2022-01-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
Min vardag är god mat, vin & kvinn(a) till sängsällskap varje kväll.

Är rätt snål av mig då jag under hela min barndom var fattigare än en kyrkråtta men som tur är har min sambo alltid spenderarbyxorna på sig så det balanseras upp rätt ok.

Att du får ligga med frun när du är så snål är förvånande 🤣
Citera
2022-01-07, 18:46
Moderator
Humbugs avatar
Jag har en hyra på 3000 där el ingår. Mat lagar jag på söndagar och äter enbart lunchlåda på jobbet. Frukost brukar inte bli något avancerat. Lite havregrynsgröt funkar, men lyxar till det med en macka ibland. Jag kör dieselbil till jobbet. Diselpriset ställer väl till det lite, men bilen är väldigt snål. Kläder köper jag enbart begagnat och är stammis på loppisarna i trakten. Summa summarum kan jag lägga undan runt 10 papp på lönen varje månad.
Borde kunna lägga undan mer än så, men har en förkärlek för antikviteter, så det kan bli något spontanköp då och då.

Målet är att så småningom köpa ett litet torp, värma upp huset med ved och bli getbonde. Jag är förhoppningsvis där om ett år.
Citera
2022-01-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Saken är att han kan jobba med det han själv vill, när han vill.

Och inte som för dig och mig är arbetsgivan tvingar dig till det.
Men varför vänta till man är 56. Verkar ju utvecklingsstört att inte redan när man går ut i arbetslivet arbeta för sig själv och med det man tycker är kul. Varför slita för någon annan i 35-40 år innan man jobbar med det man vill. Är det för att man egentligen inte klarar att försörja sig själv kanske? Man behöver bli ledd av en arbetsgivare/slavägare för att få sin försörjning. Tror nog att det är så.
Citera
2022-01-07, 21:42
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainmydamage
Ännu en i den här tråden som försummar sina barn i sin sparhets.

Lever ni ett tråkigt liv som du säger så ändra det snarast för era barns skull och skjut fram era planer något år istället. Annars kan det nog bli lätt att känna sig ångerfull på ålderns höst när man ser tillbaka på att man inte gav sina barn det dom förtjänar. Dom har inte bett om att få komma till världen så ge dom det absolut bästa livet dom är möjligt, du kan börja med att köpa roliga leksaker till dom och inte förlita dig på julklappar och presenter till dom…

Är det fler plastsaket från Kina som ger lycka för små barn? Inte en dag i pulkabacken? En dag att leka med jämnåriga och umgås med vänner?

Tanken med att spara och sen lämna landet är för att ge ungarna det bästa livet. Ett liv där inte vardagen handlar om att föräldrarna jobbar och är trötta på kvällen. Ett liv där man inte är instäng i en lägenhet där halva året består av pissväder osv. Vi har dessutom flera hundra tusen i barnspar, så går ingen nöd på ungarna.
Citera
2022-01-07, 21:44
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PW-Gersson
Jag tycker inte ni passar i tråden. Låter i ärlighetens namn som ohälsosam relation till alkohol snarare än snålhet.
En flaska whisky går på ca 500kr och en flaska vin runt 200kr. Låter det som en osund relation till alkohol att då spendera 1000kr/mån? Är du muslim?
Citera
2022-01-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Jag har just räknat ihop mina kvitton för 2020 & 2021 & funderar på att börja göra så att om det blir ett pris med öre upp till 49 så ska jag betala cash & om det blir öre från 50 & uppåt så betalar jag med kortet. Varför det då? Jo för betalar man med kortet så drar de ju exakt summa men om du betalar cash så är det avrundning uppåt eller nedåt som gäller. Så kostar det t.ex. 107,49 så blir det bara 107. Men om det blir 107,50 så kommer de ta 108. D.v.s. du förlorar hela 50 öre!

Betalar du med kort & det blir 107,49 så får du också betala 107,49. Dethär kan bli oanade summor
Här ser vi väl ändå ett av de mer klockrena exemplen på snålhet/sparsamhet. Tack för att du delar med dig, detta kan man ju tänka på
Citera
2022-01-07, 22:05
Medlem
MissSnorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag och min make får ut ungefär 78 k i månaden (inkl barnbidrag) och har två barn i skolåldern. Vi håller ner kostnaderna genom att:
Bo i hus med ca 50% belåningsgrad och ränta runt dryga 1%. Vi gör inga lyxrenoveringar och lägger noll på heminredning. Vi har lägsta möjliga sophämtningsfrekevens och minsta volym på kärl. Vi håller inomhustemperaturen låg vintertid för att minska på elförbrukningen och duschar sällan hemma.

Mat äts hemma och när vi jobbar på plats så har vi matlåda. Vi gör storkok så att det alltid finns mat att ta av, skafferirensar, undviker matsvinn och väljer mat i säsong. Ca 6000 kr per månad kostar det oss, skulle lätt få ner det ett par tusen till om inte min man var så hopplöst odisciplinerad och köper läsk och kakor, kompletteringshandlar ibland och vill äta kött.

Transport: nu jobbar vi båda hemma, dvs noll kronor i transport. Annars cyklar jag och maken åker bil vilket lätt hade gått att ersätta med SL-kort. Återigen fördyrar maken.

Kläder: köps främst åt barnen som växer. Det mesta köps begagnat eller ärvs, säljer vidare det urvuxna och har inte så många uppsättningar per barn. Vi vuxna har så vi klarar oss, köper underkläder och strumpor nytt och när det behövs nåt begagnat plagg. Lagar kläder som går sönder. Min man har långa ben och köper därför nya jeans var tredje år från en affär som kan matcha hans benlängd. Återigen fördyrande.

Övrig konsumtion: undviker köpcentra, lekland etc och väljer naturen istället. Försöker leva lokalt och njuta i nuet. Lånar böcker på biblioteket och har en streamingtjänst åt gången. Försöker hitta det vi behöver begagnat. Julklappar etc hålls inom rimlighegens gränser. Undviker att följa med i villaförortens konsumtionshets. Min man har tyvärr nåt intresse som kostar pengar. Mina intressen är gratis.

Lån: har vi inga utöver bolånet.

Som det är just nu så sparar vi mellan 30 och 40 k till oss själva (pengar som vi inte rör), 2 k till barnen och amorterar 6 k per månad. Det som blir kvar av övrigt läggs som buffertsparande eller pengar som kan användas för uppskjuten konsumtion. Utan min man hade jag kunnat leva mycket enklare, men hade å andra sidan gått miste om hälften av våra inkomster och inte kommit ner mer i boendekostnad.

Min fråga är snarast, vad gör folk med sina pengar egentligen? Det hade ju varit sjukt om vi konsumerat upp hela vår inkomst.

what a sad little life.... Speciellt ackligt tysker jag är det här med att duscha sällan och ha låg inomhustemperatur vintertid... Och att din man uppenbarligen är inte tillräckligt snål och du upplever honom som en utgiftskälla, stör även barnen dig på samma sätt?
Och vet du vad - att ni sparar så mycket (för er inkomstnivå i alla fall) förändrar inte saken att ni lever nu ett ynkligt liv. Pengarna kan försvinna i tiden av kris och inflation och då står du där som en idiot utan att egentligen ha levt nån gång
Citera
2022-01-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSnork
what a sad little life.... Speciellt ackligt tysker jag är det här med att duscha sällan och ha låg inomhustemperatur vintertid... Och att din man uppenbarligen är inte tillräckligt snål och du upplever honom som en utgiftskälla, stör även barnen dig på samma sätt?
Och vet du vad - att ni sparar så mycket (för er inkomstnivå i alla fall) förändrar inte saken att ni lever nu ett ynkligt liv. Pengarna kan försvinna i tiden av kris och inflation och då står du där som en idiot utan att egentligen ha levt nån gång

Inflationen är de facto redan här och ökar dessutom, dom officiella siffrorna står kring 2 % när den verkliga inflationen är på 15%
Den som kallas den osynliga skatten, planerar man att öka som grädden till kaffet, det om något borde avskräcka den flitigaste spararen
Citera
2022-01-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Ni som är snåla och lever så billigt som möjligt hur ser eran vardag ut? Hur mycket pengar räcker åt er för att överleva varje månad? Va använder du för att ta dig till jobbet? Va äter du för mat? Vilka utgifter har du och hur länge har du levt så?
Driver egen firma så allt som finns någon som helst anknytning till verksamheten handlas ju på firmans konto. Minnesregeln äter ju alltid att det faktiskt är Skatteverket som skall bevisa att inköpet inte har relevans i verksamheten. Fördelen blir ju att saker köps med oskattade pengar där dessutom momsen är avdragsgill i förekommande fall.
Går till jobbet/jobbar hemifrån
Köper mycket svinnfinn,/kort datum. Ofta kul varor och ingredienser som har ett brett användningsområde. Drömmen för snålhet och i trådens riktning vore väl att dumpstra slängda varor i matbutikens container på utsidan men där är jag inte nu.
Inga utgifter mer än maten då & har levt så sedan jag slutade skolan med vissa avbrott för mer utsvävande liv
Citera
2022-01-07, 22:19
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Inflationen är de facto redan här och ökar dessutom, dom officiella siffrorna står kring 2 % när den verkliga inflationen är på 15%
Den som kallas den osynliga skatten, planerar man att öka som grädden till kaffet, det om något borde avskräcka den flitigaste spararen
snarare 6 % om du räknar senaste 50 åren
Citera
2022-01-07, 22:21
Medlem
Citat:

Jaha du.

Berätta, på vad har priset stigit 15% om året?

Jag utmanar dig, hitta EN enda sak.
Citera
2022-01-07, 22:29
Medlem
MissSnorks avatar
Citat:

och bättre blir det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in