2024-01-20, 19:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det hade jag missat. Man undrar ju varför han tackade nej. Trumpen brukar ju gilla strålkastarljuset.

Njaa.., det var lite sämre än så. Han svarade inte överhuvudtaget den första gången.
Citera
2024-01-20, 19:29
Medlem
Duvlorts avatar
Varför vill Putin återta sovjetiska tillgångar?
Enligt expertisen här på Flashback har Ryssland inget gemensamt med Sovjet? 🤔

https://www.gp.se/ekonomi/putin-vill-aterta-sovjetiska-tillgangar.3ff7c63b-e420-5727-a482-008f2c846500
Citera
2024-01-20, 19:37
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja och även hur mycket Ryssland än investerar i militär och vapen så är det inte säkert att BNP ökar för det. Andra sektorer kan ju minska mer än så. Men exemplet med fönsterrutan var bra faktiskt. Om du slår sönder en fönsterruta och sen lagar den så får du också en sekundär effekt som är bra för ett samhälle. Den som bor i bostaden fryser mindre och blir därmed mindre sjuk och kan producera mer för samhället. Istället för att bara belasta sjukvård etc. Därför tror jag inte på att Rysslands BNP öker helt enkelt. Enligt min åsikt minskar civila sektorer mer än de militära ökar.

Hm, ja detta är faktiskt intressant och jag är nyfiken på hur läget ser ut bakom gardinerna faktiskt.

För jag tänker också att: för att kunna, om och om igen, laga den trasiga fönsterrutan
så måste det också (utöver kapital) finnas både tillräckligt med rätt material och även tillräckligt med kunnig personal (vid liv) i de olika leden, osv. Underhållet får inte brista.

När det en dag uppstår en liten skada i en länk av kedjan så kommer kedjan bli överbelastad
och till slut riskerar brista. Jag är mycket nyfiken på hur kedjan i praktiken ser ut idag. Eller rättare sagt, hur vardera länk ser ut.

Men som sagt, när elitens hus i de K-märkta områdena inte längre är säljbara trots prissänkningar,
eller underhållet av varken byggnader eller områdena inte längre sköts då det kostar för mycket,
då har något hänt.

Som med fönstret.... När de slutar underhålla så är det kanske en fingervisning?

Slutstationen för investeringarna brinner nu upp på krigets fasansfulla scener.
Vad genererar det fortsättningsvis? Därefter?

Inte ens begravningsentreprenörerna får begrava alla då de lämnas på fältet många gånger.
Och inte ens sjukvården kan ta hand om dem?
Alla dessa pappor, söner, äkta män.. Arbetare till vardags i den ryska federationen..
Rörmokare, brevbärare, bilmekaniker, studenter, elektriker... ja ni fattar.
Döda, lemlästade eller "bara" hiskeligt personlighetsförändrade med grava ptsd-symtom..

Så, investeringarna leder bara fram dit.
Där ligger slutstationen av kapitalet man investerat.
Istället för att "ge tillbaka" något till den ryska "statsapparaten/samhällsfunktionen", återinvestera.
Citera
2024-01-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ja, men förr eller senare blir han ändå tvungen att ta ställning i frågan och bestämma sig för vilket ben han ska stå på.

Som det ser ut nu är han snart president igen och situationen med rysshelvetet kommer han inte undan.

Japp, vi får väl någon hint om Trumps avsikter under valkampanjen tänker jag.
Citera
2024-01-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det var ju inte så länge sen som nån i ryska parlamentet klagade på att de hinner inte ens att läsa igenom nya lagförslag innan man förväntas rösta (ja) till de haha. Bossen för parlamentet går nu ut på Tg på en lördag och meddelar att han på måndag ska lägga fram ett förslag som gör det lagligt för ryska staten att beslagta tillgångar för de som kritiserar kriget. Trodde detta var gjort för länge sen iofs. Vågar man gissa på att förslaget går igenom med 100% ja som de brukar göra?!

https://bsky.app/profile/amplifyukraine.eu/post/3kjgk5bi4tg2r
Brukar de verkligen det?
Eftersom Ryssland är en demokrati kan de ju inte redovisa 100%, någon liten enprocentare brukar redovisas att vara mot förslagen för att bekräfta för ryssapologeterna utanför landets gränser att det finns opposition.
Citera
2024-01-20, 19:47
Avstängd
Är dock mest bara patrasket som sänts till Ukraina än så länge. Får verkligen hoppas ryssen måste börja sända samhällsbärare snart.
Citera
2024-01-20, 19:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Min teori...?
De låg bakom Maidan.
De har tränat och förberett Ukraina för krig sedan 2014.
Västerländska akademiker m.fl. har i snart tio år varnat för att krig är oundvikligt om Väst fortsätter att utmana Ryssland.
Ledare från Väst såg till att fredsförhandlingarna i Istanbul misslyckades.
De har fått alla vapen och all ammunition i hela västvärlden enligt dig.
De har fått ekonomiska bidrag som överträffar Sveriges statsbudget.

Det är uppenbarligen ett proxykrig. USA avslutade till och med sitt krig i Afghanistan i god tid för att kunna fokusera deras terrorverksamhet på annat håll.
Dina teorier är lika mycket värt som använt dasspapper.
Det är foliehattssvammel och konspirationsteorier som du inte kan styrka då de är spunna på hörsägen och propaganda från Kreml.

Men, vilka är exempelvis de västerländska akademikerna du nämner? Nu finns det gott om västerländska akademiker så du kan säkert skaka fram några tomtar som tycker som du.
Men för att diskussionen ska bli lite konkret och inte undermåligt skvaller så är det intressant att höra var du hämtar din övertygelse att du känner dig manad att likt en nyttig idiot springa ärenden åt en brutal och auktoritär diktator.
Citera
2024-01-20, 19:49
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Bra då kommer både ryska oligarker och utländska såväl som inhemska företag sky Ryssland som pesten.

eller gäller det enbart tillgångar utanför Rysslands gränser som de verkar antyda här?
Artikeln är baserad på Bloomberg's text tror jag.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010132212.html

Artikeln du länkar till är på finska, vilket jag tyvärr ej kan, så jag kan dessvärre inte kommentera den.

Men du har kanske i rätt att det är fastigheter och annan egendom utanför Ryssland som åsyftas? Och, utgår jag ifrån, då uteslutande ägt de som inte helhjärtat stödjer Putin, annars får de nog behålla det. Men antag att detta implementeras och den ryska staten tar över ägandet och säljer det, i så fall kommer de ändå inte tillåtas föra hem pengarna till Ryssland ändå så det är en fullständigt meningslös åtgärd som inte kommer hjälpa den ryska staten oavsett.
Citera
2024-01-20, 19:52
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Det hade jag missat. Man undrar ju varför han tackade nej. Trumpen brukar ju gilla strålkastarljuset.
Bara när hans egna sköter strålkastarna. Om han inte kan kontrollera det som han deltar i då deltar han inte. Han vågar inte ställa upp i politiska debatter, han lovar att han ska försvara sig i domstol men vägrar sedan att dyka upp eftersom domaren är dum emot honom. Klart att han inte vågar visa sig i Ukraina, karln är ett fegt och lögnaktigt kräk.
Senast redigerad av Pausanias 2024-01-20 kl. 19:55.
Citera
2024-01-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Bara när hans egna sköter strålkastarna. Om han inte kan kontrollera det som han deltar i då deltar han inte. Han vågar inte ställa upp i politiska debatter, han lovar att han ska försvara sig i domstol men vägrar sedan att dyka upp eftersom domaren är dum emot honom. Klart att han inte vågar visa sig i Ukraina, karln är ett fegt och lögnaktigt kräk.
Ok, men där håller jag inte alls med. Enligt mitt tycke är Trumpen oftast en sanningssägare, vilket är anledningen till att han är så hatad av medierna och extremvänstern. Jag ser verkligen framemot hans kommande valseger. Det känns dock lite oklart vart han egentligen står i Ukrainafrågan, men jag hoppas han tar sitt förnuft till fånga även där.
Citera
2024-01-20, 20:09
Medlem
Drozds avatar
Man ser många klipp där soldater, både ryska och ukrainska, försöker skjuta ned FPV-drönare med sina automatkarbiner. Varför utrustar man inte frontsoldaterna med en enkel hagelbrakare av pumphageltyp? Finns ju en anledning att man jagar flygande fågel med hagel och inte kulvapen. Borde ju inte vara något större problem att pricka en drönare eller en fallande granat med hagel. Hagelpatroner är billiga, kostar en tiondel av motsvarande kulvapenammunition.

Tycker även att man borde kunna ha tung ksp och lätt akan med hagel i lv-syfte, med längre räckvidd än ett normalt hagelgevär.
Citera
2024-01-20, 20:11
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ja, men förr eller senare blir han ändå tvungen att ta ställning i frågan och bestämma sig för vilket ben han ska stå på.

Som det ser ut nu är han snart president igen och situationen med rysshelvetet kommer han inte undan.

Det är ganska enkelt, han har ju sagt vad som gäller, Europa måste börja investera mer i försvaret om USA ska backa upp, precis vad han gjorde gällande NATO förra gången. Att tro att Trump skulle lämna Ukraina är idioti, han har aldrig sagt det, han har klart och tydligt sagt att Europa måste börja betala för sin säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in