Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
*då har man återgått till leninismen o stalinismen
Ja och den har ju alltid gått käpprätt åt helsike.
För att fullständigt förstöra ett lands ekonomi finns två oslagbara metoder:
1. Krig
2. Kommunism
Det förstnämnda går fortast men går också att bygga upp efteråt. Det sistnämnda tar lite längre tid men är också svårare att bygga upp igen. Putin tar det säkta före det osäkra och satsar på båda, dessutom samtidigt... Vad kan gå snett?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Vill bara tillägga i detta, att idag kan ju inte Oligarkerna investera i väst (pga sanktioner och risker). Detta är ju orsaken varför Rysslands ekonomi har "växt". Pengarna måste sättas på hemmaplan.
De har inte alternativ.
Ja och att staten tagit av sina besparingar och förmodligen även tömt statliga bolag på sina besparingar liksom pensionsfonder m.m. Ifall nu ekonomin verkligen har växt som de påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Nu tor inte jag att Rysslands ekonomi har växt. Men även om den har gjort det så beror det nog knappast på sanktioner. Tusentals investeringar från väst har ju lämnat Ryssland nu. Knappast troligt för mig att inhemska investeringar skulle kunna vara större än dessa. Ta bilar som exempel. Lada ensamt kan väl knappast ersätta alla märken som lämnat?? Och ryska investeringar i väst är ju inte mycket att komma med. Det enda jag kan komma på är några projekt inom fossila bränslen och kärnkraft. För mig känns det ju som att kriget har varit en enda stor ekonomisk förlustaffär för Ryssland. Behöver man ens tillägga att militär och vapen bara är ett enda stort ekonomiskt slukhål också?? Pengar rakt ner i sjön bara.
De ryska bilmärkena har inte tagit över efter att de västerländska lämnat Ryssland. De har faktiskt nästan helt tagits över av kinesiska vad jag förstått. Dock har den totala försäljningen minskat kraftigt. Nybilsförsäljningen brukar ju som bekant vara en säker indikation på vilket håll ekonomin går åt så...
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag kan inte detaljerna. Men Ryssland är inte helt ekonomiskt isolerat, man kan överföra pengar dit. Finland köper t.ex. fortfarande gas från dem som de betalar för (De har långa kontrakt som de inte kan bryta). Jag tror Ukraina fortfarande får betalt för gasen som passerar landet i gas pipelines.
Inrikes så får ju de som äger företag inkomster i rubler, allt folk handlar och alla tjänster genererar inkomster. Staten upphandlar och betalar för mycket nu med kriget, de använder ju sin stora oljefond, guldreserver, pensionsfonder, statliga företags investeringsfonder (Energibranschen), skatteintäkter. Dessa plus gamla förmögenheter kan företagarna använda för att köpa tillgångar från staten (Liksom de köpt upp utländsk verksamhet som lämnat landet). Detta är inte att skapa pengar som om riksbanken bara "trycker" nya pengar. Det är ingen skillnad mot inrikes handel i Sverige.
Jag tror det egentligen är först nu som den inhemska marknaden börjar haverera på allvar med brist på vissa varor (mest känt ägg), havererad infrastruktur, flygplan som nödlandar etcetera.
Jo jag förstår vad du menar. Men om säg någon i t.ex. Sverige tar ut besparingar och köper ett företag får säljaren pengar denna kan använda till "något". I Ryssland kommer detta "något" vara att staten köper mer vapen och ammunition som direkt förstörs och därmed inte genererar något i värde. Och skulle de (rent hypotetiskt) istället använda pengarna till att dela ut till befolkningen kommer dessa köpa mer saker utan att det produceras mer, d.v.s. bara skapar inflation.
För att ekonomin skall växa måste mer saker produceras (och då saker som inte bara skjuts sönder några dagar senare).
Citat:
Ursprungligen postat av
Slackoff
Jag körde translate och fick till den här nästan läsbara texten eftersom jag inte hade lust att prenumerera på Bloombergs för att läsa den:
RYSKA president Vladimir Putin har beordrat landets myndigheter att söka statlig egendom i fd Sovjetunionen och det tidigare ryska imperiet, sade nyhetsbyrån Bloomberg.
Enligt det slutliga dokumentet beställde Putin finansiering för en myndighetsenhet vars uppgift är att söka efter egendom utanför Ryssland och se till att ryska äganderätt registreras korrekt.
Tack!