2021-12-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tänk att stå där i studion, och våga fråga:
Med N-ordet, menar du Neger eller Nigger?

Nigger har väldigt egentligen aldrig använts i Sverige. Utom då i sången om herr krokodil och fru krokodil och niggerdoktor pillerman.
Citera
2021-12-22, 12:06
Medlem
Säg t.ex. norsk eller t.ex. somalier istället,
eller "med norsk bakgrund", med "somalisk bakgrund", för andra generationen och sv. medborgare.
Då vet man vad det handlar om. Invandrare är ju lite olika.
Citera
2021-12-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unknown250
Fast det är väl bra att vi visar att rasism inte är accepterat.

Med undantag från möjligtvis neger och svartskalle. Vad har dessa uttryck med rasism att göra?
Har inte sett inslaget själv men om det TS skriver stämmer så är det riktigt otäckt då man smetar ihop olika ord. Att svartskalle är ett skällsord ställer nog dom flesta upp på men att likställa det med ordet invandrare är ju så ohederligt och lågt att man häpnar.
Citera
2021-12-22, 12:08
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Idiotin når nya gränser i Sverige. Man trodde inte det var möjligt.

Varför ska utlänningar bestämma vad som ska sägas och vara tillåtet?
Vad är det för fel på t.ex. ”mörkhyad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”?

Källa: https://bulletin.nu/statsvetare-inte-ok-att-saga-invandrare & https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/statsvetaren-så-kan-du-tänka-kring-språkbruk-och-hudfärg/13736600?playlist=5VlTI85y4ZaDx1ZwIcIj04&fbclid=Iw AR0S2uPQLvpw5bY5GC0LtmArQjmNIih6XubfPqaktmYUuk8qRK HrAwftpeE

Bara benämningen statsvetare är lite olustigt grumlig. Försöken till att vända och bända på språket ger Orwell återigen helt rätt.
Citera
2021-12-22, 12:09
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Här ser jag möjligheten till att skapa en ny fin och inkluderande jultradition.

Kan vi inte alla tillsammans på julaftonskvällen samlas i vintermörkret till ett julbokbål
där vi bränner alla böcker som någon har blivit kränkt av under året.
Jag slår vad om att det är många av oss som har Vilhelm Mobergs förskräckliga bok
"Invandrarna" hemma i bokhyllan.
Låt oss alla i kvarteren samlas på hörnet och bränna våra "Invandrarna", eller vad vi
nu har för hemska böcker hemma, mellan Kalle och Karl-Bertil den 24:de!
Hur gör man med resten av böckerna i serien?
Måste allt brinna??
Utvandrarna
Invandrarna
Nybyggarna
Sista brevet till Sverige
Din stund på jorden
Citera
2021-12-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakasemla
Det var väl på 70talet som ordet utlänning "förbjöds" och ersattes med ordet invandrare som hade en bättre klang.
Städare blev lokalvårdare.
Orden ändrar laddning med tiden.
Själv skulle jag gärna köpa en negerboll men mina barn förbjuder mig. De är helt hjärntvättade.
Monika Zetterlund pratar om negrer i en intervju från 60talet, och det var helt oladdat då.

Även slavättlingen Cyndee Peters talade om sig själv som neger. Jag tror till och med att hon läste ramsan tio små negerpojkar i tv och illustrerade den med handdockor. Ingen la något negativt i det. (1970-tal).
Citera
2021-12-22, 12:10
Medlem
rskworpbs avatar
Hur ska han få alla svartskallar att sluta använda ordet svartskalle?
Citera
2021-12-22, 12:11
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Idiotin når nya gränser i Sverige. Man trodde inte det var möjligt.

Varför ska utlänningar bestämma vad som ska sägas och vara tillåtet?
Vad är det för fel på t.ex. ”mörkhyad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”?

Källa: https://bulletin.nu/statsvetare-inte-ok-att-saga-invandrare & https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/statsvetaren-så-kan-du-tänka-kring-språkbruk-och-hudfärg/13736600?playlist=5VlTI85y4ZaDx1ZwIcIj04&fbclid=Iw AR0S2uPQLvpw5bY5GC0LtmArQjmNIih6XubfPqaktmYUuk8qRK HrAwftpeE

Ja de e roligt att vi ej får säga något
Men det e ok för dem å kalla svenskar för tex svenne hora
Tillochmed i skolan kallar de ju fröknar horor

Mycket märkligt
Citera
2021-12-22, 12:13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Fast kom igen.. ordet är ju för fan laddat med negativitet och de du syftar till tar illa upp av att du använder ordet.. Så klart som fan det är ett skällsord.. Om jag ropar svennejävel efter en svensk så kan man säga att det är samma sak fast egentligen värre med n-ordet. I vilket sammanhang är svennejävel okej? Inte på min arbetsplats iaf (kontor).
Sådana som du är lurad av tidigare namnbyten.
Neger är svart människa från kontinenten Afrika.
Nigger är det som slavhandlarna kallade sina slavar, för att förödmjuka dom.
Citera
2021-12-22, 12:14
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Hur ska han få alla svartskallar att sluta använda ordet svartskalle?

Ge dem böter , 2000 kr
Fängelse vid upprepning
Citera
2021-12-22, 12:14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Nigger har väldigt egentligen aldrig använts i Sverige. Utom då i sången om herr krokodil och fru krokodil och niggerdoktor pillerman.
Underbar visa!
Det kan vara så att vi tidigare förstod att Nigger var nedsättande.
Citera
2021-12-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Använder du orden som listas upp så pass ofta att du blir helt handikappad nu och inte vet var du ska ta vägen?

Det är nog lite det som är problemet.
Så när man skall ge signalement på brottslingar, så får man inte ange att det är en mörkhyad person? Vad ser du för anledning till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in