2022-02-14, 23:49
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
25k per förälder och sedan 5 ungar på det är absolut inte bra ekonomiska förutsättningar enligt mig. Tråden handlar heller inte om det hela, ett barn har inte någon personlig rätt till ett barnbidrag. Föräldrarna får bidraget för att kunna köpa en vinterjacka till ungen...det är ingen summa som ska avläggas till något sorts sparande per automatik.

Det är så barnbidraget är tänkt ja.
Men tjänar man 50k tillamansvarje månad behöver man knappast 4k extra om man har 4 barn.
Det blir liksom att leva i lyx.

Tycker faktiskt att barnbidrag bara borde tilldelas de som har låg lön.
Citera
2022-02-15, 00:02
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Men tjänar man 50k tillamansvarje månad behöver man knappast 4k extra om man har 4 barn.

Det är inte vad du sagt? Du skrev "båda hade säkert 25k i månaden." Detta är/och var heller inte för flera år sedan särskilt höga löner. Samtidigt fanns det 5 barn i familjen. Och nej, det kanske inte behövs, det är subventionerat av Staten via skattepengar, skatta, tacka och ta emot heter det.

Du verkar lida av någon sorts störning. Du verkar tro att barnbidraget är pengar berättigade som ska gå till dig specifikt som person, gärna landa in på ditt bankkonto? Du har liksom ingen förståelse för att ditt leverne i familjen kostar pengar, mat el, vatten, transport, godis, läsk, fickpengar, kläder, skithuspapper. Där någonstans ska barnbidraget räknas in. Vi skattar högt i Sverige, men vi ska bara vara glada över att barnbidrag faktiskt finns, det hjälper hushåll med dålig ekonomi.

Nej, barnbidrag ska inte tilldelas de som har låg lön, eller är arbetslösa, specifikt. Det är precis vad som sker just nu, det lönar sig inte att skaffa sig ett jobb - bättre att dra bidrag. Det ska liksom inte finnas någon sorts normalitet (och mentalitet) att en morsa trycker ut fem barn, och sedan förvänta sig om att bli försörjd av skattebetalares pengar.

Vem trycker ens ut fem barn? Det är förståeligt att du är störd och inte förstår frågeställningen.
Citera
2022-02-15, 00:34
Medlem
Vilken konstig inställning. Och att du fortfarande låter detta påverka dig är ju ännu konstigare.
Varför tar du inte tag i din situation?

Sedan du var 18 har dina föräldrar alltså bekostat mat och husrum for dig? Låt oss räkna lite.

Om du snittar på 3000 kr per månad i mat har det kostat dem 252 000 kr. Försäkring, internet, hyra, förbrukningsvaror: ytterligare ungefär lika mycket.

Till det kommer en massa obetalt arbete de gör för dig, från tvätt och matlagning till städning och övergripande ansvar för boendet, brandskydd, ev gräsklippning /fasadmålning etc.

Du kanske har fått skjuts i bil som de äger, med bensin som de betalat?

Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att du har kostat dina föräldrar närmare 700 000 kr sedan 18-årsdagen.

Dags att torka snoret och ta lite ansvar.
Citera
2022-02-15, 00:39
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citatparasiten
Parasit?

Inget barn ber om att få komma till liv. Det är ingen direkt prestation att ge sina barn tak över huvudet eller försörja dessa då det är ditt ansvar som förälder. Det är det minsta du kan göra när du tvingar fram barn till denna skitexistens.

TS låter bortskämd men du låter bara som ett stolpskott. Svenskar har verkligen en märklig syn på barn och familj. Inte konstigt föräldrarna ruttnar i ålderdomshem. Aldrig sett ett folkslag så desperat att få ut barnen från hemmet så fort de blir 18 år. Det är där kärleken tar slut.

Du låter som mina föräldrar. Kommer inte ens vara där när de begravs. Eller jo möjligtvis för att pissa på deras gravar.

Oj vad berest och belevad du är som sett så många folkslag. Barn är just det, berättigade parasiter. Och man älskar dom ändå från månen och tillbaka, men kratta manegen fri från taggar är icke att älska. Curlade och rikkräksjuka vuxenbebisar är det värsta jag vet. Att du vill pissa på dina föräldrars grav för att de inte gav dig körkort får stå för dig
Citera
2022-02-15, 01:23
Medlem
För att korrelationen mellan intelligens och att skaffa barn är obefintlig. Folk skaffar barn av egoistiska skäl, alldeles oavsett deras ruttna ekonomi. Att slippa bli ensam på ålderns höst väger tyngre än ett par ungar i misär.

Givetvis borde alla spara åt sina knoddar. Fortsätter prisutvecklingen på fastigheter i denna takten kommer framtidens ungar behöva bo hemma tills de fyller 30 innan de ens lyckats skrapa ihop insatsen.
Citera
2022-02-15, 01:29
Medlem
MinterSplinters avatar
Fick inte heller någonting men förväntade mig heller inget.
Du får lära dig att bygga ditt eget liv och jobba.

Min mor är sjukpensionär och min far är alkoholist. Har inte haft något stöd från dem under min uppväxt när det gäller ekonomi eller ja... det mesta. Men man lär sig klara sig själv.
Citera
2022-02-15, 01:29
Medlem
Hahaha satan vad efterbliven du är, 25 bast bor fortfarande hemma och har ÄNDÅ noll i besparingar? Du har inte jobbat ett dugg mao, jag hade 100k på sparkontot när jag bodde hemma var 23 år och då var jag arbetslös mer än vad jag jobbade efter att jag tog studenten vid 20 år, låter som att dina föräldrar gjorde helt rätt.
Citera
2022-02-15, 02:27
Medlem
Jag hade en bra barndom, den var inte materialistisk utan istället med föräldrar som faktiskt brydde sig och engagerade sig i vad man gjorde. Inte som dagens misslyckade föräldrar som spenderar 90% av sin lediga tid framför en skärm.

Min farsa tvingade mig dock att ta körkortet, så det fick jag gratis. Jag uppskattar idag att han tvingade mig att ta det tidigt, annars kanske jag inte hade gjort det - iaf inte vid 18. Körkortet öppnade upp dörren för två olika jobb som jag hade.

Min första bostad var en stuga...eller snarare friggebod...jag fick hyra på någons tomt, vilken var på typ 10 kvadrat med toalett och "kokvrå"...inget kylskåp.

En kompis jag träffade vid den här tiden hade fått 1 miljon kronor av sina föräldrar, vilka båda var överläkare...så ja...vissa har fan tur i livet.

Idag är det annorlunda, jämfört med tidigt 2000-tal och tidigare; allt är cp dyrt och det är cp svårt att få jobb om du inte känner någon.
Senast redigerad av S0urce 2022-02-15 kl. 02:39.
Citera
2022-02-15, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Men vad yrar du om att jag stulit fattiga människors pengar?
Du accepterar att staten tar fattiga människors pengar och ger dem till dig som socialbidrag.

Precis som jag skrev förstår jag att man spelar de kort man har i ett land där staten äger marknaden. Det jag inte förstår är att folk inte skäms över situationen.
Citera
2022-02-15, 03:10
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Barnbidraget skulle vara inkomstberoende precis som du säger.
Citera
2022-02-15, 03:28
Medlem
neuron-drones avatar
Fick inget, hade inte väntat mig det. Flyttade såsmåningom till studentbostad, och ja dem kan man få utan att betala hutlöst. Men rätt många idag som inte vill plugga och ta lån.

Jag är över 50 och betalar fortfarande på studielånet.

Skulle skämmas att ta massa pengar av mina föräldrar. Vi var inte rika alls.

En jag vet har köpt ny bil till sitt barn. Föräldern hade definitivt inte råd. Sitter med skulder nu. Vuxna barnet helt otacksamt. Fy fan för bortskämda snorvalpar, men det är ju föräldrarnas fel.
Citera
2022-02-15, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Oj vad berest och belevad du är som sett så många folkslag. Barn är just det, berättigade parasiter. Och man älskar dom ändå från månen och tillbaka, men kratta manegen fri från taggar är icke att älska. Curlade och rikkräksjuka vuxenbebisar är det värsta jag vet. Att du vill pissa på dina föräldrars grav för att de inte gav dig körkort får stå för dig

Parasiter? Du kallar din avkomma för parasiter? Dina barn är ditt genetiska arv och det pissar du på för du är en fattig sosse vars största bedrift är att förnedra dina barn.

Är villig att hålla med personen innan, det är något med Sverige och och Svenskar att verkligen förakta sina barn och sen gnäller folk på att de är ensamma. Kommer också pissa på mina föräldrars grav och hoppas de ruttnar sönder på ålderdomshemmet när tiden är kommen. Mina framtida barn kommer jag garanterat spara för så att de får en bra start i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in