Citat:
Ursprungligen postat av
Shishio
Jo, har tyvärr blivit så att jag ökar utgifterna allt eftersom lönen går upp. Blir lat och använder mig av städhjälp och äter ute istället för att laga mat. Hyran i landet där jag bor är också hög jämfört med Sverige. Du köpte troligtvis din bostad när det var billigt. Med så låga kostnader hade jag också kunnat spara betydligt mer.
Men samtidigt är detta något jag valt själv, njuter av att ha ett bra socialt liv även om det kostar mycket. Hade jag lagat all mat själv och inte druckit alkohol hade jag nog kunnat spara 25-30k. Men ser inte poängen med det då jag är relativt ung. När jag är äldre kommer jag inte konsumera som jag gör nu.
Jag var också sådan i början när det var "nytt" att tjäna mycket pengar. Nu prövar jag att vara förnuftig istället.
OnT
Jag läser hur många lever i tråden och det verkar så inrutat och grått, gnidet och sparsamt. Det var någon som inte ens köpte kläder för att kunna dricka alkohol och det är ju, vad ska man säga?
Jag köper kläder som kostar lite mer, klassiska vinterkläder från fjällräven betalar sig på bara några få år och det är ju sånt som går i arv till barnbarn, så det är hög kvalitet.
Samma sak med skor och kängor. Hellre betalar jag några tusen för något som håller 10 är med lite hjälp av skomakare.
Samma tänk gäller när jag köper kapitalvaror som laptop, TV, telefon etc. Jag lägger fokus på att köpa saker som håller länge sett till priset och jag ser ofta att jag gör mycket bättre köp än kollegor och vänner som uppgraderar och ångrar sig om vartannat.
Jag försöker hålla alla löpande kostnader nere, så kör en iptv-lösning med världens samlade material och kanaler i fhd/4k för typ 80kr/månad. Samma sak med abonnemanget till telefonen, det är ca 250kr för allt. 2gbs-fiber kostar mig 100kr och hyran för en stor våning med 4m högt i tak är snorbilligt.
Jag lägger lite pengar på mat, alkohol och restaurang, ca 8k-10k i månaden, men då är det hög kvalitet och jag känner att jag har ett bra liv med hög komfort. Jag hade kunnat spara in här, men det hade inte ökat mitt sparande på börsen något särskilt.
Jag lägger undan 20-25.000 i månaden ca. Och i år går semesterpengar på 90.000 också ut på börsen så jag har ett stort sparande.
Jag trivs med livet och har väldigt hög komfort, jag älskar mitt arbete och framtiden är ljus.
Det är sunt att spara, men många här verkar försaka livet helt.