2022-01-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Tråkigt när ett liv slutar på det sättet men han verkar ha haft ett intressantare liv än många.
Han hade faktiskt visst inflytande på mitt liv i den meningen att jag, kanske lite paradoxalt, tappade intresset för buddhism efter jag lyssnat på honom. Men ingen skugga över honom för det - kanske tvärtom!

Rolig paradox!
Citera
2022-01-20, 21:34
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Helt klart en väldigt fin person med fina insikter och framförallt en verbal förmåga att uttrycka sig på ett sätt som är trevligt för örona i en tid då dumskallarna tycks ha tagit över hela det offentliga samtalet.

Sen så sitter så klart flashbackråttor och snackar skit om något så harmlöst som en man som valt att gå sin egen väg och kanske - gud förbjude - bryter mot någon jantelag.
Folk är för okritiska mot den här typen av livscoacher. Tycker det blir lite känsla av hjärntvätt när folk visar sån vördnad mot honom. Av allt jag sett av honom har han inte kommit med något särskilt unikt eller utmanande.

Ganska meningslösa plattityder av den typ man tvingas höra på när jobbet tvingar en att åka på konferenser.

Sen blir jag tokig på den naiva exotifieringen av buddhismen. Patetiskt med alla som ser det som så mysigt och vist.

Någon som pressat honom om de religiösa orsaken till kvinnors låga ställning i Thailand? Kanske inte stämmer in med hur folk vill att det ska vara.

Kollade förövrigt in hans Instagram nu, egocentrering på Bianca Ingrosso-nivå.
Citera
2022-01-20, 21:40
Medlem
Ni vet väl att man blir mer helig när man har det gott ställt och sen downsizar - jämfört med att vara född fattig från början och sen fortsätter ha det knapert.

Du blir en djupare person och en mer insiktsfull person om du varit rik först och sen aktivt väljer ett mer bohemiskt liv. Det är mer intressant att läsa om.

Björn verkar ha varit en bra och hygglig man, inget ont om honom. Men man får raljera lite över hur vi ser på folk och folk.
Citera
2022-01-20, 22:21
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Är inte självmord dåligt för karman enligt buddhismen?

Det är bara icke-religiösa som verkligen tror på det religionen säger.
Citera
2022-01-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Jag har lyssnat ganska mycket på Björn N L, och många sörjer hans bortgång. Det är förståeligt. Kanske okänsligt av mig, men då vurmen blivit så stor och Göteborgs spårvägar översvämmas av mejl som kräver en spårvagn i hans namn, då känner jag att denna idoldyrkan behöver nyanseras.
Mitt intryck av det jag hört av honom är att han tar sig själv på väldigt stort allvar, och verkar vara ett ganska stort ego. Han citerar inte sällan sig själv, och verkar vara mycket mån om sin kändisskap och eftermäle. T.ex. har HAN SJÄLV föreslagit att en spårvagn i Göteborg ska uppkallas efter honom. Denna utmärkelse är en fin heder i Göteborg. Björn har dock ingen speciell anknytning till Göteborg.
Han vill även att en Lex Natthiko ska införas efter hans död för att tillåta aktiv dödshjälp. Ingen värdering om det, men ja han vill bli ihågkommen. Och inget fel i det heller, men är det bara jag som retar mig på denna helgonförklaring av Björn?
Lite komiskt är att han i sociala medier skrev i imperfekt (efter sin död) "Jag somnade in lugnt och stilla".
Nej, man är inte fantastiskt bara för att man blir munk och tiggare i 20 år! Skärp er och skaffa ett jobb!
Citera
2022-01-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jo, jag mindes att jag sett honom i något soffprogram för länge sedan att han skulle bli munk. Hörde något gammalt idag med honom där han undgjorde sig över Trump och vänsterextremisten till journalist såg nöjd ut. Vet egentligen inte varför han nu får så stor uppmärksamhet men han har väl åter gjort något annorlunda och visar sig tydligen ha rätt värdegrund enligt pk.

Vill minnas att hans beslut att bli munk just hade med hans sjukdom att göra och att det skulle göra honom frisk igen. Det slutade väl sådär men vi ska alla den vägen vandra. Men man glömde honom snabbt efter att han skulle bli munk och snart så är nog även hans slut även det glömt.

Vilken sjukdom? ALS hade Björn haft i cirka fyra år. Munklivet valde han långt tidigare. Lyssnat på ett föredrag om Natthikos tid i Thailand, 19 år vill jag minnas att han tillbringade där. Inte ett ord om sjukdomar. ALS anade han inte då.
Citera
2022-01-20, 22:47
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
I tv 4 kretsar har han varit känd i många år. Två 8 år gamla intervjuer i Nyhetsmorgon.

https://www.youtube.com/watch?v=bZ2DCs65oqg

https://www.youtube.com/watch?v=i1Z2-ZzapMA&t

Sedan har han varit med i Malou, svt och alla möjliga program.
Sedan när började Malou vara ett program som intervjuar kändisar enbart?
Citera
2022-01-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vilken sjukdom? ALS hade Björn haft i cirka fyra år. Munklivet valde han långt tidigare. Lyssnat på ett föredrag om Natthikos tid i Thailand, 19 år vill jag minnas att han tillbringade där. Inte ett ord om sjukdomar. ALS anade han inte då.
JaJa. Han hade något problem ivf och det var många år sedan. Kan ju varit så lätt att huvudet bara var felprogrammerat. Ingen fullt fungerande människa blir munk!
Citera
2022-01-20, 23:03
Medlem
HeroNeros avatar
Jag tror som med många religiösa/spirituella människor så döljer de sina egoistiska drag med icke egoistiskt snack. Sen vad som är genuint eller inte, det vet kanske enbart... Gud?
Citera
2022-01-20, 23:20
Medlem
dialektikers avatar
Jag tänker på det där med att man var så impad över hans livsuthållighet.
Men i jämförelse med andra med ALS som får stå ut med att bli kollin, så är han ju mindre livsuthållig än dem då han tog den enkla vägen genom att ta livet av sig i tid.

Att han visste att han hade resurser att kunna få assisterad dödshjälp, det kanske var det som gjorde honom gladare än andra med ALS?
Han verkade ju bli så hyllad för sitt lugn inför sin död.
Citera
2022-01-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jag tror att ALS orsakas av stress. Louise Hoffsten fick ju det precis när hon skulle lanseras i USA. Jag vet också en man som fick det efter sin skilsmässa. Visserligen flera år efter skilsmässan, men han kom aldrig över det.

Björn Natthiko L. levde bland bergen i Nepal. Att sitta och meditera i det trista klimatet, hur kul är det på en skala? Han borde ha flyttat till Mallorca.

Han var nog lugnare av att titta på ett berg som inte rör sig så mycket i Nepal istället för bland partajande grogghaggor på Mallis. Han levde i celibat och på typ ris & the.
Citera
2022-01-20, 23:22
Medlem
Hur mycket pengar tjänade han sista fem åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in