
Du får nog börja på din egen runa likväl
Citera
2022-05-09, 18:01
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Om Ryssen kommer så hinner det hända ganska mycket på 2 veckor.
Du får nog börja på din egen runa likväl
Är det ditt argument mot Nato, att aftonbladet påstår att det tar 2 veckor.
Hjon
Citera
2022-05-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du missade säkert mitt förra inlägg där jag bad om en länk till en opinionsundersökning som är uppdelad åldersvis och styrker ditt påstående om att majoriteten av unga är emot Nato. Jag har aldrig sett någon sådan så det vore intressant att se om det stämmer.

Du har helt rätt i att opinionsundersökningar brukar vara mer detaljerade, uppdelade både åldersvis och efter kön. Men i nuläget används opinionsundersökningar för att bevisa att majoriteten plötsligt blivit för ett Natointräde och för att påverka ännu fler, i enlighet med snöbollseffekten.

Före kriget var 35 procent för NATO och runt 50 procent emot, resten var osäkra.
I den senaste opinionsundersökningen jag sett var 48 procent av svenskarna för. Någon vecka tidigare var så många som 57 procent för.

Majoriteten av unga är emot. Med god marginal, har jag för mig.
Den uppgiften är jag säker på att ha sett. Men var?
Jag ska leta vidare. Men så länge kan du ju ställa dig frågan varför det är så svårt att hitta den uppgiften. Jag kan ge dig en hint: det är inte för att jag ljuger
Citera
2022-05-09, 18:16
Medlem
Nej till NATO!
Scott Ritter har gjort en intressant video, om Sverige och Finlands eventuella medlemskap i Nato, vid 29,00 minuter in i videon börjar det.... i slutet säger han några tänkvärda meningar om demokrati...

Scott Ritter; Ukraine, Finland and Nato, a Warning to the People of Finland

https://rumble.com/v141lo9-scott-ritter-ukraine-finland-and-nato-a-warning-to-the-people-of-finland.html
Citera
2022-05-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur menar du att man inte vill rusta Gotland?? Vill du ha ett demilitariserat Gotland eller vad?

Natoskepp tar vi ju redan emot och samövar med.

Jo, S har dödat all rimlig debatt om Nato. Vi skulle tagit fram en vitbok när Finland gjorde det. Då hade kunskapsnivån hos svenskarna varit lika hög som hos finländarna idag.

Riksdagen har för övrigt redan röstat för en "Nato-option", samma som Finland, men minoritetsregeringen har vägrat följa riksdagens majoritetsbeslut.

Vi har aldrig haft en balanserad och objektiv analys av Nato. Natomotståndets argument består till stor del av missförstånd (och vissa fall häve5r man ur sig mot bättre vetande tror jag.)

Det är ganska tröttsamt att läsa era "argument".

Det fetade: jag håller med om att analysen i stort inte är balanserad och objektiv, men jag håller inte med om att Natomotståndet består av missförstånd. Motståndet tar helt enkelt upp och granskar sådant som Natoivrarna viftar undan.
Citera
2022-05-09, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det fetade: jag håller med om att analysen i stort inte är balanserad och objektiv, men jag håller inte med om att Natomotståndet består av missförstånd. Motståndet tar helt enkelt upp och granskar sådant som Natoivrarna viftar undan.

Av det jag läst här, är mycket missförstånd.

Det nationella självbestämmandet? Att vi blir tvingade att husera kärnvapen på Gotland?

Att vi tvingas deltaga i USAs anfallskrig??
Citera
2022-05-09, 18:25
Medlem
Citat:
Du menar alltså undersökningen gjord på 1300 personer?

1270 finländare har svarat på enkäten, beställd av Yle och gjord av Taloustutkimus över nätet den 4–6.5.
Det är så man gör opinionsmätningar.
Citera
2022-05-09, 18:26
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Av det jag läst här, är mycket missförstånd.

Det nationella självbestämmandet? Att vi blir tvingade att husera kärnvapen på Gotland?

Att vi tvingas deltaga i USAs anfallskrig??
Och kriga för Turkiet när de anfaller grannen
Får ingen hjälp när vi blir anfallna
Det kostar miljarder ( som att försvar skulle vara gratis?)
osv
Citera
2022-05-09, 18:27
Medlem
Citat:
Mycket riktigt och på det måste 2 % av BNP satsas på försvaret.

Under kalla kriget låg vi på 4% av BNP i försvarsbudgeten.
Citera
2022-05-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Du har helt rätt i att opinionsundersökningar brukar vara mer detaljerade, uppdelade både åldersvis och efter kön. Men i nuläget används opinionsundersökningar för att bevisa att majoriteten plötsligt blivit för ett Natointräde och för att påverka ännu fler, i enlighet med snöbollseffekten.

Före kriget var 35 procent för NATO och runt 50 procent emot, resten var osäkra.
I den senaste opinionsundersökningen jag sett var 48 procent av svenskarna för. Någon vecka tidigare var så många som 57 procent för.

Majoriteten av unga är emot. Med god marginal, har jag för mig.
Den uppgiften är jag säker på att ha sett. Men var?
Jag ska leta vidare. Men så länge kan du ju ställa dig frågan varför det är så svårt att hitta den uppgiften. Jag kan ge dig en hint: det är inte för att jag ljuger
Jag har inte skrivit att du ljuger, jag har bara bett dig visa att du inte gör det. Jag tror faktiskt inte att det pågår någon stor konspiration för att dölja resultat från opinionsundersökningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in