2012-08-02, 17:00
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Jag ser inte hur en Speedmaster eller Submariner är skrytig och nyrik. Det är snarare ganska vanliga klockor eftersom du får en bra klocka för en hygglig peng. Något som är däremot är tacky är människor som köper stora blaffiga klockor som är roseguldsfärgade och så är det en billig parfymklocka

Så sant, det är en klassiker att det ska visas upp den förstorade klockan från Armani eller Dolce & Gabana som kostar kanske 5000-7000kr och det ska gärna berättas om att den var så otroligt "dyr" Fast den innehåller samma urverk som man finner på en 800kr seiko klocka.
Citera
2012-08-02, 17:04
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
Så sant, det är en klassiker att det ska visas upp den förstorade klockan från Armani eller Dolce & Gabana som kostar kanske 5000-7000kr och det ska gärna berättas om att den var så otroligt "dyr" Fast den innehåller samma urverk som man finner på en 800kr seiko klocka.

De är dessutom ofta väldigt smaklösa klockor, priset är alltid noga att påpeka som du säger. Det är väldigt mycket status med med en överprisad parfymklocka
Citera
2012-08-03, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Knappast särskilt tacky om man har en äkta.

Har lite svårt med definitionen av tacky. Jag tycker att det är bra klockor, men jag stör mig på när det sitter på folks armar som egentligen inte har råd och som inte är särskilt intresserade av klockor heller. Funderar själv på att skaffa en men blev lite avtänd när jag såg hur många som bär på en i Vasastan (åtminstone Omega).
Citera
2012-08-03, 01:21
Medlem
AriGold-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Har lite svårt med definitionen av tacky. Jag tycker att det är bra klockor, men jag stör mig på när det sitter på folks armar som egentligen inte har råd och som inte är särskilt intresserade av klockor heller. Funderar själv på att skaffa en men blev lite avtänd när jag såg hur många som bär på en i Vasastan (åtminstone Omega).

Jag med. Omega är trevliga klockor och god kvalitet, till ett relativt bra pris. Man kan alltid hitta saker man stör sig på, folk som klär sig i falska RL piker som inte har råd med äkta etc. Köp den klocka som känns bra för dig och strunta i hur många andra som har den så länge du trivs med den på handleden.
Citera
2012-08-03, 04:26
Medlem
Att som Svenne TOTALSÅGA något som har rätt hög status - t.ex. dyr espressomaskin för att därmed skapa illusionen av att man vet mycket mer och har råd med mycket mer än alla andra svenne-bananer som har gått i den typiska svenne-bananfällan och köpt en espressomaskin. Att regelmässigt "dissa" allt möjligt, det är ett typiskt WT-fenomen.
Citera
2012-08-03, 11:19
Medlem
Bajsfacistens avatar
Vet inte vad som är tacky medelklassfenomen. Det mesta som skrivs är ju enbart medelklassfenomen.

Men medelklassen kanske präglas av en vilja att hålla sig ajour med trender, gärna tidigt. Tacky, vet jag inte om det är. Löjligt ibland kanske, när det blir överdrivet. Tacky som verb associerar jag mer med arbetarklassen.

Men va fan, är det så jävla farligt att följa trender ibland? Naturligtvis är alla här superunika individer, och sållar in sig i ledet i samhällstrenden där alla ska bli individualister.

Trendkänslighet är väl nog en sak som många andra skrivit som definierar medelklassen.
Citera
2012-08-03, 11:34
Medlem
lumpkinss avatar
Har vi pratat om Instagram än i den här tråden?
Citera
2012-08-18, 00:17
Medlem
B´stards avatar
Jag tror vi har en vinnare på gång, Carl Philips porslin!

http://svenskdam.se/2012/08/prins-carl-philip-presenterade-nytt-porslin/
Citera
2012-08-20, 01:11
Medlem
idiamindadas avatar
Man serverar sina gäster 10-årig singelmaltwhisky i glas man snott av SAS den enda gången man flugit businessklass.
Citera
2012-08-21, 14:46
Medlem
Benedictuss avatar
Stå och grovhångla samt klämma på varandra bland folk.
Citera
2012-08-21, 19:47
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Jag tror vi har en vinnare på gång, Carl Philips porslin!

http://svenskdam.se/2012/08/prins-carl-philip-presenterade-nytt-porslin/

haha det där kan bli fint när någon medelklasskärring ska skryta över hennes "Carl Philip porslin" inför väninnorna, i skrytet kommer det låta nästan som hon är en gammal vän till Carl Philip eller någon person i kungafamiljen och såldes fått tag på porslinet genom vänskapen (inte genom att hon köpt dem på Cervera till ett sedvanligt överpris) gärna ska det ackompanjeras med lite "vardagligt" snack om att Carl Philip är en sådan trevlig person och så vidare...
Citera
2012-08-21, 21:19
Medlem
B.I.s avatar
Grejen med den här tråden är ju att den faktiskt beskriver varenda övre medelklassfamilj i Sverige idag.
Samtliga föräldrar till vänner jag växt upp med har leasingbilar (ungarna kom alltid hem och skröt om farsans nya bil och det gör de fortfarande, trots att man förstår att det är deras företag som leasar bilen och att det faktiskt inte alls är särskilt coolt), stora vräkiga kåkar med "shabby chic"-inredning på fina områden där de tagit enorma lån med hjälp av både föräldrar och svärföräldrars pengar för att kunna betala lånet och renovera huset lite.
Fadern är Mac-fetishist och har minst 4 macdatorer, en iPhone och möjligtvis 2 iPads samt en billig stereoanläggning i kök- och vardagsrum.
Mamman är ute och går samma runda varje kväll med samma väninna/or och har koll på allt som händer i lilla staden.

Jag avskyr svensk underklass, medelklass och överklass men så är det garanterat i varenda land och det har väl mycket med jante att göra också. Man måste känna sig bättre än andra.

Jävla solsidansverige dra åt helvete.
Nu ska jag tända en joint och rösta rött, hejdå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in