2011-01-18, 02:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plattform
Lite samma sak för undertecknad, har en tendens att vara lite svår gällande min kulturkonsumtion och kläder.
Är det musiksmak du tänker på?
Det är ju en svår fråga. Frågan är om du(vi) är äkta i vår smak, eller om vi vill gilla det mer än vi egentligen gör. Jag personligen upplevs ofta som snobbig i min musiksmak när jag är i svennekretsar.
Man e väl för fan inte tacky bara för att man inte gillar mainstreamskiten?
Men samtidigt hymlar jag inte om att jag också älskar ac/dc. Jag menar . . vem gör inte det egentligen.
Sen har vi ju sådana som tex Carl Reinholdtzon Belfrage
Senast redigerad av 526 2011-01-18 kl. 02:04.
Citera
2011-01-18, 07:53
Medlem
kondomlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen
Här på flashback får man inte vara underklass(wt), övre medelklass(tacky) eller överklass.
Man måste passa perfekt in i någon sorts mall där man knarkar, knullar brudar i tvåan fem gånger i timmen, har en kuk på 22cm+(självklart slak). Man ska ha gott om pengar men inte skryta alt gå på soc. Och man måste rösta på SD och/ eller vara dödsnazist.

Tack för mig

Ja, för det är säkert inte så att medelklass trackar underklass och vice versa? du är nog fan wt din jävla sopa.
Citera
2011-01-18, 11:49
Bannlyst
Citat:
Här på flashback får man inte vara underklass(wt), övre medelklass(tacky) eller överklass.
Man måste passa perfekt in i någon sorts mall där man knarkar, knullar brudar i tvåan fem gånger i timmen, har en kuk på 22cm+(självklart slak). Man ska ha gott om pengar men inte skryta alt gå på soc. Och man måste rösta på SD och/ eller vara dödsnazist.

Tack för mig
Haha så jävla sant det du skriver FB 2011
Citera
2011-01-18, 13:55
Medlem
Prins-Roberts avatar
Citat:

Tack för mig

Bra inlägg. Dock har jag märkt att man väldigt gärna får vara överklass. Alla här verkar avguda överklassen och ingen anser att överklassen gör något fel. De uppför sig korrekt, alla har sin bild av hur de ser ut (som tagen ur en engelsk gammal film om rävjakt haha), De har ALLTID rätt i sin smak, de pratar tydligen aldrig pengar och de är såååå jävla bra hela tiden. Detta har jag undrat över i tidigare trådar..

Varför finns ingen ”racka-ner-på-överklass-tråd”?
Citera
2011-01-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prins-Robert

Helt enkelt för att få här kan relatera det här med överklass. Oavsett hur många som låtsas sitta på förmögenheter.
Citera
2011-01-18, 16:49
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prins-Robert
Bra inlägg. Dock har jag märkt att man väldigt gärna får vara överklass. Alla här verkar avguda överklassen och ingen anser att överklassen gör något fel. De uppför sig korrekt, alla har sin bild av hur de ser ut (som tagen ur en engelsk gammal film om rävjakt haha), De har ALLTID rätt i sin smak, de pratar tydligen aldrig pengar och de är såååå jävla bra hela tiden. Detta har jag undrat över i tidigare trådar..

Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Helt enkelt för att få här kan relatera det här med överklass. Oavsett hur många som låtsas sitta på förmögenheter.

Det star naturligtvis herrarna fritt att starta en sadan trad. Rakna med mothugg!
Citera
2011-01-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Det star naturligtvis herrarna fritt att starta en sadan trad. Rakna med mothugg!

Sorry, får nog göra dig besviken. Hade äldre släktingar som utan tvekan kunde räknas som överklass men de dog innan jag var gammal nog att reta på mig deras kufigheter.

Annars får jag nog joina killen som klagade på att alla ser upp till folk med pengar och/eller anor. Känns som det är ett genomgående fenomen på FB. Förhoppningsvis är det lika representativt för folk i allmänhet som det här FBs syn på kvinnor och invandrare...
Citera
2011-01-18, 17:38
Medlem
swimp78s avatar
Det finns ingen tradition i Sverige att racka ner på överklassen, just eftersom väldigt få av oss har erfarenhet av överklassen och således inte har några träffsäkra iaktagelser att använda oss av. Överklassen är för oss något fjärran och exotiskt, så varför skulle vi racka ner på den?

En av anledningarna att medelklassen är populär att racka ner på, är att många av oss tillhör den, och att medelklass-bashningen främst utförs av folk som själva är medelklass.

Det är väldigt vanligt bland medelklassmänniskor av lite mer kulturell art att sträva efter det som är "autentiskt", och en del i att som medelklassman/kvinna spela "autentisk" är att dissa saker som "medelklassiga". Samtidigt som man gärna romantiserar arbetarklassen, ser på Ken Loach-filmer eller hyllar gangster-rap.
Citera
2011-01-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Samtidigt som man gärna romantiserar arbetarklassen, ser på Ken Loach-filmer eller hyllar gangster-rap.

Inte helt. Man romantiserar UTLÄNDSK arbetar- och underklass. Halvalkoholiserade industriarbetare i Småland är inte alls lika fett som att Andres Lokko-referera till donkjackor och fallfärdiga pubar i Sheffield.
Citera
2011-01-18, 18:04
Medlem
swimp78s avatar
Ja, det ska vara den brittiska arbetarklassen förstås.
Den svenska arbetarklassen är ju "birasvennar".

Och den underklass som tillverkar ens dyra sneakers till underpriser existerar inte, såtillvida man inte tillhör underkategorin "miljömedveten tredje världen-hipster".
Citera
2011-01-18, 18:23
Medlem
antiqooles avatar
Det som kännetecknar alla dessa "tackiga" fenomen hos stringhyllebohemerna är den ängslighet och historielöshet som präglar dem. Man inbillar sig ha ett "kulturellt kapital" (Bordieu ingick i litteraturlistorna när denna socialgrupp pluggade på högskolan) för att man läser Auster och följer debatterna som initieras i DN kultur (tänk "väskdebatten" för något år sedan). Skrytfenor och anglicismer är kutym i både tal och skrift bland denna förmätna skara. Dessa människor har lättare att räkna upp kvarter på Manhattan än att peka ut landskapen på en Sverigekarta.

Glömde en sak: Att kalla sig själv "världsmedborgare" är en stark indikator...
Citera
2011-01-18, 18:44
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiqoole
Det som kännetecknar alla dessa "tackiga" fenomen hos stringhyllebohemerna är den ängslighet och historielöshet som präglar dem. Man inbillar sig ha ett "kulturellt kapital" (Bordieu ingick i litteraturlistorna när denna socialgrupp pluggade på högskolan) för att man läser Auster och följer debatterna som initieras i DN kultur (tänk "väskdebatten" för något år sedan). Skrytfenor och anglicismer är kutym i både tal och skrift bland denna förmätna skara. Dessa människor har lättare att räkna upp kvarter på Manhattan än att peka ut landskapen på en Sverigekarta.

Glömde en sak: Att kalla sig själv "världsmedborgare" är en stark indikator...
Helt makalöst inlägg, applåder! Att dra upp Bourdieu hade jag faktiskt inte en tanke på, men när du nämner honom blir det helt plötsligt så underbart tydligt alltihop. Den ängsliga mellanklassen är ju trots allt den som rört sig intergenerationellt och vertikalt uppåt (Sorokin), som tycker att det är lite småskamligt att komma från en obildad familj. Med Bourdieu innanför västen har de däremot all kunskap de behöver om vilka sporter som bör utövas, vilka semesterorter som måste besökas, vilken kultur som är värd att ha framme och vilken som ska slängas. Men de saknar fullständigt insikt om att det är just dem som Veblens "trickle down"-effekt faktiskt handlar om...

En sopgubbe skulle ju aldrig få för sig att sluta boxas och börja simma bara för att han läst Bourdieu, men den ängsliga medelklassen springer genast och köper ett badmintonrack och lägger fotbollsskorna på hyllan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in