2024-01-20, 17:32
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Oligarkerna har hur mycket pengar som helst i Ryssland. De bor i palats och lever som de alltid har gjort. De tjänar mycket i rubel på verksamheter där, de har ju också tagit över utländska företags verksamheter. De tjänar pengar i vapenindustrin och allt till militären. Putin gynnar de som är trogna honom. Alla har inte heller sina pengar utomlands frusna tror jag, bara de som anklagas för delaktighet i kriget tror jag.

Kommer de (oligarkerna alltså) kunna hämta hem pengar från utländska banker eller har det i guld etc tillför det ju den ryska staten pengar. Men är det, vad jag tror, oftast endast siffror i rubel på ett ryskt bankkonto de flyttar över till ett annat ryskt bankkonto, fast ägt av ryska staten, som staten sedan tar ut och betalar ryska företag och privatpersoner med är det enda det åstadkommer ökad inflation i motsvarande storleksordning. M.a.o. skulle den ryska staten lika gärna bara kunna trycka mer pengar genom att direkt lägga till motsvarande summa på sitt konto. Så m.a.o. skulle det inte generera ett smack av värde mer än att den ryska staten kan betala ut de pengar de lovat, men att dessa i praktiken inte är värda så mycket, eller något alls.

Att oligarkerna säljer sina palats de bor i för att köpa ryska bolag är nog inte så troligt. Och skulle de det finns det inte alltid köpare ändå. De finns redan idag många palats som står och förfaller i Ryssland. Detta då deras ägare lämnade Ryssland när kriget började. De försökte sälja dem men det finns ofta inga köpare.

Så vill den ryska staten få mer inkomster måste de antingen öka skatterna eller få en ökad produktion av något som någon är beredd att betala för, antingen den egna befolkningen eller människor/företag i andra länder. Idag producerar de bara mer vapen de själva konsumerar. Medan exporten sjunker.

Förhoppningen är nog att få utländska köpare av de konfiskerade företagen, men det blir nog svårt. Är de ryska bolag är de inte så produktiva. Olje- och gasindustrin vill de nog inte sälja. Och säljer de konfiskerade utländska bolag lär dessa bli satta i internationell blockad och därmed utan värde.
Citera
2024-01-20, 17:35
Medlem
KillPus avatar
Allt som ni behöver veta om dessa vidriga Z-råttor som heter ryZZar. Majoriteten av dem är såna, även de som bor här i Sverige. Kolla och begrunda. Jorden måste saneras fr denna human garbage:

https://twitter.com/5G_Reptilian/status/1748626240171286976
Citera
2024-01-20, 17:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Så vill den ryska staten få mer inkomster måste de antingen öka skatterna eller få en ökad produktion av något som någon är beredd att betala för, antingen den egna befolkningen eller människor/företag i andra länder. Idag producerar de bara mer vapen de själva konsumerar. Medan exporten sjunker.

Förhoppningen är nog att få utländska köpare av de konfiskerade företagen, men det blir nog svårt. Är de ryska bolag är de inte så produktiva. Olje- och gasindustrin vill de nog inte sälja. Och säljer de konfiskerade utländska bolag lär dessa bli satta i internationell blockad och därmed utan värde.

Vill bara tillägga i detta, att idag kan ju inte Oligarkerna investera i väst (pga sanktioner och risker). Detta är ju orsaken varför Rysslands ekonomi har "växt". Pengarna måste sättas på hemmaplan.

De har inte alternativ.
Senast redigerad av Snapcount 2024-01-20 kl. 17:47.
Citera
2024-01-20, 18:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vill bara tillägga i detta, att idag kan ju inte Oligarkerna investera i väst (pga sanktioner och risker). Detta är ju orsaken varför Rysslands ekonomi har "växt". Pengarna måste sättas på hemmaplan.

De har inte alternativ.
Nu tor inte jag att Rysslands ekonomi har växt. Men även om den har gjort det så beror det nog knappast på sanktioner. Tusentals investeringar från väst har ju lämnat Ryssland nu. Knappast troligt för mig att inhemska investeringar skulle kunna vara större än dessa. Ta bilar som exempel. Lada ensamt kan väl knappast ersätta alla märken som lämnat?? Och ryska investeringar i väst är ju inte mycket att komma med. Det enda jag kan komma på är några projekt inom fossila bränslen och kärnkraft. För mig känns det ju som att kriget har varit en enda stor ekonomisk förlustaffär för Ryssland. Behöver man ens tillägga att militär och vapen bara är ett enda stort ekonomiskt slukhål också?? Pengar rakt ner i sjön bara.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-01-20 kl. 18:02.
Citera
2024-01-20, 18:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kommer de (oligarkerna alltså) kunna hämta hem pengar från utländska banker eller har det i guld etc tillför det ju den ryska staten pengar. Men är det, vad jag tror, oftast endast siffror i rubel på ett ryskt bankkonto de flyttar över till ett annat ryskt bankkonto, fast ägt av ryska staten, som staten sedan tar ut och betalar ryska företag och privatpersoner med är det enda det åstadkommer ökad inflation i motsvarande storleksordning. M.a.o. skulle den ryska staten lika gärna bara kunna trycka mer pengar genom att direkt lägga till motsvarande summa på sitt konto. Så m.a.o. skulle det inte generera ett smack av värde mer än att den ryska staten kan betala ut de pengar de lovat, men att dessa i praktiken inte är värda så mycket, eller något alls.

Att oligarkerna säljer sina palats de bor i för att köpa ryska bolag är nog inte så troligt. Och skulle de det finns det inte alltid köpare ändå. De finns redan idag många palats som står och förfaller i Ryssland. Detta då deras ägare lämnade Ryssland när kriget började. De försökte sälja dem men det finns ofta inga köpare.

Jag kan inte detaljerna. Men Ryssland är inte helt ekonomiskt isolerat, man kan överföra pengar dit. Finland köper t.ex. fortfarande gas från dem som de betalar för (De har långa kontrakt som de inte kan bryta). Jag tror Ukraina fortfarande får betalt för gasen som passerar landet i gas pipelines.

Inrikes så får ju de som äger företag inkomster i rubler, allt folk handlar och alla tjänster genererar inkomster. Staten upphandlar och betalar för mycket nu med kriget, de använder ju sin stora oljefond, guldreserver, pensionsfonder, statliga företags investeringsfonder (Energibranschen), skatteintäkter. Dessa plus gamla förmögenheter kan företagarna använda för att köpa tillgångar från staten (Liksom de köpt upp utländsk verksamhet som lämnat landet). Detta är inte att skapa pengar som om riksbanken bara "trycker" nya pengar. Det är ingen skillnad mot inrikes handel i Sverige.

Jag tror det egentligen är först nu som den inhemska marknaden börjar haverera på allvar med brist på vissa varor (mest känt ägg), havererad infrastruktur, flygplan som nödlandar etcetera.
Citera
2024-01-20, 18:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
SANNINGEN ÄR att Forbes tog bort hans totala förmögenhet och endast skriver vad hans INKOMST ÄR sedan februari 2022.
De som fölhde Ukrainas utveckling INNAN dess (som jag) VET hur otroligt rik han och familjen är.

Familjen hade då en förmögenhet på drygt 5 miljarder i SKR.
Man har även "tystat ner" att han är delägare i två offshorebolag som drar in flera miljarder varje år!

Hittade dessa länkar, där den första gjordes innan kriget bröt ut. Jag fick leta länge innan jag hittade den då den är publicerad av ett "Ukrainavänlig" media.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.wilsoncenter.org/blog-post/just-all-others-end-zelensky-alternative&ved=2ahUKEwigjaroneyDAxUFPhAIHWFSCX84K BAWegQIChAB&usg=AOvVaw0waJoHumw5FzDtmZtnFdLn

https://www.quora.com/Do-you-think-Volodymyr-Zelensky-is-a-good-president-of-Ukraine-How-do-you-rate-him-as-a-person?top_a ns=1477743728633917
Det är bra om det skulle stämma. Det gör Zelensky mer oberoende från oligarker och svårare att kompromettera.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu tor inte jag att Rysslands ekonomi har växt. Men även om den har gjort det så beror det nog knappast på sanktioner. Tusentals investeringar från väst har ju lämnat Ryssland nu. Knappast troligt för mig att inhemska investeringar skulle kunna vara större än dessa. Ta bilar som exempel. Lada ensamt kan väl knappast ersätta alla märken som lämnat?? Och ryska investeringar i väst är ju inte mycket att komma med. Det enda jag kan komma på är några projekt inom fossila bränslen och kärnkraft. För mig känns det ju som att kriget har varit en enda stor ekonomisk förlustaffär för Ryssland. Behöver man ens tillägga att militär och vapen bara är ett enda stort ekonomiskt slukhål också?? Pengar rakt ner i sjön bara.

Med växt tror jag de menar en ökad BNP. Om staten spenderar en massa pengar, t.ex. på att köpa vapen och betala höga löner till 100 000-tals nya soldater, så ökar BNP. Precis som man gör i väst för att stimulera ekonomin vid lågkonjunktur. I Rysslands fall använder ju staten alla sina besparingar till detta så det är ju extremt kostsamt och till sist tar pengarna slut.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Kan mycket väl vara som du skriver, men samtidigt florerarmycket västlig propaganda som med tiden bevisats vara helt fel.

Det är därför det är otroligt viktigt att vara källkritisk.
Speciellt vad gäller konflikter som dessa.
Det är bevisat att i krigskonflikter florerar det otroligt mycket falsk propaganda.

Det fetade. Kan du länka till dessa bevis?
Jag är intresserad av att läsa vad man bevisat.
Citera
2024-01-20, 18:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Nazi-Ryssland, liksom sin föregångare, styrs ju av ett hundratal personer i toppen. Om man skulle hamna i onåd hos dessa så kommer man ju väldigt snart att ramla ut genom ett fönster. I denna typen av diktaturer så är det ju svårt att ens säga vems pengarna är? Varför bosätter sig så många ryska rikingar i väst annars?? Kriget har ju givetvis försvårat detta mycket men det är ju klart ett riskfyllt liv man lever att vara rik i dagens Ryssland.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-01-20 kl. 18:24.
Citera
2024-01-20, 18:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Med växt tror jag de menar en ökad BNP. Om staten spenderar en massa pengar, t.ex. på att köpa vapen och betala höga löner till 100 000-tals nya soldater, så ökar BNP. Precis som man gör i väst för att stimulera ekonomin vid lågkonjunktur. I Rysslands fall använder ju staten alla sina besparingar till detta så det är ju extremt kostsamt och till sist tar pengarna slut.
Nej total BNP behöver inte öka för att man investerar i militär och vapen. Andra sektorer kan minska mer än den ökningen. Utöver det ger investeringar i miltär och vapen inget tillbaka till ett samhälle utan det är bara ett enda stort slukhål av utgifter. Som nån annan skrev tidigare, ungefär som att köpa nyårsraketer med sms-lån. Kostar mer än det smakar helt enkelt.
Citera
2024-01-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ukraina-vara-vapenlager-ar-snart-tomma-/
Ukraina: Våra vapenlager är snart tomma.

De massiva ryska attackerna mot Ukraina i början av året har tömt de ukrainska vapenlagren, uppger Ukrainas talesperson för flygvapnet Jurij Ignat för Sveriges Radio. En ny motoffensiv lär dröja till åtminstone 2025.

– Vi ska inte vänta oss många goda nyheter för Ukraina i år, säger krigsvetaren Ilmari Käihkö, till TT.

Det förekommer uppgifter om att Ryssland planerar för en stor framstöt i närtid. Ryssland har övertaget och krigsvetaren Ilmari Käihkö tror att de sannolikt kommer att försöka utnyttja situationen.

– Det är givetvis möjligt, och sannolikt, att man i den här sitsen med ett övertag kommer att försöka nyttja situationen, säger han till TT.

– Just nu står Ukraina i en väldigt svår situation där Ryssland blir starkare och Ukraina blir svagare.

Han tror inte man ska förvänta sig några goda nyheter från Ukraina i år. En möjlig motoffensiv tror han först är möjlig 2025 – om väst fortsätter leverera vapen.

Samtidigt uppger Jurij Ignat, talesperson för det ukrainska flygvapnet, för Sveriges Radio att de ukrainska vapenlagren sedan länge ekar tomma.
Man börjar nästan undra om Väst med USA i spetsen har hål i huvudet.

Vad handlar slöandet med vapenleveranserna om egentligen? Är våra förråd verkligen tomma, eller är det en ekonomisk fråga? Kan våra makthavare verkligen vara så kortsiktiga så de försöker spara en slant genom att inte mota rysshelvetet i grind?.. Man tar sig för pannan.

Det går inte att ta miste på att kriget i Ukraina är enormt resurskrävande. Inte minst för att det är ryssland som attackerar och även om dom skickar mycket skrot, missbrukare och fattiga bönder så tar det på reserverna att bekämpa dom.

Ett flertal länder i Europa har väldigt små lager av materiel, inte minst Sverige. Samtidigt är inte ens USA som har enorma lager beredda att chansa med nivåerna för ett annat lands skull. Ukraina är knappast någon första prioritet i ett USA som slits sönder inifrån.
Ryssland kanske ses som Sveriges mest troliga fiende i händelse av krig men för USA ser situationen väldigt annorlunda ut. Vem ska möta Iran, Nordkorea och Kina vid en ev. konflikt? För att inte tala om Huthier..

Sen kan man ju fundera över varför Tyskland ger så enormt mycket mer än dom grodätande liberala och aspirerande ledarna av europeisk säkerhet i Europa? 8 Archer från Sverige är plåster på en amputation osv..
Citera
2024-01-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Väst kritiserar tydligen Nordkorea för att man skickar vapen till Ryssland!

Hur tror du svenskar skulle reagera ifall Nordkorea kritiserar Sverige för att skicka vapen till Ukraina?

https://www.euronews.com/my-europe/2024/01/10/western-allies-denounce-north-korea-for-providing-ballistic-missiles-to-russia

Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vad är det du inte fattar? Den civiliserade världen stödjer försvararen. Psykfallen i Nordkorea stödjer aggressorn, samtidigt som de själva hotar sitt grannland och Japan med våld och död. Ser du verkligen ingen skillnad där, bulthjärna?

Men vad i glödheta helvete tror du att Nordkorea bryr sig, ifall man blir kritiserade av Väst???

Tror faktiskt Kim gärna skulle vilja trycka upp stora affischer med denna kritik, av ren skrytsamhet!
Senast redigerad av Hultabultan 2024-01-20 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in