2022-08-17, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Närmare 100 år av sossehjärntvätt sätter sina spår hos massmänniskorna. Men för sisådär 100 år sen så hade Sverige ingen skjutvapenlagstiftning alls. Ingen licens krävdes och inte ens registrering av skjutvapen. Antalet skjutningar låg då på kanske halvdussinet årligen. Sen dess har allt repressivare vapenlagstiftning införts i Sverige alltmedan skjutningarna eskalerat till de högsta i Europa och ligger på flera hundra varje år. Dock kan vi glömma att sånt här ska tränga in i betongskallarna som tyvärr utgör majoriteten av Sveriges befolkning.

Jo, jag vet, jag påpekade ju det själv i ett tidigare inlägg. Jag är snart 52 år. De äldsta släktingar jag har mött var födda på 1800-talet. Min gammelfarmors bror ägde faktiskt vapen innan Sverige hade någon vapenlag. Skjutvapenvåld på den tiden var extremt sällsynt.
Citera
2022-08-17, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Amerikaner är ett småkuksfolk som lider av extrem paranoia pga av sin systematiska våldtäkt av resterande länder på jorden. Dom är inavlade, genomsura idioter med hybris.

Jag tycker därför att det är bra att dom har liberala vapenlagar så att dom i största möjliga mån kan skjuta ihjäl varandra. På så sätt slipper övriga världen slösa resurser på att utrota dom.

"Jag får inte äga vapen som en fri man, så därför gör jag narr av fria män som faktiskt får äga vapen utan diskussion."
Citera
2022-08-17, 14:24
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Jag får inte äga vapen som en fri man, så därför gör jag narr av fria män som faktiskt får äga vapen utan diskussion."

Inte direkt så att det är svårt att få vapenlicens i Sverige, ge det en månad så har du rätt att äga vapen för resten av livet sålänge du inte utgör en risk.
Vår lagstiftning är betydligt rimligare än att vilken jävla dåre somhelst kan gå in och köpa vapen som om det vore lösgodis.
Open carry leder utan tvekan till fler dödsfall på grund av skjutningar, främsta ökningen lär komma från polis gentemot befolkningen.
Citera
2022-08-17, 15:02
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:

Sätt på dig hjälm när du är ute och cyklar. Du har ingen aning, som en vis man en gång sa.

Att amerikaner ser sig själva som fria är ytterligare ett tecken på deras enorma brist på hjärnkapacitet.
Citera
2022-08-17, 15:10
Medlem
Jag har bott i USA i 5 år med open carry och concealed carry.
Det funkar bra.
Vi har också castle doctrine - ditt hem är din borg. Försvara den med alla medel.
Det funkar också bra.

Det som är toppen är att jag inte ens behöver bära dolt vapen om jag inte vill.
De kriminella kan inte veta vilka som bär
Alla? Ingen? Några? Vilka?
Det stoppar mängder av brott redan på tankestadiet.
Citera
2022-08-17, 15:32
Medlem
Citat:

Jag äger en MP5-klon, Glock 17, AR9 och KS-12 semi brakare. Allt lagligt och fint. Så det är inget problem äga vapen i Sverige.
Citera
2022-08-17, 15:38
Medlem
Svenska regler är ofta bättre än amerikanska. Tex kan inte en jänkare äga en FN P90 med milspec-pipa. Vi har en kille i klubben som har en P90 med just milspec-pipa, inget problem.
Citera
2022-08-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jag äger en MP5-klon, Glock 17, AR9 och KS-12 semi brakare. Allt lagligt och fint. Så det är inget problem äga vapen i Sverige.

Men har du tillåtelse att bära dessa dolt på stan för att försvara dig själv, familj och även okända människor?
Googla vad hjälten elisha dicken gjorde.

Får du använda dina vapen för att skjuta ihjäl en inbrottstjuv i ditt hem.
Nej.
Citera
2022-08-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Svenska regler är ofta bättre än amerikanska. Tex kan inte en jänkare äga en FN P90 med milspec-pipa. Vi har en kille i klubben som har en P90 med just milspec-pipa, inget problem.

PS-90 går alldeles utmärkt att äga i USA.
Exakt vilken egenskap som P90 har duger inte för att du "bara" får äga en PS-90?

https://gun.deals/search/apachesolr_search/845737002589

Enda fördelaktiga vapenregeln med Sverige är "fria" ljuddämpare.
Allt annat är sämre.
Citera
2022-08-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
PS-90 går alldeles utmärkt att äga i USA.
Exakt vilken egenskap som P90 har duger inte för att du "bara" får äga en PS-90?

https://gun.deals/search/apachesolr_search/845737002589

Enda fördelaktiga vapenregeln med Sverige är "fria" ljuddämpare.
Allt annat är sämre.

Ganska uppenbar skillnad på en PS90 och en P90.
Citera
2022-08-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Men har du tillåtelse att bära dessa dolt på stan för att försvara dig själv, familj och även okända människor?
Googla vad hjälten elisha dicken gjorde.

Får du använda dina vapen för att skjuta ihjäl en inbrottstjuv i ditt hem.
Nej.

Det dog 3 i den skjutningen innan han ingrep. jag vet att conceal carry folket i USA är jättestolta över den där. Men faktum att 3 pers dog pga deras vapenlagar är ju ingen win. Att ge sig in i en sådan situation är också extremt farligt. inget ovanligt polis dödar dem

https://youtu.be/irdE23rabRM

eller en andra okänd gärnings

https://youtu.be/H1o6smBkFwA

Jag rekommenderar dig titta på denna kanal https://www.youtube.com/c/ActiveSelfProtection
Så mycket sjukt där allt från grannar som skjuter ihjäl varandra pga snöröjning till mammor som skjuter ihjäl sina barn för de inte har koll på vad som är bakom det dom skjuter på
Citera
2022-08-17, 16:11
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Jag anser mig vara liberterian i de flesta frågor, och är för äganderätt av vapen. Men ställer mig ändå mycket tveksam till de fria vapenlagar som finns i USA där privatpersoner på allmän plats kan gå runt med automatvapen. Vad anser ni?

Det är ju deras 2nd ammendment och deras grundlag.. Det är för att förhindra totalitära förtryckare att ta makten.. Vad är felet med det? Är du för tyranni kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in