2023-08-02, 21:13
Medlem
PerniWhas avatar
På Vasaplan, har för mig att haket hette Helan & Halvan. De var vad jag kommer ihåg de första som saluförde kebabsingar. Tyvärr är den fastigheten föremål för rivning/ombyggnation så vi får väl se vart det bär, krögaren verkar i alla fall fast besluten att fortsätta verksamheten.

Är dock väldigt osäker på vilket år det här var?
Citera
2023-08-02, 21:16
Medlem
StigAllans avatar
Var i Pireus kring 1980 och jag som ung bland äldre som hade dryckjom som huvudintresse fastnade efter första tuggan och det blev en till samt besvikelse när haket stängt när det var dags för en tredje.
Blev öl som tröst.
Citera
2023-08-02, 21:16
Medlem
CarlvonRosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Året var 1963. Jag och familjen hade varit på bio och sett Blood in Blood Out. Vi gick ut för att ta en cigg och såg där affären Hasses kök. Vi sade till varandra "ska vi prova nått nytt?", så vi gick dit. Lukten från grillen var något vi aldrig kännt förrut. Frugan sade "Kebab Leif-Göran, har du någonsin ätit det?", jag rynkade på näsan och sa "Sonya, du vet att jag alltid äter skrovmål", men hon institerade på att vi borde pröva en kebabrulle. Så vi beställde en kebabrulle, och den var förvånansvärt god.

Den filmen kom ju 1993...?
Citera
2023-08-02, 21:22
Medlem
Mr.Wolfs avatar
I saluhallarna Gbg i slutet på 70 talet
Citera
2023-08-02, 21:37
Medlem
megacoolmans avatar
Tror det var på Kos. Men det var gyros då. Väldigt viktigt att inte kalla det för kebab för då blev grekerna förbannade
Citera
2023-08-02, 21:55
Medlem
OdCaBos avatar
Stället som Jerusalem Kebab konkurrerade med under "kebabkriget" på 90-talet troligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Tror det var på Kos. Men det var gyros då. Väldigt viktigt att inte kalla det för kebab för då blev grekerna förbannade

Araberna med. Och jag med. Är gyros kebab så är tacos det också (tacos al pastor har sitt ursprung i libaneser som kom till Mexico). Sen kan vi ju blanda in shwarma i mixen.

Vi stockholmare höll ju käften om alla våra bra gyrosställen när resten av landet påstod att vi inte hade bra kebab. Och gyros är ju ofta fläsk dessutom. Lite otänkbart om det ska vara halal...

Men ärligt, det är ju helt olika rätter. Är man sugen på en kebab nöjer man sig inte med en gyros och vice versa. Helt olika smaker, helt olika allt. Vad är likheten liksom? Skivat kött. Är det huvudsaken? Inte hur det smakar?
Senast redigerad av OdCaBo 2023-08-02 kl. 21:57.
Citera
2023-08-02, 22:06
Medlem
Hörnet Vasagatan-Kungsgatan (Sthlm) nångång på tidigt 80-tal. Eller sent 70. Såklart glömt vad stället hette.

Edit: heter tydligen Maestro Kebab numera. Hette nåt annat då, antar jag.
Senast redigerad av MannishBoy 2023-08-02 kl. 22:21.
Citera
2023-08-02, 23:15
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Stället som Jerusalem Kebab konkurrerade med under "kebabkriget" på 90-talet troligtvis.

Araberna med. Och jag med. Är gyros kebab så är tacos det också (tacos al pastor har sitt ursprung i libaneser som kom till Mexico). Sen kan vi ju blanda in shwarma i mixen.

Vi stockholmare höll ju käften om alla våra bra gyrosställen när resten av landet påstod att vi inte hade bra kebab. Och gyros är ju ofta fläsk dessutom. Lite otänkbart om det ska vara halal...

Men ärligt, det är ju helt olika rätter. Är man sugen på en kebab nöjer man sig inte med en gyros och vice versa. Helt olika smaker, helt olika allt. Vad är likheten liksom? Skivat kött. Är det huvudsaken? Inte hur det smakar?

Ja, allt är ju relativt.
Det finns ju ett flertal varianter på just kebab, vilket man blir varse om man beöker Turkiet.
Allt från grillspett med köttfärs eller bitar av lamm till den typ vi är vana vid på stora "rullar"
Dock inte den varianten med pressad köttfärs som skärs i strimlor, utan mer kött eller kyckling som är staplat på ett stort spett (som gyros)
Dessutom finns det olika lokala varianter med olika kryddor.
Kärt barn har många namn och varianter.
Citera
2023-08-02, 23:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hötorgshallen.
Bör ha varit 1983, möjligen 1984.

Många hade provat och sagt att det var gott.
Sedan ska vi inte glömma draghjälpen från slagdängan "Får jag bjuda på dig en kebab"
Citera
2023-08-02, 23:32
Medlem
Enterprises avatar
Hötorgshallen även för mig, någon gång på 80-talet.
Citera
2023-08-02, 23:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Hörnet Vasagatan-Kungsgatan (Sthlm) nångång på tidigt 80-tal. Eller sent 70. Såklart glömt vad stället hette.

Edit: heter tydligen Maestro Kebab numera. Hette nåt annat då, antar jag.
Det stället är stängt sedan relativt kort tillbaka. Där har istället öppnat sjuttioelfte Bröd & Salt, eller vad det heter.
Citera
2023-08-02, 23:34
Är det nåt nytt påfund?

Har aldrig sett kebab i bröd förut.
Kebabpizza och kebabtallrik har man ju sett.
Men i bröd?
Det låter tokig. Typ ta och gröpa ur en skogaholmslimpa och trycka i kebab. Låter ju gott iof
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in