2022-01-08, 04:26
  #133
Medlem
Inga lån, köper så litet som möjligt av globalistjudarna , annars skål och mellan vägg
Citera
2022-01-08, 05:13
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Första regeln. Se över om du ökar dina utgifter när du ökar din lön? Känns det som du behöver den där konsumtionen, det dyra vinet, maten? Har aldrig ens varit i närheten av 60k netto men ändå oftast sparat 10k i månaden de senaste 20 åren.

Sagt upp mig från jobbet för drygt ett år sedan och lever nu på avkastning+ äter viss del från kapitalet.
Har gård (betald) två bilar (betalda) MC (betald) Två hundar och ett jaktintresse. Så inga problem med fritidssysselsättning. Utflugna barn och en särbo.

Har du ett konkret mål med ditt sparande blir det mycket lättare att låta bli å nalla från det. har inte haft det så bra som jag har det nu på 50 år eller mer! Har ännu inte börjat lyfta pension, tjänstepensionen kan jag lyfta om jag vill. Men behöver det inte just nu.

Jo, har tyvärr blivit så att jag ökar utgifterna allt eftersom lönen går upp. Blir lat och använder mig av städhjälp och äter ute istället för att laga mat. Hyran i landet där jag bor är också hög jämfört med Sverige. Du köpte troligtvis din bostad när det var billigt. Med så låga kostnader hade jag också kunnat spara betydligt mer.

Men samtidigt är detta något jag valt själv, njuter av att ha ett bra socialt liv även om det kostar mycket. Hade jag lagat all mat själv och inte druckit alkohol hade jag nog kunnat spara 25-30k. Men ser inte poängen med det då jag är relativt ung. När jag är äldre kommer jag inte konsumera som jag gör nu.
Citera
2022-01-08, 05:32
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jo, har tyvärr blivit så att jag ökar utgifterna allt eftersom lönen går upp. Blir lat och använder mig av städhjälp och äter ute istället för att laga mat. Hyran i landet där jag bor är också hög jämfört med Sverige. Du köpte troligtvis din bostad när det var billigt. Med så låga kostnader hade jag också kunnat spara betydligt mer.

Men samtidigt är detta något jag valt själv, njuter av att ha ett bra socialt liv även om det kostar mycket. Hade jag lagat all mat själv och inte druckit alkohol hade jag nog kunnat spara 25-30k. Men ser inte poängen med det då jag är relativt ung. När jag är äldre kommer jag inte konsumera som jag gör nu.
Jag var också sådan i början när det var "nytt" att tjäna mycket pengar. Nu prövar jag att vara förnuftig istället.

OnT

Jag läser hur många lever i tråden och det verkar så inrutat och grått, gnidet och sparsamt. Det var någon som inte ens köpte kläder för att kunna dricka alkohol och det är ju, vad ska man säga?

Jag köper kläder som kostar lite mer, klassiska vinterkläder från fjällräven betalar sig på bara några få år och det är ju sånt som går i arv till barnbarn, så det är hög kvalitet.

Samma sak med skor och kängor. Hellre betalar jag några tusen för något som håller 10 är med lite hjälp av skomakare.

Samma tänk gäller när jag köper kapitalvaror som laptop, TV, telefon etc. Jag lägger fokus på att köpa saker som håller länge sett till priset och jag ser ofta att jag gör mycket bättre köp än kollegor och vänner som uppgraderar och ångrar sig om vartannat.

Jag försöker hålla alla löpande kostnader nere, så kör en iptv-lösning med världens samlade material och kanaler i fhd/4k för typ 80kr/månad. Samma sak med abonnemanget till telefonen, det är ca 250kr för allt. 2gbs-fiber kostar mig 100kr och hyran för en stor våning med 4m högt i tak är snorbilligt.

Jag lägger lite pengar på mat, alkohol och restaurang, ca 8k-10k i månaden, men då är det hög kvalitet och jag känner att jag har ett bra liv med hög komfort. Jag hade kunnat spara in här, men det hade inte ökat mitt sparande på börsen något särskilt.

Jag lägger undan 20-25.000 i månaden ca. Och i år går semesterpengar på 90.000 också ut på börsen så jag har ett stort sparande.

Jag trivs med livet och har väldigt hög komfort, jag älskar mitt arbete och framtiden är ljus.

Det är sunt att spara, men många här verkar försaka livet helt.
Citera
2022-01-08, 05:39
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Jag var också sådan i början när det var "nytt" att tjäna mycket pengar. Nu prövar jag att vara förnuftig istället.

OnT

Jag läser hur många lever i tråden och det verkar så inrutat och grått, gnidet och sparsamt. Det var någon som inte ens köpte kläder för att kunna dricka alkohol och det är ju, vad ska man säga?

Jag köper kläder som kostar lite mer, klassiska vinterkläder från fjällräven betalar sig på bara några få år och det är ju sånt som går i arv till barnbarn, så det är hög kvalitet.

Samma sak med skor och kängor. Hellre betalar jag några tusen för något som håller 10 är med lite hjälp av skomakare.

Samma tänk gäller när jag köper kapitalvaror som laptop, TV, telefon etc. Jag lägger fokus på att köpa saker som håller länge sett till priset och jag ser ofta att jag gör mycket bättre köp än kollegor och vänner som uppgraderar och ångrar sig om vartannat.

Jag försöker hålla alla löpande kostnader nere, så kör en iptv-lösning med världens samlade material och kanaler i fhd/4k för typ 80kr/månad. Samma sak med abonnemanget till telefonen, det är ca 250kr för allt. 2gbs-fiber kostar mig 100kr och hyran för en stor våning med 4m högt i tak är snorbilligt.

Jag lägger lite pengar på mat, alkohol och restaurang, ca 8k-10k i månaden, men då är det hög kvalitet och jag känner att jag har ett bra liv med hög komfort. Jag hade kunnat spara in här, men det hade inte ökat mitt sparande på börsen något särskilt.

Jag lägger undan 20-25.000 i månaden ca. Och i år går semesterpengar på 90.000 också ut på börsen så jag har ett stort sparande.

Jag trivs med livet och har väldigt hög komfort, jag älskar mitt arbete och framtiden är ljus.

Det är sunt att spara, men många här verkar försaka livet helt.

Vad tjänar du netto för att kunna lägga undan så mycket? Jag vågar personligen inte investera på börsen eller bostäder nu, tror marknaden kommer krascha 2022. Det känns som ett stort ponzi scheme med amatörmässiga investerare.

Hög inflation med, känner folk som tjänar 50k som lastbilschaufförer idag med lite erfarenhet. Känns ganska orimligt i längden att ha 100% ökning på lönen i ett yrke på 5-10 år.
Citera
2022-01-08, 05:51
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vad tjänar du netto för att kunna lägga undan så mycket? Jag vågar personligen inte investera på börsen eller bostäder nu, tror marknaden kommer krascha 2022. Det känns som ett stort ponzi scheme med amatörmässiga investerare.

Hög inflation med, känner folk som tjänar 50k som lastbilschaufförer idag med lite erfarenhet. Känns ganska orimligt i längden att ha 100% ökning på lönen i ett yrke på 5-10 år.
Upp mot 70k före skatt, lite över 40k efter. 38% skatt 😅 Jag arbetar väldigt mycket då, men jag trivs väldigt bra med det. Jag bor inte i Sverige.
Citera
2022-01-08, 05:58
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Vad tjänar du netto för att kunna lägga undan så mycket? Jag vågar personligen inte investera på börsen eller bostäder nu, tror marknaden kommer krascha 2022. Det känns som ett stort ponzi scheme med amatörmässiga investerare.

Hög inflation med, känner folk som tjänar 50k som lastbilschaufförer idag med lite erfarenhet. Känns ganska orimligt i längden att ha 100% ökning på lönen i ett yrke på 5-10 år.
Jag missade det om börsen. Jag är inte helt likvid nej, men det är skakigt och obehagligt börsklimat så jag kommer vara försiktig de närmaste månaderna. Det kanske blir lite btc istället nu när den är billig. Vi får se.

Jag har inte så stora medel sparade jämfört med storspararna på forumet, men min ursäkt är att jag inte haft höga intäkter så särskilt länge, bara några år. Så har bara några par hundratusen sammanlagt och det är väl egentligen meningen att jag ska köpa en större lägenhet/hus om 2-3 år. I den ska jag ha en uthyresdel då jag kan få bra skattetekniska fördelar den vägen.
Citera
2022-01-08, 06:50
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Upp mot 70k före skatt, lite över 40k efter. 38% skatt 😅 Jag arbetar väldigt mycket då, men jag trivs väldigt bra med det. Jag bor inte i Sverige.

Jävligt bra att lyckas spara 25k på 40 netto.
Citera
2022-01-08, 06:59
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Jag missade det om börsen. Jag är inte helt likvid nej, men det är skakigt och obehagligt börsklimat så jag kommer vara försiktig de närmaste månaderna. Det kanske blir lite btc istället nu när den är billig. Vi får se.

Jag har inte så stora medel sparade jämfört med storspararna på forumet, men min ursäkt är att jag inte haft höga intäkter så särskilt länge, bara några år. Så har bara några par hundratusen sammanlagt och det är väl egentligen meningen att jag ska köpa en större lägenhet/hus om 2-3 år. I den ska jag ha en uthyresdel då jag kan få bra skattetekniska fördelar den vägen.


Klokt val! Jag tänker flytta tillbaka till Sverige, troligtvis bli lastbilschaufför istället för systemutvecklare. Köpa en fin villa i någon mindre stad. Men vill vänta på kraschen först. Idag kostar en vanlig villa 6 miljoner i småstäder och det känns lite väl mycket. Förstår inte hur medelklassen har råd med 6-10 miljoners villor på 25k netto....men nåja.
Citera
2022-01-08, 07:00
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jävligt bra att lyckas spara 25k på 40 netto.
Tack!

Jag har klarat av att landa ett väldigt billigt och stort boende centralt i en storstad så jag har verkligen haft tur, men resten är planerat, jag har sökt att få bort dumma utgifter. Det är de där 8000-10000 i mat, restaurang, alkohol, men jag vill leva lite också.

Jag kommer köra på så här i kanske 2,5 - 3 år till.
Citera
2022-01-08, 07:04
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Tack!

Jag har klarat av att landa ett väldigt billigt och stort boende centralt i en storstad så jag har verkligen haft tur, men resten är planerat, jag har sökt att få bort dumma utgifter. Det är de där 8000-10000 i mat, restaurang, alkohol, men jag vill leva lite också.

Jag kommer köra på så här i kanske 2,5 - 3 år till.

I vilket land bor du i? Jag bor i Kina och folk tror här är billigare än Sverige....nej så är det inte. Både hyror, bostäder är dyrare än Stockholm. Taxi och hårklippning är billigare men allt annat är dyrare......att hyra en trea kostar 30k och då är standarden rätt kass i Beijing. Så det är väldigt lätt att spendera pengar här. Skulle behöva 100k netto för att uppnå den levnadsstandard jag önskar och samtidigt spara.
Citera
2022-01-08, 07:05
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Klokt val! Jag tänker flytta tillbaka till Sverige, troligtvis bli lastbilschaufför istället för systemutvecklare. Köpa en fin villa i någon mindre stad. Men vill vänta på kraschen först. Idag kostar en vanlig villa 6 miljoner i småstäder och det känns lite väl mycket. Förstår inte hur medelklassen har råd med 6-10 miljoners villor på 25k netto....men nåja.
Jag tror du kommer få vänta förgäves. Kanske boräntorna sticker upp några procent över några år, men regimen kommer aldrig tillåta en bostadskrasch i Sverige. Jag kan inte se det ske eftersom det blir sådana otroliga effekter på resten av samhället. Kanske du kan göra ett klipp med 20% rabatt om du har lite tur och skicklighet.

Digital nomad Kanske hade varit något för dig? Jag tror inte lastbilschaufförer står särskilt högt i kurs i framtiden med tanke på utländska chaufförer och automatisering av fordonsflottan.
Citera
2022-01-08, 07:08
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
I vilket land bor du i? Jag bor i Kina och folk tror här är billigare än Sverige....nej så är det inte. Både hyror, bostäder är dyrare än Stockholm. Taxi och hårklippning är billigare men allt annat är dyrare......att hyra en trea kostar 30k och då är standarden rätt kass i Beijing. Så det är väldigt lätt att spendera pengar här. Skulle behöva 100k netto för att uppnå den levnadsstandard jag önskar och samtidigt spara.
Norge så inte särskilt exotiskt.

Kan du inte jobba med ditt gebit på annan plats, USA? Jag hör av vänner att man tjänar extremt bra om man är duktig. Upp till 10 gånger mer än svenska löner + extremt bra avtal och bonusar. Jag önskar att jag gick den vägen 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in