2022-01-19, 11:53
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Du tycker inte att han tillfogas en svår kroppsskada menar du?

Notera ordet "ELLER" mellan varje kriterie. Inte ett OCH.
Det innebär att det räcker att ett av dom kriterierna är uppfyllda. Inte alla.

Kommer garanterat bli villkorlig dom eller skyddstillsyn och ev. böter. Inte en chans att han fälls för grov misshandel. Finns absolut inget uppsåt i handlingen. Kan betraktas som vårdslöshet/oaktsamhet.

Crosscheckingen av Jakob Lilja (https://www.youtube.com/watch?v=w71MV4qkHuY&t=67s) renderade i 1 månads villkorlig dom och böter. J.L agerade enligt HD uppsåtligt och blev dömd för misshandel av normalgraden. (https://lagen.nu/dom/nja/2018s591).
Citera
2022-01-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Många hockeymatcher har jag varit på sista åren från j16, j18, j20 och seniorer.

Mycket gruff, bråk och regelrätta slagsmål.
Ju längre ner i divisionerna desto mer bråk, men aldrig har jag sett någon med berått mod slå klubban i ansiktet på någon.

Det kan hända under matchen att en klubba far upp i ansiktet men då oftast i kamp om pucken.

Det här är något helt annat, och straffet borde givetvis vara livstids avstängning från all hockey.

Nu blir han säkert avstängd x antal månader men jag tycker klubben borde visa att de inte accepterar detta och avsluta sammarbetet med vederbörande direkt.

Mycket fult och mycket osportsligt.

Och till er som tycker det var rätt åt vattenspridaren hur fan är ni funtade i skallen?

Är själv en pensionerad hockeyspelare och delar helt bilden av hur spelet är i J18 och J20. Bitvis fult men aldrig sett några regelrätta överfall. Naturligtvis är detta grov misshandel och bör straffas därefter.
Citera
2022-01-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Kommer garanterat bli villkorlig dom eller skyddstillsyn och ev. böter. Inte en chans att han fälls för grov misshandel. Finns absolut inget uppsåt i handlingen. Kan betraktas som vårdslöshet/oaktsamhet.

Crosscheckingen av Jakob Lilja (https://www.youtube.com/watch?v=w71MV4qkHuY&t=67s) renderade i 1 månads villkorlig dom och böter. J.L agerade enligt HD uppsåtligt och blev dömd för misshandel av normalgraden. (https://lagen.nu/dom/nja/2018s591).

Här är ju inte ens spelaren på planen när han blir misshandlad så det är ju en helt annan sak! Han står i båset och blir överfallen när han är helt oförberedd. Ja, jag vet att han skvätte vatten men han är ändå inte med i spelet så smällen kan aldrig gå under det sportsliga.
Citera
2022-01-19, 12:07
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Här är ju inte ens spelaren på planen när han blir misshandlad så det är ju en helt annan sak! Han står i båset och blir överfallen när han är helt oförberedd. Ja, jag vet att han skvätte vatten men han är ändå inte med i spelet så smällen kan aldrig gå under det sportsliga.

Det krävs uppsåt för att bli dömd för misshandel. Har svårt att se att personen medvetet svingade klubban i huvudet. Kan lika gärna ha försökt slå bort vattenflaskan ur handen på honom.

Tror mer på rubricering om vållande till kroppsskada än misshandel.
Citera
2022-01-19, 12:16
Medlem
KRYPT0Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Det krävs uppsåt för att bli dömd för misshandel. Har svårt att se att personen medvetet svingade klubban i huvudet. Kan lika gärna ha försökt slå bort vattenflaskan ur handen på honom.

Tror mer på rubricering om vållande till kroppsskada än misshandel.

Du menar att en hockeyspelare inte kan hantera en hockeyklubba?
Har man dessutom någon som helst impulskontroll avbryter man dedär rappet innan man träffar någon i nyllet...
Citera
2022-01-19, 12:17
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
finns nog två alternativ där: 1. polare till ZR eller 2. troll.
Ja det är nog så, ingen normal människa skriver sådana inlägg.
Citera
2022-01-19, 12:20
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Har du aldrig varit på en hockeymatch? Det händer nästan alltid och på alla nivåer.
Ja då lär man också vara beredd och ta konsekvenserna om man är så jävla dum att man spottar på någon.
Testa gå fram till en neger och spotta på honom så får du se.
Citera
2022-01-19, 12:22
Medlem
KRYPT0Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ja då lär man också vara beredd och ta konsekvenserna om man är så jävla dum att man spottar på någon.

Det är ingen som har spottat... Han sprutade lite rent kranvatten från sin flaska på motståndarens tröja.
Citera
2022-01-19, 12:23
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Men vafaaan, ingen har spottat på någon din imbecill. Snubben stänker vatten från sin vattenflaska.
Citera
2022-01-19, 12:26
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Tack för länken.

I slutet av dagen handlar det väl om två idioter, vilket gör att jag bryr mig mindre.

Det ser ut som att han också dricker vatten för att sedan spotta ut det på killen.

När jag var ung lirade jag en hel del sporter och sådana där as förstör verkligen matcher. Ständiga och onödiga provokationer. En dryg snorunge som förtjänar att boxas i ansiktet. Troligtvis exakt likadant utanför rinken också.

Å andra sidan, slår man inte någon med klubban i huvudet. Det kräver sin idiot också. Jag förstår om han blir arg, men han borde ha slagit honom med nävarna istället.

Just när jag lirade hockey så fanns det ovanligt många bortskämda dampungar i lagen. Småkillar med märkeskläder och backslick som tror att de står över alla andra, både på och utanför planen.

Killen på isen skulle släng klubban och hoppat på honom i båset istället. Då hade jag applåderat honom.

Man kan ju tänka sig vad det är för typ av person som står och kastar vatten på folk från båset. En sådan som föräldrarna valt att döpa till "Kid"..
Precis två idioter. Och vem fan heter Kid? Vara det säger ju det mesta om att ungen är CP i huvet med sånna föräldrar.
Jag har största förståelse att man lackar på ett sånt cpbarn.
Citera
2022-01-19, 12:28
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KRYPT0H
Det är ingen som har spottat... Han sprutade lite rent kranvatten från sin flaska på motståndarens tröja.
Nej han tog vatten i munnen och spottade på honom. Två helt skiljda saker
Citera
2022-01-19, 12:29
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Men vafaaan, ingen har spottat på någon din imbecill. Snubben stänker vatten från sin vattenflaska.
Nej han tog vatten i munnen och spottade på honom. Två helt skiljda saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in