2022-04-17, 17:00
Medlem
Medicate mes avatar
Jag är uppväxt med en kristen familj där hon som mest tog hand om mig var djupt religiös och läste bibeln varje dag osv.
Vi gick till kyrkan på söndagar, jag gick i söndagsskola, miniorerna och läste barnens bibel osv.
Den tron jag hade under min uppväxt gjorde att jag klarade av och stod ut med mycket trauma, psykisk och fysisk misshandel osv från min sk pappa jag tvingades vara hos varannan helg.
Jag är glad att jag hade det stödet från min tro på den tiden.

Grejen är att jag aldrig tolkat bibeln ordagrant utan sett det som metaforer och gör man det tror jag att det är lättare att tro på det som är skrivet, det blir ju "logiskt" svårare att tro på att Jesus gjorde vin av vatten eller gick på vatten osv om man tror att det verkligen hände tänker jag.

Jag ser mig inte längre som kristen men jag är glad att jag hade min barnatro 🙂
Citera
2022-04-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så om någon stjäl min klocka så är det ok om jag straffar mig själv i stället för tjuven. I stället för att klappa till honom och förhoppningsvis lära honom en läxa så klappar jag till mig själv.
Jag ger mig själv en fet smocka och sedan är allt förlåtet.
Du verkar inte förstå att som världens domare så kan man inte straffa den ene och låta den andre gå för samma brott bara för att den andre är ens kompis. Gud låter därför straffet gå ut mot båda men ställer sin egen jordiska kropp i vägen och tar smällen för den andre helt enkelt.
Citat:
Nu har jag inte hängt med i turerna här men att jesus var här för 2000 år sedan är ju fundamentet i kristen tro. Du verkar ha en helt egen religion.
Bibeln beskriver Jesus från Nasaret såsom Guds avbild och ordet om Gud och det är vad han är. Men Gud i sin verkliga gestalt kommer på slutet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-04-17 kl. 17:16.
Citera
2022-04-17, 17:07
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Så gamla testamentet är alltså lögn. Skapelseberättelsen, stentavlorna, etc etc är lögner. Jo, där är vi överens.

Dumhet är provocerande.

Självklart. Men det är ju reglerna i sig jag ifrågasätter, inte följandet av dem.Ett valfritt företag skulle inte ha problem med om du dök upp med kläder i två olika material. Eller om du ville jobba en helg. Faktum är att de flesta affärer kräver att du jobbar helger.

Varför skulle det vara skamligt?

Samhällen långt före år 0 hade regler att leva efter. Ungefär samma som idag, förbud mot att döda och stjäla. De viktiga sakerna. Sveriges lagar har inget om att inte ha någta andra gudar än den bibliske eller att ära sina föräldrar tex. Väldigt ihåligt argument. Och felaktigt.

Och?

Och? Skulle det göra bibeln bättre? Att den inte är lika hemsk som koranen? I så fall gör det väl inget om jag har ihjäl ett par tre judar eftersom Hitler mördade sex miljoner.
Du förstår att läsa som en vettvilling. Överens är du med dig själv. Du saknar läsförståelse. Gamla Testamentet beskriver hur 'de äldres traditioner' brukas av judarna före Guds Ord. Du gör en värphöna av ett fiskben - det går inte-. Judarna är ogudaktiga, det gör inte Gamla Testamentet falskt.

--Därför säger jag er:" Bekymra er inte för ert liv, vad ni skall äta eller vad ni skall dricka, eller för er kropp, vad ni skall klä er: Är inte livet mer än mat? Och kroppen, än kläderna?" Lär dig om Jesus Kristus, tack på förhand!

Är du pervers så är perversioner inte annat än normala.

"Mosaiska lagen, Mose lag, mosaisk rätt, den av Moses till judarna överlämnade lagen, vars normer framgår av Gamla Testamentet. Den mosaiska rätten infördes 1607–1608 av Karl IX i Sverige parallellt med landslagen, dock mildrades den i praktiken genom leuteration.

Ditt iq befinner sig långt borta före utvecklingen i världen kom med upplysningen till folk.

Du tycks fastkörd i GT. Alla andra som tagit del av uppdateringen via Jesus Kristus i NT förstår att sharia liknande lagar hör dem till som inte tillhör Gud.

Angående GT och NT ; En Parallell,
Idag har vi kvinnlig rösträtt. Men du envisas med att klanka ner på Sverige för att Sverige en gång i tiden inte hade kvinnlig rösträtt. Som en liknelse om ditt begränsade förstånd förstås.

Fattar du någonting nämnvärt?
Citera
2022-04-17, 17:15
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du verkar inte förstå att som världens domare så kan man inte straffa den ene och låta den andre gå för samma brott bara för att den ene är ens kompis. Gud låter därför straffet gå ut mot båda men ställer sin egen jordiska kropp i vägen och tar smällen för den ene helt enkelt.
Som jag sa. Jag klappar till mig själv så blir allt bra. Alltså om det är min kompis som gör något mot mig. Fast då är han ju å andra sidan inte min kompis.....

Citat:
Bibeln beskriver Jesus från Nasaret såsom Guds avbild och ordet om Gud och det är vad han är. Men Gud i sin verkliga gestalt kommer på slutet.
Om inte jesus varit här kan han ju knappast ha blivit dödad för våra synders skull. Eller väckt upp döda eller gått på vattnet.
Citera
2022-04-17, 17:41
Medlem
Citat:
Som jag sa. Jag klappar till mig själv så blir allt bra. Alltså om det är min kompis som gör något mot mig. Fast då är han ju å andra sidan inte min kompis.....
Du behöver göra en distinktion mellan Gud som en enkel sårbar människa och Gud såsom uppstånden domare över världen.

Först lever han här som människa och det är då som han böjer ner sitt huvud inför de plågor som läggs på honom från höjden. Plågor som han inte kan välja bort utan att förstöra för sig själv.

Därefter dör han och uppstår och då är domedagen här och domen går då ut över alla och de plågor han har burit som människa är domen över de som undkommer.
Citera
2022-04-17, 17:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Du förstår att läsa som en vettvilling. Överens är du med dig själv. Du saknar läsförståelse. Gamla Testamentet beskriver hur 'de äldres traditioner' brukas av judarna före Guds Ord. Du gör en värphöna av ett fiskben - det går inte-. Judarna är ogudaktiga, det gör inte Gamla Testamentet falskt.

--Därför säger jag er:" Bekymra er inte för ert liv, vad ni skall äta eller vad ni skall dricka, eller för er kropp, vad ni skall klä er: Är inte livet mer än mat? Och kroppen, än kläderna?" Lär dig om Jesus Kristus, tack på förhand!

Är du pervers så är perversioner inte annat än normala.

"Mosaiska lagen, Mose lag, mosaisk rätt, den av Moses till judarna överlämnade lagen, vars normer framgår av Gamla Testamentet. Den mosaiska rätten infördes 1607–1608 av Karl IX i Sverige parallellt med landslagen, dock mildrades den i praktiken genom leuteration.

Ditt iq befinner sig långt borta före utvecklingen i världen kom med upplysningen till folk.

Du tycks fastkörd i GT. Alla andra som tagit del av uppdateringen via Jesus Kristus i NT förstår att sharia liknande lagar hör dem till som inte tillhör Gud.

Angående GT och NT ; En Parallell,
Idag har vi kvinnlig rösträtt. Men du envisas med att klanka ner på Sverige för att Sverige en gång i tiden inte hade kvinnlig rösträtt. Som en liknelse om ditt begränsade förstånd förstås.

Fattar du någonting nämnvärt?

Inte direkt, nej. Du svamlar ju mest. Din jämförelse mellan GT och kvinnlig rösträtt håller inte heller, eftersom GT fortfarande används i den kristna religionen. Budorden, tex. Skapelseberättelsen. Det finns mycket där som ingen kristen skulle kasta bort.
Citera
2022-04-17, 17:54
Medlem
Citat:
Om inte jesus varit här kan han ju knappast ha blivit dödad för våra synders skull. Eller väckt upp döda eller gått på vattnet.
Att Kristus som människa fått lida för världens synder är en tidlös sanning. "Lammet som är slaktat från världens grundläggning"
Citera
2022-04-17, 17:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"Universum eller världsalltet är all rumtid och allt som existerar däri, inklusive alla planeter, stjärnor, galaxer, innehållet i intergalaktiska rymden, de minsta subatomära partiklarna, och all materia och energi."
Existensen av metafysiska och icke rumsliga objekt ingår inte i definitionen av vad Universum är. Dessa entiteter är av högre dimension.
Finns det inte något permanent bakomliggande så återstår en ändlös händelsekedja som aldrig börjat sin existens och som själv saknar något bakomliggande skäl till sin existens, vilket jag ser problem med. Men inte du tydligen.
Nej. Jag ser inget problem med en oändlig serie av tillfälliga existenser. Har du observerat något annat?
Jag undrar varför du förväntar dig att det skulle finnas något som är permanent trots att ingen någonsin observerat något sådant.
Citat:
Man har bara härlett allt till en oändligt liten punkt. Men att hela universum kan befinna sig i en infinitesimal kan man tro på om man vill.
Man har bara härlett allt till att en gång för länge sedan var koncentrerat till en liten punkt. Man vet inte hur liten och heller inte vad som fanns innan dess, vilket beror på att det sätt som vi mäter tid och annat är beroende av det rum och de rörelser som skapades vid vad som kallas för ”Big Bang”. Vad som fanns tidigare kan vi alltså inte mäta. Att det var tomma intet som fanns innan dess är det däremot inte många vetenskapsmän som tror, bara troende påstår att universum uppstod ur tomma intet.
Citat:
Men jag tror att det faktiskt är universums absoluta början det rör sig om samt att det inte finns något "innan".
Ja, det är vårt nuvarande universums absoluta början.
Citat:
Vad jag menar med orsak är något som orsakar. Den behöver inte vara avsiktlig men den behöver finnas.
Ja, men jag förstår inte varför det faktum att allt har en orsak skulle betyda att det måste finnas en Gud som orsakat något över huvud taget? Det är ju egentligen ytterst få gånger som en ”orsak” kommer från en medveten varelse, så varför tycker du att det är logiskt att hela universum skulle ha orsakats av en medveten varelse?
Citat:
Jag har fortfarande svårt att förstå att man bara kan avfärda en metafysisk permanent existens eftersom världens absoluta början och kommande slut antyder att en sådan är bakomliggande. Något finns som bara ÄR oavsett att det ÄR av en anledning.
Hur menar du att världens absoluta början antyder att en bakomliggande metafysisk permanent existens måste finnas?
Och hur vet du att det finns ett ”kommande slut” på universum?
Citera
2022-04-17, 17:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du behöver göra en distinktion mellan Gud som en enkel sårbar människa och Gud såsom uppstånden domare över världen.

Först lever han här som människa och det är då som han böjer ner sitt huvud inför de plågor som läggs på honom från höjden. Plågor som han inte kan välja bort utan att förstöra för sig själv.

Därefter dör han och uppstår och då är domedagen här och domen går då ut över alla och de plågor han har burit som människa är domen över de som undkommer.

Om universum hade en storlek motsvarande jordens så skulle jorden i samma skala vara hundratusentals gånger mindre än ett sandkorn. Hela denna obegripligt stora rymd skapade gud och sedan snöade han in på vad människor får och inte får göra.

Religion är vansinne.
Citera
2022-04-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
För det första så har ju religionerna bidragit jättemycket till civilisationer och man skulle nästan kunna säga att civilisationer hade aldrig existerat utan religion. Nummer två är väl att det inte är religionens fel att människor krigar i dess namn när detta görs fel. Jag säger inte att det aldrig är rätt att kriga men man måste skilja mellan rättfärdiga och (motsatsen till rättfärdiga) krig.

Ett klassiskt argument som ni västerlänningar tar upp är hur Muhammed var en krigsherre när i själva verket så dog det bara mellan 600 och 1000 personer i alla hans krig. Jag hittar inte på eller något utan detta är bekräftat. Jag behöver inte heller påminna om att Muhammed var alltid tydlig med att barn, kvinnor och äldre inte skulle dödas till exempel eller hur infrastruktur inte skulle förstöras i onödan. Inte ens träd fick hans krigare fälla om det inte absolut var nödvändigt.

Jag förstår att det är lättare för er att titta på nutiden och köpa medias hjärntvättning om att terrorism är en del av islam och dylikt då det är tyvärr så människan fungerar; hon har nämligen lättare att titta på sin nutid än hela bilden. Och jag säger till exempel inte att IS och andra terrorgrupper är "Made by America" som många muslimer skulle hävda, för även om USA eller Israel eller någon annan kan visst ha en roll i det hela, så har khawarej (dvs terrorister) alltid existerat och Muhammed varnat för dem i flertalet hadither och det har vetarna gjort genom alla dessa 1450 år. Så, ja, vi har problem med khawarej lika mycket eller till och mer än vad ni har problem med dem.

Förvisso var religionerna mycket i början lagböcker eftersom de var och är fulla med förmaningar och historier om hur man ska leva och hur man inte ska leva. Det behövdes nog gudar som stod över människorna för att vissa skulle lyssna.

Tyvärr har ju religionerna då också blivit verktyg för att dominera och bestämma över människorna på ett sätt som alltför ofta blivit arbsurt. Många kungar tog t ex till sig kristendomen för att religionen gav kungarna mer makt.

Jag tror nog ändå att den islamska terrorismen mest drabbat andra muslimer och andra folk som bor i muslimskt dominerade länder. Det är bara en liten bråkdel som sedan spillt över till våra länder i väst även om denna lilla bråkdel i våra ögon blivit jävligt mycket. Men jag tror att det är tusen ggr värre i muslimska länder där religiöst terror är en del av vardagen för nästan alla människor att ta hänsyn till.
Citera
2022-04-18, 17:46
Medlem
Citat:
Om universum hade en storlek motsvarande jordens så skulle jorden i samma skala vara hundratusentals gånger mindre än ett sandkorn. Hela denna obegripligt stora rymd skapade gud och sedan snöade han in på vad människor får och inte får göra.
Så Gud måste finnas före universum, om han finns, och före universums tillkomst designa det med avsikt till att vara på ett visst sätt? Men eftersom han med avsikt gjorde universum så stort så är vi och våra förehavanden inte så mycket att bry sig om?

Är det inte snarare så att Gud så som du föreställer dig honom inte finns?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-04-18 kl. 18:16.
Citera
2022-04-18, 18:15
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Så Gud måste finnas före universum, om han finns,
Naturligtvis.

Citat:
och före universums tillkomst designa det med avsikt till att vara på ett visst sätt?
Om han vill ha ett visst resultat, ja.

Citat:
Men eftersom han med avsikt gjorde universum så stort så är vi och våra förehavanden inte så mycket att bry sig om?
Precis.

Citat:
Är det inte snarare så att den guden som du föreställer dig inte finns?
Är det inte snarare så att den guden som du föreställer dig inte finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in