Citat:
Ursprungligen postat av
godemannen
Här ser vi väl ändå ett av de mer klockrena exemplen på snålhet/sparsamhet. Tack för att du delar med dig, detta kan man ju tänka på
Tack själv för komplimangen! Jag har såklart alltid vetat om att man avrundar såhär men vi får väl se om jag orkar omsätta detta sparförslag i praktiken. Känns lite jobbigt även för mig som skrapar ur minsta lilla droppe/korn ur konserverna/stekpannan/tandkrämstuben o.s.v. Men varför egentligen? Jag försöker nämligen att alltid betala kontant så det har jag redan i pluskan. Då är det lätt att ta upp kortet istället så fort det är 50 öre eller över. Jag lever i övrigt rätt sparsamt. En del jag känner till har alltid dåligt med pengar men börjar man titta på vad de gör så skulle det med enkla medel gå att spara in utan att för den skull leva så mycket sämre.
En på jobbet köper nästan varje dag en läsk i caféet vi har. Naturligtvis vore det smartast (& bättre för hans hälsa) att inte köpa nån alls. Men nu när han ändå vet att han gör det 4 av 5 dagar, varför inte gå till affären bara en liten liten bit bort & köpa läsken för halva priset

Då är det ändå en sån där liten miniaffär. Hade han köpt i en större ICA eller Ö&B så hade det ju varit ännu billigare. Men men, är huvudet dumt så får kroppen lida. Han tjänar 35 jag tjänar 29 bara som jämförelse. Han har ofta ont om pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
MissSnork
what a sad little life.... Speciellt ackligt tysker jag är det här med att duscha sällan och ha låg inomhustemperatur vintertid... Och att din man uppenbarligen är inte tillräckligt snål och du upplever honom som en utgiftskälla, stör även barnen dig på samma sätt?
Och vet du vad - att ni sparar så mycket (för er inkomstnivå i alla fall) förändrar inte saken att ni lever nu ett ynkligt liv. Pengarna kan försvinna i tiden av kris och inflation och då står du där som en idiot utan att egentligen ha levt nån gång
Vissa saker tycker jag frufri gör helt rätt i men det låter onekligen som att hon gott kunde unna sig en grad till & nåt litet nöje som inte är helt gratis.
För att bidra lite mer till tråden, jag tjänar som sagt 29. Netto är väl ca 24. 2 går till sånt där isk & 5 till sparkontot men får "ta tillbaka" 2-3 kanske hälften av årets månader. Beror på hur dyr bilen är (oväntad reparation, nån extra resa). Min är rätt törstig & egentligen ganska onödig. D.v.s. jag måste ha en bil men inte fullt så dyr. Ser den inte som en hobby men gillar att ha pulver i maskin & trycker nog ifrån iaf 80% av alla andra. Det får väl vara mitt lyxnöje här i livet. Åker sällan utomlands. Var i Barcelona 2017 & då var det ändå en bjudresa. Sen bila i Norge sommaren 18 & då sover vi på campingar & i privata hytter så inga dyra hotell & inga restaurangbesök i dyra Norge. "Vi", nåja, min vän, gör all mat & kan koka soppa på en spik.
Nu hade jag lite tur för en gångs skull att min hyresrätt blev omvandlad i sista stund 2011 så jag har hyfsat billigt boende. Har för mig hyran var 4700. Så fort vi var ombildade så sjönk min utgift för boendet direkt till typ 3800 eller 3900 & då är ju nästan hälften lån så där gjorde jag ett sånt där omtalat bostadsklipp. Köpte för 750 000 & nu får jag över 2 miljoner så även om marknaden brakar så lär jag väl inte råka särskilt illa ut. Ska mycket till innan det faller under 750 tror jag. Nu hade hyran säkert varit på 6500 medan jag har samma avgift sånär som på några hundringar. Men räntan är lägre istället. Har inte behövt lägga några pengar i övrigt utom en ny kyl i höstas. Den är usel men jag måste bygga om lite för att kunna ha en annan. Då går det väl några tusen till men det är det värt.
Tyvärr har ju årets inflation & dålig lönehöjning inneburit en reallönesänkning för mig men jag äter det jag vill ha & köper gärna en god ost & delikatesser & den sprit jag vill ha. Gör egen öl & det är till en början väldigt dyrt & lyxigt men snart borde jag ha kommit ner till nivåer att jag börjar tjäna på det. Dock så är jag för rörig i huvvet för att orka räkna på när det sker.
Nåväl, jag tror att jag sparar ca 5000 i månaden på en bruttolön om 29. Men borde sätta mig nån dag & verkligen försöka räkna ut vad det blir. Mina kvitton har jag bra koll på. Kan rapportera att månatlig snittkostnad för mig i hemköp/ö&b/citygross/lidl typ, var 2160 kr för 2020 & 2312 kr för 2021. Då räknar jag allt som jag köper i dessa butiker utom ifall jag köper nån pryl eller kanske strumpor eller liknande. Men allt livsmedel & även hygien & tvättmedel är inräknat.
Obs! Jag gör inte matlåda utan äter ute. Med matlåda skulle det ju gå upp kanske en tusenlapp. Lunch ute är runt 550 kr/v. Så 2500 i månaden för lunch. Men det är ett väldigt skönt sätt att lyxa på.