2022-01-18, 17:28
Medlem
Ni som jobbar inom bygg, vart ligger ni lönemässigt? Innan skatt alltså, skriv gärna ålder, yrkestitel, erfarenhet, storstad eller mindre stad.

Är inte riktigt nöjd med min egna situation och behöver lite inspo
Citera
2022-01-18, 17:36
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rlewa
Ni som jobbar inom bygg, vart ligger ni lönemässigt? Innan skatt alltså, skriv gärna ålder, yrkestitel, erfarenhet, storstad eller mindre stad.

Är inte riktigt nöjd med min egna situation och behöver lite inspo

Gå med i Byggnads så får du tidningen Byggnadsarbetaren, där kan du läsa om löneläget.

När jag arbetade inom bygg hade jag 240kr i uttagslön men skulle tippa på att jag låg kring 300kr/h då jag arbetade på ackord. Sista året (2018) inom bygg tjänade jag lite drygt 600.000kr.
Citera
2022-01-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Gå med i Byggnads så får du tidningen Byggnadsarbetaren, där kan du läsa om löneläget.

När jag arbetade inom bygg hade jag 240kr i uttagslön men skulle tippa på att jag låg kring 300kr/h då jag arbetade på ackord. Sista året (2018) inom bygg tjänade jag lite drygt 600.000kr.

Du gjorde alltså runt 50kkr i månaden? Vad är det för typ av jobb?
Citera
2022-01-18, 18:03
Medlem
vanlig snickarlön utan accord ligger på 220kr tim i göteborgstrakten..
Citera
2022-01-18, 18:06
Medlem
man är nog uppe i 200 sek nu i min bransch. 196 när jag blev sjuk.

Jag fick mellan 22-28 efter skatt ungefär, jobbare med service och man har ju inte vanlig fast månadslön utan betalt per arbetad timme. så löner är olika beroende på hur många dar det är den månaden med mera.

men med den arbetsinsats man gör så är det inte värt det. Byggbranschen förvaltar inte sin personal så byggbranschen kan dra åt helvete.

räkna med att du är den enda svensktalande där du äter din mat om det ens finns ett sånt utrymme, mycket ensamarbete. igen kan svenska på hela bygget. All säkerhet är tillbaka till fetitalet, mer eller mindre så skiter polacker i sånt. Du kan få se folk på stege och det doftar thinner. Du kan göra perfekta jobb i två år, sen gör du en småtabbe och chefen börjar låta som om det är jordens undergång.

Du kan slit som ett juden där avrättning väntar om han sackar efter. Du får inte ett tack.
Förvänta dig att man spyr galla om du sjukskriver dig för en "Simpel förkylning". man ska jobba om det inte är något man dör av.

jag har jobbat tills jag blev riktigt sjuk av jobbet och är sjukskriven, chefen bad mig dra åt helvete som tack för åren.

Det du.
Senast redigerad av Brodrude 2022-01-18 kl. 18:08.
Citera
2022-01-18, 18:06
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel

Vilka enhetstider jobbade ni emot då?
Citera
2022-01-18, 18:07
Medlem
Machiavellys avatar
Alla inom byggbranschen tjänar jävligt bra med pengar. Visserligen ett slitsamt jobb - men fan det betalas bra om man ska tro vad alla säger och skriver.
Citera
2022-01-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
man är nog uppe i 200 sek nu i min bransch. 196 när jag blev sjuk.

Jag fick mellan 22-28 efter skatt ungefär, jobbare med service och man har ju inte vanlig fast månadslön utan betalt per arbetad timme. så löner är olika beroende på hur många dar det är den månaden med mera.

men med den arbetsinsats man gör så är det inte värt det. Byggbranschen förvaltar inte sin personal så byggbranschen kan dra åt helvete.

räkna med att du är den enda svensktalande där du äter din mat om det ens finns ett sånt utrymme, mycket ensamarbete. igen kan svenska på hela bygget. All säkerhet är tillbaka till fetitalet, mer eller mindre så skiter polacker i sånt. Du kan få se folk på stege och det doftar thinner. Du kan göra perfekta jobb i två år, sen gör du en småtabbe och chefen börjar låta som om det är jordens undergång.

Du kan slit som ett juden där avrättning väntar om han sackar efter. Du får inte ett tack.
Förvänta dig att man spyr galla om du sjukskriver dig för en "Simpel förkylning". man ska jobba om det inte är något man dör av.

jag har jobbat tills jag blev riktigt sjuk av jobbet och är sjukskriven, chefen bad mig dra åt helvete som tack för åren.

Det du.

Var det hos något utav de större byggföretagen du jobbade på? Eller är det samma överallt?
Citera
2022-01-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Alla inom byggbranschen tjänar jävligt bra med pengar. Visserligen ett slitsamt jobb - men fan det betalas bra om man ska tro vad alla säger och skriver.

Fått höra att man tjänar nice inom projektering/ledning om man sysslar med Vatten och Avlopp.
Citera
2022-01-18, 18:47
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Du gjorde alltså runt 50kkr i månaden? Vad är det för typ av jobb?

Plåtslagare.
Citera
2022-01-18, 18:50
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Var det hos något utav de större byggföretagen du jobbade på? Eller är det samma överallt?

Högst troligt handlar det om en mindre firma. Har tyvärr ingen statistik tillgänglig men på JM, PEAB, Veidekke etc tjänar man betydligt mer.
Citera
2022-01-18, 18:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Vilka enhetstider jobbade ni emot då?

Enhetstider? Timmar och minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto