2022-01-17, 17:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Jag hade trott att ”kroppsaktivist” skulle betyda att man tar hand om sin kropp, tränar och äter rätt, men tydligen betyder det ”smällfet”? Konstigt
Nej, det betyder "min kropp duger som den är så lägg dig inte i"
Citera
2022-01-17, 17:46
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Nej, de flesta har inte fria returer det vet jag eftersom jag handlar om online ofta.
Du är medveten om att de flesta som handlar online är ganska säkra på vilka storlekar dom kan ha och inte och därför kan de handla online.
Tjocka människor och väldigt smala människor har däremot svårt med standard storlekar och behöver ofta prova för att veta. Det vore alltså mer effektivt om de "normala" var hänvisade till nätet och övriga välkomna att prova i butik.
Du är ju dum i huvudet och har nu visat det igen så varför ska jag hålla käft ditt jävla gäddbete.

Och nej man har inte returrätt i fysisk butik utan butiken väljer själv om du får lämna tillbaka eller inte. Ditt dum huvud.
ok, tjockis.
Citera
2022-01-17, 17:46
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Nej, det betyder "min kropp duger som den är så lägg dig inte i"

Varför ska hon då lägga sig i vad privatägda företag har i sitt sortiment? Det är inte statligt ägda konfektionsvaruhus vi pratar om.
Citera
2022-01-17, 17:48
Medlem
Har väl med restriktionerna att göra? Med 10kvm per kund är tjockisar inte lika lönsamt för kedjorna. Ta tag i hälsan eller handla någon annanstans.

Jävla kravmaskiner som kräver att butiker anpassar sitt sortiment efter just deras BMI. Om det är svårt att hitta sin storlek borde man väl fan fundera på hur stor man egentligen är innan man går till media?

Nej, hon ska ha sin storlek i varje butik även om det inte säljer tillräckligt. Alla ska med.
Citera
2022-01-17, 17:49
Avstängd
Citat:
Varför ska hon då lägga sig i vad privatägda företag har i sitt sortiment? Det är inte statligt ägda konfektionsvaruhus vi pratar om.
Att berätta vad man efterfrågar är ganska normalt och något som både kläd och matföretag brukar vilja ta del av.
Citera
2022-01-17, 17:54
Medlem
Citat:
Jag hade trott att ”kroppsaktivist” skulle betyda att man tar hand om sin kropp, tränar och äter rätt, men tydligen betyder det ”smällfet”? Konstigt
Ja, 'kroppspositivitet' är enbart en massa fetton som kommer på en massa ursäkter varför de är feta och varför det är bra att vara fet.
Citera
2022-01-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Allt ståhej medan Dressman driver XL-butiker för sina kunder. Kanske Lindex skulle tjäna storkovan på en XL-butik med namn "Dresskvinnor XL"
Kvinnor fungerar inte så. Kedjor manipulerar deras självkänsla med storlekar. Samma plagg märkt XS säljer bättre än S, så det varierar. Därför kan kvinnor inte heller veta sin storlek utan det är ett spektrum beroende på butik.

Känslan är viktigare än verkligheten, de är märkliga små saker. Därför skulle en kvinna aldrig sätta sin fot i butik för tjockisar.
Citera
2022-01-17, 17:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Detta låter positivt.

Om man då antar att efterfrågan på kläder för tjocka har minskat så mycket att Lindex inte tycker att det är värt att ha dem i butikerna.

För då har ju antalet tjocka minskat. Och det är väl jättebra?

Den omvända nyheten ”Lindex börjar sälja tält som kläder på grund av ökad efterfrågan” hade varit oroväckande.
Det här är faktiskt en viktig fråga. Vart går gränsen för larm i Sverige? Vi vet från USA och Australien som är två av de fetaste länderna i världen att det är ett enormt hälsoproblem som dessutom är socialt ärftligt. Om vi inte larmar förrän människor dör på fettsugningsbordet, och vi knappt vidrör att de flesta coviddödsfall har med fettohälsa att göra, när ska man mota Olle i grind?

Ellinor själv menar i sitt instagraminlägg att det inte håller att säga att kläderna inte säljer, hon säger att tjockisarna skriker efter butiker att gå in och handla i. Nu har hon förstås ingen annan källa än sin egen känsla, åsikt och ryggdunkar från andra fläskmegafoner att gå på, men om det nu är som hon säger, och vi snart har XXXL som mittpunkt på klädhängarlinjen, då måste det väl ändå uppmärksammas som ett folkhälsoproblem?!
Citera
2022-01-17, 17:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Kvinnor fungerar inte så.

Känslan är viktigare än verkligheten, de är märkliga små saker.
Ja, det är tydligt, inte minst i många av reaktionerna här.
Citera
2022-01-17, 17:58
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Du missade min poäng. Det är lätt att köpa från nätet om man tillhör normen, gör man inte det så behöver man prova och det är då meningslöst att leta upp en nätbutik man ändå inte kan beställa ifrån.
Så är det såklart. När det gäller längd, vikt och IQ så fördelar vi oss på fördelningskurvan.

Så vad är underligt? Om någon ligger på den yttersta procentilen, är 150 cm eller 210 cm eller väger 35 kg eller 200 kg osv.

Om man ligger i ytterkurvan, hur ska man kunna förvänta sig att det finns nåt som passar en?

Sultan Kösen är världens nu längsta människa. Hans fot är 38,1 cm lång. Enligt vad jag hittat så är 33,3 lika med skostorlek 50. Storlekarna ökar vid varje 7 mm så han har skostorlek 57 cirkus.

Ska han begära och kräva av varje skotillverkare att de gör skor som passar en person i världen?

Antagligen inser du orimligheten i det. Men var går gränsen för människor som ligger långt ute på kurvorna att passa in i ”normalfördelningsmänniskan”.
Citera
2022-01-17, 18:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Så är det såklart. När det gäller längd, vikt och IQ så fördelar vi oss på fördelningskurvan.

Så vad är underligt? Om någon ligger på den yttersta procentilen, är 150 cm eller 210 cm eller väger 35 kg eller 200 kg osv.

Om man ligger i ytterkurvan, hur ska man kunna förvänta sig att det finns nåt som passar en?

Sultan Kösen är världens nu längsta människa. Hans fot är 38,1 cm lång. Enligt vad jag hittat så är 33,3 lika med skostorlek 50. Storlekarna ökar vid varje 7 mm så han har skostorlek 57 cirkus.

Ska han begära och kräva av varje skotillverkare att de gör skor som passar en person i världen?

Antagligen inser du orimligheten i det. Men var går gränsen för människor som ligger långt ute på kurvorna att passa in i ”normalfördelningsmänniskan”.
Du tramsar.
Du vet lika väl som jag och övriga att de storlekar som efterfrågas finns tillverkade och går att beställa.
Detta handlade inte om att special tillverkade kläder utan att ha tillgång till hela utbudet i butiken så människor kan prova.
Citera
2022-01-17, 18:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det här är faktiskt en viktig fråga. Vart går gränsen för larm i Sverige? Vi vet från USA och Australien som är två av de fetaste länderna i världen att det är ett enormt hälsoproblem som dessutom är socialt ärftligt. Om vi inte larmar förrän människor dör på fettsugningsbordet, och vi knappt vidrör att de flesta coviddödsfall har med fettohälsa att göra, när ska man mota Olle i grind?

Ellinor själv menar i sitt instagraminlägg att det inte håller att säga att kläderna inte säljer, hon säger att tjockisarna skriker efter butiker att gå in och handla i. Nu har hon förstås ingen annan källa än sin egen känsla, åsikt och ryggdunkar från andra fläskmegafoner att gå på, men om det nu är som hon säger, och vi snart har XXXL som mittpunkt på klädhängarlinjen, då måste det väl ändå uppmärksammas som ett folkhälsoproblem?!
I USA kan du handla kläder i butik oavsett din storlek. Det skulle du veta om du hade varit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in