2022-11-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliteMale
Fast varför ska man just tro på de sagor som religion x har hittat på? Funkar vilken saga som helst för att förstå betydelsen av allt? Kan jag hitta på en saga nu som kommer leda till att människor kommer närmre att finna betydelsen av allt?

Uppenbarligen funkar det i sagan om evolutionsteorin.
Citera
2022-11-13, 12:48
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Fast varför ska man just tro på de sagor som religion x har hittat på? Funkar vilken saga som helst för att förstå betydelsen av allt? Kan jag hitta på en saga nu som kommer leda till att människor kommer närmre att finna betydelsen av allt?
Bibeln är ett mästerverk.
Jag tvivlar på att det finns så många som skulle kunna skapa ett bättre system för att göra folk smartare. Men i stort sätt all konst och litteratur är ju sagor som är till för att skapa nya tankar som kan leda till att synapser skapas i hjärnan som kan leda till att du blir mer än förr.
Citera
2022-11-13, 12:49
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Tycker var och en ska skapa sin egen förklaringsmodell istället.

Spelar det verkligen någon roll ifall det kommit från ingenstans eller alltid funnits? Jag kan väl fortfarande tro på universum utan att behöva veta hur det blev till? Jag vet bara att universum existerar.
Ja det är det enda viktiga ifall man är intresserad av att förstå eller tro.
För den som inte bryr sig spelar inget någon roll vilket måste vara fantastiskt skön inställning eller otroligt olidligt.
Citera
2022-11-13, 12:50
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Alltså, jag var ateist i 32 år av mitt liv. Det betyder att jag absolut kan förstå din argumentation. Så tänkte jag själv.

Nu är jag troende. Ja, jag tror på Jesus Kristus.

Vad hände? Glömde jag min rationalitet?

Nej, tvärtom. Saken är den att du har en lång resa att gå igenom där det du själv tror vara rationellt i själva verket är något du har lärt dig. Jag vet dock inte om du är redo att möta dina egna demoner. Men jag finns här för att svara på alla dina frågor.

Min poäng är: ateism är den allra mest korkade grundinställningen. Den går emot allt förnuft, både historiskt och vetenskapligt.
Varför valde du just kristendomen av de tre Abrahamitiska religionerna, Kristendom, Judendom och Islam?

Tror du att alla tre har delvis rätt eller är det endast den bok du valt att tro på som är korrekt? Har du läst sjätte och sjunde Mosebok? Tror du även på dessa?
Citera
2022-11-13, 12:53
Medlem
JagLurarDigs avatar
TS vill bli vara en död robot utan själ och andemening styrd av AI precis som några elitistiska dårar nu propagerar om.
Citera
2022-11-13, 12:54
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Bibeln är ett mästerverk.
Jag tvivlar på att det finns så många som skulle kunna skapa ett bättre system för att göra folk smartare. Men i stort sätt all konst och litteratur är ju sagor som är till för att skapa nya tankar som kan leda till att synapser skapas i hjärnan som kan leda till att du blir mer än förr.

Jag kan tro på att bibeln är ett mästerverk, förmodligen Koranen, Toran, mm också p.ga alla dessa religioners följare och dyrkare. Herregud vilken naiv inställning att ingen skulle kunna skapa ett bättre system för att göra folk smartare bara för bibeln är gammal betyder inte att den är perfekt... Fortfarande en människa som har skapat den.
Citera
2022-11-13, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Varför valde du just kristendomen av de tre Abrahamitiska religionerna, Kristendom, Judendom och Islam?

Tror du att alla tre har delvis rätt eller är det endast den bok du valt att tro på som är korrekt? Har du läst sjätte och sjunde Mosebok? Tror du även på dessa?

Kristendomen är den enda religion som möter mig där jag är.

Jag tänker att att ifall det finns en Gud, som är en person, så möter han mig.

Kristendomen är den enda religion jag känner till där det förklaras att universums skapare lät sig förkroppsligas i ett fattigt barn, född i en krubba, alltså i ett tråg för djur. En Gud som låtit sig avrättas som en brottsling, och därmed genomgått samma lidanden som vi.

Jag kan inte dyrka en gud som gömmer sig bakom moln i himlen, likt islam eller andra hedniska religioner.
Citera
2022-11-13, 13:02
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja det är det enda viktiga ifall man är intresserad av att förstå eller tro.
För den som inte bryr sig spelar inget någon roll vilket måste vara fantastiskt skön inställning eller otroligt olidligt.

Okej det kan jag förstå, vad tror du själv och hur kom du upp med det? Ditt svar kanske kan ge mig motivation och inspiration till att själv komma upp med ett svar.
Citera
2022-11-13, 13:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Muslimsk terror kan vara ett exempel, nu är inte mord logiskt eller universellt inkorrekt men du fattar grejen! Det kanske du tycker räknas som fel?

I princip alla kända vetenskapsmän och uppfinnare har varit ateister, deras jobbdagar innehåller uteslutande logik och därför snappar de upp sanningen.

Svårt att komma på fler exempel på rak hand, du får vidga dina vyer och göra egen research, står fast vid att religion är ologiskt och skapar problem.
Muslimsk terror, det är ju sant och religiös terror tycks ju illa om sedan korsfarartiden.
Och att pojkar och flickor skall skiljas på när de är på badhuset och den typen av regler, jovisst.
-------------
"Alla kända vetenskapsmän....."
Einstein skrev:
”De bästa ledstjärnorna för vår strävan och vårt omdöme har vi fått i den judisk-kristna religiösa traditionen. Den ställer ett mycket högt mål, som vi med våra svaga krafter kunna nå endast mycket ofullständigt, men den ger oss en säker grund för våra värderingar och strävanden.”
och på frågan om jesus' existens
”Otvetydigt! Man kan inte läsa evangelierna utan att känna den verkliga närvaron av Jesus. Hans personlighet pulserar i varje ord. Ingen myt kan vara så fylld av liv.”
----------------------------------------
Så det där med att alla vetenskapsmän är ateister det tror jag inte på. De kanske inte är så religiösa men det kan inte uteslutas att de är lika andliga och troende på en högre makt som kreti och pleti.
Citera
2022-11-13, 13:21
Avslutad
Citat:
Muslimsk terror kan vara ett exempel, nu är inte mord logiskt eller universellt inkorrekt men du fattar grejen! Det kanske du tycker räknas som fel?

I princip alla kända vetenskapsmän och uppfinnare har varit ateister, deras jobbdagar innehåller uteslutande logik och därför snappar de upp sanningen.

Svårt att komma på fler exempel på rak hand, du får vidga dina vyer och göra egen research, står fast vid att religion är ologiskt och skapar problem.

Alla kända vetenskapsmän och uppfinnare har varit ateister?

Ok, du vet ingenting.

Big Bang-teorin lades fram av prästen och astronomen Georges Lemaître och genetiken grundlades av augustinermunken Gregor Mendel. Jag tillägger att heliocentrismen förklarades av katoliken Galileo.

Hela din världsbild bygger alltså på kristna vetenskapsmäns upptäckter.
Citera
2022-11-13, 13:28
Medlem
Fummys avatar
Jag har absolut inget emot Jesus och hans predikningar, man får väl lov att tro det är guds ord på de viset att man känner det känns rätt i hjärtat och det är liksom en moralkompass.
Däremot när jag frågade en kristen om han hade följt Jesus ifall han inte gjorde massa mirakel, så som gå på vatten , vatten till vin , återuppstå ifrån de döda.
Svaret jag fick var nej att han inte skulle följa Jesus.

I de fallet känns det som religionen då bara blir nonsens, skillnaden är om man faktiskt kan få ut något vist av religionen oavsett om man betraktar det som en saga eller inte.
Jag tror inte ens att Jesus syfte var att man skulle fokusera på all show-off utan helt andra budskap och dom verkar går förlorade.

Hur som helst så tror jag religion kan vara bra, det finns värre vanföreställningar folk lever med i vardagen de blir hjärntvättade med.
Förr använde man religion nu har man andra metoder för kontrollera folket.
Ganska tröttsamt att höra hur dessa uppenbara påpekande kring att de är sagoböcker, själen är inte så simpel , är folk bra människor och mår bra av det så låt det vara så.
Citera
2022-11-13, 13:31
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:

THOMAS PAYNE – Leading atheistic writer in American colonies: “Stay with me, for God’s sake; I cannot bear to be left alone, O Lord, help me! O God, what have I done to suffer so much? What will become of me hereafter? I would give worlds if I had them, that The Age of Reason had never been published. O Lord, help me! Christ, help me! No, don’t leave; stay with me! Send even a child to stay with me; for I am on the edge of hell here alone. If ever the Devil had an agent, I have been that one.”

SIR THOMAS SCOTT – Chancellor of England: “Until this moment I thought there was neither a God nor a hell. Now I know and feel that there are both, and I am doomed to perdition by the just judgment of the Almighty.”

VOLTAIRE – Famous anti-Christian atheist: “…I am abandoned by God and man.” He said to his physician, Dr. Fochin: “I will give you half of what I am worth if you will give me six months of life.” When he was told this was impossible, he said, “Then I shall die and go to hell!” His nurse said: “For all the money in Europe I wouldn’t want to see another unbeliever die! All night long he cried for forgiveness.”

NAPOLEON BONAPARTE – French emperor who … brought death to millions to satisfy his … selfish ambitions for world conquest. “I die before my time, and my body will be given back to the earth. Such is the fate of him who has been called the great Napoleon. What an abyss between my deep misery and the eternal kingdom of Christ!”

SIR FRANCIS NEWPORT – Head of an English Atheist club, to those gathered around his deathbed: “You need not tell me there is no God, for I know there is one, and that I am in his presence! You need not tell me there is no hell. I feel myself already slipping. Wretches, cease your idle talk about there being hope for me! I know I am lost forever! Oh, that fire! Oh, the insufferable pangs of hell! Oh, that I could lie for a thousand years upon the fire that is never quenched, to purchase the favor of God and be united to Him again. But it is a fruitless wish. Millions and millions of years will bring me no nearer the end of my torments than one poor hour. Oh, eternity, eternity forever and forever! Oh, the insufferable pangs of Hell!”

DAVID STRAUSS – Leading representative of German rationalism who spent a lifetime erasing belief in God …: “My philosophy leaves me utterly forlorn! I feel like one caught in the merciless jaws of an automatic machine, not knowing at what time one of its great hammers may crush me!”

JOSEF STALIN – Soviet revolutionary and politician. In a Newsweek interview with Svetlana, his daughter, she told of his death: “My father died a difficult and terrible death … God grants an easy death only to the just. At what seemed the very last moment, he suddenly opened his eyes and cast a glance over everyone in the room. It was a terrible glance, insane or perhaps angry. His left hand was raised, as though he were pointing to something above and bringing down a curse on us all. The gesture was full of menace…the next morning he was dead.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in