Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Du ser inga problem med att bara meddela att "Nu är vi med i NATO", när regeringen uttryckligen i 70-80 år slagit fast att "Varje meddelande att motståndet skall upphöra är falskt"?

Ett meddelande att "Nu är vi med i NATO" är falskt. Ett försök till påverkan, rentav under hot (grundlagen ändras för att göra motstånd olagligt), men vi VET att det är falskt. En svensk regering som går ut med ett sånt meddelande falsifierar sig självt.

Fast det meddelandet är väl ändå aktuellt om Sverige befinner sig i krig, inte för att man har avvikande åsikt i ett säkerhetspolitisk fråga.
Citera
2022-05-05, 19:14
Medlem
Intressant fråga. Lite som utifall ryssland lovat guld och gröna skogar till Ungern att inte godkänna (kämpa emot) EU sanktionerna gällande rysk olja. Frågan blir väl då om Albanien har mer att vinna på (kan bli övertygad) av Västs eller Rysslands (ekonomiska) påtryckningar.

Sen är jag tveksam till om Ryssland igentligen bryr sig om Sverige och Finland ansluter sig- eftersom vi i prinicip redan är så tätt allierade. Personligen tror jag att Putin kämpar för den ryska kulturens överlevnad/expansion. Att han som gammal och snart döende gubbe tror att polariseringen av världen och rysslands närmande till Kina är att föredra till enligt honom västerländskt fördärv.
Citera
2022-05-05, 19:15
Medlem
För 3 månader sedan hade vi ingen anledning att gå med i NATO, nu har Putin förändrat läget och presenterar hot som ger en mycket bra orsak att gå med i NATO.

Ska vi gå med då? Putin gör det nödvändigt. Om Putin försvann från makten kanske den anledningen försvinner.

Går Finland med så måste vi också gå med.
Citera
2022-05-05, 19:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Fast det meddelandet är väl ändå aktuellt om Sverige befinner sig i krig, inte för att man har avvikande åsikt i ett säkerhetspolitisk fråga.

Det kan knappast vara beroende av någon definition på "krig" för som du vet beror om det råder krig eller ej på vem du frågar. För en del är det bara specialoperationer. På "inbjudan". Sånt kan snickesnackas i all oändlighet, men alla kommer inte att gå på det.

Måste rimligen gälla mera allmänt om Sveriges säkerhetsangelägenheter avgörs i val här, och om det är svenska soldater i Sverige eller ej. Faktiska omständigheter, som vem som helst kan märka.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-05-05 kl. 19:25.
Citera
2022-05-05, 19:22
Medlem
Som jag undrade i en annan tråd.

Om antagandena är
1. Det nu bara tar två veckor att gå med I NATO.
2. NATO väldigt gärna vill ha oss.
3. "vi vet den ryska playbooken" (Att starta skärmmystling, propagandakrig emot en region de historiskt och kulturellt ser sig ha rätt till. För att sedan efter 8 år faktiskt invadera I skala).

Varför är det då brottom att gå med i NATO?
Varför inte vänta till satellitbilderna visar övningar vid gränsen? Väntar på att något mer utsatt land blir invaderat? Sverige>Findland>Baltstaterna>Moldavien.
Citera
2022-05-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Så att du som fegis kan fortsätta att peta på ryssarna helt övertygad om att han inte drämmer till, till svar. Du vill ha krig, din sjuka djävel, som kostar satan och livsmedelsmässigt drabbar fattiga delen av världen. Du vet om det här men skiter i det. Istället för att närma sig Ryssland med respekt. Men det är ju försent med det nu om det vill sig illa. Bra jobbat för ingenting, din idiot.

Putin ska inte ges makt att bestämma över andra länder, du är ju en defeatist, tur att Ukraina inte är det.

Tack vare Ukraina så stoppas ryssarna effektivt.
Citera
2022-05-05, 19:31
Medlem
Citat:
Det kan knappast vara beroende av någon definition på "krig" för som du vet beror om det råder krig eller ej på vem du frågar. För en del är det bara specialoperationer. På "inbjudan". Sånt kan snickesnackas i all oändlighet, men alla kommer inte att gå på det.

Måste rimligen gälla mera allmänt om Sveriges säkerhetsangelägenheter avgörs i val här, och om det är svenska soldater i Sverige eller ej. Faktiska omständigheter, som vem som helst kan märka.

Jag är säker på att det gäller när Sverige är i officiellt krigstillstånd och jag är även rätt säker på att du också vet det.
Om meddelandet skulle appliceras varje gång en grupp människor inte gillade en regerings ställningstagande eller beslut i en säkerhetspolitisk fråga så skulle meddelandet snabbt tappa sin mening.

För säkerhets skull påminner jag om att inget är klart innan det är klart
Citera
2022-05-05, 19:33
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozenbeach
Nån kunnig ..har Ryssland hotat tidigare länder som ansökt om Nato medlemskap ? Eller är detta nåt nytt från deras sida ?

Om man anser att wikip är kunnig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kriget_i_Georgien_2008
Citera
2022-05-05, 19:36
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
För säkerhets skull påminner jag om att inget är klart innan det är klart

Ett klokt konstaterande. Det är lätt att checka in på NATO-hotellet, men svårare att checka ut när man redan avslöjat alla sina försvarshemligheter. Förhoppningsvis får den insikten sjunka in efterhand.
Citera
2022-05-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ett klokt konstaterande. Det är lätt att checka in på NATO-hotellet, men svårare att checka ut när man redan avslöjat alla sina försvarshemligheter. Förhoppningsvis får den insikten sjunka in efterhand.

Ingen har checkat ut hitintills så skulle det bli NATO för Sverige har jag svårt att tro att det blir tal om någon utcheckning. Jag hoppas dock Sverige har pratat med både Danmark och Norge om alla hemskheter som NATO medlemskap innebär så vi inte går i samma fälla.
Citera
2022-05-05, 19:46
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det finns många argument men huvudsakliga skäl till att jag vill gå med är att det på sikt är att det är en bra försvarsgaranti som är betydligt bättre än att stå utanför. Gällande Ryssland så är det ett extremt agressivt och opålitligt land så det är svårt att förutsäga om de avser invadera Sverige eller ej.

Varför vill du att Sverige inte ska gå med i NATO? Är du inte rädd för ryssen?

Varför är det bättre än att stå utanför? Tror du att Ryssland skulle få för sig att invadera oss?

Visst är Ryssland opålitliga men ärligt talat så är jag betydligt mer rädd för USA och den internationella judemaffian.

Ryssland kan bara attackera oss på ett sätt och det är fysiskt. Den internationella judemaffian attackerar oss psykiskt 24 timmar om dygnet och man vet aldrig vad deras nästa steg är.
Citera
2022-05-05, 19:56
Medlem
Think-Twices avatar
Skillnaden mellan mod och dårskap kan ibland vara trådtunn, framtiden får utvisa om det var värt att agera tuffa Viktor.
Ökad förklaring angående Putins Nato-fobi urklipp artikel från 2021:

Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov inbjöds till ett möte i mars i år för att diskutera situationen i Myanmar och Ukraina med sin motpart Wang Yi. De båda utrikesministrarna utfärdade en gemensam deklaration om ”Vissa aspekter på global styrning under moderna förhållanden”. De tar avstånd från ”Västs” användning av mänskliga rättigheter och demokrati i ett dokument som skall ”motverka obalanser” i hur världen styrs samt ”upprätta en ny världsordning”. De båda utrikesministrarna uttalade också att de avser att fortsätta att samarbeta i bekämpande av ”Color Revolutions, stå skuldra vid skuldra och skydda politisk säkerhet”.

https://kkrva.se/ryssland-kina-en-osentimental-relation/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in