Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-19, 16:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Han har varit aktuell under många år pga sitt sätt att göra olika modiga livsval.
Och som tack för sin egen valda väg från högtsittande civilekonom plötsligt blev han munk 17 år i Asien och därefter en efterlängtad föreläsare och författare. Allt med stor karisma.
Han. Just denna modiga han drabbades av dödliga ALS. Och även det var han öppen och utåt med. Och nu är han öppen med slutet på sitt självvalda Ingenting-liv.

Tack!
Ja nu fick även jag ett minne även om jag enbart kommer ihåg att en affärsman blev munk...
Citera
2022-01-19, 16:59
Medlem
Avsiktarens avatar
Är inte självmord dåligt för karman enligt buddhismen?
Citera
2022-01-19, 17:01
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren

Vem är domare?

,
Citera
2022-01-19, 17:10
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Vem är domare?

,

Det var ju inget svar. Men han kanske tyckte det var acceptabelt att bli återfödd som en insekt eller en bakterie enligt sin egen tro. Annars verkar det vara en massa flummare som blir buddhister och Björn Nathiko Lundblad verkar ha varit en sådan person.
Citera
2022-01-19, 17:14
Medlem
BalleAnkas avatar
Vi ska alla dö, men ALS är en av de mer besvärliga sjukdomarna.

Björn beskrivs som "toppchefen som blev munk", när han väl i själva verket aldrig var "toppchef" utan snarare mellanchef i AGA.
Citera
2022-01-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ja nu talar vi i, Åsa-Nisses-Sverige liv och död, på riktigt!
Jag har privat erfarenhet av ALS.
Denna obarmhärtiga skoningslösa långsamma sjukdom mot en säker död. Och ingenting i Björns liv m den historia han hade, syftar till något annat än ett helvete.

Hans långsamt plågsamma död stod på spel.
Ingen läkekonst. Inget liv. Plåga och smärta.
En kompromisslös plåga.
Det var allt han med rätta visste.

Och att inse hur det känns går inte. Noll.
Det kan vi inte.
Och att då hantera detta på det sätt han valde, efter hans frivilliga och självvalda död, det är inget någon av oss kan förstå. Det måste få vara hans rätt till liv och död.

,

Menar verkligen inte att ringakta det Björn betytt för många och den kamp han fört mot ALS. Du har min fulla förståelse och empati. Jag håller med dig i allt du skriver.
Mitt syfte var dock att nyansera den helgonförklaring som gjorts om honom. Bara för att han har kämpat med en hemsk sjukdom innebär det inte att man bör helgonförklara hans person. Men snälla missförstå mig rätt, jag har full förståelse om den hemska kamp och smärta ALS är.
Citera
2022-01-19, 17:25
Medlem
procentarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Så han har varit med i TV? Men för vad är han känd? Är han metrolog, astrofysiker, författare, partiledare, skidåkare?

Måste jag ratta in TV4 för att förstå vem denne gigant är?

Han nådde väldigt stor framgång i sin karriär. Han fick något erbjudande om en topposition som chef i något stort företag. 26 år gammal.

Sedan tackade han nej och valde ett fattigmansliv i Thailand. Som tiggarmunk.

Han beskrev hur han på morgonen gick ut med de andra munkarna med en tiggarskål och tiggde mat från byn han levde i. Var han på resa så tiggde han alltid mat eftersom munktraditionen inte tillät att munkar hanterade pengar.

Inte en spänn hanterade han under sina 17 år som munk.

Tror det var mest kvinnor som gillade Björn Lindeblad. Såg honom som en trygg fadersgestalt som kunde ge tröst och visdom i svåra livssituationer.

Män i största allmänhet såg nog snarare en person som kastade bort sitt liv och en framgångsrik karriär för att leva tiggarliv och incel liv i Asien.

Hans föräldrar var rika så han behövde aldrig sakna något som barn.

En originell person var han i alla fall. Inte girig som så många andra.
Citera
2022-01-19, 17:26
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Säkert,

Enligt bibeln ska man brinna på ett mycket varmt ställe.

Men frågar man en kristen, så gäller det tydligen inte längre. Man vill väl inte agera glädjedödande bokstavstrogen längre utan man blir lite mer P.K.

Frågar man en Buddhist så har jag fått höra att någon högre reinkarnation är inte på tal inte. Man får nöja sig med att komma tillbaka som insekt och dyl kryp, och börjar den långa vandringen till däggdjur igen tills det blir bingo och det blir en människa, om man sköter sina kort rätt, vill säga.

Inte speciellt hjälpsamt
Senast redigerad av Opaque 2022-01-19 kl. 17:39.
Citera
2022-01-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tittar inte på tv, kanske därför jag missat honom? Han fick bestämma själv när han skulle ställa skorna, det är ju positivt.
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Så han har varit med i TV? Men för vad är han känd? Är han metrolog, astrofysiker, författare, partiledare, skidåkare?

Måste jag ratta in TV4 för att förstå vem denne gigant är?

Jag tror inte han är (mest) känd från TV utan det har varit artiklar i tidningar och böcker med mera. Det är väl mest de senaste åren han har varit föreläsare, poddradio, sommarprat, TV.

Han hoppade av som påläggskalv på AGA tidigt nittiotal och blev munk. Sedan stod det en del när han kom tillbaka från munklivet runt ca 2010.

Han gjorde ett sommarprat 2012, om sin historia (värt att lyssna på).
https://sverigesradio.se/avsnitt/116697

Det är senaste tio åren som han varit tydligt hype:ad. Empatisk och intressant historia oavsett om man tilltalas eller provoceras av buddhismen. Jag kan tycka att det är/var modigt av honom att rycka upp från ett "lyckat" vardagsliv med karriär för ngt man tror på.
Citera
2022-01-19, 17:55
Medlem
Citat:
"Jag kan ha fel."

Här finns en podd där Björn Natthiko Lindeblad samtalar om de frågorna frågor:*https://pca.st/podcast/eec76930-d0b6...f-4114446340cb
Citera
2022-01-19, 18:17
Medlem
Han blev väl först känd via poddar, tex framgångspodden. I samma veva började han få föreläsningar osv.

Han hade en icke västerländsk syn på livet som många tyckte va härlig. Genomgod och snäll samt buddhistisk. Tilltalar många som behöver lite andra tankesätt än dom inrutade västerländska tankesätten som gör folk olyckliga idag och många är fast i.

Men ja sättet han skriver på insta är lite som ts skriver, kanske beror på framgången.
(Jantelagen är så stark i Sverige så de blev en fb tråd om det 😉&#128514
Citera
2022-01-19, 18:29
Medlem
mjukmjukares avatar
Med svart humor önskade han att få en spårvagn uppkallad efter sig. Och på mindre än ett dygn fick Robert Lindberg, pressansvarig Gbg SpåVäg, in över 500 förslag om Björn.
Över en hel period händer detta aldrig.
De ligger betydligt lägre.
Ca knappt under 100, totalt, är rekord.

Vad det beträffar ALS och allt vad den betyder för Björn.
Det rena skitsnacket. Håll igen.
Det är av djävulen sänt. Respirator i vaket tillstånd dygnet runt. I samma tid som kroppen fullständigt lägger av. Men.
Du är frisk nog att fullt förstå detta. I brist på syre.

Och ingen är mer ökad att drabbas än någon annan.

Det kan bli jag.
Du.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in