2022-02-24, 23:28
Medlem
Panzarphungens avatar
På Möllevångstorget i Malmö, sommaren ’86.
X:et väntade vår första arvinge och fick tokdille på just kebab. Så där var vi/jag var å varannan kväll och handlade.

Hette det ”Orientexpressen”?
Citera
2022-02-25, 03:46
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ytterligare en som ätit kebab i bröd...
Va det pågen? Eller långfranska?

Och har du sett det efter 1983? I bröd alltså.
För mig är det helt mystiskt. Så många ställen som man har varit på osv. Så har jag aldrig sett kebab i bröd

Pitabrödet är standard som serveringsmetod för kebab. Alternativet är kebabtallrik med pommes eller ris. Pitabrödet utgör förutsättningen för att kunna servera kebab som äkta snabbmat.
Citera
2022-02-25, 11:48
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Pitabrödet är standard som serveringsmetod för kebab. Alternativet är kebabtallrik med pommes eller ris. Pitabrödet utgör förutsättningen för att kunna servera kebab som äkta snabbmat.

Jo pitabröd vet jag om. Det är standard.
Men bröd!! Det är bröd jag reagerar på.
Kebab i bröd!!
Typ karva upp en långfranska och lägga kebaben i.
Eller lägga kebab i fralla.
Osv osv
Citera
2022-02-25, 11:55
Medlem
Fonos avatar
När du säger kebab med bröd menar du då:
Kebabrulle, Kebab i pitabröd eller kebab tallrik som serveras med sånna små brödbitar?

Själv har jag nog inte ett exakt minne av första, men skulle gissa det kan ha varit på lokala bykrogen ca 10-talet
Citera
2022-02-25, 17:30
Medlem
Tullamores avatar
Kebab House i Uppsala. Början av 80-talet, minns inte exakt.
Citera
2022-02-25, 18:00
Moderator
rotadents avatar
Jag äter sällan kebab med bröd, men hur vanligt är det med franskbröd numera? Minns det som väldigt vanligt på 90-talet och 00-talet, men nu verkar det mest vara pita som gäller. Det är ju lite lustigt med det tjockare franskbrödet på ett sätt, men jag tyckte ändå att det var gott med en lite brödigare anrättning.
Citera
2022-02-25, 22:23
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag äter sällan kebab med bröd, men hur vanligt är det med franskbröd numera? Minns det som väldigt vanligt på 90-talet och 00-talet, men nu verkar det mest vara pita som gäller. Det är ju lite lustigt med det tjockare franskbrödet på ett sätt, men jag tyckte ändå att det var gott med en lite brödigare anrättning.

Var bor du?
Jag föredrar "franskbrödet" helt klart, speciellt bottenbiten när allt fett samlats upp.
Bor i Stockholm och här har det aldrig varit vanligt, det är ofta gamla klassiska hak som kör med det; Hötorgshallen med hak, Kebab House, Gott Gott Grillen i Tensta och några till. Pita har alltid varit standard, tyvärr.
Citera
2022-02-25, 22:26
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Var bor du?
Jag föredrar "franskbrödet" helt klart, speciellt bottenbiten när allt fett samlats upp.
Bor i Stockholm och här har det aldrig varit vanligt, det är ofta gamla klassiska hak som kör med det; Hötorgshallen med hak, Kebab House, Gott Gott Grillen i Tensta och några till. Pita har alltid varit standard, tyvärr.

Bor i Stockholm. Jag tyckte att det var hyfsat vanligt i Västerort där jag växte upp på 80- och 90-talet. Men som sagt, vet inte om det finns i någon större utsträckning längre. Jag gillade också det där med brödet som soggar till sig med sås och safter. Sen det lite tjockare brödet var trevligt. Tycker om pita också i och för sig. Gör kebab hemma ibland och då brukar jag använda libabröd. Jag är rätt lättsåld på bröd överlag
Citera
2022-02-25, 22:49
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Bor i Stockholm. Jag tyckte att det var hyfsat vanligt i Västerort där jag växte upp på 80- och 90-talet. Men som sagt, vet inte om det finns i någon större utsträckning längre. Jag gillade också det där med brödet som soggar till sig med sås och safter. Sen det lite tjockare brödet var trevligt. Tycker om pita också i och för sig. Gör kebab hemma ibland och då brukar jag använda libabröd. Jag är rätt lättsåld på bröd överlag

Växte också upp där.
Kan vara en kvarleva, ingen slump att jag tog upp att det var gamla klassiska ställen som har franskan.
Den där typen av franska kan man förövrigt hitta i olika turklivs, ifall du vill ha det. Smakmässigt och konsistensmässigt vet jag att City Gross och Ica Maxi har väldigt snarlika typer av frallor. Köper ofta avlånga varianter till diverse kebab/mellanösternmackor.
Citera
2022-02-28, 07:02
Medlem
JerryCottons avatar
Det är jämt skägg mellan Jerusalem kebab i Gamla stan och Izmir i Hötorgshallen. Kan även ha varit i Helsingfors. Detta i början av 80-talet om jag minns rätt.
Citera
2022-02-28, 16:45
Medlem
Ricardo.Klements avatar
Kör alltid franskbröd när jag är nere i Hötorgshallen och käkar. Stora schysta bröd och så blir det inte lika slabbigt som med pita.
Citera
2022-02-28, 16:51
Medlem
mvpys avatar
Jerusalem kebab i gamla stan. Måste varit runt 87 eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in