2022-03-11, 23:14
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Jag minns min första väldigt väl.
Det var för 37 år sedan.
Jag hälsade på en vän som bodde i Norrköping, 25 mil hemifrån.

Det var ett hak i Spiralen som serverade kebab. På lamm.
Blev helt såld. Och har blivit kebaben trogen sedan dess.
Har ingen aning om stället existerar längre.

Samma här då, måste ha varit kring 35 år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Centrumkastaren
Den första kebaben i mitt liv åt jag tidigt 80tal på den gamla saluhallen i Norrköping. Zafer "Kebabkungen" flyttade sedan på mitten av 80 talet sin verksamhet till galleria Spiralen i Norrköping och jag tror den fortfarande finns kvar där.

Jodå de finns kvar.
Citera
2022-03-30, 21:15
Medlem
Masingas avatar
Har vi någon ny här som ätit sin första kebab och vill skriva ner vart? Kanske något ställe man har nära till?
Citera
2023-07-30, 20:28
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har vi någon ny här som ätit sin första kebab och vill skriva ner vart? Kanske något ställe man har nära till?
Jag testade Dedes i Skogås i Stockholm, riktigt bra.
Citera
2023-07-30, 20:50
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Det var under högstadiet kring 2003, när klasskamrater med utländsk härkomst visade på att det fanns alternativ de dagar skollunchbuffén inte lockade.

Stället hette (heter?) Thai-Wok och låg mitt i Gubbängens Centrum, vägg i vägg med teatern.
En kebab med bröd kostade 25:-
Rulle 33:-
Kebabtallrik med pommes 38:-
Kebab "meny" (kebab med bröd, pommes bredvid och 33cl läsk) 40:-

Det satte standarden för vad jag förväntar mig på kebab (även om den höjts betydligt idag).
Åtskilliga och åter åtskilliga månadspengar lades på kebabluncher i högstadiet. Kläderna luktade förmodligen i flera dagar efter ett besök där, men det hade man ju slutat känna för länge sedan
Citera
2023-07-30, 20:55
Medlem
Måste varit sent 90-tal. Svea kebab tror jag dom hette. Tbana Hötorget uppgång Sveavägen/olof palme.

Var Sthlm bästa där något år enligt alltomsthlm lr vad den nu hette. 29 sek och dom hade extra stark krydda som man kunde få på. Vart en del då man sprang till rollspelsbutiken (Warhammer och MTG) som låg på en tvärgata bredvid.

Tror inte jag beställt en kebab i bröd i sverige sen dom börjat kosta över 30-35 sek.
Citera
2023-07-30, 21:07
Medlem
Var i en liten skrubb mitt emot idrottshallen i centrala västerås.
Kommer inte ihåg vad stället hette men det revs när gallerian byggdes så någom gång 84-85.
Var stamhaket när man kom ut från träningen och först gången måste ha varit 81.
Saknar den kebaben.
Senaste var vid centralen i Mainz ca 15år sen.
Inte många ställen som serverar en god kebab längre.
Citera
2023-08-02, 20:14
Bannlyst
På B&W i Bromma typ 1983-84. Sven Melander (då en av sveriges hetaste komiker) brukade käka där också, ingen störde honom i kön.
Citera
2023-08-02, 20:58
Medlem
CarlvonRosens avatar
Åt min första kebab m bröd år 1993 på kebab baren i Linköping. Minns det väl. Var där med farsan efter vi varit på Bio. Vi brukade alltid äta på 5 tastes men så frågar farsan om jag ätit kebab? Var ju i den åldern när allt farsan sa var sant och troligen gott, så det blev en mellan kebab m bröd.
Så på den vägen är det.
Citera
2023-08-02, 21:00
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Jerusalem kebab i gamla stan. Måste varit runt 87 eller så.

Åt där under mitt första vattenfestival besök 1995, fan vad gott det var.

Finns den kvar?
Citera
2023-08-02, 21:01
Var nog 2001 på falafel no 1 vid drottningtorget i Malmö..
Citera
2023-08-02, 21:05
Queensway i London, 1981.
Citera
2023-08-02, 21:08
Medlem
BadPostures avatar
Freddy's i Kista. Det satte väl normen. Har ätit bättre sedan dess, men det är väl fortfarande den bra referenspunkten som jag jobbar efter när jag bedömer. "Freddy's" finns fortfarande kvar nu 25 år senare, även fast hela centrum är ombyggt, och håller väl typ ställningarna ännu (som stabil förortskebab, men inte mycket mer..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in