2022-01-20, 23:23
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tänker på det där med att man var så impad över hans livsuthållighet.
Men i jämförelse med andra med ALS som får stå ut med att bli kollin, så är han ju mindre livsuthållig än dem då han tog den enkla vägen genom att ta livet av sig i tid.

Att han visste att han hade resurser att kunna få assisterad dödshjälp, det kanske var det som gjorde honom gladare än andra med ALS?
Han verkade ju bli så hyllad för sitt lugn inför sin död.

Stephen Hawking hade ALS i 55 år och var ett kolli i decennier och kunde uthärda det. Jag tycker han är mer beundransvärd.
Citera
2022-01-21, 00:47
Medlem
Fimbulramns avatar
Vet inte mycket om denna snubbe. Har inte läst hans bok men kommer kanske göra det. Det finns respekt i att gå sin egen väg. Han gjorde det på två sätt. Båda kräver mod. Är säker på att hans vägval gav honom något värdefullt så det är bra att han delade med sig av det.

Utan att veta något om honom har han redan inspirerat mig och andra. Hur många människor lyckas med det?
Citera
2022-01-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Folk är för okritiska mot den här typen av livscoacher. Tycker det blir lite känsla av hjärntvätt när folk visar sån vördnad mot honom. Av allt jag sett av honom har han inte kommit med något särskilt unikt eller utmanande.

Ganska meningslösa plattityder av den typ man tvingas höra på när jobbet tvingar en att åka på konferenser.

Sen blir jag tokig på den naiva exotifieringen av buddhismen. Patetiskt med alla som ser det som så mysigt och vist.

Någon som pressat honom om de religiösa orsaken till kvinnors låga ställning i Thailand? Kanske inte stämmer in med hur folk vill att det ska vara.

Kollade förövrigt in hans Instagram nu, egocentrering på Bianca Ingrosso-nivå.
Ja, vilken helt sjuk egocentrering. Satte sig sjukdomen även i egot? Var inne och kollade och de sista inläggen var bara en massa hyllningar från olika människor om hur fantastisk han själv var. Jag kollade även bakåt i hans instagram men jag kunde inte finna något intressant och eget. Olika citat från dalai lama och som du säger meningslösa plattityder och om att han varit finansvalp och sedan varit munk i en herrans massa år. Verkar som han var en glad prick och säkert snäll, men jag ser inte alls storheten. Tyvärr.
Citera
2022-01-21, 01:27
Medlem
Lyzzas avatar
Plus och minus i dödshjälpsdebatten:

- Om en okänd människa dog för egen hand så glömdes det snabbt. Läs - tystades ner.

+ När den här kille framträdde i media var det som att guld och glamour plötsligt intog scenen och det blev hyllningar i övermåttan.

- På möten om dödshjälp var det religiösa och handikappade som var rädda om sitt eget skinn som skrek högt om Hitler och NasiTyskland för att hindra debatt.

+ Nu blev det plötsligt "inne" att prata högt om att själv få välja sitt uttåg ur denna värld.

Kanske frågan om dödshjälp fått en sista spark i röven och får vistas i finrummen tillräckligt länge för att inte glömmas och tystas ner som tidigare gånger när den varit uppe i Riksdagen.

Man kan ju alltid hoppas.
Citera
2022-01-21, 06:46
Medlem
Skulle säga att alla som är religösa är efterblivna, saknar kritiskt tänkande mm.

Och är man dessutom munk i 17år. då är det ytterligare en nivå upp.
Citera
2022-01-21, 07:33
Medlem
arakas avatar
På vilket sätt var han en fin människa?
Har han ens haft ett normalt arbete och betalt skatt?
Citera
2022-01-21, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av araka

Man är väl för fan ingen fin människa bara för att man betalar skatt. Är du sosse?
Citera
2022-01-21, 08:56
Medlem
Min upplevelse är att han var en fin människa och boken "Jag kan ha fel" är verkligen läsvärd. Den har gett mig några "aha-upplevelser" och insikter.

Den är dessutom lättläst och man kan läsa ett kapitel i taget och reflektera lite.

EDIT:
Såg att någon undrade om han betalat skatt.
Han har säkert dessutom betalat en hel del skatt då han arbetat som föreläsare och sålt en hel del böcker (om han nu skulle bli en "finare" människa för det?)
Senast redigerad av Stolpen22 2022-01-21 kl. 09:00.
Citera
2022-01-21, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka

Vad är normalt arbete i din värld? Är man uppvuxen i näringslivskretsar får man säkert ett jobb som man kan betala skatt på efter att ha gått ut Handelshögskolan i Stockholm. Det var när Björn efter ett antal år som civilekonom tröttnade på det livet som han bytte inriktning genom resan till munkarna.
Citera
2022-01-21, 11:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Aldrig hört talas om personen förrän nu när han är död. Får väl hoppas att han har det bättre på andra sidan.
Citera
2022-01-21, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Min upplevelse är att han var en fin människa och boken "Jag kan ha fel" är verkligen läsvärd. Den har gett mig några "aha-upplevelser" och insikter.

Den är dessutom lättläst och man kan läsa ett kapitel i taget och reflektera lite.

EDIT:
Såg att någon undrade om han betalat skatt.
Han har säkert dessutom betalat en hel del skatt då han arbetat som föreläsare och sålt en hel del böcker (om han nu skulle bli en "finare" människa för det?)

Bra med boktips. Då ska jag läsa den. Tack.
Citera
2022-01-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Bra med boktips. Då ska jag läsa den. Tack.

Samma här, låter som ett intressant liv.
Däremot måste jag erkänna att hela grejen med spårvagnen kändes faktiskt väldigt "ego", och inte något beteende jag skulle sammankoppla med en munk direkt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in