• 4
  • 5
2022-01-14, 12:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Det negativa är väl att casual rasism och nazism inte är lika utbrett och accepterat. Har väl sina grunder... Inte heller skämtas det lika mycket kring det än vad det gör här. Är dock inte lika polariserat kring invandring i Holland som i Sverige, här man ju antingen för eller emot. M
jag noterade hur prydligt och "dyrt" det såg ut i de uppenbara invandrarkvarteren? Kunde finnas en hel lite stad/stadsdel nära Amsterdam när jag körde förbi, alla färgade, men inte minsta klotter, inga fula billiga hus, samma standard på ytan som i de helvita kvarteren. Sverige är helt klart mer segregerat.
Citera
2022-01-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
jag noterade hur prydligt och "dyrt" det såg ut i de uppenbara invandrarkvarteren? Kunde finnas en hel lite stad/stadsdel nära Amsterdam när jag körde förbi, alla färgade, men inte minsta klotter, inga fula billiga hus, samma standard på ytan som i de helvita kvarteren. Sverige är helt klart mer segregerat.

Då har du inte hittat de riktiga lågvattenmärken, där både wt och bottenskrapet från immigrationen samlas. Finns många chanslösa ställen där det kringlas studentboende, polacker, färska "integrerade" invandrare och bidragsfolk. Kan vara svårt att hitta såna i Amsterdam. Tror att Amsterdam har blivit för dyrt, så även bottenskrapområden har blivit övertagen av hipsters och riktiga Amsterdam:are har ingen råd att bo i sin stad. Vill du få en hyreslägenhet i Amsterdam, då kan du ställa dig i kö när du bli 18 och ta ut din första bostad när du pensionerar dig.

Går du till Zaandam, Diemen, Almere osv då har du nån chans. Även i Haag och Rotterdam hittar man fortfarande såna kvarterer. Nej, segregationen finns definitiv i högsta grad.
Citera
2022-01-16, 16:06
Moderator
Inte så mycket reserelaterat så vi testar här i stället //Mod

Europa --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2022-01-18, 11:41
Medlem
ekerilars avatar
Jag har såväl vänner som arbetskamrater från Nederländerna. Jag kan bara hålla med om det som tidigare skrivits.

Det jag uppskattar hor dessa är att de är raka i kommunikationen och säger rakt ut vad de tycker. De håller dock noga isär sak och person.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in