Citat:
Haha, du låter inte lite bitter på din man ;p Vad säges om att bestämma att var och en får en del av sin lön varje månad att göra vad den vill med, så slipper man sura och ha sig...
Dessa 30-40k ni sparar varje månad, jag hoppas att ni inte låter dem ligga på bankkontot? Investera dem, direkt.
30k går lätt att spendera.
* Privatlärare till barnen några timmar i veckan - 10k i månaden
* Extraskola till barnen - 1k-10k i månaden
* Fritidsintressen till barnen - 100-1000 i månaden per aktivitet
* Städhjälp - 500-1000 i månaden
* Lekland/simhall - 100-1000 i månaden
* Leksaker - 100-10k i månaden
* Hudprodukter - 1-10k i månaden
* Hudbehandlingar - 1-20k i månaden
* Kläder - 0-100k i månaden
* Restauranter - 0-10k i månaden
Osv...
Dessa 30-40k ni sparar varje månad, jag hoppas att ni inte låter dem ligga på bankkontot? Investera dem, direkt.
30k går lätt att spendera.
* Privatlärare till barnen några timmar i veckan - 10k i månaden
* Extraskola till barnen - 1k-10k i månaden
* Fritidsintressen till barnen - 100-1000 i månaden per aktivitet
* Städhjälp - 500-1000 i månaden
* Lekland/simhall - 100-1000 i månaden
* Leksaker - 100-10k i månaden
* Hudprodukter - 1-10k i månaden
* Hudbehandlingar - 1-20k i månaden
* Kläder - 0-100k i månaden
* Restauranter - 0-10k i månaden
Osv...
Vi har faktiskt privata pengar (3000 kr var) som vi gör vad vi vill med. Min man slösar upp sina på snus och annat, jag sparar mina.
Och de här 30-40 k per månad som vi sparar på lång sikt sätts in på börsen direkt.
Vi går på restaurang nån gång ibland och ett barn tränar fotboll. För mig känns det mesta övriga som helt galen konsumtion. Hudprodukter ingår i matkostnaden (fuktcreme) och hudbehandlingar känns inte aktuellt. Jag är inte så ful som man kan tro.
Vi har båda friskvårdsbidrag på 3000 respektive 4500 kr och får läkemedel och läkarbesök betalda av arbetsgivaren så träning inkl dusch kan vi faktiskt unna oss så ofta vi vill.