2026-08-07, 13:56
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nej, där har du fel.
Eller kan du länka till att man satte punkt?
Enligt uppgift har mobiliseringen från 2022 aldrig avslutats.

Nej lilla vän det har jag inte. Men du är sur för att jag hade rätt om en annan sak. Så då vill du ge igen och väljer att tolka det som att jag har fel.

Det finns ett myndighetsbeslut om att den partiella mobiliseringen skulle avslutas.
Och i praktiken avslutades den också september 2022 efter att man kallat in 300.000.

Citat:
Det fanns inget officiellt slutdatum i mobiliseringsdekretet, och mobiliseringen avslutades i praktiken genom myndighetsbeslut och uttalanden i slutet av oktober 2022, men inte genom ett nytt presidentdekret.
https://chatgpt.com/s/t_6a75c62a8ae48191a9557bc386d1a4d3

Det du pratar om är att det inte finns nåt officiellt slutdatum i mobiliseringsdekretet. Så om du nöjer dig med att ha rätt på en teknikalitet, så visst varsågod.
Citera
2026-08-07, 14:01
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Beror nog på vad man läser in i texten. Kan forska vidare…

Tyckte att texten i övrigt var intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
När jag skummar texten från din anonyma PM-kontakts AI-svar så ser jag inte riktigt hur det skiljer sig på någon avgörande punkt från svaret jag fick från ChatGPT.

Jag brukar också vara noga med att länka till AI-konversationen så att folk kan ställa kritiska följdfrågor om dom vill. Något som din anonyma PM-kontakt valde att inte göra.

Jag noterar att det anonyma AI-svaret inte överhuvudtaget nämner ordet "krigsförklaring". Med det i åtanke så har jag lite svårt att se hur man kan tolka svaret som att krigsförklaring skulle vara nödvändig.
Citera
2026-08-07, 14:06
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Nejdå, inte sur. Har man fel, är det bara att erkänna.

https://www.euronews.com/2022/11/01/ukraine-crisis-mobilisation
Man kan tolka saker precis som man vill.
Har man officiellt avslutat mobiliseringen? Svar nej.
Man hävdar att man är klar. Svar ja.
Varför inte officiellt, enligt reglerna, avsluta mobiliseringen? Svar, bra fråga…

Citat:
Nej lilla vän det har jag inte. Men du är sur för att jag hade rätt om en annan sak. Så då vill du ge igen och väljer att tolka det som att jag har fel.

Det finns ett myndighetsbeslut om att den partiella mobiliseringen skulle avslutas.
Och i praktiken avslutades den också september 2022 efter att man kallat in 300.000.

https://chatgpt.com/s/t_6a75c62a8ae48191a9557bc386d1a4d3

Det du pratar om är att det inte finns nåt officiellt slutdatum i mobiliseringsdekretet. Så om du nöjer dig med att ha rätt på en teknikalitet, så visst varsågod.
Citera
2026-08-07, 14:06
Medlem
Citat:
Vem argumenterar du emot egentligen?
Jag sa inte att Ryssland aldrig har mobiliserat. Det jag sa var att dom inte haft en allmän mobilisering.

Det är stor skillnad i volym på allmän och partiell. Så knappast "hårklyverier".

Rysslands partiella mobilisering avslutades september 2022, efter att man kallat in 300.000. Medans den ukrainska mobiliseringen pågår än idag. Den har tuggat på kontinuerligt utan ända. Ingen vet väl riktigt säkert vid det här laget hur många som Zelensky-regimen egentligen "mobiliserat" (eller snarare bussifierat). Kan tänka mig att det är många som helst inte vill veta.
Putins dröm är att mobilisera den allmänna befolkningen.

Han har över åren byggt fram sin position som landets diktator, men inte lyckats ta sig till Stalins nivå, och därför vågar han inte. Han vill ju sluta i en flygkrasch som Prigozjin.

Att mobilisera 30.000 nordkoreaner fungerade den här gången, till den sega utvecklingen på fronten.
Får se hur länge Kim Jong-un ställer upp på detta (om han ens har något att säga till om).

Om du med "Den har tuggat på kontinuerligt utan ände" menar att Ryssland har lidit extremt höga förluster, de högsta sedan WW2, för minimala territoriella vinster, utan att ett enda av de ursprungliga strategiska målen har uppnåtts efter 5 år, i en "specialoperation" som var planerad att ta några veckor, så har du en poäng.

Edit: Förstod att du syftade på den Ukrainska mobiliseringen.
Även där får man ge Ukraina en fördel. Där är det mest äldre ukrainska soldater, till skillnad från i Ryssland, där professorer uppmanas att skrika åt 18-åriga studenter att de ska slåss i Putins krig istället för att vara fegisar som skaffar sig en utbildning.

"Intressant" läsning:
https://www.lbc.co.uk/article/russias-univeristies-putin-recruit-students-5HjdXBQ_2/

https://www.themoscowtimes.com/2026/03/23/are-you-all-cowards-russian-universities-pressure-students-to-fight-in-ukraine-a92307

https://militarnyi.com/en/news/russian-universities-set-2-student-recruitment-target-for-contract-soldiers/
Senast redigerad av MjShamona 2026-08-07 kl. 14:31.
Citera
2026-08-07, 14:38
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Nejdå, inte sur. Har man fel, är det bara att erkänna.

https://www.euronews.com/2022/11/01/ukraine-crisis-mobilisation
Man kan tolka saker precis som man vill.
Har man officiellt avslutat mobiliseringen? Svar nej.
Man hävdar att man är klar. Svar ja.
Varför inte officiellt, enligt reglerna, avsluta mobiliseringen? Svar, bra fråga…

Nä vi pratar om två olika saker bara.
När jag säger att den är avslutad så stämmer det, i praktiken.
Och när du säger att den, tekniskt sett, inte är avslutad så stämmer det också. Och jag håller med på den punkten.

Jag tycker det verkar som att vi egentligen är överrens på båda punkter, men att du ändå vill fortsätta tjafsa av rent pin kiv.

Men att den tekniskt sett inte är avslutad är ju faktiskt intressant, med tanke på vår tidigare diskussion om dödssiffror.

Anledningen att vi kom in på frågan om mobilisering var ju att du menade att dom iögönfallande höga siffror för ryska förluster som Ukraina redovisar kan anses vara rimliga, eftersom Ryssland enligt dig behöver mobilisera.

Men om den partiella mobiliseringen från 2022 inte är officiellt avslutad så skulle ju Ryssland bara kunna fortsätta mobilisera på den. Om dom nu är i så desperat behov av manskap. Då behöver Putin varken vänta på ev krigsförklaring eller valrörelse. Då är det bara att köra. Men det har dom inte gjort.

Har du några tankar kring det?

Citat:
Beror nog på vad man läser in i texten. Kan forska vidare…

Tyckte att texten i övrigt var intressant.

Ha ha ja absolut! Forska på du.
Men om texten inte ens nämner "krigsförklaring" en enda gång, så måste man ju verkligen "läsa in" det ordet för att göra den tolkningen.

Men din anonyma PM-kontakt verkar ju också läsa i tråden, så han kanske kan klargöra?

Tills dess får vi nog dra slutsatsen att han hade fel, som trodde att du hade fel om att du hade fel.
Citera
2026-08-07, 16:11
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vi är överens på dessa två punkter. Historiskt.

Rysslands förluster.
Givetvis är det som så att vi inte vet. Troligen har inte ryssarna koll heller.
Så vi får förlita oss på uppskattningar från andra.
Folk ogillar att se siffrorna.

Men vid olika tillfällen har vi fått indikationer.
Putin berättade att de hade mer än 700000 i Ukraina. September 2025.
Bekräftat från västliga källor, som sa 720000.
Det har sagts från rysk sida att man rekryterar 30-35000 per månad. Tidigare. Numera har de det svårare.
Osv.
Jag skrev om detta i stora tråden. Har inte alla fakta och länkar här.

Men lägger man ihop alla olika källor och uttalanden, videos från fp1 Magyar. Så blir bilden att Ryssland förlorar minst 30000 per månad. Vissa kommer tillbaka. Med eller utan kryckor.

Så visst behöver de mobilisera. Men går det?
Arbetskraftsbrist idag.

Sedan folkets reaktion. Samhällskontraktet.
Som stod i den där AI, vem ska utbilda de? Var ska de få utrustning från?

Så det blir intressant tid framöver.
Citat:
Nä vi pratar om två olika saker bara.
När jag säger att den är avslutad så stämmer det, i praktiken.
Och när du säger att den, tekniskt sett, inte är avslutad så stämmer det också. Och jag håller med på den punkten.

Jag tycker det verkar som att vi egentligen är överrens på båda punkter, men att du ändå vill fortsätta tjafsa av rent pin kiv.

Men att den tekniskt sett inte är avslutad är ju faktiskt intressant, med tanke på vår tidigare diskussion om dödssiffror.

Anledningen att vi kom in på frågan om mobilisering var ju att du menade att dom iögönfallande höga siffror för ryska förluster som Ukraina redovisar kan anses vara rimliga, eftersom Ryssland enligt dig behöver mobilisera.

Men om den partiella mobiliseringen från 2022 inte är officiellt avslutad så skulle ju Ryssland bara kunna fortsätta mobilisera på den. Om dom nu är i så desperat behov av manskap. Då behöver Putin varken vänta på ev krigsförklaring eller valrörelse. Då är det bara att köra. Men det har dom inte gjort.

Har du några tankar kring det?

Ha ha ja absolut! Forska på du.
Men om texten inte ens nämner "krigsförklaring" en enda gång, så måste man ju verkligen "läsa in" det ordet för att göra den tolkningen.

Men din anonyma PM-kontakt verkar ju också läsa i tråden, så han kanske kan klargöra?

Tills dess får vi nog dra slutsatsen att han hade fel, som trodde att du hade fel om att du hade fel.
Citera
2026-08-07, 17:19
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Med det i åtanke så har jag lite svårt att se hur man kan tolka svaret som att krigsförklaring skulle vara nödvändig.
Krigsförklaringen framfördes 2014 då John McCain, Victoria "cookies-Nudelman" Nuland och Geoffrey Pyatt var på plats i Kiev.
Detta efter långa förberedelser sedan 1991.
Talet från scenen, kakorna och löftena om stöd för, och slutligen installationen av en marionettregim baserad på högerextremister var den konkreta öppningen av kriget.
I sedvanlig ordning så deklarerar USA inte krig genom diplomatiska kanaler utan genom direkta våldshandlingar/bruk av vapen/statskupp.
Senast redigerad av RobbanUC 2026-08-07 kl. 17:30.
Citera
2026-08-07, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Vid ryssarnas förra mobilisering stack nästan 1milj ryssar.
Du är ett okunnigt troll.
Återgå till att diskutera gymmet och fotbollsmatcher istället.

Vad som däremot är sant är att EU och i synnerhet Sverige tänker avvisa alla ukrainska män som söker asyl. Detta på begäran av Zelensky
Det räcker inte med bara tvångsmobiliseringar på gator och torg längre utan nu ska även Sverige tvinga dem.
Vi tycker att de ska få dö vid fronten - vi finansierar deras regim så att makthavarna kan ha toaletter i guld i utbyte mot att de offrar sina bönder.
Citera
2026-08-07, 18:50
Avstängd
Citat:
Vi är överens på dessa två punkter. Historiskt.

Rysslands förluster.
Givetvis är det som så att vi inte vet. Troligen har inte ryssarna koll heller.
Så vi får förlita oss på uppskattningar från andra.
Folk ogillar att se siffrorna.

Men vid olika tillfällen har vi fått indikationer.
Putin berättade att de hade mer än 700000 i Ukraina. September 2025.
Bekräftat från västliga källor, som sa 720000.
Det har sagts från rysk sida att man rekryterar 30-35000 per månad. Tidigare. Numera har de det svårare.
Osv.
Jag skrev om detta i stora tråden. Har inte alla fakta och länkar här.

Men lägger man ihop alla olika källor och uttalanden, videos från fp1 Magyar. Så blir bilden att Ryssland förlorar minst 30000 per månad. Vissa kommer tillbaka. Med eller utan kryckor.

Så visst behöver de mobilisera. Men går det?
Arbetskraftsbrist idag.

Sedan folkets reaktion. Samhällskontraktet.
Som stod i den där AI, vem ska utbilda de? Var ska de få utrustning från?

Så det blir intressant tid framöver.
Värst vad du bekymrar dig över den ryska arméns rekryteringsbehov?
Du vet väl att de ryska förlustsiffror som Zelensky uppger officiellt i själva verket är hans egna förluster?
Det blir enklare än att snickra ihop något.
Hur tror du han ska lyckas tvångsmobilisera 27 000 nya varje månad?
Citera
2026-08-07, 18:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Nej, det visste jag inte.
Men roligt är det att du hoppar in och bekymrad över att ryska förluster diskuteras.

Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Värst vad du bekymrar dig över den ryska arméns rekryteringsbehov?
Du vet väl att de ryska förlustsiffror som Zelensky uppger officiellt i själva verket är hans egna förluster?
Det blir enklare än att snickra ihop något.
Hur tror du han ska lyckas tvångsmobilisera 27 000 nya varje månad?
Citera
2026-08-07, 19:05
Avstängd
Citat:
Nej, det visste jag inte.
Men roligt är det att du hoppar in och bekymrad över att ryska förluster diskuteras.
Håll dig till den stora hatartråden. Där diskuteras enbart Putin, utedass och ryska döingar och sånt
Det passar dig perfekt.
I den här tråden har vi ett bredare perspektiv och vi följer vad som faktiskt händer vid fronten osv.
Även geopolitik såklart.

Detta är intressant utveckling numera med "drönare som krigar mot andra drönare". Istället för sedvanligt luftförsvar.
https://t.me/Slavyangrad/172459
Ryssarna visar hur de skjuter ner ukrainska drönare med speciella offensiva drönare.
Citera
2026-08-07, 19:19
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ljugarbänken menar du.
Tycker det är roligt att vara här och elda på.

Tror inte att det blir någon mobilisering längre hos er ryssar.

Ni har inte råd.
Ni har inga utbildare.
Ni har ingen utrustning.

Bättre vara hemma och hugga upp ved, för att elda med.
Sägs att olja och gas kommer läcka från rören. Kommer inte fram till sankt Petersburg eller Moskva.

Trist historia.
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Håll dig till den stora hatartråden. Där diskuteras enbart Putin, utedass och ryska döingar och sånt
Det passar dig perfekt.
I den här tråden har vi ett bredare perspektiv och vi följer vad som faktiskt händer vid fronten osv.
Även geopolitik såklart.

Detta är intressant utveckling numera med "drönare som krigar mot andra drönare". Istället för sedvanligt luftförsvar.
https://t.me/Slavyangrad/172459
Ryssarna visar hur de skjuter ner ukrainska drönare med speciella offensiva drönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in