2022-02-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Testa läsa nyheterna istället för att scrolla på flashback. Sjuk torka i Colombia senaste 2 åren. 2021 gick bönpriset up 55% på Arabica bönor pga av torkan. 1 Miljon säcker ligger man efter. Har inget alls att göra med inflation.

Självklart så hör det även ihop med inflationen.
Citera
2022-02-05, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee

Och när skördarna är normala kan butiker köra med lockpriser på 40-45kr, dom kommer ju inte sänka "riktpriset"
Citera
2022-02-05, 19:27
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Hur många procent då?
Citera
2022-02-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag slutade nyligen köpa nötfärs och gick över till kycklingfärs istället, som är hälften så dyr och som känns mer hälsosam att äta.

Köttprodukter har under pandemin blivit mycket billigare , restaurangernas låga omsättning gav större utbud.

Men man köper köttet direkt från slaktaren. Inte vid butik.

Köp en stor frysbox och köp hela eller halva djur. Då finns det alltid kött hemma till ett bättre pris.

Den prissäkningen syns inte i inflationen.

Butikshandel minskar, vi köper mer och mer från nätet för att det är billigare. Syns inte heller , ren deflation på många varor.

Men rea varor räknas väl inte in?
Citera
2022-02-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachineHeadXXX
Löfbergs Lila kostar 50 kr på Ica just nu. Var kanske 1 månad sen det låg under 40 kr. Vad fan?

Fast det är ju inte så farligt.
Det räcker till jäkligt många koppar.

nånstans runt 20 år sen låg kaffepaketen på 65kronor styck ett tag fast vi hade mycket lägre lön då.
Citera
2022-02-05, 19:36
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Jag slutade nyligen köpa nötfärs och gick över till kycklingfärs istället, som är hälften så dyr och som känns mer hälsosam att äta.

Kyckling är i princip näringslöst. Därav den vita färger. Återgå till köttet. Sedan lever kyckling på soja och majs. Det tar sig in i köttet, och du får mer linolsyra i dig, vilket är skräp..
Citera
2022-02-05, 19:37
Medlem
Duerfs avatar
Kött och skaldjur har blivit betydligt dyrare senaste två-tre åren.
Bröd är dyrt också.
Vissa datordelar har blivit extremt dyra, så som grafikkort.
Citera
2022-02-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
jepp och en kaffe på macken kostade 20kr för några år sedan. nu kostar den 32.

jag har i princip helt slutat konsumera sedan nyår. gör av med mycket mindre pengar nu än då.

Det får du tacka sjuka svenska skatter för och överetablering av storbutiker vilket fått många små att stänga ner.

kvar blir de stora kedjorna och mackar tjänar inget på bensinen och har ofta mindre kunder nu än förut pga de sjukt långa öppettiderna på storbutiker som snott alla kunder.

kvar blir bara bensin och cigaretter som det är nollvinst på som de flesta bara köper.

Då måste de ta in vinsten på det mindre antalet kunder som kommer på andra varor.
Citera
2022-02-05, 19:49
Bannlyst
Citat:
Jobbigt med fakta direkt på bordet? Hur är det statens fel? Tror du Löfbergs vill skära ner sina marginaler eller?

Torka i Colombia. Och? Situationen för resten av världens kaffeproducenter då?

Men jag kan upprepa mig. HALLELUJA typ, för våra härliga makthavare. De gör allt rätt. Exempelvis inflaterar de inte valutan ett enda piss. Nejdå, det sker nästan aldrig.

Ja, jag raljerar.
Citera
2022-02-05, 19:50
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Kött och skaldjur har blivit betydligt dyrare senaste två-tre åren.
Bröd är dyrt också.
Vissa datordelar har blivit extremt dyra, så som grafikkort.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/räkpriserna-skjuter-i-höjden-1.52360725 Grafikkorts prisökning kan du nog själv tänka ut vad som triggad. Fattar ni vad sjukt att råvaror ändrar pris? Helt sjukt ju! https://www.dagensps.se/foretag/pagen-hojer-brodpriset-foljer-elkostnaderna/
Citera
2022-02-05, 19:51
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Torka i Colombia. Och? Situationen för resten av världens kaffeproducenter då?

Men jag kan upprepa mig. HALLELUJA typ, för våra härliga makthavare. De gör allt rätt. Exempelvis inflaterar de inte valutan ett enda piss. Nejdå, det sker nästan aldrig.

Ja, jag raljerar.
Kom med några bevis då din luffare istället för att skriva rent strunt.
Citera
2022-02-05, 19:58
Bannlyst
Citat:
Kom med några bevis då din luffare istället för att skriva rent strunt.

Jag tycker regimlojala typer som du ska skämmas för just detta som ni är. Öppna käften får ni såklart göra. Jag är för yttrandefrihet och har hört så mycket skit i mina dar, så ni kan gott fortsätta med det. Alltid lurar ni några nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in