2022-01-08, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Jag tror du kommer få vänta förgäves. Kanske boräntorna sticker upp några procent över några år, men regimen kommer aldrig tillåta en bostadskrasch i Sverige. Jag kan inte se det ske eftersom det blir sådana otroliga effekter på resten av samhället. Kanske du kan göra ett klipp med 20% rabatt om du har lite tur och skicklighet.

Digital nomad Kanske hade varit något för dig? Jag tror inte lastbilschaufförer står särskilt högt i kurs i framtiden med tanke på utländska chaufförer och automatisering av fordonsflottan.

Problemet är att svenskar blivit giriga precis som Kineser, de lånar så mycket de kan för att spekulera på bostadsmarknaden. De lånar också miljonbelopp av föräldrar och andra släktingar, detta är inte ett hållbart system och det kommer krascha förr eller senare. I värsta fall får jag väl köpa i Kalix ha.

Ja man kan tjäna sjukt höga summor som programmerare, här i Kina vet jag duktiga utvecklare som tjänar 200k SEK netto per månad men dessa personer brinner för programmering och är duktigare än mig. Jag hatar yrket, gör det bara för lönen men är inte heller hållbart.....
Citera
2022-01-08, 08:06
Medlem
Minimalism kanske kan vara lockande. Som ett exempel så säger vi att du får äga 100 saker. Köper du något nytt, då måste något gammalt kastas. Principen gäller samtliga inköp förutom mat.
När du står där med en ny blender som du suktat över, fundera då på vad du kan avvara. När du hittat din balans, låt säga mellan 50 till 200 saker så måste den hållas. Över tid kommer su att förstå skillnaden i känslan "att behöva" och "att vilja ha".
Det kommer vara en hård kamp från början men med tiden har jag märkt att varje ägodel måste tas om hand, vårdas. I ett läge då något förfallit eller inte ens saknats, ja då skall den ut.
I kombination med den tekniken vet jag att många förespråkar att saker packas ner i en kartong som datummärks och specas. När en icke obetydlig tid passerat, låt säga 2 år för enkelhetens skull, ja då ska de ut. Kastas, skänkas eller säljas. På så vis lär vi oss vad vi verkligen behöver.
En annan är att kasta två saker för varje ny sak du köper. Återigen så ingen autist får spel; gäller ej vårdande produkter eller livsmedel. Den tekniken är oerhört enkel, från början, men när du står där och suktar efter en ny väggklocka trots att du redan har två... Need I say more.

Lycka till
Citera
2022-01-08, 08:28
Medlem
in2lads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Säljer du av fonder varje månad eller hur gör du?
Jag för över från avkastningen på mitt ISK till personkontot, för löpande utgifter. Ursprungsinsatsen rör jag inte, vilket innebär att ISK ökar stadigt.
Citera
2022-01-08, 09:56
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Här ser vi väl ändå ett av de mer klockrena exemplen på snålhet/sparsamhet. Tack för att du delar med dig, detta kan man ju tänka på
Tack själv för komplimangen! Jag har såklart alltid vetat om att man avrundar såhär men vi får väl se om jag orkar omsätta detta sparförslag i praktiken. Känns lite jobbigt även för mig som skrapar ur minsta lilla droppe/korn ur konserverna/stekpannan/tandkrämstuben o.s.v. Men varför egentligen? Jag försöker nämligen att alltid betala kontant så det har jag redan i pluskan. Då är det lätt att ta upp kortet istället så fort det är 50 öre eller över. Jag lever i övrigt rätt sparsamt. En del jag känner till har alltid dåligt med pengar men börjar man titta på vad de gör så skulle det med enkla medel gå att spara in utan att för den skull leva så mycket sämre.

En på jobbet köper nästan varje dag en läsk i caféet vi har. Naturligtvis vore det smartast (& bättre för hans hälsa) att inte köpa nån alls. Men nu när han ändå vet att han gör det 4 av 5 dagar, varför inte gå till affären bara en liten liten bit bort & köpa läsken för halva priset Då är det ändå en sån där liten miniaffär. Hade han köpt i en större ICA eller Ö&B så hade det ju varit ännu billigare. Men men, är huvudet dumt så får kroppen lida. Han tjänar 35 jag tjänar 29 bara som jämförelse. Han har ofta ont om pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av MissSnork
what a sad little life.... Speciellt ackligt tysker jag är det här med att duscha sällan och ha låg inomhustemperatur vintertid... Och att din man uppenbarligen är inte tillräckligt snål och du upplever honom som en utgiftskälla, stör även barnen dig på samma sätt?
Och vet du vad - att ni sparar så mycket (för er inkomstnivå i alla fall) förändrar inte saken att ni lever nu ett ynkligt liv. Pengarna kan försvinna i tiden av kris och inflation och då står du där som en idiot utan att egentligen ha levt nån gång
Vissa saker tycker jag frufri gör helt rätt i men det låter onekligen som att hon gott kunde unna sig en grad till & nåt litet nöje som inte är helt gratis.

För att bidra lite mer till tråden, jag tjänar som sagt 29. Netto är väl ca 24. 2 går till sånt där isk & 5 till sparkontot men får "ta tillbaka" 2-3 kanske hälften av årets månader. Beror på hur dyr bilen är (oväntad reparation, nån extra resa). Min är rätt törstig & egentligen ganska onödig. D.v.s. jag måste ha en bil men inte fullt så dyr. Ser den inte som en hobby men gillar att ha pulver i maskin & trycker nog ifrån iaf 80% av alla andra. Det får väl vara mitt lyxnöje här i livet. Åker sällan utomlands. Var i Barcelona 2017 & då var det ändå en bjudresa. Sen bila i Norge sommaren 18 & då sover vi på campingar & i privata hytter så inga dyra hotell & inga restaurangbesök i dyra Norge. "Vi", nåja, min vän, gör all mat & kan koka soppa på en spik.

Nu hade jag lite tur för en gångs skull att min hyresrätt blev omvandlad i sista stund 2011 så jag har hyfsat billigt boende. Har för mig hyran var 4700. Så fort vi var ombildade så sjönk min utgift för boendet direkt till typ 3800 eller 3900 & då är ju nästan hälften lån så där gjorde jag ett sånt där omtalat bostadsklipp. Köpte för 750 000 & nu får jag över 2 miljoner så även om marknaden brakar så lär jag väl inte råka särskilt illa ut. Ska mycket till innan det faller under 750 tror jag. Nu hade hyran säkert varit på 6500 medan jag har samma avgift sånär som på några hundringar. Men räntan är lägre istället. Har inte behövt lägga några pengar i övrigt utom en ny kyl i höstas. Den är usel men jag måste bygga om lite för att kunna ha en annan. Då går det väl några tusen till men det är det värt.

Tyvärr har ju årets inflation & dålig lönehöjning inneburit en reallönesänkning för mig men jag äter det jag vill ha & köper gärna en god ost & delikatesser & den sprit jag vill ha. Gör egen öl & det är till en början väldigt dyrt & lyxigt men snart borde jag ha kommit ner till nivåer att jag börjar tjäna på det. Dock så är jag för rörig i huvvet för att orka räkna på när det sker.

Nåväl, jag tror att jag sparar ca 5000 i månaden på en bruttolön om 29. Men borde sätta mig nån dag & verkligen försöka räkna ut vad det blir. Mina kvitton har jag bra koll på. Kan rapportera att månatlig snittkostnad för mig i hemköp/ö&b/citygross/lidl typ, var 2160 kr för 2020 & 2312 kr för 2021. Då räknar jag allt som jag köper i dessa butiker utom ifall jag köper nån pryl eller kanske strumpor eller liknande. Men allt livsmedel & även hygien & tvättmedel är inräknat.

Obs! Jag gör inte matlåda utan äter ute. Med matlåda skulle det ju gå upp kanske en tusenlapp. Lunch ute är runt 550 kr/v. Så 2500 i månaden för lunch. Men det är ett väldigt skönt sätt att lyxa på.
Citera
2022-01-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?

Äter Whey-80 proteinshakes och 150 gram kött + 2 ägg om dagen. Blir rippad av detta.

Rent överlevnadsmässigt klarar man sig på 3500 kronor i månaden. På bidrag får man kring 5000 kronor över efter fasta kostnader. Detta kan man köpa lite märkeskläder för, ta en öl, osv. Har svårt att spendera 5000 kronor då mina preferenser inte är så stora. Nöjer mig helt enkelt då jag vet hur jobbigt det är att jobba.
Citera
2022-01-08, 11:38
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Att du får ligga med frun när du är så snål är förvånande 🤣
Hahaha... underskatta aldrig en kvinna som har ett kreditkort hon själv inte står för.
Citera
2022-01-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Tack själv för komplimangen! Jag har såklart alltid vetat om att man avrundar såhär men vi får väl se om jag orkar omsätta detta sparförslag i praktiken. Känns lite jobbigt även för mig som skrapar ur minsta lilla droppe/korn ur konserverna/stekpannan/tandkrämstuben o.s.v. Men varför egentligen? Jag försöker nämligen att alltid betala kontant så det har jag redan i pluskan. Då är det lätt att ta upp kortet istället så fort det är 50 öre eller över. Jag lever i övrigt rätt sparsamt. En del jag känner till har alltid dåligt med pengar men börjar man titta på vad de gör så skulle det med enkla medel gå att spara in utan att för den skull leva så mycket sämre.

En på jobbet köper nästan varje dag en läsk i caféet vi har. Naturligtvis vore det smartast (& bättre för hans hälsa) att inte köpa nån alls. Men nu när han ändå vet att han gör det 4 av 5 dagar, varför inte gå till affären bara en liten liten bit bort & köpa läsken för halva priset Då är det ändå en sån där liten miniaffär. Hade han köpt i en större ICA eller Ö&B så hade det ju varit ännu billigare. Men men, är huvudet dumt så får kroppen lida. Han tjänar 35 jag tjänar 29 bara som jämförelse. Han har ofta ont om pengar.

Vissa saker tycker jag frufri gör helt rätt i men det låter onekligen som att hon gott kunde unna sig en grad till & nåt litet nöje som inte är helt gratis.

För att bidra lite mer till tråden, jag tjänar som sagt 29. Netto är väl ca 24. 2 går till sånt där isk & 5 till sparkontot men får "ta tillbaka" 2-3 kanske hälften av årets månader. Beror på hur dyr bilen är (oväntad reparation, nån extra resa). Min är rätt törstig & egentligen ganska onödig. D.v.s. jag måste ha en bil men inte fullt så dyr. Ser den inte som en hobby men gillar att ha pulver i maskin & trycker nog ifrån iaf 80% av alla andra. Det får väl vara mitt lyxnöje här i livet. Åker sällan utomlands. Var i Barcelona 2017 & då var det ändå en bjudresa. Sen bila i Norge sommaren 18 & då sover vi på campingar & i privata hytter så inga dyra hotell & inga restaurangbesök i dyra Norge. "Vi", nåja, min vän, gör all mat & kan koka soppa på en spik.

Nu hade jag lite tur för en gångs skull att min hyresrätt blev omvandlad i sista stund 2011 så jag har hyfsat billigt boende. Har för mig hyran var 4700. Så fort vi var ombildade så sjönk min utgift för boendet direkt till typ 3800 eller 3900 & då är ju nästan hälften lån så där gjorde jag ett sånt där omtalat bostadsklipp. Köpte för 750 000 & nu får jag över 2 miljoner så även om marknaden brakar så lär jag väl inte råka särskilt illa ut. Ska mycket till innan det faller under 750 tror jag. Nu hade hyran säkert varit på 6500 medan jag har samma avgift sånär som på några hundringar. Men räntan är lägre istället. Har inte behövt lägga några pengar i övrigt utom en ny kyl i höstas. Den är usel men jag måste bygga om lite för att kunna ha en annan. Då går det väl några tusen till men det är det värt.

Tyvärr har ju årets inflation & dålig lönehöjning inneburit en reallönesänkning för mig men jag äter det jag vill ha & köper gärna en god ost & delikatesser & den sprit jag vill ha. Gör egen öl & det är till en början väldigt dyrt & lyxigt men snart borde jag ha kommit ner till nivåer att jag börjar tjäna på det. Dock så är jag för rörig i huvvet för att orka räkna på när det sker.

Nåväl, jag tror att jag sparar ca 5000 i månaden på en bruttolön om 29. Men borde sätta mig nån dag & verkligen försöka räkna ut vad det blir. Mina kvitton har jag bra koll på. Kan rapportera att månatlig snittkostnad för mig i hemköp/ö&b/citygross/lidl typ, var 2160 kr för 2020 & 2312 kr för 2021. Då räknar jag allt som jag köper i dessa butiker utom ifall jag köper nån pryl eller kanske strumpor eller liknande. Men allt livsmedel & även hygien & tvättmedel är inräknat.

Obs! Jag gör inte matlåda utan äter ute. Med matlåda skulle det ju gå upp kanske en tusenlapp. Lunch ute är runt 550 kr/v. Så 2500 i månaden för lunch. Men det är ett väldigt skönt sätt att lyxa på.

Du har 24 I inkomst och sparar 2. Största delen vet du inte alls vad du spenderar den på. Det är ju du själv som är dum i huvudet och inte kan hantera pengar.
Citera
2022-01-08, 13:12
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Du har 24 I inkomst och sparar 2. Största delen vet du inte alls vad du spenderar den på. Det är ju du själv som är dum i huvudet och inte kan hantera pengar.
Det är förståeligt att min långa text blev lite för mycket men läs igen så ser du att det inte bara är 2 jag sparar
Citera
2022-01-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?
Jag tar doggybag från lunchrestaurangen, en lunch kan ibland räcka till 2 st middagar! Eg gör jag det av bekvämlighetsskäl, att slippa laga mat med bestyret att hacka och fräsa , så enkelt att bara värma i micron, blir knappt nån disk ens!
Citera
2022-01-08, 14:43
Medlem
Vi är inte snåla men vi försöker lägga pengarna på rätt ställen där de skapar värde och lycka för oss.

Vi får tillsammans ut ca 110 K efter skatt. Den största delen går till amorteringar på bostadslån och ett båtlån. Vi amorterar ganska friskt och eftersom bostäderna gått upp i värde kraftigt är vi snart nere på 70% belåning. Då kommer vi kunna amortera mindre.

För att snåla gör vi väl det vanliga:

Storkok
Storhandlar
Storköpet affärernas erbjudande på lax, kyckling, kött och andra basvaror.
Har en extrafrys
Håller ner prylköp och kläder
Cyklar, tåg, går
Har bara 1 bil - snåldiesel
Analyserar behov innan köp

Vi sparar ca 15-20i månaden
Amorterar väl 25-30
Citera
2022-01-08, 18:11
Medlem
Frukost: Ett glas vatten

Aktivitet: Stirra in i en vägg i två timmar

Träning: Nej...

Lunch: En deciliter kokt ris serverad med vatten

Eftermiddag: Åter till väggen

Middag: Torr skiva knäckebröd med vatten

Kväll: Stirra i en annan vägg några timmar

Kvällsfika : För dyrt

Natt: Sömn med värme och el avstängd
Citera
2022-01-08, 18:50
Medlem
Jag äter det jag tycker är gott. Har en billig gammal v70 från 08:a och har ungefär 15.000:- i fasta utgifter (hyra, försäkring, bredband och mat) men då delar jag och frugan på det ochså.

Jag lever efter filosofin att endast köpa det jag behöver. Dyra bilar, märkeskläder och att alltid ha dem senaste prylarna är inget för mig. Tar aldrig något på avbetalning och lånar endast till att köpa boende.

Det är ganska enkelt egentligen men folk är besatta av köpa nytt, det ska vara ny iPhone varje år, bilen på leasing, nya möbler för det gamla är omodernt. Resor och annat för att inte vara sämre än någon annan..

Jag unnar mig en fin whisky ibland, då mår jag
Senast redigerad av Citatmaskin1 2022-01-08 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in