2025-04-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag hör vad du säger. Du är inte ensam om att vara rädd för det okända. Du kommer inte kunna hjälpa dig själv eftersom du inte har kunskaperna som krävs så vad gör du då? Jag har fått så många i min närhet att söka hjälp och sett så galet positiva resultat. Vissa som haft problem med att gå kan idag promenera och träna gym utan symptom.
Pts har mer erfarenhet och mer kunskap än alla. Speciellt erfarenheter av tusentals klienter. Döm inte alla från en erfarenhet för du förstör för dig själv bara. Du kan även gå till Rygg och led har proffs som kan hjälpa dig om du har problem med kroppen och vill träna. En timme där kostar bara 200kr och resten betalar staten. De har gym och är extremt proffsiga och följer upp regelbundet.
Alla pts är gratis första gången så är du öppen så kommer det lösa sig. Av erfarenhet så ska du ta tag i detta NU. Väntar du kommer du snart ha slut på energy och det leder bara till negativa följder i framtiden då dina problem bara blir värre och då kommer du ju inte orka vilket leder till ännu större problem.... Jag jobbar inte inom gym men har mer erfarenhet än de flesta inom hälsa och träning.

Du har säkert rätt. Det hade nog varit bättre att vänta tills man har lite mer konkret från doktorn känner jag, så prio är på det just nu. Men jag ska kolla runt vad det kan tänkas finnas för alternativ i närheten.

Det hade nog underlättat ju mer man kan få direktiv från doktorn 'så här ser det ut, tänk på det här' på papper. Men jag vet tyvärr inte om det är möjligt. Det ska till väldigt konkreta skador iså fall för att läkarna ska ha såna konkreta direktiv (som stämmer också, ofta är det ju väldigt individuellt). Så man själv slipper vara den som försöker övertyga proffset om att något är olämpligt. Då har man en tendens att bli idiotförklarad för att det ju blir ett slags ifrågasättande, sen mår man dubbelt dåligt om man ger med sig och både själ och kropp tar stryk. Eftersom jag 'alltid' haft problem med fysiken men för luddigt för att kunna peka på hur/varför, haft en plastfarsa som varit väldigt idrottsinriktad med egna barn som alla minst vunnit SM i någon juniorsport, därmed blivit kallad lat och klen när man klagat på att något är jobbigt (och känt mig väldigt dålig i allmänhet eftersom man jämför med klasskompisarna), så är jag liksom överkänslig mot att bli kallad för eller insinuerad att vara lat eller fånig för att man 'inte vill testa' något. Man vet ju intuitivt efter en massa år med sin kropp om något är o-bra för den i många fall även utan att ha testat eller att man testade någon gång för flera år sedan. Iallafall om man varit hyfsat aktiv på olika sätt. Sen är jag verkligen inte lat egentligen men eftersom jag t ex kan springa i 6 månader och fortfarande verka som att jag har sämre kondis än någon som nyss börjat så är det väldigt otacksamt. Man inbillar sig lätt att man är lat på grund av avsaknaden på kvitton på att man har lagt ner jobbet. Men om en tränare får mig att känna mig dålig, lat, klen, feg eller whatever liknande så ja då kommer jag vara avtaggad på att söka hjälp av tränare ett bra tag.
Senast redigerad av iiiiih 2025-04-17 kl. 15:51.
Citera
2025-04-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Jag vet faktiskt inte ärligt talat. Möjligt! Det skulle kunna vara bara en rejäl låsning till följd av obalans i musklerna och små-muskler som ofta spontan-drar i onödan av nån anledning. Lär få svar på MR inom ungefär en vecka men räknar inte med att det kommer visa något eller bli något annat resultat än sjukgymnastik. Men jag känner att jag är ojämn, som två s-krökar typ och allmänt assymetrisk i rörelser som innefattar axlar och skulderblad.

Visst är det så. Men det är något bakomliggande för det krävs orimligt lite för att jag ska få skador eller mjölksyra för den delen när man kör cardio. Även mindre än man brukar uppfatta på andra för att bygga muskler. Mina får väl panik av mindre, haha. Det är väldigt illa i överträningssyfte men bra i uppbyggnadssyfte om man skulle lyckas med bedriften att alltid göra lite nog. (Spoiler alert: det är i princip omöjligt. Tränar jag så blir jag skadad, det är bara en tidsfråga. Men sen får man ju börja om och rehab:a nästa grej när det akuta gått över.)

Det är så pass illa att jag inte sätter några mål alls, haha. Brutalt svårt för motivationen. Däremot har jag ju drömmål i huvudet som man ändå försöker vara klar nog med att nej det kommer knappast hända, men jag måste träna för att motverka förfallet och för välbefinnandet om inte annat. Så även om det jag gör skulle bli samma, samma i ett halvår är det ändå bättre än att inte göra något. Går ganska fort att må skit i jämförelse om man inte rör på sig.

Ja och nej, jag har inget gymkort utan har bara hunnit provträna på ett vanligt inomhusgym än så länge. Sen har jag några träningsgrejer hemma i vardagsrummet, ett primitivt utegym nära där jag bor och ett lite mer fancy med TRX-band och grejer 20 minuters promenad bort. Velar lite över hur jag ska göra med gymkort för det kostar mycket och jag är helst inte där på sommaren, men kanske skaffar ett 10-kort och drar dit nån gång i veckan bara och kör resten hemma/ute. Det låter vettigt att ha en tydlig struktur och fokusera på teknik, ska tänka på det.

Håller med, utfallssteg är svårt. Jag tar hjälp för balansen, samma med enbensböj, utan vikter, för att kunna göra rörelserna. Håller både i TRX-bandet och väggen bredvid t ex men så lätt som möjligt. Goblet Squat med kettlebell låter som sagt bra nu då!

Har börjat med den nu. Vet av erfarenhet att det inte kommer bli någon pull-up av den, heh... Men det är ju något som är enkelt görbart som du säger.

Jag har nog haft otur med gym, för på många jag tränat på förut har stången vägt för mycket för att jag ska kunna göra några bänkpress alls som helt otränad. :P Men kanske inte på gymmet jag provade nu. Det är armhävningar mot en bänk som jag menar med förenklade armhävningar. Tycker personligen att jag får med hela kroppen bättre när man gör armhävningar än skivstång, kanske för att det påminner lite om plankan. Det blir som att hjärnan glömmer hur den använder en del muskler efter ett tags inaktivitet, så jag övar också att hitta tillbaka den kopplingen. Det är då jag kör att ligga på mage, redo att pressa sig upp från golvet och försöka aktivera musklerna som behövs även om jag inte orkar än. Gör jag så ett par gånger om dagen nästan varje dag lär det gå förr eller senare!
= hur iiiiih till slut lärde sig göra 120 armhävningar på en dag efter några månaders träning från att inte ha haft en sucks chans att göra en endaste (för något decennium sedan).

Intressant! Kan tänka mig att det är för- och nackdelar med de olika varianterna (en eller två händer) som du säger. Just i fallet med pressarna väljer jag som sagt att lyssna på kroppen eftersom det hänt flera gånger att jag fått såna 'hugg' vid den typen av rörelse. Det kan vara för att jag gör med rotation när jag använder hantlarna som det blir skillnad.

Ja absolut, därför det var sån skillnad emellan vilken vikt jag vågade köra i benpress-maskinen jämfört med skivstångs-benböjen. I maskinen kände jag mig så väldigt stark och ingen antydan till känning, medans det räckte med att lyfta av stången från racket för att börja tycka det kändes obekvämt, haha. (Inte bara på grund av de andras blickar när man vet att man inte har tekniken. :P ) Men som det låter på dig är det snarare ett tecken att man borde prova någon annan enklare variant hellre än att nöta på den som är obekväm redan vid 10-20 kilo.? Har du någon särskild dagbok, app eller liknande att logga i som du rekommenderar?

Angående rörelseträning så absolut, men det kan lätt bli för mycket för kylskåpslederna och stackars ryggen. I mån av tid eftersom det är så rackarns mycket jag skulle vilja hinna göra så försöker jag köra enklare sjukgymnastik-program också. Inte personligt föreskrivet utan jag använder ett sjukgymnast-redskap, kör övningar som makes sense i avseendet vilka muskler de aktiverar och vilka leder som de är tänkta att avlasta, sen lättare rörlighet under vilan emellan set. Ibland känner jag hellre för något lättare yoga-pass eller försöka öva lite dans eller nåt. I ärlighetens namn är det inte styrketräningen jag ser som rehab-träning utan dom första två nämnda sakerna här. Typ vibb-träning/mjuk dynamisk yoga.

Jag körde crossfit för något decennie sedan cirka, gick då också kurs för att lära mig olympiska lyft. Men jag fick träna hemma 6 dagar/vecka i ett halvår innan jag ens kände att det var någon idé att prova, sen var det helt klart för hård träning för mig tyvärr så jag går ju otvivelaktigt sönder haha. Synd, tyckte det var väldigt kul och motiverande, bra stämning på gymmet och roliga övningar. Håller med om att det absolut hade varit bra att ha någon att bolla tankar med och hjälpa till att se saker. Jag är ganska nördig själv när jag gör något, gillar att kolla på youtubeklipp eller googla tips t ex, men det är förstås en annan sak när folk ser. Men då hade jag velat att de har djup förståelse för träning som snarare får ses som rehab/prehab och att individanpassa, så kanske snarare en erkänt duktig sjukgymnast?

Tycker att du är lite lurig att tolka. Är du verkligen i så dåligt skick så är rörlighetsträningen det du ska fokusera på. Rörlighetsträningen ska handla om att aktivera muskler, bli starkare i större rörelsebana. Som i sin tur ska leda till att man inte överbelstar andra muskler genom kompensation. Det ska vara tanken också när du går över till vanlig styrketräning. Det ska inte göra mer ont i lederna än det andra som du gör i övrigt.
Är du stel av dig för det gör ont i kroppen, eller har du tendensen att vara överrörlig?

Angående att du blir sjuk och skadad är ändå troligt resultat av att du inte återhämtar dig och fortsätter ändå, för att du inte ger den tiden. Att din tröskel är låg kan bero att din kropp behöver läka ut genom andra saker i ditt liv. Tycker att det du nämner låter hänga ihop med inflammationer i kroppen och det är immunförsvaret som kanske är flaskhalsen.
Men du måste förstå att man kan inte gå från noll, sen helt plötsligt köra 3-4 pass i veckan samtidigt tänka jag har tränat mycket hårdare en gång i tiden. Om din kropp inte mår helt bra så kan du inte bara kasta in massa aktiviteter och träning. Så du behöver lära dig att träna efter din kropps kapacitet och inte efter vad du "tycker" att den borde klara. Men att skador kommer alltid av träning och sen över till rehab säger i självt att du behöver någon som ser över din träning.

Det verkar som att mycket är rotat i djupare saker som du kanske behöver ta itu med?

Angående Böj vs Benpress. Att du känner att det är "obekvämt" är normalt. Det är ingen som tycker att det är skönt eller känns normalt i början. Det är bra att öva på saker som är obekvämt, det är ett tecken på att man behöver öva på en sak. Man ska inte undvika att göra svåra saker. Men du behöver inte ge dig på den mest avancerade varianten och ha ett skit dåligt utförande. Då är det bättre att bygga från grunden och ta dig dit stegvis.
Och du kan mer i en Benpress för det är inte en lika komplex övning helt enkelt. Om det är störa chans att du hoppar över träningen för att du ska göra Benböj så kör Benpress, men det borde vara en ambition att lära sig böja med stång.

För korrigera kroppen med rörlighetsträning hade typ provat på tex 90/90s för höft, prone scorpion och Windmill för flanken, thread The needle för bröstryggen, prone cobra och Wall presses för stärka ryggen.

För ben träning Box Böj och sedan Goblet Squat, eller Goblet Squat och sedan Utfalll. Benträningen behöver inte vara så mycket mer just nu för dig.
Citera
2025-04-18, 04:30
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Det låter som någon nerv som kommit i kläm och det enda jag vet som fungerar mot sådant är att vila och inte påfresta nerven igen. Men sen brukar jag ibland få någon form av spänning i axlar/nacke om jag pressat mycket och kört typ bänk och militärpressar för mycket/tungt. Något som orsakar spänningshuvudvärk och liknade.

Vet inte om detta hjälper i ditt fall men jag brukar stretcha nacken genom att greppa tag med händerna på en dörrkarm eller liknade och sedan titta ner med ansiktet mot golvet och "pressa" ned huvudet nacken mot golvet med händerna kvar på dörrkarmen. Man stretchar nacken/baksidan/övre rygg väldigt bra så och då har min spänningshuvudvärk försvunnit.

Att även stretcha rent allmänt överkroppen har förbättrat olika smärtor jag innan fick av militärpressar och liknade. Samt att köpa en nackmasserare, typ en sån här: https://www.amazon.com/VIKTOR-JURGEN...68&sr=8-7&th=1
Tror också att det är någon nerv/nerver som spökar. Är orolig att något ska ha gått sönder dock och inte kunna läka. Tycker jag har orimligt ont och har inte blivit något bättre på en vecka. Blir så jävla stressad att man inte kan träna också. Musklerna atrofierar för varje dag som går

Har testat lite stretching men tycker inget hjälper tyvärr. Kanske gör fel.
Tackar för tipset. En sån nackmasserare är nog riktigt skön att använda! Kanske man skulle unna sig.
Citera
2025-04-18, 08:19
Medlem
Citat:
Du har säkert rätt. Det hade nog varit bättre att vänta tills man har lite mer konkret från doktorn känner jag, så prio är på det just nu. Men jag ska kolla runt vad det kan tänkas finnas för alternativ i närheten.

Det hade nog underlättat ju mer man kan få direktiv från doktorn 'så här ser det ut, tänk på det här' på papper. Men jag vet tyvärr inte om det är möjligt. Det ska till väldigt konkreta skador iså fall för att läkarna ska ha såna konkreta direktiv (som stämmer också, ofta är det ju väldigt individuellt). Så man själv slipper vara den som försöker övertyga proffset om att något är olämpligt. Då har man en tendens att bli idiotförklarad för att det ju blir ett slags ifrågasättande, sen mår man dubbelt dåligt om man ger med sig och både själ och kropp tar stryk. Eftersom jag 'alltid' haft problem med fysiken men för luddigt för att kunna peka på hur/varför, haft en plastfarsa som varit väldigt idrottsinriktad med egna barn som alla minst vunnit SM i någon juniorsport, därmed blivit kallad lat och klen när man klagat på att något är jobbigt (och känt mig väldigt dålig i allmänhet eftersom man jämför med klasskompisarna), så är jag liksom överkänslig mot att bli kallad för eller insinuerad att vara lat eller fånig för att man 'inte vill testa' något. Man vet ju intuitivt efter en massa år med sin kropp om något är o-bra för den i många fall även utan att ha testat eller att man testade någon gång för flera år sedan. Iallafall om man varit hyfsat aktiv på olika sätt. Sen är jag verkligen inte lat egentligen men eftersom jag t ex kan springa i 6 månader och fortfarande verka som att jag har sämre kondis än någon som nyss börjat så är det väldigt otacksamt. Man inbillar sig lätt att man är lat på grund av avsaknaden på kvitton på att man har lagt ner jobbet. Men om en tränare får mig att känna mig dålig, lat, klen, feg eller whatever liknande så ja då kommer jag vara avtaggad på att söka hjälp av tränare ett bra tag.

Då hade jag gått till rygg och led kliniken. De har uppföljning varje vecka om det skulle behövas och det blir snabbt gratis då högkostnadsskyddet går in där efter kanske 10 besök. Du kommer garanterat få den hjälpen du behöver där. Om ett år är du en ny människa.
Citera
2025-04-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Tycker att du är lite lurig att tolka. Är du verkligen i så dåligt skick så är rörlighetsträningen det du ska fokusera på. Rörlighetsträningen ska handla om att aktivera muskler, bli starkare i större rörelsebana. Som i sin tur ska leda till att man inte överbelstar andra muskler genom kompensation. Det ska vara tanken också när du går över till vanlig styrketräning. Det ska inte göra mer ont i lederna än det andra som du gör i övrigt.
Är du stel av dig för det gör ont i kroppen, eller har du tendensen att vara överrörlig?

Jag är inte i jättedåligt skick men jag har något sneaky troligtvis genetiskt som gör att jag är klart mindre träningstålig än genomsnittet. Kanske något metabolt problem med musklerna. Har börjat om att försöka få en utredning om det men det är lite för luddigt för vården att fatta vad man menar, som du säkert märker haha. Man kan slösa extremt mycket tid på att utreda helt andra (men mycket vanligare) saker. Hursomhelst så handlar det om att musklerna blir mer ansträngda än vad man skulle ha trott utifrån vad man har gjort, men framförallt av upprepade rörelser eller cardio, inklusive vanlig gång till vardags. Å andra sidan kan jag klara otippat mycket i en del styrkeövningar eftersom jag ändå har varit ganska mycket aktiv i mitt liv, tänker maxstyrkan vid ett fåtal repetitioner. FFA magmuskler och ben är ganska starka.

Det gör att det är svårt att få träningseffekt utan att det blir för mycket, så gör man som du säger och alltid vilar tills man känner sig helt återställd så skulle jag träna två gångar i månaden. :'-) Fast det ska erkännas att det är mindre så i styrketräning, särskilt om man tar få reps och ännu mindre av det man har som svårigheter.

Om jag har någon stelhet så utgår jag ifrån att det antingen är ett skydd som behövs just då eller en skada på gång, så jag undviker att försöka stretcha igenom en stelhet. Skillnad att försöka 'slappna av' en stelhet utan att tänja, som det egentligen väl är tänkt att man ska göra i yoga.

Sen har jag ju ett par kroniska problem som förmodligen är biprodukter av grundproblemet men det har en tendens att komma nya till synes slumpmässigt med jämna mellanrum som jag ibland t o m kan fasta bort om man tar det i tid (torrfasta) annars får man börja om med programmet helt enkelt och backa till vad man kan göra just då, kanske vila ett tag om det verkligen är akut (typ när det högg till som värst i ryggen i vintras) annars så brukar det tyvärr bli nån periods vila förr eller senare ändå när jag är sjukt less på att ha kronisk träningsvärk varenda dag.

Citat:
Angående att du blir sjuk och skadad är ändå troligt resultat av att du inte återhämtar dig och fortsätter ändå, för att du inte ger den tiden. Att din tröskel är låg kan bero att din kropp behöver läka ut genom andra saker i ditt liv. Tycker att det du nämner låter hänga ihop med inflammationer i kroppen och det är immunförsvaret som kanske är flaskhalsen.
Men du måste förstå att man kan inte gå från noll, sen helt plötsligt köra 3-4 pass i veckan samtidigt tänka jag har tränat mycket hårdare en gång i tiden. Om din kropp inte mår helt bra så kan du inte bara kasta in massa aktiviteter och träning. Så du behöver lära dig att träna efter din kropps kapacitet och inte efter vad du "tycker" att den borde klara. Men att skador kommer alltid av träning och sen över till rehab säger i självt att du behöver någon som ser över din träning.

Ja då jag är väldigt medveten om det. Ovan var väl i princip svar på det här. Men att tekniskt sett göra mer korrekt är inte något som kommer hjälpa till att undvika skador. Tränar jag och får träningseffekt så kommer jag bli skadad, tränare har en tendens att snarare hjälpa till så man får mer träningseffekt, inte tvärtom. Jag är förvisso en tjurskalle som nog hade passat som t ex ultralöpare om fysiken hade varit med på det, men nu har jag varit med så pass länge att jag fattar att nu handlar det bara om att bromsa förfall, inte att faktiskt bli bra på något för det har jag inte fysiken till.

Citat:
Det verkar som att mycket är rotat i djupare saker som du kanske behöver ta itu med?

Jag är nog ganska deprimerad över insikten att det inte bara är ett talesätt utan jag är fan inte gjort för att träna, särskilt inte att springa t ex vilket jag egentligen älskar att göra. Men jobbar med att vända på det och uppskatta vad jag kan göra, även om det kan variera efter dagsformen. Typ- det suger att jag aldrig någonsin kommer klara av att springa en trail-mara vilket var lite av ett drömmål, men till skillnad från en del andra så kan jag vara ute i skogen och motionera överhuvudtaget.

Citat:
Angående Böj vs Benpress. Att du känner att det är "obekvämt" är normalt. Det är ingen som tycker att det är skönt eller känns normalt i början. Det är bra att öva på saker som är obekvämt, det är ett tecken på att man behöver öva på en sak. Man ska inte undvika att göra svåra saker. Men du behöver inte ge dig på den mest avancerade varianten och ha ett skit dåligt utförande. Då är det bättre att bygga från grunden och ta dig dit stegvis.
Och du kan mer i en Benpress för det är inte en lika komplex övning helt enkelt. Om det är störa chans att du hoppar över träningen för att du ska göra Benböj så kör Benpress, men det borde vara en ambition att lära sig böja med stång.

Fast här använder jag det ju som en slags självbevarelsedrift, inte att jag helt skulle skita i något som känns obekvämt men att man skalar ner det väldigt mycket tills det inte känns farligt obekvämt eller väljer någon annan övning om jag tror att det beror på någon svaghet i just den. (Svårt att veta säkert själv ibland förstås.) Men jag förstår vad du menar, att det är ett kvitto på att man verkligen behöver öva på något. Då tar jag det som att aj fan, här är jag väldigt svag på något sätt, så det kanske räcker med att jag kör squats utan stången ett tag. Så lite som möjligt som ändå ger någon som helst träningseffekt som sagt. Men det är ju tråkigt att aldrig våga köra max så hittar jag ett läge där det känns bra att köra några tunga reps är det lite av ett halleluja-moment som är värt att ta en öm röv för ett tag. Ska testa om det hjälper att höja hälarna för det kan vara delvis pga väldigt dålig rörlighet i vristerna men jag vågar inte försöka stretcha dom pga hälseneinflammations-känningar.

Citat:
För korrigera kroppen med rörlighetsträning hade typ provat på tex 90/90s för höft, prone scorpion och Windmill för flanken, thread The needle för bröstryggen, prone cobra och Wall presses för stärka ryggen.

För ben träning Box Böj och sedan Goblet Squat, eller Goblet Squat och sedan Utfalll. Benträningen behöver inte vara så mycket mer just nu för dig.

Tack så mycket för tipsen, ska kolla upp dom!
Senast redigerad av iiiiih 2025-04-18 kl. 14:43.
Citera
2025-04-18, 15:06
Medlem
Citat:
Då hade jag gått till rygg och led kliniken. De har uppföljning varje vecka om det skulle behövas och det blir snabbt gratis då högkostnadsskyddet går in där efter kanske 10 besök. Du kommer garanterat få den hjälpen du behöver där. Om ett år är du en ny människa.

Tack för tipset, ska kolla upp vad som finns häromkring. Misstänker att jag måste avvakta utredningen först och kanske få en remiss eller hur det nu funkar.

Men man ska nog helst ta det piano med att säga åt någon som går med kroniska problem kommer bli som ny om ett år, haha. :-P Hopp är inte bra om det är en lögn. (Inte med flit såklart.) Fyfan vad jag hatar att prata med eller skriva till andra som joggar till exempel och dom tycker att man är en bra människa om man är peppande och gladfis - oroa dig inte, snart kommer du också kunna springa en mil!
'Eh... Jag har sprungit regelbundet längre tid än dig nu i 10 månader och dagsformen just nu är inte mycket bättre än när jag började... Gå-springa är vad som går. Sluta ljug din jävla hurtbulle!' x-P (Dessutom vet du om allt det här och att jag sagt att jag inte kommer kunna springa lopp igen, men du låtsas som ingenting eller glömde lyssna.) Det blir fort gammalt så man umgås helst inte med andra som tränar, synd dock för motivationen. Den värsta var en som skulle springa halvmara och som föreslog 5 km som substitut "eftersom jag inte kan springa en halvmara". Fyfan vad jag ville drämma till en högerkrok då haha. Är man inte lämplig att tävla så är man inte det för 5 km heller för fy satan vad tuff den distansen är om man verkligen springer. (Och varför ska man vara med på ett lopp om man inte ska eller kan springa?) Men det var ju rätt nedlåtande som att det skulle vara en bedrift för mig att ta sig runt 5 km så som det kan vara en stor bedrift för andra att överhuvudtaget ta sig runt en halvmara eller mara. (Jag har tidigare kört halvmara trail/millopp/andra längre trail- och terränglopp men till slut kom väggen.) Det är ju inte det det handlar om *suck*. Man hade hellre fått stöttning i det kloka beslutet att inte försöka träna till lopp längre då jag uppenbarligen inte är gjord för det.

I slutändan är det viktigaste att försöka bidra till att man mår så bra som möjligt utifrån sina förutsättningar och vissa har mindre tur än andra med förutsättningarna så man snarare får försöka bromsa förfallet och lindra krämpor om möjligt.
Senast redigerad av iiiiih 2025-04-18 kl. 15:21.
Citera
2025-04-21, 08:30
Medlem
Citat:
Tack för tipset, ska kolla upp vad som finns häromkring. Misstänker att jag måste avvakta utredningen först och kanske få en remiss eller hur det nu funkar.

Men man ska nog helst ta det piano med att säga åt någon som går med kroniska problem kommer bli som ny om ett år, haha. :-P Hopp är inte bra om det är en lögn. (Inte med flit såklart.) Fyfan vad jag hatar att prata med eller skriva till andra som joggar till exempel och dom tycker att man är en bra människa om man är peppande och gladfis - oroa dig inte, snart kommer du också kunna springa en mil!
'Eh... Jag har sprungit regelbundet längre tid än dig nu i 10 månader och dagsformen just nu är inte mycket bättre än när jag började... Gå-springa är vad som går. Sluta ljug din jävla hurtbulle!' x-P (Dessutom vet du om allt det här och att jag sagt att jag inte kommer kunna springa lopp igen, men du låtsas som ingenting eller glömde lyssna.) Det blir fort gammalt så man umgås helst inte med andra som tränar, synd dock för motivationen. Den värsta var en som skulle springa halvmara och som föreslog 5 km som substitut "eftersom jag inte kan springa en halvmara". Fyfan vad jag ville drämma till en högerkrok då haha. Är man inte lämplig att tävla så är man inte det för 5 km heller för fy satan vad tuff den distansen är om man verkligen springer. (Och varför ska man vara med på ett lopp om man inte ska eller kan springa?) Men det var ju rätt nedlåtande som att det skulle vara en bedrift för mig att ta sig runt 5 km så som det kan vara en stor bedrift för andra att överhuvudtaget ta sig runt en halvmara eller mara. (Jag har tidigare kört halvmara trail/millopp/andra längre trail- och terränglopp men till slut kom väggen.) Det är ju inte det det handlar om *suck*. Man hade hellre fått stöttning i det kloka beslutet att inte försöka träna till lopp längre då jag uppenbarligen inte är gjord för det.

I slutändan är det viktigaste att försöka bidra till att man mår så bra som möjligt utifrån sina förutsättningar och vissa har mindre tur än andra med förutsättningarna så man snarare får försöka bromsa förfallet och lindra krämpor om möjligt.

Jo, så är det ju. Man får peppa sig utifrån de förutsättningar man har.
Jag tror du kommer känna en stor förändring när du kommer börja jobba med kroppen på rätt sätt. Jag menar inte att du kommer bli friskförklarad på ett år utan bara att du kommer känna dig som en ny människa. Det man ska göra i livet är att ge sig rätt förutsättningar och bara kötta på. Du kan söka och se om Acrius finns hos er. Hela mitt jobb går där ink flera jag känner väldigt väl. Det är bara att gå dit och låta de göra bedömningarna. De är så utbildade och proffsiga. Sen är det lätt att tänka att man ska göra si och så men det är ju det tänket som gjort att du befinner dig på den rutan du gör idag. Ibland ska man bara lyssna och göra för att komma framåt.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-04-21 kl. 08:33.
Citera
2025-04-21, 17:53
Medlem
Citat:
Jo, så är det ju. Man får peppa sig utifrån de förutsättningar man har.
Jag tror du kommer känna en stor förändring när du kommer börja jobba med kroppen på rätt sätt. Jag menar inte att du kommer bli friskförklarad på ett år utan bara att du kommer känna dig som en ny människa. Det man ska göra i livet är att ge sig rätt förutsättningar och bara kötta på. Du kan söka och se om Acrius finns hos er. Hela mitt jobb går där ink flera jag känner väldigt väl. Det är bara att gå dit och låta de göra bedömningarna. De är så utbildade och proffsiga. Sen är det lätt att tänka att man ska göra si och så men det är ju det tänket som gjort att du befinner dig på den rutan du gör idag. Ibland ska man bara lyssna och göra för att komma framåt.

Acrius finns inte i min stad tyvärr men det ska finnas andra. tack för tipset iallafall! Jag tror absolut att det på många sätt är mycket enklare än att 'köra på som jag har gjort'. Sen har det utmaningar också, just nu kan jag t ex inte för att jag inte kan komma iväg från jobbet under tiderna såna ställen har öppet. Men jag har mer eller mindre deltidssjukskrivit mig själv (gått ner lite i arbetstid) för att jag ska hinna sånt efter sommarsemestern, inte värt att inte orka/kunna hålla efter sin hälsa även om det suger att tjäna mindre.
Citera
2025-04-25, 14:03
Medlem
Citat:
Acrius finns inte i min stad tyvärr men det ska finnas andra. tack för tipset iallafall! Jag tror absolut att det på många sätt är mycket enklare än att 'köra på som jag har gjort'. Sen har det utmaningar också, just nu kan jag t ex inte för att jag inte kan komma iväg från jobbet under tiderna såna ställen har öppet. Men jag har mer eller mindre deltidssjukskrivit mig själv (gått ner lite i arbetstid) för att jag ska hinna sånt efter sommarsemestern, inte värt att inte orka/kunna hålla efter sin hälsa även om det suger att tjäna mindre.

Lycka till. Känn inte att du behöver några förkunskaper utan var bara öppen och ta in allt bara. Kan lova att det blir en ny värld för dig med övningar och sådär men var öppen som sagt. Det är likadant för alla som tar hjälp.
Citera
2025-05-15, 13:39
Medlem
Är 36 år och tränar på gym för muskeltillväxt. Funkar det att enbart äta 4 portioner mat per dag om portionerna är större? Eller måste man hålla sig till ca var 3:e tim med 5-6 mål om dagen?
Citera
2025-05-15, 17:11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Är 36 år och tränar på gym för muskeltillväxt. Funkar det att enbart äta 4 portioner mat per dag om portionerna är större? Eller måste man hålla sig till ca var 3:e tim med 5-6 mål om dagen?

Ät när du är hungrig. Men få i dig allt du behöver.
Citera
2025-05-16, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000

Har ingen betydelse. Vad du äter och framför allt hur du tränar är avgörande. Om du har ett vettigt träningsprogram så måste ju det väl stå något om kosten. Annars behöver du nog se över din träning rätt omgående... Inget bra att gå till gym för att man vill ha mer muskelmassa och så får man inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in