2011-01-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten
Medelklassfenomen: Ett försök att förmedla till omgivningen att man lever en livsstil präglad av gränslös extravagans, men att denna levnadsstandard egentligen finansieras med hög belåning, där "snabba" krediter agerar pacemaker och de reala räntekostnaderna är det bottenlösa hål i själen som följaktligen skapas.

Är det verkligen ett utmärkande medelklassfenomen? För mig skulle det lika gärna kunna vara Jimmy, 28 som säljer TV-apparater på Siba om dagarna (dvs. arbetarklass), tar lån för att åka till Nice på semester, sms-lånar till champagnen på krogen och envisas med att bära Ralph Lauren-piké på gymmet.
Citera
2011-01-17, 14:37
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venividivici123
Billigaste Global G-set, där man inte förstår syftet för de olika knivarna.
Espressomaskin
KitchenAid när man inte bakar
IKEA-Kvik kök, fett med nytt kök men även om det ska hålla i 10år är dom "bättre" för dyra
Induktionshäll "för att grannen har det och det är touch"
CROSSOVER Suv (XC60) "för att man måste ha fyrhjulsdrift i en storstad", när grannen kör v70
Högtalare och Förstärkare från Hi-fi klubben för att andra handlar på siba
Desto större LCD-tv desto bättre även om man sitter 3m bort
Omega Seamaster för att allt går "framåt" och den står sig genom tiden
DesignHouse, Bolagret
Rostfritt och Spots överallt
köpa 3 år gammal premiumbil A6, E-klass, 5-Serie
Handla på mio för att det är dyrare än IKEA
Gasspis för det såg man i bostadsbilaga
Sekelskiftesliknande lister och dörrar i ett boende från 60-70 talet för östermalmskänslan
Lattefärg på väggar
Hellre ett nybyggt hus än ett bra läge
Medlemskap på recepten.se, byggahus, vi föräldrar, minhembio etc.
Det lådvin tidningen rekommenderat
Whiskeysnobberi
Trendslavar - mobil, grill, flytväst etc.
Seglarjackor för hela familjen när man aldrig är ute på sjön
Maxi 77/Albin Express som familjebåt för 4-5 men man "seglar"
Spabad med tanke på att pool var för dyrt/ingen plats 10år efter man flyttat in
Bokhyllor med billig skönlitteratur genomgående
Åka till resmål man inte kan uttala för att bli kultiverad
Passa på när NK dyl. har rea, men inte annars
Åka till alperna när man inte har något särskilt intresse för skidåkning
Fritidshus för att kunna vara på "landet"
Tvinga barnen till hälsokost och exakt tid för frukost och middag men säga att dom kan ta en billys när man ska iväg någonstans
Be om extra sås till pizzan
Förra generationens tv-spel till småbarnen för att det är billigare och dom förstår ändå inte
Handla på impuls
American Express
Dyra detaljer men billigt i övrigt
Forcera barnen till organiserad idrott för att kompensera för sina självkomplex
borgare men förespråkar mångkultur och vänsterideal
Gå ur kyrkan för att det kostar pengar alt. vara överreligiös
Nytt är alltid bäst tillika att man har råd
Med i Facebook i vuxen ålder
Gnälla på sitt jobb
Arbetaryrke/lättare administrativt arbete men leva och se sig själv som övre-medelklass och tycka en fil.kan är enastående
Elektriker montör etc. och köra mercedes för det är dyrare än audi bmw och saab
Köra miljöbil bli förespråkare för miljö och djurrätt och bli präktig skänka en femma till amnesty för det känns rätt och proppa i sig en big tasty samtidigt som man visslar och tänker på barnen i biafra
Entrecote och hasselbackspotatis är exklusivt och funkar bra att grilla på engångsgrill
Uppleva såpaskådisar och avdankande idrottsstjärnor som status
Bli till sig när man ser han på postkodmiljonären i verkligheten
Citat:
Ursprungligen postat av venividivici123
Tack
Kan man inte somna så...

Glömde:
Lägga fram Di, Segling och Golftidningar(som man lärde sig vid 45 och köpa dyraste bollar och klubbor när man är på 36) på köksbordet/vardagsrumsbordet för sånt läser övremedelklassen
Glasbord
Divansoffa i tyg
Tala rikssvenska med skriftspråk
Köpa Absolute Music skivor för att man inte har några favoritband/ och vill hålla sig uppdaterad
Vara en bitterfitta och arrogant eller alldeles för ödmjuk

Poängen med en hel del punkter är att man köper/gör saker för att det ger social status.
Inget fel med ex.vis Amex eller Espressomaskin men när man köper skiten till ett för tacky medelklass högt pris och sedan använder billigaste bönorna eller bara tycker den ser fin ut.

Du har en del poänger, men har också många fel.

Jag har fetmarkerat de där du är helt ute och cyklar.

I dessa punkter tycks du blandat ihop "tacky medelklass" med snåla och skrytiga och okunniga svenne banan a husvagnssemester.

Den skitnödiga thacky medelklassen vet naturligtvis allt om den whiskey eller de knivar de köper.
De lyssnar absolut inte på Absolute music - utan värdesätter att "ha koll" eftersom det är just medelklassen som försöker värdesätta sig genom "god" smak och expertkunskaper inom områden som inte medelsvensson förstår sig på.
Citera
2011-01-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Du har en del poänger, men har också många fel.

Jag har fetmarkerat de där du är helt ute och cyklar.

I dessa punkter tycks du blandat ihop "tacky medelklass" med snåla och skrytiga och okunniga svenne banan a husvagnssemester.

Den skitnödiga thacky medelklassen vet naturligtvis allt om den whiskey eller de knivar de köper.
De lyssnar absolut inte på Absolute music - utan värdesätter att "ha koll" eftersom det är just medelklassen som försöker värdesätta sig genom "god" smak och expertkunskaper inom områden som inte medelsvensson förstår sig på.

Detta är ett forum där man diskuterar, visst.
Men tror du att du är Svenska Akademien eller att du skrivit någon erkänd avhandling inom ämnet?
Det är din åsikt men tro inte att du är någon gestapo här inne, det är skillnad på tacky medelklass i Danderyd och i Åmål samt allt därmellan. Jag har varit hos människor med hus värda över 20mill där det finns glasbord. Samtidigt dumförklarar du dig lite när du fetmarkerar folk som väljer att köpa nybyggt hus längre från stan men inte fetmarkerar att man seglar maxi 77 med familj på 4-5.
Då kan dom väl likfan ha det som sanktionerat intresse om dom nu gör sådana efterforskningar, eller är espressomaskin och dyra bönor restrikterat till tacky medelklass.
För övrigt är ju medelsvensson medelklass, sen att man belönar dom med epitetet tacky gällande deras vanor gör dom inte till en socialgrupp för sig själv.
Att köpa boxster, cayman eller 996 för Porscheskölden i sig är ett tacky medelklassfenomen, sen brukar överengagerade hockey/tennispappor i storstäder oftast tillhöra övre-medelklassen.

Är ju knappast bara wt som rusar till NKs rea för att köpa saker till obetydlig rabatt för att det är lättare att motivera.
Senast redigerad av venividivici123 2011-01-17 kl. 15:17.
Citera
2011-01-17, 15:26
Medlem
swimp78s avatar
Jag anser helt enkelt att du har fel, det får du acceptera.

Att påstå att "extra sås på pizzan" eller "billig litteratur i bokhyllan" och "beundra avdankade dokusåpadeltagare" eller glo på "postkodmiljonären" skulle exempel på "thacky medelklass" är bara helt fel.
Senast redigerad av swimp78 2011-01-17 kl. 15:28.
Citera
2011-01-17, 15:52
Medlem
Citat:
Jag anser helt enkelt att du har fel, det får du acceptera.

Att påstå att "extra sås på pizzan" eller "billig litteratur i bokhyllan" och "beundra avdankade dokusåpadeltagare" eller glo på "postkodmiljonären" skulle exempel på "thacky medelklass" är bara helt fel.

När du inser dina egna begränsningar är det lättare att samtala.
Jag tänker faktiskt hålla med dig nu med allt förutom det faktum att Tacky Medelklass mycket väl köper billig skönlitteratur för att fylla/fylla ut en hylla i hopp om den där särskilda förstå sig på känslan.
Citera
2011-01-17, 21:15
Bannlyst
Problemet är det promenerar in husvagnssvenssons i tråden som försöker argumentera att Billys pizza och Absolute Music-skivor är tacky medelklass. När det i själva verket är just husvagnssvensson som äter Billys pizza och lyssnar på Absolute Music-skivor
En tacky medelklass person lyssnar på Daniel Lemma, Sophie Zelmani och Bo Kaspers orkester. Tacky medelklass åker på kulturresor till Frankrike och Italien. Är livsstilsliberaler men vill leva som överklassen. Ljust och fräscht är tacky medelklass. Även metallicfärg i köket och stilrent.
Citera
2011-01-17, 22:17
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plattform
En tacky medelklass person lyssnar på Daniel Lemma, Sophie Zelmani och Bo Kaspers orkester. Tacky medelklass åker på kulturresor till Frankrike och Italien. Är livsstilsliberaler men vill leva som överklassen. Ljust och fräscht är tacky medelklass. Även metallicfärg i köket och stilrent.

Det där var på pricken däremot!
Du har förstått grejen.
Citera
2011-01-17, 22:58
Medlem
En avundsjuk WT som inte förstår innebörden av diskussions-forum?

En klassisk känns vara på sin plats.
Citera
2011-01-17, 23:21
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Här på flashback får man inte vara underklass(wt), övre medelklass(tacky) eller överklass.
Man måste passa perfekt in i någon sorts mall där man knarkar, knullar brudar i tvåan fem gånger i timmen, har en kuk på 22cm+(självklart slak). Man ska ha gott om pengar men inte skryta alt gå på soc. Och man måste rösta på SD och/ eller vara dödsnazist.

Tack för mig
Citera
2011-01-17, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twelvee
En avundsjuk WT som inte förstår innebörden av diskussions-forum?

En klassisk känns vara på sin plats.
Detta är WT http://www.youtube.com/watch?v=xtnUEaCzLq8
så nej tyvär .
Enligt folk på FB är alla som inte är överklass WT.
Citera
2011-01-17, 23:30
Medlem
swimp78s avatar
Den här tråden handlar inte om att ta avstånd från medelklassen om nån nu tror det.
Jag själv stämmer in på många av beskrivningarna av en "pretto" medelklassmänniska.

Typ att jag på ett nästan arketypiskt sätt älskar nordisk 60-talsdesign, teakmöbler, stringhyllor, kobratelefoner, föredrar "orginella" resmål, är med i en filmstudio, slänger halsduken över axeln som en born teaterman, ibland handlar ekologiskt, bakar surdegsbröd och minst en gång i livet velat lära mig dreja, köper presenter på "designtorget".. osv osv.

Men man måste ju kunna skratta åt sig själv. Ju större förmåga till självdistans man har, desto mer träffsäkra iaktagelser.
Citera
2011-01-18, 01:01
Bannlyst
Citat:
Den här tråden handlar inte om att ta avstånd från medelklassen om nån nu tror det.
Jag själv stämmer in på många av beskrivningarna av en "pretto" medelklassmänniska.

Typ att jag på ett nästan arketypiskt sätt älskar nordisk 60-talsdesign, teakmöbler, stringhyllor, kobratelefoner, föredrar "orginella" resmål, är med i en filmstudio, slänger halsduken över axeln som en born teaterman, ibland handlar ekologiskt, bakar surdegsbröd och minst en gång i livet velat lära mig dreja, köper presenter på "designtorget".. osv osv.

Men man måste ju kunna skratta åt sig själv. Ju större förmåga till självdistans man har, desto mer träffsäkra iaktagelser.
Lite samma sak för undertecknad, har en tendens att vara lite svår gällande min kulturkonsumtion och kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in