2022-01-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
man är nog uppe i 200 sek nu i min bransch. 196 när jag blev sjuk.

Jag fick mellan 22-28 efter skatt ungefär, jobbare med service och man har ju inte vanlig fast månadslön utan betalt per arbetad timme. så löner är olika beroende på hur många dar det är den månaden med mera.

men med den arbetsinsats man gör så är det inte värt det. Byggbranschen förvaltar inte sin personal så byggbranschen kan dra åt helvete.

räkna med att du är den enda svensktalande där du äter din mat om det ens finns ett sånt utrymme, mycket ensamarbete. igen kan svenska på hela bygget. All säkerhet är tillbaka till fetitalet, mer eller mindre så skiter polacker i sånt. Du kan få se folk på stege och det doftar thinner. Du kan göra perfekta jobb i två år, sen gör du en småtabbe och chefen börjar låta som om det är jordens undergång.

Du kan slit som ett juden där avrättning väntar om han sackar efter. Du får inte ett tack.
Förvänta dig att man spyr galla om du sjukskriver dig för en "Simpel förkylning". man ska jobba om det inte är något man dör av.

jag har jobbat tills jag blev riktigt sjuk av jobbet och är sjukskriven, chefen bad mig dra åt helvete som tack för åren.

Det du.

Det lät precis som ett företag jag jobbade åt för ett tag sedan! Kunde inte sagt det bättre själv!!
Citera
2022-01-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rlewa
Ni som jobbar inom bygg, vart ligger ni lönemässigt? Innan skatt alltså, skriv gärna ålder, yrkestitel, erfarenhet, storstad eller mindre stad.

Är inte riktigt nöjd med min egna situation och behöver lite inspo
40000 snickare
Citera
2022-01-19, 22:17
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur gammal är du? Jag är tämligen säker på att du har fyllt både 30 och 40 sedan längesen. Din löneutveckling är alltså dålig.

29 år. Det står till och med i min text att jag bara har arbetat 5 år sen examen. Testa din läsförståelse igen.
Citera
2022-01-19, 22:24
Medlem
kristofferGs avatar
42 år. Jobbar inom bygg. Tjänar i runda slängar 2 000 000 om året.
Citera
2022-01-19, 23:01
Medlem
Snickare

Ålder: 27
Stad: Mindre ort
Lön: 220kr/h får ut efter skatt ca 31k, jobbar ca 178h per månad.
Senast redigerad av rnt3 2022-01-19 kl. 23:05.
Citera
2022-01-20, 11:42
Medlem
Vasasons avatar
Tja,

14 år som undertaksmontör i Sthlm med 240kr/h. Lite less på löneutvecklingen även fast jag tjänar bra inom det jag gör. Ska starta eget och köra på prisjobb, samt egna jobb framöver. I långa loppet hoppas jag att det blir bättre.
Citera
2022-01-20, 11:48
Medlem
Den på de byggen jag varit på som tjänade allra mest var faktiskt mjukfogaren...han sprang runt å fogade badrum. hade bara med sig en spann med tuber å lite trasor...fick betalt per meter fog.
detta var för 10 år sedan å våra snickarlöner låg väl på ca 140kr kanske...han låg då på 300kr tim...
Citera
2022-01-20, 17:50
Medlem
Om du läser detta och inte jobbar inom bygg. Börja inte, det är en riktigt jävla skitbransch. Speciellt om du är projektledare/platschef eller liknande. Bara ansvar utan något att egentligen säga till om.

Även om lönerna är bra för utbildningsnivån. Så är det fan inte värt det

Håll er borta
Citera
2022-01-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossralp
Om du läser detta och inte jobbar inom bygg. Börja inte, det är en riktigt jävla skitbransch. Speciellt om du är projektledare/platschef eller liknande. Bara ansvar utan något att egentligen säga till om.

Även om lönerna är bra för utbildningsnivån. Så är det fan inte värt det

Håll er borta
kanhålla med lite där....platschef eller arbetsledare är bara för riktigt tuffa killar...får mycket skit å stort ansvar...tyvärr har dom blivit sämre med åren...förr var de oftast kunniga snickare som sadlat om....nu rena tvålgossar på kontor som aldrig slått i en spik.
Citera
2022-01-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
kanhålla med lite där....platschef eller arbetsledare är bara för riktigt tuffa killar...får mycket skit å stort ansvar...tyvärr har dom blivit sämre med åren...förr var de oftast kunniga snickare som sadlat om....nu rena tvålgossar på kontor som aldrig slått i en spik.
det viktigaste för en platschef idag är väl juridiken.
Citera
2022-01-20, 18:23
Medlem
eromasters avatar
I sådana här trådar vore det utmärkt o skicka in lite länkar till vad arbetsgivare o fackförbund kommit fram till!
Så kan du visa en länk kopiera en del o lägg ut de viktigaste här
Sedan skriva in vad man själv tjänar om du vill
Då det ibland är jävligt svårt att hitta löneavtalen o hur tilläggen ser ut i olika yrken
Citera
2022-01-20, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
bra att ta upp, ja tyvärr. Eller om man säger så att man kommer jävligt långt med lite träning hemma, syttupps, knäböj, armhävningar och så vidare om man vet hur man gör rätt. lite konditionsport är nog bäst och allt ska alltid vara lagom.

och dom som skiter i det hamnar till slut förr eller senare hur man än gör eller vänder och vrider på det på någon form av rehab som i bland är på Gym ändå så att.

Alla borde träna men för behövdes detta lika mycket inte då pressen inte alls var lika hård. men i dag nästan rakt av en förutsättning.

jag skulle vilja få in att detta skulle kunna ske på arbetstid två gånger i veckan då jobbet ändå är så tufft att det kan ta mot rejält att gå och träna när man fan är trött för att man rör sig så jävla mycket. oftast vill man fan inte röra sig en meter när man kommer hem utan undantag och det där blir allt värre ju äldre du är. tyvvär... Det är yrkets baksida. Ska man träna så får det ske direkt efter jobbet.

man jag vet inte det blir ju jävligt inrutat... Dra och träna när du kanske är hungrig ger ju inte den bästa träningefekten heller så det blir lätt knasigt. jag själv tränade mycket upp till 35 år ungefär sen känns det bara som man inte orkar. man ska ju fan hinna laga mat om det ens ska vara någon mening att träna.

Men är ju rätt twistat att arbetstempot är så upptrissat att man måste ha en fysik som en 19 åring för att klara av jobbet.

Otroligt få procent av svenskarna som har den fysiken. I stort sett inga kvinnor/tjejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in