Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Bodde i villa i norra Amsterdam 3 veckor med familjen 2019, hade tänkt skriva en tråd om mina upptäckter...
Haha, väldigt lätt igenkänning. Nu finns det även i Holland en skillnad mellan Amsterdam och resten av landet. Det kan göra en viss skillnad till fördelen av resten av landet.
Säkerhetstänk i Sverige är mycket högre än i Holland. Jag bär fortfarande aldrig cyckelhälm och känner mig visst odödlig på cyckeln.
Att trafiken måste kännas skitstökigt, stenhård och snabb. Folk klagar här att Göteborg är stökig. Extremlugnt. Inte att det är gles trafik, men folk kör fint och lugnt.
Att man får sin mat så snabb på en Svensk restaurang tycker jag däremot inte sällan är rätt irriterande. Det fär väl ta lite tid. Bara att maten till de olika i sällskapet delas ut ungefär i samma vev. Konstigt även att Svenska aldrig säger "Smaklig Spis" men bara börja käka när fodern finns framme.
Att Holland har varit rövhål och extrema översittare i kolonierna förnekar jag förresten inte. Däremot har Sverige nog varit lite självgod efter avsaknad av krig, fast det krävdes lite smörjning hos AH under andra världskriget.