• 1
  • 2
2022-01-13, 14:41
Medlem
Jag trodde att Nederländerna var som vilket land som helst, och att folk där beter sig som var som helst men tydligen inte. Enligt vad många uppgett så är folk betydligt mindre artiga, rentav otrevliga eller mer direkta i Nederländerna. Lite sammanfattning av vad jag läst...

Folk säger saker mycket mer rakt ut. Typ "Vilken ful tröja du har. Hoppas den var billig". Även att de förväntar sig ett utförligt svar på en fråga som "hur går det?". Fast det hävdas också folk inte alls är särskilt sociala, och att det rentav ses som konstigt att prata med främlingar.

Service på restauranger lär vara sämre än i de flesta länder. Folk kan få vänta länge på en kypare trots försök att få hans uppmärksamhet. Sen är det inget trevligt snack heller utan mer "Vad ska ni beställa?". Är maten kall eller något är det bäst att inte klaga och man bara går utan att säga något.

Detta kan ju tyda på låga social skills men det verkar påverka annat också. Läste om en utländsk besökare som var gravid som tvingades stå upp på en buss.

Minns inte allt jag läst men även att folk inte är vidare bra värdar. De serverar kanske mat som inte är kokt ordentligt och utan dryck.

Folk från utlandet och vissa turister har klagat på detta bemötande. Även vissa holländare gillar det inte men ska tydligen skilja sig mellan städer.

Kan skriva mer om detta men har någon erfarenhet av detta eller känner till det?
Citera
2022-01-13, 14:47
Medlem
Alla Holländare är rövhål. Jag inkluderat.

Vag jag upplever som är en sån är att folk i Sverige är ju mer indirekt. Man brukar i Holland vara mer direkt. Man behöver inte hålla med och kan säga att man tänker annorlunda, fast det behöver inte tas illa.

Kanske lite mer grovt i munnen är vi väl också. Använda könsord och svärord i daglig språk är ganska vanlig. Även för finare folk.

Lite som på FB fast då inte anonym.

Det betyder inte att folk har lägre sociala skills. Jag skulle nästan vilja säga tvärtom.
Citera
2022-01-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babbla.for.mycket
Alla Holländare är rövhål. Jag inkluderat.

Vag jag upplever som är en sån är att folk i Sverige är ju mer indirekt. Man brukar i Holland vara mer direkt. Man behöver inte hålla med och kan säga att man tänker annorlunda, fast det behöver inte tas illa.

Kanske lite mer grovt i munnen är vi väl också. Använda könsord och svärord i daglig språk är ganska vanlig. Även för finare folk.

Lite som på FB fast då inte anonym.

Det betyder inte att folk har lägre sociala skills. Jag skulle nästan vilja säga tvärtom.

Coolt om du är från Holland. Hur länge har du bott här om man får fråga?

Nja, detta med mer direkt är kanske bra men läste också att folk ogärna talar med främlingar eller är ganska korta i tonen. Sen att turister eller utlänningar som bor där ibland klagar på det...
Citera
2022-01-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Coolt om du är från Holland. Hur länge har du bott här om man får fråga?

Nja, detta med mer direkt är kanske bra men läste också att folk ogärna talar med främlingar eller är ganska korta i tonen. Sen att turister eller utlänningar som bor där ibland klagar på det...

Hur pass folk behandlar turister beror väldigt mycket på hur ofta man har med de att göra och om de upplevs som nåt givande.

I Amsterdam domineras husmarknaden helt av turister och expats och även om man bara vill leva där så kan det upplevs som en plåga med allt folk som ska röka på sig och leta efter damer. Eller så promernar du mitt på cyckelvägen: då kan du får en utskällning.

Även i Paris kan man bli illa behandlad som turist. I områden där många jobba i turistbranchen är folk nog lite mer professionel artig. I Amsterdam/Paris behöver de flesta helt enkelt inte krypa för turister, för de påverkar inte deras inkomster. Av samma anledning är storstadsfolk i Stockholm och Göteborg lite mindre artig mot turister än folk på landet.

Men utanför de största turistfällor är ju folk nog lite mer trevlig artig och nyfiken på turister och inte trött på dem. Vad jag även upplever som interessant är att även Svenskar är lite drygare/otrevligare mot sina landsmän än mot turister.
Tex:
Frågade jag som Holländsk turist (med Holländsk skylt) om någon på en parkering kunde växla lite pengar för en parkeringsmaskin då gick det ganska lätt i Göteborg. Gjorde man det med en Svensk reggad bil och pratar man Svensk då kollar folk bara som om en är dum i huvud.
Finns många flera tillfälle. Och Holländare som brukar åka på semsester i Sverige tror det här är paradiset. När man väl ha bosatt sig, så brukar det väl bli lite svalare.

Jag har bott i Sverige i runt 12 år.
Senast redigerad av babbla.for.mycket 2022-01-13 kl. 15:10.
Citera
2022-01-13, 15:09
Medlem
Citat:
Hur pass folk behandlar turister beror väldigt mycket på hur ofta man hur med de att göra och om de upplevs som nåt givande.

I Amsterdam domineras husmarknaden helt av turister och expats och även om man bara vill leva där så kan det upplevs som en plåga med allt folk som ska röka på sig och leta efter damer. Eller så promernar du mitt på cyckelvägen: då kan du får en utskällning.

Även i Paris kan man bli illa behandlad som turist. I områden där många jobba i turistbranchen är folk nog lite mer professionel artig. I Amsterdam/Paris behöver de flesta helt enkelt inte krypa för turister, för de påverkarinte deras inkomster.

Men utanför de största turistfällor är ju folk nog lite mer trevlig artig och nyfiken på turister och inte trött på dem.

Jag har bott i Sverige i runt 12 år.

Aha, det kan förklara en del av det men jag har även läst lite om hur de behandlar folk de direkt känner. Det är lite mindre "gullegull" än i andra länder. Mer "brutal ärlighet" som kanske alla inte riktigt gillar. Plus även att det är svårt att få vänner då folk ofta håller sig för sig själva. Men detta är i för sig folk från utlandet som bor där som hävdat detta...
Citera
2022-01-13, 15:19
Medlem
Citat:
Plus även att det är svårt att få vänner då folk ofta håller sig för sig själva. Men detta är i för sig folk från utlandet som bor där som hävdat detta...

Jag tycker faktiskt tvärtom. I Sverige kan folk vara artiga, men bjuder sällan hem folk. Någon gång när jag frågade in grannen för att bara ta en kopp kaffe och snacka lite, kollade min svenska tjej på min som att jag var helt galen och sedan fick jag nog märka att det var högst ovanlig att spontanbjuda in folk. Hon satt sig inte heller, man drog tillbaka sig med nån plötslig väldigt viktig syssla. Samma sak jag märker med kollegor. Väldig snälla, artiga och trevliga, men de verkar ha mer svårt att bli personliga. När jag var på SFI hade även många samma uppfattning och det blev härlig skvaller... haha

Edit: var vill du åt. Ska du emigrera till Nederländerna eller vill du ragga en Holländsk tjej?
Senast redigerad av babbla.for.mycket 2022-01-13 kl. 15:21.
Citera
2022-01-13, 15:22
Medlem
BigFatCones avatar
I Nederländerna frågade jag en gång om vägen och det slutade med krogrunda och efterfest.
Tycker att Nederländerna är trevliga, öppna och raka. Det är liksom inget jidder.
Citera
2022-01-13, 15:25
Medlem
Citat:
Jag tycker faktiskt tvärtom. I Sverige kan folk vara artiga, men bjuder sällan hem folk. Någon gång när jag frågade in grannen för att bara ta en kopp kaffe och snacka lite, kollade min svenska tjej på min som att jag var helt galen och sedan fick jag nog märka att det var högst ovanlig att spontanbjuda in folk. Hon satt sig inte heller, man drog tillbaka sig med nån plötslig väldigt viktig syssla. Samma sak jag märker med kollegor. Väldig snälla, artiga och trevliga, men de verkar ha mer svårt att bli personliga. När jag var på SFI hade även många samma uppfattning och det blev härlig skvaller... haha

Edit: var vill du åt. Ska du emigrera till Nederländerna eller vill du ragga en Holländsk tjej?

Ja, jag gillar rågblonda flickor med flätor och träskor. Det gör jag i för sig men det är inte därför jag frågar. Är allmänt intresserad av andra kulturer och blev intresserad av detta ämnet när jag läste om det någonstans.

Om hur folk är i Holland skiljer sig ganska kraftigt från många europeiska länder eller t.o.m. utanför Europa, är det såklart lite intressant. Också därför att jag i stort sett inte kände till det innan jag såg det nämnas.
Senast redigerad av Snobird 2022-01-13 kl. 15:40.
Citera
2022-01-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ja, jag gillar rågblonda flickor med flätor och träskor. Det gör jag i för sig men det är inte därför jag frågar. Är allmänt intresserad av andra kulturer och blev intresserad av detta ämnet när jag läste om det någonstans.

Haha, du drömmar. Får du gärna göra, såklart. I Holland brukar man säga att "gräset är alltid grönare hos grannen".

Även i Holland tror väl alla att de Svenska flickor är så söta och vackra. Och Svenska män! De är stiliga, manliga och långa. De kan båda hitta vägen i skogen, byta blöja på en unge och de är mycket bättre uppfostrad i att bidra i hushållet.

Handlar man på en valfri kväll på valfri Willy's då hittar man nog en annan sanning. Inte alls samma som det Svenska tjejgänget som man träffade en gång i Rhodos eller Sankt Anton.

Nej, jag tror knappast man kan påstå att Svenska tjejer är särskilt mer attraktiva än Holländska, eller tvärtom. Det är väldig blandad överallt.
Citera
2022-01-13, 15:44
Medlem
Citat:
Haha, du drömmar. Får du gärna göra, såklart. I Holland brukar man säga att "gräset är alltid grönare hos grannen".

Även i Holland tror väl alla att de Svenska flickor är så söta och vackra. Och Svenska män! De är stiliga, manliga och långa. De kan båda hitta vägen i skogen, byta blöja på en unge och de är mycket bättre uppfostrad i att bidra i hushållet.

Handlar man på en valfri kväll på valfri Willy's då hittar man nog en annan sanning. Inte alls samma som det Svenska tjejgänget som man träffade en gång i Rhodos eller Sankt Anton.

Nej, jag tror knappast man kan påstå att Svenska tjejer är särskilt mer attraktiva än Holländska, eller tvärtom. Det är väldig blandad överallt.

Kan vara så att holländska kvinnor inte är de ultimata på jorden? Vissa hävdar ju de vackraste kvinnorna i världen finns i Sverige...

Sen hur svenska män är har jag svårt att uttala mig om, men anar de är ganska bra på att hjälpa till i hushållet jämfört med många länder.
Citera
2022-01-13, 15:47
Medlem
Hackenbush55s avatar
Jag bodde i Breda i Holland 1 månad för ett antal år sedan och jag var ute en hel del. De som skötte sig mest illa var förstås svenskar. Jag pratade inte med de stollarna, ville inte avslöja att jag var svensk för de skrek och var skitfulla.

Personal på pubar, restauranger var väldigt avmätta och fåordiga. Inget som helst leende.
Senast redigerad av Hackenbush55 2022-01-13 kl. 15:51.
Citera
2022-01-13, 15:49
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Jag bodde i Breda i Holland 1 månad för ett antal år sedan och jag var ute en hel del. De som skötte sig mest illa var förstås svenskar. Jag pratade inte med de stollarna, ville inte avslöja att jag var svensk för de skrek och var skitfulla.

Personal på krogar och andra inrättningar var väldigt avmätta. Inget leende och korta i tonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in