Citat:
Ursprungligen postat av
EliteMale
Vi kan utgå från de tre Abrahamitiska religionerna, Kristendom, Judendom, Islam. Bibeln, Koranen, Toran. Mitt största problem med er religiösa stollar är att ni tycks använda era "heliga skrifter" (fantasi/sagoböcker) som någon sorts logisk ritning. Jag kan hålla med om att de innehåller en och annan filosofisk livslektion, men att tro att dessa texter skulle vara logiska och ha någon universell mening är ju bara för befängt, inkorrekt.
Religionernas uppsving genom mänsklighetens historia bevisar bara vår dumhet, människan behöver förvisso kaos och det räcker inte med ordning vilket förklarar en hel del. Jag som människa behöver också kaos men skulle ändå aldrig ens få för mig att söka mig till en världs eller Abrahamitisk religion. Jag vägrar söka mig till något som skulle förstöra mitt logiska tillvägagångssätt till livet, önskar andra var lika begåvade och resonerade likadant.
Någon religiös knäppgök som kan förklara varför ni söker er till detta människoskapade trams? Ni förnekar ju dock det och påstår att det skulle vara totalt logiskt och universellt vilket för en skarp mänsklig hjärna är enkelt att räkna ut att så ej är fallet. Dags att vakna upp och bli mer logiska, desto mer logisk du blir desto större del av universum blir du.
Alltså, jag var ateist i 32 år av mitt liv. Det betyder att jag absolut kan förstå din argumentation. Så tänkte jag själv.
Nu är jag troende. Ja, jag tror på Jesus Kristus.
Vad hände? Glömde jag min rationalitet?
Nej, tvärtom. Saken är den att du har en lång resa att gå igenom där det du själv tror vara rationellt i själva verket är något du har lärt dig. Jag vet dock inte om du är redo att möta dina egna demoner. Men jag finns här för att svara på alla dina frågor.
Min poäng är: ateism är den allra mest korkade grundinställningen. Den går emot allt förnuft, både historiskt och vetenskapligt.