Citat:
Oligarkerna har hur mycket pengar som helst i Ryssland. De bor i palats och lever som de alltid har gjort. De tjänar mycket i rubel på verksamheter där, de har ju också tagit över utländska företags verksamheter. De tjänar pengar i vapenindustrin och allt till militären. Putin gynnar de som är trogna honom. Alla har inte heller sina pengar utomlands frusna tror jag, bara de som anklagas för delaktighet i kriget tror jag.
Kommer de (oligarkerna alltså) kunna hämta hem pengar från utländska banker eller har det i guld etc tillför det ju den ryska staten pengar. Men är det, vad jag tror, oftast endast siffror i rubel på ett ryskt bankkonto de flyttar över till ett annat ryskt bankkonto, fast ägt av ryska staten, som staten sedan tar ut och betalar ryska företag och privatpersoner med är det enda det åstadkommer ökad inflation i motsvarande storleksordning. M.a.o. skulle den ryska staten lika gärna bara kunna trycka mer pengar genom att direkt lägga till motsvarande summa på sitt konto. Så m.a.o. skulle det inte generera ett smack av värde mer än att den ryska staten kan betala ut de pengar de lovat, men att dessa i praktiken inte är värda så mycket, eller något alls.
Att oligarkerna säljer sina palats de bor i för att köpa ryska bolag är nog inte så troligt. Och skulle de det finns det inte alltid köpare ändå. De finns redan idag många palats som står och förfaller i Ryssland. Detta då deras ägare lämnade Ryssland när kriget började. De försökte sälja dem men det finns ofta inga köpare.
Så vill den ryska staten få mer inkomster måste de antingen öka skatterna eller få en ökad produktion av något som någon är beredd att betala för, antingen den egna befolkningen eller människor/företag i andra länder. Idag producerar de bara mer vapen de själva konsumerar. Medan exporten sjunker.
Förhoppningen är nog att få utländska köpare av de konfiskerade företagen, men det blir nog svårt. Är de ryska bolag är de inte så produktiva. Olje- och gasindustrin vill de nog inte sälja. Och säljer de konfiskerade utländska bolag lär dessa bli satta i internationell blockad och därmed utan värde.