Citat:
Ursprungligen postat av
1ulvius9
Ingen person vid sina sinnens fulla bruk tror ju att någon på riktigt bryr sig om "diversity" eller skulle tro att det är bra.
Ingen tror att en man är en kvinna.
Det handlar givetvis om makt.
Trans handlar om makt, ja. Egenmakt. Att äga makten att definiera sig själv som det man är. Jordan Peterson menar att det är "compelled speech", men han har fått mothugg från många och däribland Canadian Bar Association, som inte håller med honom om hans tolkning av Bill C-16. Men många håller med honom ändå, för att han har fått stor spridning pga han bekräftar mångas fördomar.
Jag tar upp Peterson för att han är en central gestalt för många som även har lite svårt med rörelser som av samma personer uppfattas komma från vänster. Han har en personkult omkring sig och en liten del av den sitter och läser detta. Denna sekt tar honom i försvar oavsett vad han säger för tokigheter, vilket jag inte är intresserad av att debattera här och nu.
Som en person med många klassiskt liberala och individualistiska åsikter är jag helt med på att alla ska få vara vad de vill så länge som det inte skadar andra. Detta inkluderar faktiskt deras rätt att skada sig själva eller rentav ta sina egna liv, om man går hela vägen med individuell frihet. Många skulle kalla det sista för extremt.
Om du vill komma ut som det motsatta könet och leva som det ett tag eller resten av livet så har jag inget emot det. Om du gör det för att du vill ljuga för alla andra så kommer du förr eller senare att bli påkommen och förlora mångas respekt, men det är ditt problem när så sker. Om du vill göra det för att du helt enkelt inte kommer ut som det motsatta könet, utan är det motsatta könet mot vad din kropp ser ut som, så har du nu valet att göra det också.
Vilket du väljer är upp till dig. Men jag vill inte vara med och betala för dina nya kläder eller operationer. Där drar jag gränsen, för att det är ditt liv och inte mitt.