2022-01-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Haha, du låter inte lite bitter på din man ;p Vad säges om att bestämma att var och en får en del av sin lön varje månad att göra vad den vill med, så slipper man sura och ha sig...

Dessa 30-40k ni sparar varje månad, jag hoppas att ni inte låter dem ligga på bankkontot? Investera dem, direkt.

30k går lätt att spendera.
* Privatlärare till barnen några timmar i veckan - 10k i månaden
* Extraskola till barnen - 1k-10k i månaden
* Fritidsintressen till barnen - 100-1000 i månaden per aktivitet
* Städhjälp - 500-1000 i månaden
* Lekland/simhall - 100-1000 i månaden
* Leksaker - 100-10k i månaden
* Hudprodukter - 1-10k i månaden
* Hudbehandlingar - 1-20k i månaden
* Kläder - 0-100k i månaden
* Restauranter - 0-10k i månaden

Osv...

Vi har faktiskt privata pengar (3000 kr var) som vi gör vad vi vill med. Min man slösar upp sina på snus och annat, jag sparar mina.

Och de här 30-40 k per månad som vi sparar på lång sikt sätts in på börsen direkt.

Vi går på restaurang nån gång ibland och ett barn tränar fotboll. För mig känns det mesta övriga som helt galen konsumtion. Hudprodukter ingår i matkostnaden (fuktcreme) och hudbehandlingar känns inte aktuellt. Jag är inte så ful som man kan tro.

Vi har båda friskvårdsbidrag på 3000 respektive 4500 kr och får läkemedel och läkarbesök betalda av arbetsgivaren så träning inkl dusch kan vi faktiskt unna oss så ofta vi vill.
Citera
2022-01-05, 14:00
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Eftersom det verkar röra sig om ett enpersonshushåll håller jag med. Vi ligger på runt 6000 på 4 personer och skulle kunna kapa massor om jag fick bestämma all mat. Då är jag ändå noga med att äta hälsosam mat och att det ska vara mat och inte gröt/mackor till middag. Lagar det mesta från grunden.
Jag är ensam. Ändå äter jag bara en gång om dagen om man inte räknar med frukosten som innefattar några ägg.

Äter man en köttbaserad kost så blir det dyrt, det går inte att komma ifrån men det är mycket mer mättande. Äter mellan 500-800g rött eller vitt kött varje dag.

Det enda icke-animaliska jag äter är potatis och tomater. Jag ska börja äta mer inälvsmat så jag sparar pengar. Vägrar att leva på spannmålsbaserade rätter.
Citera
2022-01-05, 15:24
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Jag och min make får ut ungefär 78 k i månaden (inkl barnbidrag) och har två barn i skolåldern. Vi håller ner kostnaderna genom att:
Bo i hus med ca 50% belåningsgrad och ränta runt dryga 1%. Vi gör inga lyxrenoveringar och lägger noll på heminredning. Vi har lägsta möjliga sophämtningsfrekevens och minsta volym på kärl. Vi håller inomhustemperaturen låg vintertid för att minska på elförbrukningen och duschar sällan hemma.

Mat äts hemma och när vi jobbar på plats så har vi matlåda. Vi gör storkok så att det alltid finns mat att ta av, skafferirensar, undviker matsvinn och väljer mat i säsong. Ca 6000 kr per månad kostar det oss, skulle lätt få ner det ett par tusen till om inte min man var så hopplöst odisciplinerad och köper läsk och kakor, kompletteringshandlar ibland och vill äta kött.

Transport: nu jobbar vi båda hemma, dvs noll kronor i transport. Annars cyklar jag och maken åker bil vilket lätt hade gått att ersätta med SL-kort. Återigen fördyrar maken.

Kläder: köps främst åt barnen som växer. Det mesta köps begagnat eller ärvs, säljer vidare det urvuxna och har inte så många uppsättningar per barn. Vi vuxna har så vi klarar oss, köper underkläder och strumpor nytt och när det behövs nåt begagnat plagg. Lagar kläder som går sönder. Min man har långa ben och köper därför nya jeans var tredje år från en affär som kan matcha hans benlängd. Återigen fördyrande.

Övrig konsumtion: undviker köpcentra, lekland etc och väljer naturen istället. Försöker leva lokalt och njuta i nuet. Lånar böcker på biblioteket och har en streamingtjänst åt gången. Försöker hitta det vi behöver begagnat. Julklappar etc hålls inom rimlighegens gränser. Undviker att följa med i villaförortens konsumtionshets. Min man har tyvärr nåt intresse som kostar pengar. Mina intressen är gratis.

Lån: har vi inga utöver bolånet.

Som det är just nu så sparar vi mellan 30 och 40 k till oss själva (pengar som vi inte rör), 2 k till barnen och amorterar 6 k per månad. Det som blir kvar av övrigt läggs som buffertsparande eller pengar som kan användas för uppskjuten konsumtion. Utan min man hade jag kunnat leva mycket enklare, men hade å andra sidan gått miste om hälften av våra inkomster och inte kommit ner mer i boendekostnad.

Min fråga är snarast, vad gör folk med sina pengar egentligen? Det hade ju varit sjukt om vi konsumerat upp hela vår inkomst.

Citat:
Vi har faktiskt privata pengar (3000 kr var) som vi gör vad vi vill med. Min man slösar upp sina på snus och annat, jag sparar mina.

Och de här 30-40 k per månad som vi sparar på lång sikt sätts in på börsen direkt.

Vi går på restaurang nån gång ibland och ett barn tränar fotboll. För mig känns det mesta övriga som helt galen konsumtion. Hudprodukter ingår i matkostnaden (fuktcreme) och hudbehandlingar känns inte aktuellt. Jag är inte så ful som man kan tro.

Vi har båda friskvårdsbidrag på 3000 respektive 4500 kr och får läkemedel och läkarbesök betalda av arbetsgivaren så träning inkl dusch kan vi faktiskt unna oss så ofta vi vill.

Den som har mest pengar när man dör vinner!!!
Citera
2022-01-05, 15:55
Medlem
Att leva billigt är inte att var snål. Jag själv försöker leva billigt men unnar mig alltid god mat. Ser det mer som att var ekonomisk i sitt tänk.
Citera
2022-01-05, 16:32
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Min fråga är snarast, vad gör folk med sina pengar egentligen? Det hade ju varit sjukt om vi konsumerat upp hela vår inkomst.

Det är en baggis, i maj fick jag ut cirka 33tkr, juni 34tkr och skatteåterbäring på 5tkr dvs 72 000kr.

Utav dessa så hade jag fasta utgifter på cirka 20 tusen. (Hyra, lån, internet, hemförsäkring, försäkringar, mobil, el, streamingtjänster)

52 000kr kvar:
Spelade bort 11 tusen kronor, insåg där och då att jag började få en liten speldjävul i mig och kastade på mig ett spelstopp på ett halvår. (Nej jag har inte börjat spela igen)

41 000kr kvar:
Kläder och skor köpte nya badbyxor, nya t-shirts och skor för cirka 9000kr.

32 000kr kvar:
La undan 10 000kr på spar:

22 000kr kvar:
Åkte till kusten med ett gäng kompisar åt och drack det jag ville bodde i stuga cirka 5000kr

17 000kr kvar:
Mat, utemat, snus, aktiviteter. Spårlöst borta.

Har ett litet sparande, men försöker maximera livet så mycket som möjligt nu medan jag kan. Om några år så är barn med i leken och då kan jag inte hålla på att köpa konsertbiljetter/festivaler eller tatuera mig.

Vet inte vad så mycket pengar kommer på ett konto kan göra för att göra en "lycklig". Höll på att med sånt där idiotsparande när jag började jobba, men sen efter att en familjemedlem blev sjuk och dog så kände jag att livet är så mycket mer än ett evigt sparande. Att spara 10% av sin lön räcker gott och väl ifall krisen kommer.

OnT: Att leva sparsamt är ganska tråkigt i mitt tycke, ifall man kan leva på att äta samma mat 5 dagar i veckan och vara nöjd med det så kör på, redan där kan man spara tusenlappar.

Välj kollektivt, cykel eller att gå till och från jobbet/skolan.

Undvik streamingtjänster.
Citera
2022-01-05, 16:42
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att leva billigt är inte att var snål. Jag själv försöker leva billigt men unnar mig alltid god mat. Ser det mer som att var ekonomisk i sitt tänk.

Instämmer! Första året som student var jag för "ekonomisk rationell" och försökte vända på varje krona, men har sedan dess insett att det var girigt och osunt. Nu fokuserar jag på långsiktiga ekonomiska beslut och spenderar pengar mer fritt på bra mat och nära och kära.
Citera
2022-01-05, 17:14
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?
Går till jobbet, äter en gång om dagen (brakmiddag men som förstås blir billigare än att äta frukost, mellanmål, lunch, middag och kvällssnack), mat + dryck + lite annat ligger väl kring 4 000 per månad, har amorterat nästan allt på bolånet så sparar undan ungefär 20 000 per månad även om jag har en rätt normal lön.

Jag unnar mig det jag tycker är viktigast och det är riktigt bra mat, bra svenskt kött.

Brukar exempelvis göra en stor, god men billig middag baserat på typ fläskfärs några dagar i veckan så kan man lägga ännu lite mer pengar på råvarorna resterande dagar.
Senast redigerad av Readyfreddie 2022-01-05 kl. 17:19.
Citera
2022-01-05, 18:11
Avslutad
Ett enkelt sätt att leva snålt är att inte äta ute konstant. Det kostar skjortan.
Senast redigerad av fiskoega 2022-01-05 kl. 18:13.
Citera
2022-01-05, 18:41
Medlem
Köpa billig mat, gå/cykla när man ska någonstans, dra ner värmen i huset och klä på sig istället, stänga av all el som inte används just för tillfället.
Är väl det jag gör för att hålla ner kostnader.
Citera
2022-01-05, 19:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Bara den inbilska, välbeställda Mede klassen kallar att säga nej till av industrin skapade behov för att "vara snål" och kallar oss bakom vår rygg för "Papa Snik".Vi skulle aldrig sälja vår utmätta tid till Kapitalets Arbetsköpare.

Mede klassen?
Är det folk som delar livsstil med Petra Mede?
Citera
2022-01-05, 19:24
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Mede klassen?
Är det folk som delar livsstil med Petra Mede?
Exakt!
Citera
2022-01-05, 20:05
Medlem
dragonslayer1339s avatar
Citat:
Nu har det blivit bättre på senare år, men i min ungdom hade jag alltid 0kr kvar dagen innan löning. Då har jag levt ett riktig kul liv, otroligt mycket fest och resor med både det ena och andra. Ångrar ingenting men å andra sidan hade jag inte tackat nej till 2-3 millar i en aktieportfölj, det är lätt när man har facit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in