2022-01-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Jag bodde i Breda i Holland 1 månad för ett antal år sedan och jag var ute en hel del. De som skötte sig mest illa var förstås svenskar. Jag pratade inte med de stollarna, ville inte avslöja att jag var svensk för de skrek och var skitfulla.

Är inte det väldigt Svensk? Att absolut inte villa prata med andra Svenskar utomlands?

Vad verkligen träffar mig varenda gång att Svenskar SKALL vara fulla när det är billigt med alkohol eller när det ska festas. Då jävlar...

Sånt man ser på färjorna och så vidare. Detta med alkoholhanteringen i Sverige är underligt. Men verkar inte kunna hålla sig om man utanför kontroll av systemet.

Breda är förstås en trevlig stad. Inte speciellt i Holland på nåt sätt men fin kärna, många kaffer och väldig fin stämning på sommarkvällar. Som i många Holländska städer. Hur kommer det sig man bli bosatt i Breda?
Citera
2022-01-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babbla.for.mycket
Är inte det väldigt Svensk? Att absolut inte villa prata med andra Svenskar utomlands?

Vad verkligen träffar mig varenda gång att Svenskar SKALL vara fulla när det är billigt med alkohol eller när det ska festas. Då jävlar...

Sånt man ser på färjorna och så vidare. Detta med alkoholhanteringen i Sverige är underligt. Men verkar inte kunna hålla sig om man utanför kontroll av systemet.

Breda är förstås en trevlig stad. Inte speciellt i Holland på nåt sätt men fin kärna, många kaffer och väldig fin stämning på sommarkvällar. Som i många Holländska städer. Hur kommer det sig man bli bosatt i Breda?

Detta är såklart för att vi kanske har fått ett lite onaturligt förhållande till alkohol jämfört med många andra europeiska länder. Kommer svenskar och speciellt ungdomar till länder de kan köpa sprit... Det har väl sedan hängt kvar lite i vuxen ålder. Inget bolag eller staten...då ska det supas.
Citera
2022-01-13, 16:21
Medlem
Många Coffeeshop´s i alla fall ..
Citera
2022-01-13, 16:30
Medlem
De jag har umgåtts med har varit bra men vi har också delat samma intresse av mc. De har lite knäppa lagar i landet om hur många mc som får köra i grupp men det är ju knappast folket som skapat det. Kan inte komma på att jag blivit dåligt bemött i Holland någonstans. Har varit där många gånger. Tvärtom har jag blivit inbjuden i en grupp att dricka öl för att jag var svensk, de gillad Sverige, och de bjöd på flera stycken på en servering.
Senast redigerad av KamratBlue 2022-01-13 kl. 16:38.
Citera
2022-01-13, 16:40
Medlem
Mikibus avatar
Jag gillar den mentaliteten. 1000 ggr bättre än falska lismande jävlar. Heja Holland! TS är en bortklemad snorunge! Alla kanske inte vill slicka dig i röven? Du är gäst i deras land så du ska hålla käften och va glad, passar det inte så STICK!!!!
Senast redigerad av Mikibu 2022-01-13 kl. 16:47.
Citera
2022-01-13, 17:24
Medlem
Paris24s avatar
Bodde i villa i norra Amsterdam 3 veckor med familjen 2019, hade tänkt skriva en tråd om mina upptäckter...

På ytan extremt prydligt, välordnat rikt, grannlandet Belgien känns totalt utfattigt och nergånget i jämförelse. Fina villor, fina områden, välskött, allt var dyrt.

Märkte dag ett en aggressiv inställning i trafiken. De har 60-väg där vi har 40 och kör 70 och direkt upp i baken på dig, alla tror de är rallyförare.

Såg en pappa cykla med sitt ganska lilla barn han cyklade rakt på barnet, båda föll, ingen hade hjälm, barnet under cykeln, såg traumatiskt ut jag har aldrig sett en sådan sak på 50 år i Sverige.

Cyklisterna i Amsterdam är livsfarliga och kommer från alla håll och anser sig vara kungar. Det kom en turistbuss med massa nya turister i centrum, de visste ingenting och råkade kliva ut i cykelbanan. Då spottade några extra arga cyklister på dem.

På restauranger var det kö och man kunde lätt få vänta 1 timmer på en pizza. personalen var alltid studenter och många såg ut som om de tänt på. Cannabis-doften kunde komma när som helst i stan även bakom ett 70-årigt par som tog en promenad.

Pengar verkar oerhört intressant och de tar gärna betalt för absolut allting även att se en gammal kyrka.

Så, ganska säkerhetsOintresserade, tycker inte särskilt om turister, ganska egoistiska, rakt på, tycker mycket om pengar. Inte något dåligt land alls, men inte som jag trodde. När jag tänker efter är Boerna, som höll Sydafrika igång fast också uppfann apartheid, otroligt lika Holländare. Driftiga men vill ha allt det roliga själva.
Senast redigerad av Paris24 2022-01-13 kl. 17:26.
Citera
2022-01-13, 17:39
Medlem
Holländare ligger 1-2 årtionde efter vad gäller social, empatisk, humoristisk ock musikal utveckling. Trots detta tror man på tok för högt om sig själv pga någon missuppfattning om att landet har högst snitt-IQ i Europa. Man är alltså en arrogant tönt utan smak eller stil och totalt oförmögen att förstå det.
Citera
2022-01-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Bodde i villa i norra Amsterdam 3 veckor med familjen 2019, hade tänkt skriva en tråd om mina upptäckter...
Haha, väldigt lätt igenkänning. Nu finns det även i Holland en skillnad mellan Amsterdam och resten av landet. Det kan göra en viss skillnad till fördelen av resten av landet.

Säkerhetstänk i Sverige är mycket högre än i Holland. Jag bär fortfarande aldrig cyckelhälm och känner mig visst odödlig på cyckeln.

Att trafiken måste kännas skitstökigt, stenhård och snabb. Folk klagar här att Göteborg är stökig. Extremlugnt. Inte att det är gles trafik, men folk kör fint och lugnt.

Att man får sin mat så snabb på en Svensk restaurang tycker jag däremot inte sällan är rätt irriterande. Det fär väl ta lite tid. Bara att maten till de olika i sällskapet delas ut ungefär i samma vev. Konstigt även att Svenska aldrig säger "Smaklig Spis" men bara börja käka när fodern finns framme.

Att Holland har varit rövhål och extrema översittare i kolonierna förnekar jag förresten inte. Däremot har Sverige nog varit lite självgod efter avsaknad av krig, fast det krävdes lite smörjning hos AH under andra världskriget.
Citera
2022-01-13, 17:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Min uppfattning om holländare är att dom oftast är tannalösa och röker ritmeester cigariller.
Citera
2022-01-13, 18:37
Medlem
Det finns en lista med "topp 10 fördelar med att vara nationaliteten X".

En av punkterna för Holland är:

"You get to be exactly like the Germans but nobody hates you".

Som svensk kommer jag för det mesta väl överens med både tyskar och holländare men ibland är de väl socialt burdusa. Lite som en elefant i en porslinsbutik. Elefanten menar inget illa och kan inte hjälpa att den har sönder saker.
Senast redigerad av BlowTheClaymores 2022-01-13 kl. 18:41.
Citera
2022-01-13, 18:43
Medlem
Germanofils avatar
Har varit mycket i Holland och även bott i en förort till Amsterdam en period. Har väldigt blandade erfarenheter av holländare. Håller med om att personalen på restauranger och caféer är väldigt korthuggna i tonen. Det där med direktheten kan jag också bekräfta. Ibland har jag som svensk känt mig förolämpad.

Men finns också mycket trevligt folk om man lär känna dem privat. Minns en gång i Utrecht när jag lärde känna bekantas bekanta och fick bo hos dem gratis några nätter och blev medtagen på pubrundor med mera. Har även blivit spontant inbjuden av totala främlingar att sitta och dricka med dem på en uteservering. Har fått hjälp av främlingar när jag haft problem med milen, etc.
Citera
2022-01-13, 19:00
Medlem
Mina minnen från när jag bodde i Nederländerna var att allting kostar pengar.

Speciellt om du ska bo där, de har höga skatter men du betalar ändå sjukförsäkring (obligatorisk). Du betalar för sophämtning, gas, el, ja allting. Sen kommer en extra skatt åxå som bonus.

De är verkligen Nordeuropas judar.

Med det sagt är det ett bra land att bo i trots allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in