Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Typ skolios som misstänks eller?
Jag vet faktiskt inte ärligt talat. Möjligt! Det skulle kunna vara bara en rejäl låsning till följd av obalans i musklerna och små-muskler som ofta spontan-drar i onödan av nån anledning. Lär få svar på MR inom ungefär en vecka men räknar inte med att det kommer visa något eller bli något annat resultat än sjukgymnastik. Men jag känner att jag är ojämn, som två s-krökar typ och allmänt assymetrisk i rörelser som innefattar axlar och skulderblad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Om du skadar dig eller blir sjuk låter som en klassisk "överträning". Det är vanligt att man går för hårt ut eller inte backar ibland.
Visst är det så. Men det är något bakomliggande för det krävs orimligt lite för att jag ska få skador eller mjölksyra för den delen när man kör cardio. Även mindre än man brukar uppfatta på andra för att bygga muskler. Mina får väl panik av mindre, haha. Det är väldigt illa i överträningssyfte men bra i uppbyggnadssyfte om man skulle lyckas med bedriften att alltid göra lite nog. (Spoiler alert: det är i princip omöjligt. Tränar jag så blir jag skadad, det är bara en tidsfråga. Men sen får man ju börja om och rehab:a nästa grej när det akuta gått över.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Förstår, och det är jättebra och möjliga mål. Sätt det inom ett rimligt tidsperspektiv, speciellt om det ska vara långsiktigt och skadefritt.
Det är så pass illa att jag inte sätter några mål alls, haha. Brutalt svårt för motivationen. Däremot har jag ju drömmål i huvudet som man ändå försöker vara klar nog med att nej det kommer knappast hända, men jag måste träna för att motverka förfallet och för välbefinnandet om inte annat. Så även om det jag gör skulle bli samma, samma i ett halvår är det ändå bättre än att inte göra något. Går ganska fort att må skit i jämförelse om man inte rör på sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Jag uppfattade det som att du tränade på ett gym så misstolkade det. Men rent spontant tycker jag att du behöver en tydlig struktur på träningen. Tex att göra något tillräckligt konsekvent länge nog, man kan skifta fokus och ändringar men de behöver vara planerade och mer genomtänkta. Men återkommande gällande skador så är det viktigt att öva teknik framför bara se det som en övning för en muskel.
Ja och nej, jag har inget gymkort utan har bara hunnit provträna på ett vanligt inomhusgym än så länge. Sen har jag några träningsgrejer hemma i vardagsrummet, ett primitivt utegym nära där jag bor och ett lite mer fancy med TRX-band och grejer 20 minuters promenad bort. Velar lite över hur jag ska göra med gymkort för det kostar mycket och jag är helst inte där på sommaren, men kanske skaffar ett 10-kort och drar dit nån gång i veckan bara och kör resten hemma/ute. Det låter vettigt att ha en tydlig struktur och fokusera på teknik, ska tänka på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Goblet Squat är en bra variant att öva på innan man börjar med knäböj. Utfall/Lunges är inte så lätt som man tror och är bra att lära sig behärska innan man kör knäböj. Utfall är ganska hemskt utförda generellt på gym.
Håller med, utfallssteg är svårt. Jag tar hjälp för balansen, samma med enbensböj, utan vikter, för att kunna göra rörelserna. Håller både i TRX-bandet och väggen bredvid t ex men så lätt som möjligt. Goblet Squat med kettlebell låter som sagt bra nu då!
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Kolla upp inverted row, det är en bra grund till sedan utveckla sig till en Pull-Up. Eftersom du nämner trx band så kan du ändra motståndet med lutning så att du klarar göra strikta repetitioner.
Har börjat med den nu. Vet av erfarenhet att det inte kommer bli någon pull-up av den, heh... Men det är ju något som är enkelt görbart som du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Fördelen med bänkpressen på gym är att det ofta finns stänger med lägre vikt, tex 10kg. Mycket lättare än armhävningar. Du kan börja göra armhävningar mot något förhöjt som en låda, bänk, bord om det är för svårt mot marken. Det är en bra övning för att öva grundstyrka lära sig trycka in magen, spänna rumpan osv.
Jag har nog haft otur med gym, för på många jag tränat på förut har stången vägt för mycket för att jag ska kunna göra några bänkpress alls som helt otränad. :P Men kanske inte på gymmet jag provade nu. Det är armhävningar mot en bänk som jag menar med förenklade armhävningar. Tycker personligen att jag får med hela kroppen bättre när man gör armhävningar än skivstång, kanske för att det påminner lite om plankan. Det blir som att hjärnan glömmer hur den använder en del muskler efter ett tags inaktivitet, så jag övar också att hitta tillbaka den kopplingen. Det är då jag kör att ligga på mage, redo att pressa sig upp från golvet och försöka aktivera musklerna som behövs även om jag inte orkar än. Gör jag så ett par gånger om dagen nästan varje dag lär det gå förr eller senare!
= hur iiiiih till slut lärde sig göra 120 armhävningar på en dag efter några månaders träning från att inte ha haft en sucks chans att göra en endaste (för något decennium sedan).
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Nu verkar din situation annorlunda eftersom du har problem med ryggen. Det är inte fel att pressa upp med en arm åt gången. Det finns även fler varianter som tex rotera med armen medans man pressar upp. Sedan har jag hört av andra att det finns fördelar med att träna med bägge sidor samtidigt som lyfta en stång när man har genetiska fel för att lära sig lyfta rätt. Men du ska lyssna på din egna kropp.
Intressant! Kan tänka mig att det är för- och nackdelar med de olika varianterna (en eller två händer) som du säger. Just i fallet med pressarna väljer jag som sagt att lyssna på kroppen eftersom det hänt flera gånger att jag fått såna 'hugg' vid den typen av rörelse. Det kan vara för att jag gör med rotation när jag använder hantlarna som det blir skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
I träning så ska man inte "råka" använda för tunga vikter. Träning betyder inte tävling utan öva. Därför behöver man inte öva något som gör att man tappar formen, då övar man in ett skadligt rörelsemönster. Även därför är det bra att anteckna vad man gör för att veta vad man klarar, går styrkan tillbaka är det ett tecken på att återhämtningen eller programmeringen inte är bra. Och du som har problem i kroppen skulle ha nytta av rörelseträning på vilodagar och som uppvärmning.
Ja absolut, därför det var sån skillnad emellan vilken vikt jag vågade köra i benpress-maskinen jämfört med skivstångs-benböjen. I maskinen kände jag mig så väldigt stark och ingen antydan till känning, medans det räckte med att lyfta av stången från racket för att börja tycka det kändes obekvämt, haha. (Inte bara på grund av de andras blickar när man vet att man inte har tekniken. :P ) Men som det låter på dig är det snarare ett tecken att man borde prova någon annan enklare variant hellre än att nöta på den som är obekväm redan vid 10-20 kilo.? Har du någon särskild dagbok, app eller liknande att logga i som du rekommenderar?
Angående rörelseträning så absolut, men det kan lätt bli för mycket för kylskåpslederna och stackars ryggen. I mån av tid eftersom det är så rackarns mycket jag skulle vilja hinna göra så försöker jag köra enklare sjukgymnastik-program också. Inte personligt föreskrivet utan jag använder ett sjukgymnast-redskap, kör övningar som makes sense i avseendet vilka muskler de aktiverar och vilka leder som de är tänkta att avlasta, sen lättare rörlighet under vilan emellan set. Ibland känner jag hellre för något lättare yoga-pass eller försöka öva lite dans eller nåt. I ärlighetens namn är det inte styrketräningen jag ser som rehab-träning utan dom första två nämnda sakerna här. Typ vibb-träning/mjuk dynamisk yoga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Synd att du har dålig erfarenhet av PTs eller rättare sagt att det är så dålig kvalite på dem. Det hade varit en fördel om du kunde ha någon som gick igenom träningen med dig som kan vara mer objektiv. Även om det är någon bekant eller liknande som kan träning. Alternativt gå med någon vettig styrkelyfts klubb, crossfit gym som kan träning och bara kör slut på en.
Jag körde crossfit för något decennie sedan cirka, gick då också kurs för att lära mig olympiska lyft. Men jag fick träna hemma 6 dagar/vecka i ett halvår innan jag ens kände att det var någon idé att prova, sen var det helt klart för hård träning för mig tyvärr så jag går ju otvivelaktigt sönder haha. Synd, tyckte det var väldigt kul och motiverande, bra stämning på gymmet och roliga övningar. Håller med om att det absolut hade varit bra att ha någon att bolla tankar med och hjälpa till att se saker. Jag är ganska nördig själv när jag gör något, gillar att kolla på youtubeklipp eller googla tips t ex, men det är förstås en annan sak när folk ser. Men då hade jag velat att de har djup förståelse för träning som snarare får ses som rehab/prehab och att individanpassa, så kanske snarare en erkänt duktig sjukgymnast?