2022-01-20, 19:45
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Har en kompis som kände honom från tiden innan han stack utomlands. Fått höra att han var Skärpt, riktigt skärpt, högsta betyg från Handels i sin klass eller årskull. Sedan vill jag minnas det vart något som hände, Depression eller något sådant men jag kan minnas fel så kanske dumt skriva det men något var det.

Lustigt att det är vanligt med kufar från Handels.
Jag känner också en riktigt, riktigt skärpt person från Handels, som samtidigt då han skrev en doktorsavhandling led av att han var fast i pokerspel.

Men han var riktigt bra pokerspelare. Att han haft mycket framgång sen.
Men han var kufig, då han gick på Handels.
Citera
2022-01-20, 19:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jag tror att ALS orsakas av stress. Louise Hoffsten fick ju det precis när hon skulle lanseras i USA. Jag vet också en man som fick det efter sin skilsmässa. Visserligen flera år efter skilsmässan, men han kom aldrig över det.

Björn Natthiko L. levde bland bergen i Nepal. Att sitta och meditera i det trista klimatet, hur kul är det på en skala? Han borde ha flyttat till Mallorca.
Alltså folk är helt sinnesjuka. I stället för att ta reda på fakta så sitter man och gissar och gör det till sanning. Inte undra på allt jävla skvaller.

Louise Hoffsten har MS. Som munk lever du knappast under stress. Faktor bakom insjuknande i ALS är inte helt klarlagda. Bara fram till ett par år sedan visste man inte ens mekanismerna till sjukdomen. Sluta gissa bönder. Det finns vetenskapsmän som dagligen under hela sitt liv arbetar heltid med detta och de har inte svaren. Så vad väger ditt ord i detta?

MS är i princip ingen dödlig sjukdom längre även om den ter sig i varianter. MS sjuka Pat har nästan lika långt liv som övrig befolkning
Senast redigerad av jonte400 2022-01-20 kl. 20:01.
Citera
2022-01-20, 20:02
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Har Louise inte MS ?

Jag har en nära vän som fick ALS och där talet var det första som försvann. Sedan försvann hon allt efter som
En hemsk sjukdom.

Han verkar ha bestämt sig direkt när han fick diagnosen att han skulle avsluta sitt liv som han gjorde.
Kanske av rädsla för att själv inte ha kontroll in i det sista
Det är väl ok tycker jag
Ja det stämmer ja, hon har MS. Det är nog en lindrigare sjukdom. Skleros: en ovanlig bindvävssjukdom som karaktäriseras av förändrat immunförsvar. Det märks ju på L.H. Hon är lite skakis och talet är sluddrigt. Säkert orsakat av stress..
Citera
2022-01-20, 20:06
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ja det stämmer ja, hon har MS. Det är nog en lindrigare sjukdom. Skleros: en ovanlig bindvävssjukdom som karaktäriseras av förändrat immunförsvar. Det märks ju på L.H. Hon är lite skakis och talet är sluddrigt. Säkert orsakat av stress..

Nog?
Det är en helt annan sak än ALS.
Långt liv får de ofta, trots sin MS.
I jämförelse till ALS där man blir ett kolli på kort tid.
Citera
2022-01-20, 20:07
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Uppfattade honom som en trögtänkt person som var på tok för förtjust i sin egen röst och som hade svårt att ta till sig av andras lärdomar och upplevelser.
Citera
2022-01-20, 20:08
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Alltså folk är helt sinnesjuka. I stället för att ta reda på fakta så sitter man och gissar och gör det till sanning. Inte undra på allt jävla skvaller.

Louise Hoffsten har MS. Som munk lever du knappast under stress. Faktor bakom insjuknande i ALS är inte helt klarlagda. Bara fram till ett par år sedan visste man inte ens mekanismerna till sjukdomen. Sluta gissa bönder. Det finns vetenskapsmän som dagligen under hela sitt liv arbetar heltid med detta och de har inte svaren. Så vad väger ditt ord i detta?

MS är i princip ingen dödlig sjukdom längre även om den ter sig i varianter. MS sjuka Pat har nästan lika långt liv som övrig befolkning
Men du tar ju i från tårna. Akta så du inte får ALS! Jo, klimatet i Nepal kan vara en påfrestning för kroppen. Att sitta still inlindad i orange lakan timme efter timme. Dag efter dag.
Citera
2022-01-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag håller med. Synen på buddhismen som någon sorts mysig flummarreligion där allt är tillåtet och man kan tro på vad som helst är mest västerländska fantasier.

Buddhismen religiösa delar är väl inte det som intresserar folk utan de är deras sätt att meditera med mera.

Mindfulness is a technique extracted from Buddhism where one tries to notice present thoughts, feeling and sensations without judgement. The aim is to create a state of “bare awareness”

"There are many forms of meditation and many ideas about what meditation is. While different spiritual paths may associate meditation with contemplation, prayer or other practices, Buddhist meditation is generally associated with mindfulness and awareness. Indeed, although there are a lot more forms of Buddhist meditation than you might think, they all have mindfulness as their common denominator.

Buddhist meditation practices help meditators cultivate core values of awareness, tranquility and insight. According to Buddhist philosophy, when we understand our mind and emotions better, we can work with our actions and reactions in a way that leads to well-being and happiness – our own and the well-being of those around us. And the more we appreciate the importance of others’ well-being and happiness, the more we experience compassion and love. Mindfulness is the key."

Mkt av dagens kbt och terapi är baserad på detta. För att det får folk att må bättre helt enkelt.
Citera
2022-01-20, 20:51
Avstängd
Citat:

Nu är du ute och seglar igen. MS kan orsaka skakningar, ganska vanligt, att talet är sluddrigt likaså. Det beror med all säkerhet på sjukdomen. Du borde lära dig att förstå att du är totalt obildad inom det medicinska området, likaså borde du förstå när du ska vara tyst. Gör inte en massa antaganden.
Citera
2022-01-20, 20:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Aldrig hör talas om honom.
Antar att "Nathiko" är ett namn han lagt till efter att ha kommit till insikter i livet.
Prettobeteende.

Stort ego men vad hade han för det?

Hur känd hade han varit om han levt och varit fullt frisk?
Citera
2022-01-20, 21:03
Medlem
Jag har lyssnat på hans sommarprat och de var klart värda att lyssna på. Det som gör att han sticker ut är ju att som vit man springandes runt i det västerländska ekorrhjulet där status betyder allt, hoppar av och blir buddistisk munk i många år. Jag kan förstå att hans föreläsningar varit populära när han kom hem, alltid intressant med folk som tänker om och byter bana.

Jag tror också att det svenska folket känner en speciell nyfikenhet för buddism, ett sätt att leva som kanske lockar oss sekulära nordbor bättre än andra religioner.
Citera
2022-01-20, 21:09
Medlem
Citat:

Lindrigare ja, men det där är inte MS.

- MS orsakar inflammation i centrala nervsystemet.
- Systemisk skleros rubbar produktionen av bindväv.
- ALS dödar nervceller i hjärnan, hjärnstammen och ryggmärgen, vilket leder till muskelförtvining och förlamning.
Citera
2022-01-20, 21:23
Medlem
Thelonegunmans avatar
Helt klart en väldigt fin person med fina insikter och framförallt en verbal förmåga att uttrycka sig på ett sätt som är trevligt för örona i en tid då dumskallarna tycks ha tagit över hela det offentliga samtalet.

Sen så sitter så klart flashbackråttor och snackar skit om något så harmlöst som en man som valt att gå sin egen väg och kanske - gud förbjude - bryter mot någon jantelag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in