2022-01-18, 18:52
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rlewa
Var det hos något utav de större byggföretagen du jobbade på? Eller är det samma överallt?
Nej, så är det verkligen inte. Att man också skulle vara den enda svensktalande runt matbordet är också snack.
Citera
2022-01-18, 18:57
Medlem
jobbat på flera byggen i gbg trakten...de flesta har ungefär samma lön...kan sklja 10kr eller nått. utläningar ...tror knappt tio procent...tungt ofta...det är väl därför inte ungdomar söker sig dit...bygg skriker efter folk ju.
Citera
2022-01-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
vanlig snickarlön utan accord ligger på 220kr tim i göteborgstrakten..

Hmm vilka yrken är det då som ligger på 40k+? Projekt/arbetsledare?
Citera
2022-01-18, 19:09
Medlem
40 papp som projektledare/anläggare i liten firma
Citera
2022-01-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
40 papp som projektledare/anläggare i liten firma

Nice,du tjänar några tusen mer än mig haha, jag håller dock på med betong. Är det i Stockholm du jobbar & vad är det för krav egentligen?
Citera
2022-01-18, 19:21
Medlem
En vanlig ackordslön som snickare runt GBG ligger på ca 240-250kr timmen...alltså runt 44000 i månaden...arbetsledare lite mer...där jag sist jobbade låg dom ofta på 270kr tim.
Citera
2022-01-18, 19:24
Medlem
Citat:
Ni som jobbar inom bygg, vart ligger ni lönemässigt? Innan skatt alltså, skriv gärna ålder, yrkestitel, erfarenhet, storstad eller mindre stad.

Är inte riktigt nöjd med min egna situation och behöver lite inspo

Ålder: 30 år
Yrkestitel: Bygglovsritare
Erfarenhet: Relativt exad (3-årig högskoleingenjörs utbildning)
Lön: 29 000kr per månad
Arbetar i en mellanstor stad.
Citera
2022-01-18, 19:27
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Fått höra att man tjänar nice inom projektering/ledning om man sysslar med Vatten och Avlopp.

Vatten och avlopp är en sjuhelvetes framtidsbransch så får man in foten där på tjänstenivå då har man en gyllene väg fram till pension.
Citera
2022-01-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
ja så är det...kommer du utanför storstadsregionerna sjunker lönen snabbt...jag fick nästan alltid ut över 30000kr mån med reseersättningen då.
Citera
2022-01-18, 20:02
Medlem
Vill man ha det lite bättre så satsa på Rörmokare eller helst Elektriker. En kompis som är rörmokare kom inte hem senare än mellan ett till tre då jag var och fixade lite i hanns lägenhet. chefen visste dessutom om detta och det var helt ok... han hade bara kallat in han och en annan gubbe och det var hanns kommentar. Citat: Gubbar jag vet att ni är hemma tidigare men jag skiter i det. Bara jobbet funkar och vi får betalt så skiter jag i vilket. ni gör allt bra och kunderna är nöjda. Sen gnällde han på en annan gubbe som bara gjorde fel hela tiden. Som dom här gubbarna vill åka och rätta tills saker efter i bland. men dom hade också någon halv jour typ. men det var rätt ovanligt att dom var tvungen att åka ut på något.

Vet att mattläggare är rätt slut i knäna.

Men det allra slitsammaste jobbet är målare.

Man måste verkligen gilla hantverket om man ska hålla på med det annars finns inte en chans i helvetet att man står ut. Som en sak att när jag var lärling så gjorde jag lumpen mitt i.

Två -tre grammar satt och grät och en del andra gnällde och nån skickade dom hem, nån annan drog frivilligt. Där stod jag och skakade på huvudet och tyckte att det var fan semester. Lärlingstiden var tuffare än att göra lumpen.
Det är ju liksom det där med att bara bita ihop och vara på jobbet när allt bara känns slitigt och att man vet att i morgon har man jävlig träningsvärk , det är bara att riva sig upp och ta sig till jobbet och så kommer det vara ända till den där klämdagen eller den där semestern.

Alla har hela tiden bra koll på hur långt tid saker tar så glöm att det går att maska eller något... man bara förväntar sig att man nästan når omöjliga mål varje dag och du får noll kredd för det.

Folk kan tycka att byggare har bra betalt och dom kan för tro vad fan dom vill men mot vad man gör så har byggarna har för dåligt betalt. Särskilt med tanke på att knappt någon håller ihop tills man är 65 i dom yrkena. Det finns sjukdomar som man får av det där med kyla och hårt slit. Reumatism och liknade i bästa fall.
Citera
2022-01-18, 20:03
Medlem
Gunki3s avatar
Ligger på 206kr/h.
Gör ca 42-45h i veckan och får ut ca 27-30k efter skatt.
Bor i en liten stad i södra Sverige.
Jobbar som snickare.
Erfarenhet vuxen lärling.
Senast redigerad av Gunki3 2022-01-18 kl. 20:06.
Citera
2022-01-18, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan

Du kan så klart göra " karriär" i alla fall lite. Sånt går knappast på ett vanligt byggyrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in