Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Coolt om du är från Holland. Hur länge har du bott här om man får fråga?
Nja, detta med mer direkt är kanske bra men läste också att folk ogärna talar med främlingar eller är ganska korta i tonen. Sen att turister eller utlänningar som bor där ibland klagar på det...
Hur pass folk behandlar turister beror väldigt mycket på hur ofta man har med de att göra och om de upplevs som nåt givande.
I Amsterdam domineras husmarknaden helt av turister och expats och även om man bara vill leva där så kan det upplevs som en plåga med allt folk som ska röka på sig och leta efter damer. Eller så promernar du mitt på cyckelvägen: då kan du får en utskällning.
Även i Paris kan man bli illa behandlad som turist. I områden där många jobba i turistbranchen är folk nog lite mer professionel artig. I Amsterdam/Paris behöver de flesta helt enkelt inte krypa för turister, för de påverkar inte deras inkomster. Av samma anledning är storstadsfolk i Stockholm och Göteborg lite mindre artig mot turister än folk på landet.
Men utanför de största turistfällor är ju folk nog lite mer trevlig artig och nyfiken på turister och inte trött på dem. Vad jag även upplever som interessant är att även Svenskar är lite drygare/otrevligare mot sina landsmän än mot turister.
Tex:
Frågade jag som Holländsk turist (med Holländsk skylt) om någon på en parkering kunde växla lite pengar för en parkeringsmaskin då gick det ganska lätt i Göteborg. Gjorde man det med en Svensk reggad bil och pratar man Svensk då kollar folk bara som om en är dum i huvud.
Finns många flera tillfälle. Och Holländare som brukar åka på semsester i Sverige tror det här är paradiset. När man väl ha bosatt sig, så brukar det väl bli lite svalare.
Jag har bott i Sverige i runt 12 år.