2016-01-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ja?

Du får gärna utveckla ditt resonemang om att det skulle vara normalt att låsa in sig på toaletten för att pissa bara för att man jobbar på kontor. Vilka är det då som nyttjar pissoarerna enligt din världsbild?

Jag skulle inte klassificera en medelklasskontorsmänniska som tacky bara för att han väljer att pissa för sig själv istället för i pissoar eftersom han kanske känner sig obekväm med brölande arbetargrabbar som ner på honom som "slipsbög". Tacky handlar om smaklöshet, skulle väluppfostrad medelklass med känsla för smak stå vid pissoaren medan den smaklösa medelklassmannen låser in sig på toaletten? Han kanske vill torka sig istället för att få droppar i kalsongerna?

Mitt resonemang handlar inte om att nyttja pissoar eller inte, det handlar om att det inte behöver vara skillnad på finkulturell medelklass och tacky medelklass, eller för den delen en arbetare som hellre pissar själv än med andra.
Citera
2016-01-20, 13:00
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Jag skulle inte klassificera en medelklasskontorsmänniska som tacky bara för att han väljer att pissa för sig själv istället för i pissoar eftersom han kanske känner sig obekväm med brölande arbetargrabbar som ner på honom som "slipsbög"
Bry dig inte om honom.
Antingen vet han inte vad tacky som begrepp betyder eller så är han nåt sorts troll.

Följande saker har "luktenutavbajs" klassificerat som "tacky":

* Att skriva med blyertsstiftpenna med tjockleken 0,7 istället för 0,5

* Att ladda ner en ficklampeapp till sin smartphone

* Att göra potatismos av riktiga potatisar istället för att använda potatismospulver

* Att koka pasta al-dente
Citera
2016-01-20, 14:52
Medlem
Har noterat ett fenomen nu senaste veckorna när det varit snö ute och alla hurtiga medelålders män måste lägga sig i hårdträning inför Vasaloppet som möjligtvis kan klassas som TM. Oavsett vart man går så pratas det skidor, vilken valla är bäst, vätskebälte etc men det som irriterar mig mest är snacket om spåren. Det verkar vara senaste trenden att åka ut till en anläggning där det finns konstsnö och spårdragare för att sedan stå i kö för att åka runt på en 1,5 km bana tillsammans med 1500 likasinnade. Att åka ut och spåra själv på ett fält någonstans när det trots allt finns okej med snö verkar inte gå för sig då "man måste ju få så tävlingslika förhållanden som möjligt" enligt 47-åringen som för tre år sedan inte stått på ett par skidor sen friluftsdagen i högstadiet alternativt lumpen och som tränar stenhårt en månad för att kunna skryta om sitt nya personliga rekord i Vasan i klubben för inbördes beundran.

Att åka några andra lopp än Vasan skulle aldrig hända då det inte ger samma skrytpoäng.
Citera
2016-01-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Har noterat ett fenomen nu senaste veckorna när det varit snö ute och alla hurtiga medelålders män måste lägga sig i hårdträning inför Vasaloppet som möjligtvis kan klassas som TM. Oavsett vart man går så pratas det skidor, vilken valla är bäst, vätskebälte etc men det som irriterar mig mest är snacket om spåren. Det verkar vara senaste trenden att åka ut till en anläggning där det finns konstsnö och spårdragare för att sedan stå i kö för att åka runt på en 1,5 km bana tillsammans med 1500 likasinnade. Att åka ut och spåra själv på ett fält någonstans när det trots allt finns okej med snö verkar inte gå för sig då "man måste ju få så tävlingslika förhållanden som möjligt" enligt 47-åringen som för tre år sedan inte stått på ett par skidor sen friluftsdagen i högstadiet alternativt lumpen och som tränar stenhårt en månad för att kunna skryta om sitt nya personliga rekord i Vasan i klubben för inbördes beundran.

Att åka några andra lopp än Vasan skulle aldrig hända då det inte ger samma skrytpoäng.

Allt i detta inlägget är så jävla bra!
Hörde av en polare att det var en familj några vägar ner som satte på takboxen runt vecka 8-9 trots att de inte åkte skidor. DÄR snackar vi osäker TM hahahahahahahahaha
Citera
2016-01-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Följande saker har "luktenutavbajs" klassificerat som "tacky":

* Att koka pasta al-dente

Håller med att mycket av det han skriver bara är blaj. Däremot är det tacky att högt proklamera för alla att pastan är al-dente.

En annan Tacky-markör gällande mat: Att poängtera att den tacos vi äter i Sverige inte har någonting med mexikansk tacos att göra.
Citera
2016-01-20, 18:13
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Håller med att mycket av det han skriver bara är blaj. Däremot är det tacky att högt proklamera för alla att pastan är al-dente.

Det är det väl ingen som gör heller? Det är nåt som står på pastakartongen, typ. "Koka 9 minuter. Koka 8 minuter om du vill att pastan skall vara al-dente". Det är som om nån skulle skryta om att man har ett paket zoegaskaffe och inte snabbkaffe. Det är mer konstigt än tacky om nån skulle vara stolt över att pastan är al-dente.
Citera
2016-01-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är det väl ingen som gör heller? Det är nåt som står på pastakartongen, typ. "Koka 9 minuter. Koka 8 minuter om du vill att pastan skall vara al-dente". Det är som om nån skulle skryta om att man har ett paket zoegaskaffe och inte snabbkaffe. Det är mer konstigt än tacky om nån skulle vara stolt över att pastan är al-dente.

Jo, tyvärr finns det folk som gör det. Det är "tacky" av två anledningar:

1. De slänger sig med ett italienskt uttryck (jfr. Spaghetti Bolognese istället för Spaghetti med köttfärssås)
2. Det anses lite finare att äta pastan al-dente, ungefär som att det anses finare att äta en biff rare än well-done.

Det roliga ligger i att TM försöker framställa sig som "kunnig", fast det är någonting alla vet, att pastan ska kokas med tuggmotstånd.
Citera
2016-01-21, 22:07
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jo, tyvärr finns det folk som gör det. Det är "tacky" av två anledningar:

1. De slänger sig med ett italienskt uttryck (jfr. Spaghetti Bolognese istället för Spaghetti med köttfärssås)
2. Det anses lite finare att äta pastan al-dente, ungefär som att det anses finare att äta en biff rare än well-done.

Det roliga ligger i att TM försöker framställa sig som "kunnig", fast det är någonting alla vet, att pastan ska kokas med tuggmotstånd.
Det är precis det här jag menar med pastan som kokats al dente enligt konstens alla regler, såsom de står tryckta på paketet med pastaskruvar från Kungsörnen. Samma sak med snobberiet med såser. Hur ofta läser man inte att någon serverat "sauce bearnaise" till fläskkotletterna, när alla andra som inte är tacky säger "gulsås"? Jag har inte hört någon i min bekantskapskrets säga någonting annat än "gulsås".
Citera
2016-01-21, 23:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Samma sak med snobberiet med såser. Hur ofta läser man inte att någon serverat "sauce bearnaise" till fläskkotletterna, när alla andra som inte är tacky säger "gulsås"? Jag har inte hört någon i min bekantskapskrets säga någonting annat än "gulsås".

Gulsås är ett obildat uttryck som enbart används i obildade kretsar där lukten av gammal smörjolja borttränger doften av god matkultur och bildning.
Citera
2016-01-22, 07:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det är precis det här jag menar med pastan som kokats al dente enligt konstens alla regler, såsom de står tryckta på paketet med pastaskruvar från Kungsörnen. Samma sak med snobberiet med såser. Hur ofta läser man inte att någon serverat "sauce bearnaise" till fläskkotletterna, när alla andra som inte är tacky säger "gulsås"? Jag har inte hört någon i min bekantskapskrets säga någonting annat än "gulsås".
Jag som är av vanlig hederlig arbetarklass kokar min pasta som den ska kokas. Den är inte färdig när den är al dente för att det är häftigt utan för att överkokt pasta, ris eller grönsaker är ganska äckligt.

"Gulsås" ger 2170 Googlepoäng, "bearnaisesås" ger 283 000 Googlepoäng. I stort sett ingen säger således "gulsås". Hur andra gör vet jag inte men "sauce bearnaise" säger jag bara om jag pratar engelska eller franska.
Citera
2016-01-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag som är av vanlig hederlig arbetarklass kokar min pasta som den ska kokas. Den är inte färdig när den är al dente för att det är häftigt utan för att överkokt pasta, ris eller grönsaker är ganska äckligt.

Vill bara förtydliga att det inte är att koka pastan al dente som är TM, det gör jag med, utan det tacky ligger i att göra en stor grej av det. Att ö.h.t. nämna att den är al dente (en självklarhet) eller att förklara namnets ursprung och att dente kommer av det italienska ordet för tand o.s.v. Helt enkelt ta en självklarhet som alla gör och försöka använda den till att framstå som lite mer kunnig.
Citera
2016-01-22, 08:49
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Det här var nytt för mig.
Om ni kallar bearnaise för gulsås, vad kallar ni då hollandaisesås för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in