2021-12-22, 15:04
Medlem
Utgår från att detta stämmer och då är det idioti

Vi kommer att ha behov av ett ord för att beskriva de personer som kommit till Sverige i jämförelse med de som är födda här, både i den överliggande nivån "invandrare" och nedbrutet i exempelvis "flykting".

Det är i grunden värdeneutrala ord som beskriver ett objektivt fakta och i exempelvis studier av arbetslöshet, löner mm behöver vi kunna göra en uppdelning för att se om det föreligger diskriminering på denna grund.

Att då byta ut orden mot andra för att de blivit negativt laddade löser inga problem.

Med detta sagt finns det säkert ord som kan ersättas av andra som inte är kränkande, att beskriva en person från Kongo som Kongoles(född) kan knappast vara fel, medan n-r, svartskalle, apa mm inte är OK.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Idiotin når nya gränser i Sverige. Man trodde inte det var möjligt.

Varför ska utlänningar bestämma vad som ska sägas och vara tillåtet?
Vad är det för fel på t.ex. ”mörkhyad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”?

Källa: https://bulletin.nu/statsvetare-inte-ok-att-saga-invandrare & https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/statsvetaren-så-kan-du-tänka-kring-språkbruk-och-hudfärg/13736600?playlist=5VlTI85y4ZaDx1ZwIcIj04&fbclid=Iw AR0S2uPQLvpw5bY5GC0LtmArQjmNIih6XubfPqaktmYUuk8qRK HrAwftpeE
Citera
2021-12-22, 15:05
Medlem
Är det rasism att säga att nån inte är skidåkare?
Citera
2021-12-22, 15:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nix, för att svarta skulle sitta bak, Apartheid i USA, men du kanske inte vet vad det är heller?
Snälla säg att du åtminstone vet vem Rosa Parks är och hennes berömda bussresa!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks#Bussepisoden

Det där har aldrig existerat i Sverige så det är ett icke-bekymmer här.

Sedan vet jag inte hur gammal du är, men i min ungdom stod det skyltar ”fortsätt bakåt i bussen”
Det gällde naturligtvis alla som kunde, så att Äldre och handikappade slapp tränga sig i onödan.

Föredömligt alltså.
Och som sagts, ett ickeproblem här.
Citera
2021-12-22, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown250
Ska jag få kalla dig horunge? Och även om man "får" det så gör man det inte endå för det är inte ett respektfull sätt att prata på. Samma med att dela in folk i grupper och föra samtalet på det sättet.
Eftersom jag skrev att " sann etik skapas i frihet inifrån " innebär det att din kommentar för mig är en självklarhet.
Citera
2021-12-22, 15:16
Medlem
Smegmas avatar
Lavasani och Järborg är två irriterande nickedockor. Det togs inte upp något om svennehora, din mamma, jag knooollla dig, socialbidrag etc.

Måste säga att Lavasani är nog den mest osexigaste kvinnliga (?) avart jag har skådat på tv.
Citera
2021-12-22, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
bulletin är betalvägg. tv4play.se kan jag inte kolla på då jag befinner mig utomlands. Men om det du säger stämmer så är det ju bra, tycker du inte... Vi ska inte ha nazister och rasister i landet! HMF-lagen behöver vidgas.

Nej, sån här idioti visar ju att HMF-lagen börjar spåra ut ganska rejält. När man steg för steg inordnar saker under HMF och även enskilda ord som inte alls egentligen är nedsättande så finns det ju inte någon gräns för hur pass man kan inskränka yttrandefriheten. Frågan är då när du tycker att gränsen är nådd? När allt annat än att nicka instämmande till vad SB säger? Eller att till och med det utgör HMF?
Citera
2021-12-22, 15:29
Medlem
Hur är det med ordet invällare tro?

I övrigt så är det väl såna ord man i normalfallet undviker när man pratar med "dem", om man nu någonsin gör det.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2021-12-22 kl. 15:32.
Citera
2021-12-22, 15:33
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hur är det med ordet invällare tro?

Det togs inte upp så det är godkänt.

Eftersom lla är svenskar så är följande fraser också godkända:

Sverige åt svenskarna
Bevara Sverige svenskt
Citera
2021-12-22, 15:34
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En sån som du kan inte ens fatta varför det är rasistiskt att säg åt en svart människa att "gå längre bak i bussen"!
Analysera detta rätt och jag lyssnar på dig.

De finns väl inga bussar i africa
Citera
2021-12-22, 15:34
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det där har aldrig existerat i Sverige så det är ett icke-bekymmer här.

Sedan vet jag inte hur gammal du är, men i min ungdom stod det skyltar ”fortsätt bakåt i bussen”
Det gällde naturligtvis alla som kunde, så att Äldre och handikappade slapp tränga sig i onödan.

Föredömligt alltså.
Och som sagts, ett ickeproblem här.
Hårklyverier, vi delar mycket av historien.
Citera
2021-12-22, 15:35
Medlem
Rakt av patetiskt när hitkomna från andra delar av världen sitter och dikterar villkor för hur vi skall uttrycka oss här.

Packa och dra hem om det inte passar!
Citera
2021-12-22, 15:35
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
De finns väl inga bussar i africa
Varför blottar du bara din ignorans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera