Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Ja och även hur mycket Ryssland än investerar i militär och vapen så är det inte säkert att BNP ökar för det. Andra sektorer kan ju minska mer än så. Men exemplet med fönsterrutan var bra faktiskt. Om du slår sönder en fönsterruta och sen lagar den så får du också en sekundär effekt som är bra för ett samhälle. Den som bor i bostaden fryser mindre och blir därmed mindre sjuk och kan producera mer för samhället. Istället för att bara belasta sjukvård etc. Därför tror jag inte på att Rysslands BNP öker helt enkelt. Enligt min åsikt minskar civila sektorer mer än de militära ökar.
Hm, ja detta är faktiskt intressant och jag är nyfiken på hur läget ser ut bakom gardinerna faktiskt.
För jag tänker också att: för att kunna, om och om igen, laga den trasiga fönsterrutan
så måste det också (utöver kapital) finnas både tillräckligt med rätt material och även tillräckligt med kunnig personal (vid liv) i de olika leden, osv. Underhållet får inte brista.
När det en dag uppstår en liten skada i en länk av kedjan så kommer kedjan bli överbelastad
och till slut riskerar brista. Jag är mycket nyfiken på hur kedjan i praktiken ser ut idag. Eller rättare sagt, hur vardera länk ser ut.
Men som sagt, när elitens hus i de K-märkta områdena inte längre är säljbara trots prissänkningar,
eller underhållet av varken byggnader eller områdena inte längre sköts då det kostar för mycket,
då har något hänt.
Som med fönstret.... När de slutar underhålla så är det kanske en fingervisning?
Slutstationen för investeringarna brinner nu upp på krigets fasansfulla scener.
Vad genererar det fortsättningsvis? Därefter?
Inte ens begravningsentreprenörerna får begrava alla då de lämnas på fältet många gånger.
Och inte ens sjukvården kan ta hand om dem?
Alla dessa pappor, söner, äkta män.. Arbetare till vardags i den ryska federationen..
Rörmokare, brevbärare, bilmekaniker, studenter, elektriker... ja ni fattar.
Döda, lemlästade eller "bara" hiskeligt personlighetsförändrade med grava ptsd-symtom..
Så, investeringarna leder bara fram dit.
Där ligger slutstationen av kapitalet man investerat.
Istället för att "ge tillbaka" något till den ryska "statsapparaten/samhällsfunktionen", återinvestera.