Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-01, 21:18
  #1
Medlem
Ska flytta ifrån min hyreslägenheten inom kort och då kommer det ske en besiktning. Vet om att det finns lite fel, både större och mindre saker. De större skulle vara svartmögel, som jag dock redan har anmält 2-3 gånger för flera år sedan då jag upptäckte det utan de har gjort något åt det öht. Jag har självklart själv rensat de flesta spåren ifrån det, nu syns det mest i form av att målarfärgen i tacket har sprickor på vissa ställen, och det är inget jag kan göra så mkt åt.

Sedan finns det småfel som exempelvis exempelvis att min tidigare katt klösade lite på olika ställen och orsakade skador etc. Min fråga är, spelar det någon egentligen roll om jag skadeanmäler dessa saker nu nära inpå flytten innan besiktningen, om de anser att det är onormal slitage så får jag väl betala oavsett om jag skadeanmäler det eller inte, eller?
Citera
2022-01-01, 21:31
  #2
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikfri
Ska flytta ifrån min hyreslägenheten inom kort och då kommer det ske en besiktning. Vet om att det finns lite fel, både större och mindre saker. De större skulle vara svartmögel, som jag dock redan har anmält 2-3 gånger för flera år sedan då jag upptäckte det utan de har gjort något åt det öht. Jag har självklart själv rensat de flesta spåren ifrån det, nu syns det mest i form av att målarfärgen i tacket har sprickor på vissa ställen, och det är inget jag kan göra så mkt åt.

Sedan finns det småfel som exempelvis exempelvis att min tidigare katt klösade lite på olika ställen och orsakade skador etc. Min fråga är, spelar det någon egentligen roll om jag skadeanmäler dessa saker nu nära inpå flytten innan besiktningen, om de anser att det är onormal slitage så får jag väl betala oavsett om jag skadeanmäler det eller inte, eller?

Naturligt slitage måste hyresvärden räkna med. Jag vet inte hur stora skador katten har ställt till med, men så länge det inte är stinkande katturin så är det nog ingen fara.

Svartmögel låter som ett problem som hyresvärden borde åtgärda, för det är väl inget du har bidragit med att skapa?
Citera
2022-01-01, 21:32
  #3
Moderator
Maviels avatar
Om du levt med svartmögel i lägenheten utan att de åtgärdat det ska det nog antagligen ganska mycket till för att de ska gnälla över lite kattklös. Är du med i hyresgästföreningen? Isåfall hade jag tagit med mig någon därifrån.
Citera
2022-01-01, 21:33
  #4
Medlem
Det låter som en hyresvärd som kan åstadkomma bekymmer. Felanmälan nu eller inte borde inte spela någon roll. Men begär gärna ut tidigare besiktningspapper. Finns dina påringningar om mögel registrerade?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback