2011-02-03, 13:18
Medlem
swimp78s avatar
Jag tycker inte det är karaktäristiskt för Horace att bombardera sitt språk med engelska fraser. Tvärtom är han ju mån om att hela tiden tala en mycket korrekt och sammanhängande svenska.

Däremot tycker jag det är typiskt för medelklassens affärsmän. Ni vet, de som gått på hela det här corporate-bullshit-språket. Tänk Percy Nilegård.
Citera
2011-02-04, 01:55
Medlem
526s avatar
Angående utbildning så är det typiskt tacky medelklass att fokusera på UTbildning, medans överklassen värdesätter bildning som helhet. Det är en typisk kvarleva från arbetarklassrötterna att helt tänka på funktionen med att läsa. Resultatet. Det ska LEDA framåt, till något bättre.
Medans överklassen läser för att hitta större förståelse för välden och tillhöra de intellektuella.
Bara pack behöver lära sig ett yrke och jobba för pengar. Jobbar gör de för att det är ett kall eller för att det är kul. Som jakt.
Citera
2011-02-04, 12:52
Medlem
NSOs avatar
Engelskan ja. Det kanske inte är ett spiksäkert tacky medelklassfenomen att använda den i svenskan. Man kan ju tänka sig förmildrande omständigheter- som detta att vara utlandssvensk mm. mm.

Men jag känner ändå att detta att väva in engelska ord i svenskan i någon grad är utmärkande för ängsliga och lite smaklösa medelklasspersoner. Det går gärna hand i hand med att uttala utländska platser och namn på korrekt utrikiska samtidigt som man bommar uttalet av svenska ortnamn som jag redan nämnt tidigare.

Kanske görs det för att man ska uppfattas som en berest kosmopolit eller insatt i något visst sakområde där engelskan är lingua franca. Jag vet inte. Den hemska konsult- och näringslivssvenskan förtjänar nästan en helt egen mässa- tänk gärna försvenskade verbformer som att benchmarka ngt etc.

Det tråkiga är att personer som vill förmedla sin kulturella kompetens på det här sättet oftast bara blir pretentiösa särskilt när de ställs inför t.ex. de latinska förkortningar eller uttryck i.e./id est, e.g./ exemplia gratia, R.I.P./requiescat in pace och in extenso) som ännu förekommer i tyska eller engelska. Normalt går bristen på bildning i dagen just där.

Intrycket blir människor på flykt från sitt land, sin kultur och sin historia. Kulturfrämlingar som omfamnar allt nytt och som saknar självförtroende. Helt enkelt människor som kan allt om espressomaskiner, kattrövskaffe, bevingade kinesiska feng-shuidrakar, japanska spishällar och de senaste engelska termerna inom sitt yrke men som ändå saknar hemvist och bildning.

Ändring:

Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
romantiserande av segregerade apartheidsamhällen där den vita överklassen är allt och den svarta underklassen inget vara ett tacky överklassfenomen.

Ja tydligen
http://www.youtube.com/watch?v=CwUzUb5FmYE
Senast redigerad av NSO 2011-02-04 kl. 13:43.
Citera
2011-02-04, 17:59
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Ja tydligen
http://www.youtube.com/watch?v=CwUzUb5FmYE
Nu var det ju inte direkt romantiserande av apartheidsamhälle som Piiiitör sysslade med där, men han har ju helt klart en poäng. Ju mer välutbildade "svartingarna" är, desto lättare integration i samhället. Men det gäller ju även "vitingarna"... Det är ju trots allt den lågutbildade arbetarklassen som gärna åker till platser där man kan lämna ungarna på Bamse-klubben och äta köttbullar till middag medans högutbildade har ett större intresse av att uppleva andra kulturer (vansinnigt generaliserat, men du förstår säkert vad jag menar).
Citera
2011-02-04, 18:11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Angående utbildning så är det typiskt tacky medelklass att fokusera på UTbildning, medans överklassen värdesätter bildning som helhet. Det är en typisk kvarleva från arbetarklassrötterna att helt tänka på funktionen med att läsa. Resultatet. Det ska LEDA framåt, till något bättre.
Medans överklassen läser för att hitta större förståelse för välden och tillhöra de intellektuella.
Bara pack behöver lära sig ett yrke och jobba för pengar. Jobbar gör de för att det är ett kall eller för att det är kul. Som jakt.
Jag tycker att det verkar som att du talar om överklassens bortskämda barn som man skäms för, typ som "Greven". NSO postade ju nyss ett klipp på Peter Wallenberg, det är väl i den familjen som alla måste börja från botten just för att inte få några "gratisresor"?

Den lilla insyn jag har i överklassen har gjort gällande att barnen SKA arbeta om de ska räkna med att ha tillgång till familjens förmögenhet (eller snarare, inte behöva den överhuvudtaget utan helst bygga sin egen med hjälp av existerande kapital). Om det är med någonting roligt som båtuthyrning i Västindien eller med någonting som kräver många års utbildning som läkare, det spelar mindre roll. Men att det bara skulle vara pack som behöver arbeta för pengar eller lära sig ett yrke känns snarare som en åsikt man hittar hos just de bortskämda barnen.

Kort sagt, att inte visa respekt eller förståelse för var pengarna faktiskt kommer från är ingenting mina få överklassvänner någonsin sysslat med.
Citera
2011-04-01, 01:07
Medlem
csts avatar
M&L > Livsstil och subkulturer

/mod
Citera
2011-04-09, 16:02
Avslutad
Här har ni en riktigt jävla fucking tacky medelklassbrud:

www.ernstochjag.blogspot.com

Saxar ett talande smakprov ur bloggen:

Tacky är bara förnamnet, så enjoy!
Citera
2011-04-11, 00:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag tycker att det verkar som att du talar om överklassens bortskämda barn som man skäms för, typ som "Greven". NSO postade ju nyss ett klipp på Peter Wallenberg, det är väl i den familjen som alla måste börja från botten just för att inte få några "gratisresor"?

Den lilla insyn jag har i överklassen har gjort gällande att barnen SKA arbeta om de ska räkna med att ha tillgång till familjens förmögenhet (eller snarare, inte behöva den överhuvudtaget utan helst bygga sin egen med hjälp av existerande kapital). Om det är med någonting roligt som båtuthyrning i Västindien eller med någonting som kräver många års utbildning som läkare, det spelar mindre roll. Men att det bara skulle vara pack som behöver arbeta för pengar eller lära sig ett yrke känns snarare som en åsikt man hittar hos just de bortskämda barnen.

Kort sagt, att inte visa respekt eller förståelse för var pengarna faktiskt kommer från är ingenting mina få överklassvänner någonsin sysslat med.
Ja jo så är det säker. Viktigt att de kan känna att de minsann försöker ge barnen en uppfostran där de lär sig vara dugliga. Men den erfarenhet jag har är att bildning är mer viktigt. UTbildning är ett typiskt medelklass desperat fenomen. Det är inte samma sak som att inte utbilda sig.
Citera
2011-04-12, 13:33
Medlem
Evil_Santas avatar
Medelklassfenomen nr1:

Att dissa andra medelklassare och utmåla dem som konformistiska "svenssons".
Citera
2011-04-14, 18:14
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Ett annat festligt utflöde av den nervösa medelklassens vilja att vara rätt är fixeringen vid korrekt uttal av i synnerhet utländska geografiska platser. Det leder till att vissa medelklasspersoner alltid slår dig på fingrarna med att Peking minsann heter Beijing eller Bombay Mumbai. De är ju beresta och politiskt korrekta de små liven...

Därför är det ganska hejsan att svenska namn är en blind fläck. Kanske är den svenska myllan för enkel för dessa sofistikerade själar.

Exempel:

Den skånska orten Ramlösa uttalas av dessa osäkra själar ungefär som i meningen "om era tavlor är ramlösa lämna dem till rammakaren". Det uttalas "rammlösa" för fan.

Ellen Key uttalar de på engelskt vis fast vi uttalar det som "kej" här i Sverige.

Haninge kommun uttalar de med lååångt a, fastän orten i urminnes tider uttalats "hanninge". Även uttalet av Järvsö malträteras...

Man nämner att man varit och köpt foder från royal canin och uttalar det rojal kanin- tror ni inte fan att man får en uttalslektion där de näsvist och lite nedlåtande ger en lektion i engelskt uttal (pajasarna är då givetvis ovetande om att tillverkaren ifråga är fransk)

Sandbacka

Du skämtar?

Att slänga in engelska i svenska är mest fånigt. Och att ägna sig åt att "prismatcha" är precis den typen av kissnödigt medelklassbeteende som tråden handlar om. Jag har en äldre släkting som skulle gapskratta åt det där uttalandet- han har en färgglad plastklocka från Swatch och kör Jaguar.

Gud ja!

Har också stött på sådana pseudointellektuella as. Värst är en bekant som är väldigt pretto och ska jämt vara en sån besserwisser i de mest triviala ting. Var på en fest där han var med då jag verkligen fick nog. Han rättade mig mer än en gång när jag använde svenskt uttal på några utländska städer/saker när jag pratade med en liten skara människor på festen.

Blev lite på lyset den kvällen så jag gav igen med samma mynt när jag hörde han säga "fel-uttal" när han snackade/minglade med folk. Bl. a uttalade han en svensk plats som skrivs "hof" som "håf", som de vore tyskt. Jag trängde mig på och sa ganska högt (och lagom full): "De uttalas faktiskt HÅV!" (tätt följt av en förolämpning på hans tendens att märka ord).
Hörde han också slänga in några pretentiösa fraser på latin flera ggr under kvällen. Då avbröt jag också hans samtal genom att "rätta" honom.

Lite småkul att retas så när man var full, inget mer drygt från hans käft riktat mot mig den kvällen.
Blir så less på folk som yttrar sig i trevliga konversationer enbart för att upphäva sig själva genom att trycka ner någon annan.
Citera
2011-04-16, 18:54
Medlem
Diablesss avatar
Att belamra sin uteplats med möbler i svart konstrotting och Fatboy-produkter så som hängmattor och sittsäckar. Allt toppas med en svindyr gasolgrill i dubbelmodell som ändå bara används till korv och flintastek.
Citera
2011-04-16, 22:30
Medlem
swimp78s avatar
Designtorget och museibutiker är i regel samlingsplats för en del gräsliga medelklassigt thacky prylar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in