2022-03-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Min poäng var svår. Jag håller med och har man följt Stockholms idrotten några decennier så har det alltid varit AIK och Djurgården. På samma sätt som fotboll och hockey varierat vad som varit hetast. (Även om jag tror hockeyn gräver sin egen grav just nu.)

Sedan några år här och där dyker Hammarby upp i hockey och fotboll. Några fotbollsår runt 2000-2010 och nu igen.

På åttio-nittiotalet hade Göteborg en särställning och nu är det Malmö. Kommer man in som supporter nu är säkert Malmö en stor rival, är man äldre är det Götet. Tider kommer och går.
Historiskt är tvillingklubbarna de största rivalerna. Idag och det senaste decenniet är dock Bajen - dif den hetaste rivaliteten, det går ju inte att missa om man bor i Stockholm.
Citera
2022-03-26, 22:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Historiskt är tvillingklubbarna de största rivalerna. Idag och det senaste decenniet är dock Bajen - dif den hetaste rivaliteten, det går ju inte att missa om man bor i Stockholm.

Om man inte bor på Sveriges baksida så låter det som två småbröder med mindervärdeskomplex. Storebror har egen arena medan de två små måste dela sin. Ungefär som eget rum.
Citera
2022-03-27, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om man inte bor på Sveriges baksida så låter det som två småbröder med mindervärdeskomplex. Storebror har egen arena medan de två små måste dela sin. Ungefär som eget rum.
”Egen arena” Haha ja, så kan man också kalla det om man har absolut noll koll på vad Friends Arena är för något.
Citera
2022-03-27, 01:00
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
”Egen arena” Haha ja, så kan man också kalla det om man har absolut noll koll på vad Friends Arena är för något.
Hur mycket kostade det för AIK att bygga Friends arena, och varför döptes den till just Friends arena?
Varför valde man inte ett namn som har med AIK att göra?
Likaså varför valde inte Hammarby ett Hammarbynamn på sin arena som de också investerade i och byggde?
Och Djurgården varför har de ingen arena med sitt namn och bakgrund i?

Undrar också hur mycket pengar dessa 3 lag spenderat på sina arenor oavsett om man nu valt att sälja namnrättigheterna?

Eller är alla 3 lag hyresgäster på 2 arenor och hur står kostnad har de då för sina hemmamatcher och eventuella träningar och andra jippon såsom Monstertruck, mello, damfotboll etc?
Citera
2022-03-27, 01:32
Medlem
Citat:
Min poäng var svår. Jag håller med och har man följt Stockholms idrotten några decennier så har det alltid varit AIK och Djurgården. På samma sätt som fotboll och hockey varierat vad som varit hetast. (Även om jag tror hockeyn gräver sin egen grav just nu.)

Sedan några år här och där dyker Hammarby upp i hockey och fotboll. Några fotbollsår runt 2000-2010 och nu igen.

På åttio-nittiotalet hade Göteborg en särställning och nu är det Malmö. Kommer man in som supporter nu är säkert Malmö en stor rival, är man äldre är det Götet. Tider kommer och går.

Göteborg har ju verkligen förfallit senaste 10 åren. Det är knappt så man tänker på dom längre. Dif har haft Malmö som en större rival ganska länge.
Citera
2022-03-27, 01:55
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Varför är rivaliteten värre med DIF då? Arenafrågan?
Citera
2022-03-27, 07:59
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Varför är rivaliteten värre med DIF då? Arenafrågan?
Det skulle jag säga är anledningen.

https://bajenclubsofia.com/2022/03/2...en-nya-arenan/
Citera
2022-03-27, 09:12
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Det skulle jag säga är anledningen.

https://bajenclubsofia.com/2022/03/2...en-nya-arenan/
Djurgården är i övrigt en hyvens förening med ett behjärtansvärt lag utöver själva arenafrågan?
Citera
2022-03-27, 09:16
Medlem
Citat:
Är det verkligen så?

Ni har väl bara spelat I allsvenskan sedan 2015, så inte ens tio år, och ni delar ju samma anläggning som Djurgården. Låter inte riktigt som rivalitet?

Sedan kan det säkert vara så att Hammarby-Djurgården är hetare än Hammarby-AIK för Hammarbysupportrar. Den frågan finns det tog massar med inlägg kring i lämpligare trådar.
Citera
2022-03-27, 09:19
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Är det verkligen så?

Ni har väl bara spelat I allsvenskan sedan 2015, så inte ens tio år, och ni delar ju samma anläggning som Djurgården. Låter inte riktigt som rivalitet?

Sedan kan det säkert vara så att Hammarby-Djurgården är hetare än Hammarby-AIK för Hammarbysupportrar. Den frågan finns det tog massar med inlägg kring i lämpligare trådar.

Nej det är inte så. Jag bor inte i Stockholm och håller inte på något Stockholmslag men det är som vanligt så att Bajen har hybris.
Citera
2022-03-27, 09:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Egen arena eftersom ingen annan klubb delar den med AIK.
Citera
2022-03-27, 09:55
Medlem
snurresprettiss avatar
Såg höjdpunkterna mellan HJK och Hammarby, Bajens 2-1 mål var riktigt vackert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in