2026-08-07, 11:41
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nä jag tror inte automatiskt på en siffra bara för att jag ser den på internet. Det är väl kanske skillnaden mellan oss två i sånt fall.

Vad snackar du om?

Trist för din poäng att du har fel i sak. Finns inget beslut om att Ryssland "måste" mobilisera. Ingen sådan plan har heller offentliggjorts från ryskt håll. Du kanske har blandat ihop det med att vissa spekulerar om att Ryssland kan komma ha allmän mobilisering nån gång i framtiden. Inte riktigt samma sak va?

Baserat på vår konversation hittills så är det ej förvånande att du verkar ha problem med att hålla isär spekulation och fakta.

Dom enda som faktiskt haft allmän mobilisering, dessutom om och om igen under flera år, är Ukraina. Det är också Ukraina som i stor skala dokumenterats shanghaia folk på öppen gata, som sen skickas till fronten som kanonmat / drönarbete.

Med det i åtanke så kan jag bara upprepa vad jag sa sist: Mycket mer sannolikt att Ukraina egentligen rapporterar sina egna förluster, när dom pratar om ryska.

Läste du inte länken du fick?

https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_war
Citera
2026-08-07, 11:50
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Att Ryssland inte kan ha allmän mobilisering, vet alla, utom du.
Ingen krigsförklaring, än.
Men mobilisering kommer.
Efter valet. Det blir intressant att se reaktionerna i Sankt Petersburg och Moskva.

Om siffrorna inte är sanna, varför gå ner till 900? Bättre ligga på 2000-2300 per dag.

Bokför att dina inlägg baseras på fakta. Apropå din sista kommentar…🤣
Ryssland har haft en mobilisering.
Rustyshitford är ett troll.
Citera
2026-08-07, 11:59
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Att Ryssland inte kan ha allmän mobilisering, vet alla, utom du.
Ingen krigsförklaring, än.
Men mobilisering kommer.
Efter valet. Det blir intressant att se reaktionerna i Sankt Petersburg och Moskva.

Jaså är det skälet? Var har du hittat belägg för det?
Enligt AI så tycks ingen sådan begränsning råda:
Citat:
Enligt den ryska lagen "Om mobiliseringsförberedelser och mobilisering" får presidenten besluta om allmän eller partiell mobilisering vid:
aggression mot Ryssland,
omedelbart hot om aggression, eller
väpnade konflikter riktade mot Ryssland.
Lagen anger inte att en formell krigsförklaring först måste utfärdas.
https://chatgpt.com/s/t_6a75ac4d64488191a80f9c804ccd1ae9

Det där med "krigsförklaring" låter mer som nåt som ni NATO-troll hittat på för varandra inuti eran psykadeliska ekokammare.

Citat:
Om siffrorna inte är sanna, varför gå ner till 900? Bättre ligga på 2000-2300 per dag.

Som jag säger: Skulle vara helt naturligt, om Ukraina redovisar sina egna förluster som ryska. Ukraina råkade väl ha en lugn dag när dom bara förlorade 900, så då rapporterade dom 900 ryska förluster.

Också bättre att ha lite variation, det ser mer autentiskt ut. Annars verkar det för "påhittat".
Senast redigerad av RustyShackleford 2026-08-07 kl. 12:06.
Citera
2026-08-07, 12:05
Medlem
Citat:

Det där med "krigsförklaring" låter mer som nåt som ni NATO-troll hittat på för varandra inuti eran psykadeliska ekokammare.

Som jag säger: Skulle vara helt naturligt, om Ukraina redovisar sina egna förluster som ryska. Ukraina råkade väl ha en lugn dag när dom bara förlorade 900, så då rapporterade dom 900 ryska förluster.

Ochså bättre att ha lite variation, det ser mer autentiskt ut. Annars verkar det för "påhittat".

Vid ryssarnas förra mobilisering stack nästan 1milj ryssar.
Citera
2026-08-07, 12:05
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ryssland har haft en mobilisering.
Rustyshitford är ett troll.

Jaså, bara det du ville ha sagt? Kunde du då inte bara säga det istället för att vara superkryptisk och länka en lång wikipedia-artikel utan vidare kommentar? Hade inte det varit mycket enklare?

Ryssland har inte haft någon allmän mobilisering. Och det är vad jag och "vodka" diskuterade.

Det du pratar om är den partiella mobilisering som dom hade 2022. Kom med i matchen nu Gurra.
Citera
2026-08-07, 13:02
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Jaså, bara det du ville ha sagt? Kunde du då inte bara säga det istället för att vara superkryptisk och länka en lång wikipedia-artikel utan vidare kommentar? Hade inte det varit mycket enklare?

Ryssland har inte haft någon allmän mobilisering. Och det är vad jag och "vodka" diskuterade.

Det du pratar om är den partiella mobilisering som dom hade 2022. Kom med i matchen nu Gurra.
Nää.. det var inte vara det jag ville säga

du fick ju länkar i ämnet men det är ju helt uppenbart att du har 0 intresse av att diskutera sakfrågan och fakta.

Allmän eller partiell mobilisering, snacka om hårklyveri, tomte.
Alla mobiliseringar har inslag av partiell .
Ryssland har mobiliserat. Punkt.
Citera
2026-08-07, 13:15
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Du har rätt. Jag som läst fel. My bad.
Behövs ingen krigsförklaring.

Citat:

Också bättre att ha lite variation, det ser mer autentiskt ut. Annars verkar det för "påhittat".

Edit.
Jag fick ett PM. Som lyder så här.

Du har fel som tror att du har fel...
Från Ai

Citat:
För att utlysa en allmän mobilisering i Ryssland krävs det att specifika juridiska, administrativa och politiska förutsättningar är uppfyllda. Enligt rysk lagstiftning är steget från "partiell mobilisering" (som utlystes i september 2022) till "allmän mobilisering" ett fundamentalt skifte.

Här är en analys av vad som krävs för att detta ska kunna ske:
1. Det juridiska ramverket (Federal lag nr 31-FZ)

Den centrala lagen är "Om mobiliseringsförberedelser och mobilisering i Ryska federationen". För att en allmän mobilisering ska aktiveras krävs i regel följande:

Aggression eller direkt hot: Enligt lagen kan mobilisering utlysas vid "aggression mot Ryska federationen eller ett omedelbart hot om aggression, eller utbrott av väpnade konflikter riktade mot Ryska federationen".

Presidentiellt dekret: Presidenten har befogenhet att utfärda ett dekret om allmän mobilisering.

Krigstillstånd (Martial Law): Ofta sammanfaller allmän mobilisering med införandet av krigstillstånd (lag nr 1-FKZ). Detta ger staten enorma befogenheter att begränsa rörelsefriheten (stänga gränser), beslagta egendom för militära behov och införa utegångsförbud.

2. Administrativa förutsättningar (Det digitala nätet)

Ryssland har dragit lärdomar av kaoset under den partiella mobiliseringen 2022 (då papperskallelser skickades till döda personer eller de som redan flytt). För att en allmän mobilisering ska fungera har de implementerat:

Digitala kallelser: Genom portalen Gosuslugi (motsvarande ryska BankID/Mina sidor) kan staten nu skicka kallelser digitalt. När kallelsen visas i systemet räknas den som levererad.

Automatiska utreseförbud: Så fort en kallelse skapas i det digitala registret spärras personens pass och möjlighet att lämna landet. Detta är en kritisk förutsättning för att förhindra en ny massflykt.

3. Ekonomisk omställning (Krigsekonomi)

Allmän mobilisering handlar inte bara om soldater, utan om att hela samhället ställs om:

Statlig kontroll över industrin: Företag (oavsett ägarform) kan tvingas acceptera statliga order och arbeta övertid för att försörja fronten.

Arbetskraftsmobilisering: Staten får rätt att flytta civil personal till försvarsviktiga industrier.

4. De politiska och narrativa trösklarna

Detta är den svåraste punkten för Kreml. För att ryska folket ska acceptera en allmän mobilisering krävs en förändrad verklighetsbeskrivning:

Från SVO till Existentiellt Krig: Man måste övertyga befolkningen om att det inte längre handlar om att "befria Donbass", utan om Rysslands överlevnad mot ett direkt angrepp från NATO/väst. Händelser som ukrainska framsteg på rysk mark (exempelvis i Kursk-regionen) används ofta i retoriken för att förbereda marken för detta.

Socialt kontrakt: Putins makt vilar delvis på ett socialt kontrakt där befolkningen i storstäderna (Moskva/S:t Petersburg) lämnas i fred så länge de inte lägger sig i politiken. Allmän mobilisering river detta kontrakt.

Varför har det inte skett än? (Hinder)

Trots att de juridiska verktygen finns, finns det tre stora hinder:

Brist på utrustning och befäl: Att mobilisera en miljon män kräver hundratusentals officerare som kan träna dem, samt enorma mängder modern utrustning (tanks, skyddsvästar, kommunikation). Ryssland har redan dränerat stora delar av sina lager.

Ekonomisk kollaps genom brist på arbetskraft: Ryssland har rekordlåg arbetslöshet. Att ta ytterligare hundratusentals unga män från fabrikerna skulle kunna få den ryska ekonomin att stanna av.

Politisk instabilitet: En allmän mobilisering är det enda som på allvar skulle kunna hota regimens interna säkerhet genom att förena missnöje i provinserna med missnöje i maktcentrumen.

Sammanfattningsvis: För att utlysa allmän mobilisering krävs ett presidentdekret baserat på en definition av "direkt hot mot nationen". Tekniskt och juridiskt är systemet nu riggat för att gå mycket snabbare än 2022, men den politiska kostnaden gör att Kreml sannolikt drar i det i det längsta, och istället fortsätter med "dold" mobilisering via höga löner till frivilliga.

Kan vara hur man tolkar saker
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-08-07 kl. 13:31.
Citera
2026-08-07, 13:27
Medlem
RobbanUCs avatar
Murat San med nytt bildmaterial.
Av åtgången på soldater i denna korta video så framgår det klart att "Busifiering" är åtgärden som leder till slutet på kriget då det inte längre kommer finnas några Ukrainska män kvar.

Citat:
Russian SV-98 Wiped Out Ukrainian Elite Soldiers at Extremely Close Range
https://www.youtube.com/watch?v=-ozDyM_5dTQ
Citera
2026-08-07, 13:36
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Nää.. det var inte vara det jag ville säga

du fick ju länkar i ämnet men det är ju helt uppenbart att du har 0 intresse av att diskutera sakfrågan och fakta.

Allmän eller partiell mobilisering, snacka om hårklyveri, tomte.
Alla mobiliseringar har inslag av partiell .
Ryssland har mobiliserat. Punkt.

Vem argumenterar du emot egentligen?
Jag sa inte att Ryssland aldrig har mobiliserat. Det jag sa var att dom inte haft en allmän mobilisering.

Det är stor skillnad i volym på allmän och partiell. Så knappast "hårklyverier".

Rysslands partiella mobilisering avslutades september 2022, efter att man kallat in 300.000. Medans den ukrainska mobiliseringen pågår än idag. Den har tuggat på kontinuerligt utan ända. Ingen vet väl riktigt säkert vid det här laget hur många som Zelensky-regimen egentligen "mobiliserat" (eller snarare bussifierat). Kan tänka mig att det är många som helst inte vill veta.
Citera
2026-08-07, 13:44
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Nej, där har du fel.
Eller kan du länka till att man satte punkt?
Enligt uppgift har mobiliseringen från 2022 aldrig avslutats.

Citat:
Jag sa inte att Ryssland aldrig har mobiliserat. Det jag sa var att dom inte haft en allmän mobilisering.

Det är stor skillnad i volym på allmän och partiell. Så knappast "hårklyverier".

Rysslands partiella mobilisering avslutades september 2022, efter att man kallat in 300.000. Medans den ukrainska mobiliseringen pågår än idag. Den har tuggat på kontinuerligt utan ända. Ingen vet väl riktigt säkert vid det här laget hur många som Zelensky-regimen egentligen "mobiliserat" (eller snarare bussifierat). Kan tänka mig att det är många som helst inte vill veta.
Citera
2026-08-07, 13:52
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

Vad jag gör?, jag Argumenterar emot din desinformation.
Tämligen tröstlöst då såna som du bara maler på i samma träsk av skitsnack år efter år.

Så du lyckades erkänna att dassriket har mobiliserat... nyss sa du att det aldrig hade hänt.

Dessutom, vilken skillnad är det idag på dassrikets sätt att plocka in folk till deras köttkvarn och Ukrainas rekrytering?
enligt min mening och alla andra med hjärta och hjärna är dassrikets sätt mycket värre både moraliskt och mänskligt sett.
Citera
2026-08-07, 13:54
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Du har rätt. Jag som läst fel. My bad.
Behövs ingen krigsförklaring.

Edit.
Jag fick ett PM. Som lyder så här.

Du har fel som tror att du har fel...
Från Ai

Kan vara hur man tolkar saker

När jag skummar texten från din anonyma PM-kontakts AI-svar så ser jag inte riktigt hur det skiljer sig på någon avgörande punkt från svaret jag fick från ChatGPT.

Jag brukar också vara noga med att länka till AI-konversationen så att folk kan ställa kritiska följdfrågor om dom vill. Något som din anonyma PM-kontakt valde att inte göra.

Jag noterar att det anonyma AI-svaret inte överhuvudtaget nämner ordet "krigsförklaring". Med det i åtanke så har jag lite svårt att se hur man kan tolka svaret som att krigsförklaring skulle vara nödvändig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in