2022-08-16, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nu är vi där igen. Hur många massakrer var det nu i Schweiz och Österrike på den tiden det bara var att gå in och köpa en pistol där? Hur många var det i Tyskland innan 1920, när Tyska riket bara hade lokala vapenlagar i vissa städer? Hur många i Sverige när din farfarsfar levde och också kunde köpa en pistol fritt? Tjeckien har vapenlicenser, men de är en formalitet. Man kan t.o.m. få licens som straffad för ganska grova brott, om tillräcklig tid har förflutit. De har också rätt att bära. Ändå har de mindre vapenvåld än Sverige.

Alla vapenlagar har som enda syfte att folket inte ska kunna freda sig mot statens övergrepp, och allt annat är bara förevändningar.

Man kan nu se videor på Youtube där man försöker "lära" folk i USA att Europa har så lite vapenvåld för att vi har så strikta vapenlagar, men det är en lögn av typen post hoc ergo propter hoc. Europa har lite vapenvåld p.g.a. det mindre omänskliga samhället och den mer civiliserade mentaliteten här.

Var ett helt annat samhälle. Det är bara jämföra den totala brottsligheten då och nu för att se det. Samt på den tiden bar man inte vapnet med sig. Man hade det för jakt och sport. Precis som idag är lagligt i Sverige.
Citera
2022-08-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Är det inte endast tillåtet med halvautomat i USA?

Men jag vet inte. Tycker väl det är okej kanske, även om det inte ska behövas.

Har aldrig befunnit mig i en situation där jag skulle behövt ett vapen och det är nog sant för de flesta normala individer.
Nej men det är alltid bättre att ha ett och inte behöva det än behöva det och inte ha det. Nu pratar jag inte om automatvapen även om jag gillar M45B
Citera
2022-08-16, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Var ett helt annat samhälle. Det är bara jämföra den totala brottsligheten då och nu för att se det. Samt på den tiden bar man inte vapnet med sig. Man hade det för jakt och sport. Precis som idag är lagligt i Sverige.

Du menar att Österrike och Schweiz 1990 och 2000 var helt annorlunda samhällen? Eller att dagens Tjeckien är helt annorlunda? Och jo, svenskar förr i tiden bar pistoler, det var därför staten införde licenser till att börja med.

Och du menar att det är helt OK att kriminella apor springer runt med pistoler för att de för det mesta skjuter varandra, men att det vore fel att hederliga människor skulle kunna skjuta tillbaka i de fall där de faktiskt inte begränsar sig till att ge sig på varandra? Det kan inte bli mycket mer orwellianskt än så: "Det gör inget att yrkeskriminella bryter mot lagen, så länge vanligtvis hederliga människor följer den".
Senast redigerad av Redoxreaktion 2022-08-16 kl. 16:10.
Citera
2022-08-16, 20:52
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Men de skjutningarna som sker i Sverige med olagliga vapen påverkar enbart kriminella.Medan våldet i USA med lagliga vapen påverkar alla. Som filmen jag länkade ovan där mamman preppade 4 årings ryggsäck med en Level III väst.

Trams. Återigen missbrukar du statistik. Men vill du göra det så ska du vara konsekvent. Det är främst andra kriminella som skjuts av andra kriminella både i USA och Sverige. Det innebär inte att det är riskfritt för icke-kriminella vare sig i USA eller Sverige. I ditt samhälle kommer dock enbart kriminella att vara beväpnade medan vanliga människor inte ska ges laglig rätt att försvara sig med skjutvapen.
Citera
2022-08-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Trams. Återigen missbrukar du statistik. Men vill du göra det så ska du vara konsekvent. Det är främst andra kriminella som skjuts av andra kriminella både i USA och Sverige. Det innebär inte att det är riskfritt för icke-kriminella vare sig i USA eller Sverige. I ditt samhälle kommer dock enbart kriminella att vara beväpnade medan vanliga människor inte ska ges laglig rätt att försvara sig med skjutvapen.

I USA är det mycket fler icke kriminella som drabbas. Ingen i Sverige är rädd för skjutvapenvåld medans alla i USA lever i ständig skräck pga hur det ser ut där.
Citera
2022-08-17, 09:47
Medlem
Citat:
Du menar att Österrike och Schweiz 1990 och 2000 var helt annorlunda samhällen? Eller att dagens Tjeckien är helt annorlunda? Och jo, svenskar förr i tiden bar pistoler, det var därför staten införde licenser till att börja med.

Och du menar att det är helt OK att kriminella apor springer runt med pistoler för att de för det mesta skjuter varandra, men att det vore fel att hederliga människor skulle kunna skjuta tillbaka i de fall där de faktiskt inte begränsar sig till att ge sig på varandra? Det kan inte bli mycket mer orwellianskt än så: "Det gör inget att yrkeskriminella bryter mot lagen, så länge vanligtvis hederliga människor följer den".

Det är inte okej att kriminella springer runt med vapen. Men att tillåta befolkningen bära sina vapen utanför skjutbanan och jaktmarken häller bara bensin på elden.
Citera
2022-08-17, 10:42
Medlem
Divinations avatar
Citat:
I USA är det mycket fler icke kriminella som drabbas. Ingen i Sverige är rädd för skjutvapenvåld medans alla i USA lever i ständig skräck pga hur det ser ut där.

Ja, de är många fler i USA. Men statistiska fakta är det jag skrev. I USA precis som i Sverige så sker de allra flesta skjutningar mellan kriminella. Dock har de icke-kriminella i USA som drabbas än så länge rätt att försvara sig med skjutvapen. Så icke i Sverige vilket du tycker är bra.
Citera
2022-08-17, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Jag anser mig vara liberterian i de flesta frågor, och är för äganderätt av vapen. Men ställer mig ändå mycket tveksam till de fria vapenlagar som finns i USA där privatpersoner på allmän plats kan gå runt med automatvapen. Vad anser ni?
Folk är artigare när man får bära vapen, open carry eller inte.
Citera
2022-08-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Folk är artigare när man får bära vapen, open carry eller inte.

Så artigt att dagisbarn bär skyddsväst till dagis
Citera
2022-08-17, 12:07
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Självklart har du helt rätt, men sådana som CyberVillain medger aldrig något som tvingar ut dem ur deras komfortzon. Tyvärr är sådana som han en majoritet i Sverige, inklusive de flesta vapenägare.

Nämen vad ser vi här: (FB) Kvinna skjuten på spårvagn, Göteborg (2022-08-16)

En oskyldig kvinna skjuten i magen - precis det som CyberVillain säger aldrig händer i Sverige

Närmare 100 år av sossehjärntvätt sätter sina spår hos massmänniskorna. Men för sisådär 100 år sen så hade Sverige ingen skjutvapenlagstiftning alls. Ingen licens krävdes och inte ens registrering av skjutvapen. Antalet skjutningar låg då på kanske halvdussinet årligen. Sen dess har allt repressivare vapenlagstiftning införts i Sverige alltmedan skjutningarna eskalerat till de högsta i Europa och ligger på flera hundra varje år. Dock kan vi glömma att sånt här ska tränga in i betongskallarna som tyvärr utgör majoriteten av Sveriges befolkning.
Citera
2022-08-17, 12:20
Medlem
Krocketklubbas avatar
Amerikaner är ett småkuksfolk som lider av extrem paranoia pga av sin systematiska våldtäkt av resterande länder på jorden. Dom är inavlade, genomsura idioter med hybris.

Jag tycker därför att det är bra att dom har liberala vapenlagar så att dom i största möjliga mån kan skjuta ihjäl varandra. På så sätt slipper övriga världen slösa resurser på att utrota dom.
Citera
2022-08-17, 14:11
Bannlyst
Citat:
Det är inte okej att kriminella springer runt med vapen. Men att tillåta befolkningen bära sina vapen utanför skjutbanan och jaktmarken häller bara bensin på elden.

Det hände inte i Österrike, Schweiz eller Sverige heller på den tiden det var tillåtet. Och Österrike och Schweiz är som sagt bara ungefär 20 respektive 30 år sedan. Och Tjeckien har en "shall issue"-vapenlag i detta nu. De flesta tjecker skulle kunna skaffa pistol och bära om de ville.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in