Det där med kvarlevorna är intressant, men du drar nog lite för stora slutsatser av det. Om du tänker efter.
Att Ryssland lämnar tillbaka betydligt fler ukrainska kvarlevor än Ukraina lämnar tillbaka ryska säger inte automatiskt så mycket om själva förlustförhållandet. Det säger också en hel del om vem som kontrollerar marken efter striderna.
Ryssarna avancerar och tar över ukrainska ställningar. Då hittar dom naturligtvis ukrainska soldater som blivit kvar där. En rysk soldat som dör på mark som Ukraina fortfarande håller är betydligt svårare för Ryssland att få tillbaka. Det hänger liksom ihop, om man tänker på det.
Sen har du själv en möjlig förklaring.
Ukraina kanske helt enkelt har sämre logistik att ta hand sina döda. Japp, kanske.
Men då har du också förklarat varför kvarlevautbyten inte kan användas som ett direkt mått på hur många som faktiskt dött. Som du dessutom är inne på.
Det kan även handla om saknade, oidentifierade kvarlevor, kvarlevor som aldrig hittas osv.
Eller man skickar med lite av varje. Som en kvinna ukrainsk journalist, utan hjärna. ”Tänkvärt” eller hjärtlöst…
Därmed inte sagt att siffrorna är ointressanta. En så stor och återkommande skillnad är absolut värd att fundera över. Men steget från “Ryssland lämnar tillbaka fler ukrainska kroppar” till “Ukraina har därför mycket större förluster” nja…önskedrömmar
Jag skulle helt enkelt säga: det är en pusselbit, men ingen förlustkvot.
Vi vet inte. Och då får man vara konsekvent och säga samma sak om båda sidor. Eller hur…
För övrigt är det inga tvång att svara.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Du hade ju bara kunnat nöja dig med det fetade: Vi vet inte.
Men istället börjar du jonglera med siffror igen och snubblar dig fram till en ogrundad gissning på 30k i månaden.
Jag vet inte heller. Men ett rimligt antagande är att Ukraina har störst förluster.
Ukraina har svårast att få tag på nytt manskap, vilket alla videos med "bussifiering" tydligt skvallrar om. Sen har vi Syrskys sk "stormtrupper", vilket är en eufemism för dåligt utrustad och bristfälligt utbildad kanonmat. Dessa stackare bussas varhelst längs fronten där försvarslinjen glesnat ut, och betraktas mer eller mindre som engångsförbrukning.
Du som säger dig gilla siffror. Här är siffror som jag inte sett någon bestrida, så jag får anta att du gillar dom skarpt:
https://chatgpt.com/c/6a763d84-23fc-83ed-a889-3ce2d1037447
Nu tror jag inte att diskrepansen i förluster är lika enorm som skillnaden i utbyte av döda varit under senaste år.
Ukraina kanske helt enkelt har sämre logistik att ta hand sina döda, så dom lämnar en del av det jobbet åt ryssarna. Och dom kanske inte heller bryr sig särskilt mycket om sina "stormtrupper" när dom förbrukats, utan dom får ligga kvar där dom ligger.
Men det är blir ändå rätt svårt att tro på är att Ryssland skulle ha större förluster än Ukraina, när utbytet ser ut som det gör.