2022-11-13, 12:22
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Inte att förglömma dagens miljörörelse.

Vart fan ska man dra gränsen då? Kan även nazism räknas som en religion?
Citera
2022-11-13, 12:23
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliteMale
Mitt största problem med er religiösa stollar är att ni tycks använda era "heliga skrifter" (fantasi/sagoböcker) som någon sorts logisk ritning.
.
Kan du nämna några exempel på hur dessa heliga skrifter används som logiska ritningar så att det blir fel?
Det måste ju finnas gott om exempel som är betydelsefulla för omgivningen om man skall problem med dem.
Citera
2022-11-13, 12:25
Medlem
Citat:
Vart fan ska man dra gränsen då? Kan även nazism räknas som en religion?
Dom kör ju också med jordens/din undergång om du inte sköter dig, som dom flesta religioner, tror inte nazismen hade den parametern.
Senast redigerad av tjanska 2022-11-13 kl. 12:29.
Citera
2022-11-13, 12:29
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Antagligen behöver människan religion som förklaringsmodell när logiken inte räcker till...

Du nämner universum, jag måste då fråga dig vart logiken ligger i hur universum skapades. Kom det från inget alls eller har det alltid funnits?

Obs jag är inte troende i någon klassisk bemärkning.
Citera
2022-11-13, 12:36
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Kan du nämna några exempel på hur dessa heliga skrifter används som logiska ritningar så att det blir fel?
Det måste ju finnas gott om exempel som är betydelsefulla för omgivningen om man skall problem med dem.

Muslimsk terror kan vara ett exempel, nu är inte mord logiskt eller universellt inkorrekt men du fattar grejen! Det kanske du tycker räknas som fel?

I princip alla kända vetenskapsmän och uppfinnare har varit ateister, deras jobbdagar innehåller uteslutande logik och därför snappar de upp sanningen.

Svårt att komma på fler exempel på rak hand, du får vidga dina vyer och göra egen research, står fast vid att religion är ologiskt och skapar problem.
Citera
2022-11-13, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Antagligen behöver människan religion som förklaringsmodell när logiken inte räcker till...

Du nämner universum, jag måste då fråga dig vart logiken ligger i hur universum skapades. Kom det från inget alls eller har det alltid funnits?

Man behöver inte ens nämna universum. Det räcker med ett moln på himlen. Vad är orsaken till att det existerar?

Kan det förklaras med meteorologiska fenomen? Hur förklaras de i sin tur? Genom att jorden existerar? Hur förklaras det? Genom att universum existerar? Varför existerar universum?

Förstår du min poäng? Enbart genom att förklara existensen av ett moln på himlen så utsträcks vår tanke till själva universums begynnelse. Kan det finnas något som inte har en en orsak, och därmed är alla orsakers ursprung, något som i sig själv är varande?
Citera
2022-11-13, 12:40
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Har du inte läst Uppenbarelseboken?
Man måste först tro på sagor och sedan uppenbarar sig betydelsen av allt.
Citera
2022-11-13, 12:41
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Tycker var och en ska skapa sin egen förklaringsmodell istället.

Spelar det verkligen någon roll ifall det kommit från ingenstans eller alltid funnits? Jag kan väl fortfarande tro på universum utan att behöva veta hur det blev till? Jag vet bara att universum existerar.
Citera
2022-11-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ligger en del i det, vet du inte vad du skall leta efter så hittar du det inte.
Och tyvärr kan det gå åt andra hållet också, man övertolkar allt.
Senast redigerad av tjanska 2022-11-13 kl. 12:46.
Citera
2022-11-13, 12:43
Medlem
Citat:
Vi kan utgå från de tre Abrahamitiska religionerna, Kristendom, Judendom, Islam. Bibeln, Koranen, Toran. Mitt största problem med er religiösa stollar är att ni tycks använda era "heliga skrifter" (fantasi/sagoböcker) som någon sorts logisk ritning. Jag kan hålla med om att de innehåller en och annan filosofisk livslektion, men att tro att dessa texter skulle vara logiska och ha någon universell mening är ju bara för befängt, inkorrekt.

Religionernas uppsving genom mänsklighetens historia bevisar bara vår dumhet, människan behöver förvisso kaos och det räcker inte med ordning vilket förklarar en hel del. Jag som människa behöver också kaos men skulle ändå aldrig ens få för mig att söka mig till en världs eller Abrahamitisk religion. Jag vägrar söka mig till något som skulle förstöra mitt logiska tillvägagångssätt till livet, önskar andra var lika begåvade och resonerade likadant.

Någon religiös knäppgök som kan förklara varför ni söker er till detta människoskapade trams? Ni förnekar ju dock det och påstår att det skulle vara totalt logiskt och universellt vilket för en skarp mänsklig hjärna är enkelt att räkna ut att så ej är fallet. Dags att vakna upp och bli mer logiska, desto mer logisk du blir desto större del av universum blir du, eller egentligen kanske du är född med en viss intelligens tyvärr

Du glömmer nämna evolutionsteorin och den heliga skriften "the Origin of Species".
Citera
2022-11-13, 12:44
Medlem
EliteMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey

Fast varför ska man just tro på de sagor som religion x har hittat på? Funkar vilken saga som helst för att förstå betydelsen av allt? Kan jag hitta på en saga nu som kommer leda till att människor kommer närmre att finna betydelsen av allt?
Citera
2022-11-13, 12:47
Avslutad
Citat:
Tycker var och en ska skapa sin egen förklaringsmodell istället.

Spelar det verkligen någon roll ifall det kommit från ingenstans eller alltid funnits? Jag kan väl fortfarande tro på universum utan att behöva veta hur det blev till? Jag vet bara att universum existerar.

Den inställningen påminner om astronomen och ateisten Fred Hoyles inställning. Det var han som myntade begreppet "Big Bang".

Hoyle trodde på ett evigt universum. En föreställning som rått sedan Aristoteles. När prästen (och astronomen) Georges Lemaître lade fram en teori om ett universum med en begynnelse så avslog Hoyle tanken, eftersom den påminde för mycket om kristen skapelseteologi.

Vem hade rätt? Vem tror på sagor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in