2022-06-05, 03:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Har tänkt fråga dig en sak, som kanske är lite OT här, men det passar iaf.
Om det finns en allsmäktig Gud som skapat allt, tror du inte han också har kraft/makt att hålla sitt budskap till mänskligheten rent och oförvrärngt, dvs hela Bibeln.
Budskapet i Bibelns evangelier verkar vara förvånansvärt oförvrängt. Att Bibeln i sin helhet skulle vara Guds budskap motsägs av att den även innehåller "fädernas regler" och uppmaningar till brott mot de tio budorden.
Citera
2022-06-05, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Budskapet i Bibelns evangelier verkar vara förvånansvärt oförvrängt. Att Bibeln i sin helhet skulle vara Guds budskap motsägs av att den även innehåller "fädernas regler" och uppmaningar till brott mot de tio budorden.
"Budskapet i Budskapet i Bibelns evangelier"... Jag har dyslexi och är blind och döv. Hur ska jag komma till paradiset...
Om man måste ha "Budskapet i Bibelns evangelier" som rättesnöre hur man bör leva eller vara som människa så är man både dålig och tom inombords.

Citera
2022-06-05, 16:41
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror det jag skrev är ett rimligt sätt att se på det hela, ja.

Jag ger inte gudshypotesen att världen skulle uppstått ur min bajs varken högre eller lägre odds än andra tänkbara gudshypoteser.
Vad spelar det för roll hur det uppstått? Den som spelar roll är du. Vad får dig att leva ännu en dag? Ren djävulskap kanske.
Citera
2022-06-05, 17:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockpitten
"Budskapet i Budskapet i Bibelns evangelier"... Jag har dyslexi och är blind och döv. Hur ska jag komma till paradiset...
Om man måste ha "Budskapet i Bibelns evangelier" som rättesnöre hur man bör leva eller vara som människa så är man både dålig och tom inombords.

Man behöver inte ha läst evangelierna eller hört något vettigt om Jesus för att få evigt liv i Guds himmelrike. Bara de orättfärdiga och obarmhärtiga straffas med evig död. Budskapet är en kungörelse om mänsklighetens öde på jorden och om denna världs härskare Satan, en dråpare som är alla lögners ursprung.

Budskapet kommer inte att kastas på soptippen utan kommer att spridas till all världens folk innan slutet kommer.
Citera
2022-06-05, 17:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man behöver inte ha läst evangelierna eller hört något vettigt om Jesus för att få evigt liv i Guds himmelrike. Bara de orättfärdiga och obarmhärtiga straffas med evig död. Budskapet är en kungörelse om mänsklighetens öde på jorden och om denna världs härskare Satan, en dråpare som är alla lögners ursprung.

Budskapet kommer inte att kastas på soptippen utan kommer att spridas till all världens folk innan slutet kommer.

Fast om nu Satan skulle vara "denna världs härskare" och "alla lögners ursprung", hur vet du då att det inte inkluderar Bibeln och att Satan skrattar ihjäl sig på alla lättlurade Bibeltroende?

Det skulle ju vara den ultimata lögnen från Satans sida. Att gömma en falsk lära i en helig bok är ju ungefär som att gömma en bok i ett bibliotek.
Citera
2022-06-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Fast om nu Satan skulle vara "denna världs härskare" och "alla lögners ursprung", hur vet du då att det inte inkluderar Bibeln och att Satan skrattar ihjäl sig på alla lättlurade Bibeltroende?

Det skulle ju vara den ultimata lögnen från Satans sida. Att gömma en falsk lära i en helig bok är ju ungefär som att gömma en bok i ett bibliotek.
Han kan ha gjort en förfalskning av Jesus med avsikten att infoga sig själv som "den helige ande som inte får sägas emot". Dock är en förfalskning av ett original ändå likt originalet så där kan han ha misslyckats. Själv tror jag att verklighetens Jesus lever på Jorden i den sista generationen och han är Gud och att Gud är en enda person, inte två eller tre.
Citera
2022-06-05, 20:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Jag tror det finns lögner i Bibeln men att evangeliebudskapet är sant. Det handlar om omdöme och tro.
Citera
2022-11-11, 19:56
Medlem
De flesta är hjärntvättade från ung ålder, då man suger åt sig som en svamp.
Citera
2022-11-13, 12:11
Medlem
EliteMales avatar
När kommer religiösa inse att de är hjärntvättade, får sin logik ur en sagobok?

Vi kan utgå från de tre Abrahamitiska religionerna, Kristendom, Judendom, Islam. Bibeln, Koranen, Toran. Mitt största problem med er religiösa stollar är att ni tycks använda era "heliga skrifter" (fantasi/sagoböcker) som någon sorts logisk ritning. Jag kan hålla med om att de innehåller en och annan filosofisk livslektion, men att tro att dessa texter skulle vara logiska och ha någon universell mening är ju bara för befängt, inkorrekt.

Religionernas uppsving genom mänsklighetens historia bevisar bara vår dumhet, människan behöver förvisso kaos och det räcker inte med ordning vilket förklarar en hel del. Jag som människa behöver också kaos men skulle ändå aldrig ens få för mig att söka mig till en världs eller Abrahamitisk religion. Jag vägrar söka mig till något som skulle förstöra mitt logiska tillvägagångssätt till livet, önskar andra var lika begåvade och resonerade likadant.

Någon religiös knäppgök som kan förklara varför ni söker er till detta människoskapade trams? Ni förnekar ju dock det och påstår att det skulle vara totalt logiskt och universellt vilket för en skarp mänsklig hjärna är enkelt att räkna ut att så ej är fallet. Dags att vakna upp och bli mer logiska, desto mer logisk du blir desto större del av universum blir du, eller egentligen kanske du är född med en viss intelligens tyvärr
Senast redigerad av EliteMale 2022-11-13 kl. 12:16.
Citera
2022-11-13, 12:16
Medlem
BananShans avatar
Det finns dock andra religoner som inte bygger på gud eller sagoböcker. Buddism, Taoism, Zen.
Citera
2022-11-13, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EliteMale
Vi kan utgå från de tre Abrahamitiska religionerna, Kristendom, Judendom, Islam. Bibeln, Koranen, Toran. Mitt största problem med er religiösa stollar är att ni tycks använda era "heliga skrifter" (fantasi/sagoböcker) som någon sorts logisk ritning. Jag kan hålla med om att de innehåller en och annan filosofisk livslektion, men att tro att dessa texter skulle vara logiska och ha någon universell mening är ju bara för befängt, inkorrekt.

Religionernas uppsving genom mänsklighetens historia bevisar bara vår dumhet, människan behöver förvisso kaos och det räcker inte med ordning vilket förklarar en hel del. Jag som människa behöver också kaos men skulle ändå aldrig ens få för mig att söka mig till en världs eller Abrahamitisk religion. Jag vägrar söka mig till något som skulle förstöra mitt logiska tillvägagångssätt till livet, önskar andra var lika begåvade och resonerade likadant.

Någon religiös knäppgök som kan förklara varför ni söker er till detta människoskapade trams? Ni förnekar ju dock det och påstår att det skulle vara totalt logiskt och universellt vilket för en skarp mänsklig hjärna är enkelt att räkna ut att så ej är fallet. Dags att vakna upp och bli mer logiska, desto mer logisk du blir desto större del av universum blir du.

Alltså, jag var ateist i 32 år av mitt liv. Det betyder att jag absolut kan förstå din argumentation. Så tänkte jag själv.

Nu är jag troende. Ja, jag tror på Jesus Kristus.

Vad hände? Glömde jag min rationalitet?

Nej, tvärtom. Saken är den att du har en lång resa att gå igenom där det du själv tror vara rationellt i själva verket är något du har lärt dig. Jag vet dock inte om du är redo att möta dina egna demoner. Men jag finns här för att svara på alla dina frågor.

Min poäng är: ateism är den allra mest korkade grundinställningen. Den går emot allt förnuft, både historiskt och vetenskapligt.
Citera
2022-11-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Det finns dock andra religoner som inte bygger på gud eller sagoböcker. Buddism, Taoism, Zen.
Inte att förglömma dagens miljörörelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in